آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

ادامه فعالیت سامانه بارشی در شمال و جنوب کشور ...


همانطور که از اوایل هفته گذشته در خصوص فعالیت سامانه بارشزا در بخش های قبلی اطلاع رسانی های لازم صورت گرفت، بر طبق انتظارات این سامانه از روز پنجشنبه 23 آبان 98 از سمت سواحل شمالی کشور فعالیت خود را آغاز کرد و تا روز شنبه 25 آبان 98 عمده فعالیت آن بر روی بخش های شمالی کشور به ثبت رسید. اما از روز یکشنبه 26 آبان 98 فعالیت شاخه جنوبی این سامانه از سمت جنوب غرب تشدید شد و موجب بارش های قابل توجهی در این خطه از کشور گردید. اگر بخواهیم از ابتدای فعالیت این سامانه بارشزا تا صبح روز دوشنبه 27 آبان آماری در خصوص مجموع بارندگی ها ذکر نمائید، باید به ایستگاه نوشهر با 149.9 میلی متر و پس از آن بندر انزلی با 139.1 میلی متر و جیرکل با 136.4 میلی متر اشاره داشت. طی 24 ساعت گذشته نیز با تشدید شاخه جنوبی سامانه یاد شده، بارش ها در حوزه خلیج فارس تشدید شد، بطوریکه بیشترین میزان بارش کشور از لالی استان خوزستان با  66.8 میلی متر و پس از آن جزیره خارک  64.2 میلی متر در  استان بوشهر گزارش شد.

بررسی داده های هواشناسی و تحلیل مدل های پیش یابی، نشان دهنده تداوم فعالیت بارشی سامانه عمیق طی نیمه دوم هفته بر روی اقصی مناطق کشور می باشد. اما در ادامه وضعیت فعالیت بارشی سامانه یاد شده بر روی کشور بدین شرح خواهد بود: 

1- طی امشب تا بعد از ظهر فردا (سه شنبه 28 آبان 98)؛ بدلیل فرارفت رطوبت از عرض های جنوبی و تقویت جریانات ناپایدار ستون جو تشدید بارندگی ها را بر روی حوزه خلیج فارس برای شرق استان خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهکیلویه و بویراحمد، فارس، بوشهر و غرب هرمزگان خواهیم داشت که به دلیل شدت بارش ها در برخی از نواحی این استان ها می تواند به حد آبگرفتگی معابر عمومی، سیلابی شدن مسیل ها و در ارتفاعات بارش برف و کولاک گردد. در برخی از مناطق مستعد احتمال ریزش تگرگ و وقوع صاعقه نیز دور از انتظار نخواهد بود. همچنین بر روی بخش های شمالی کشور هسته بارندگی ها بر روی استان گیلان پیش بینی می شود. طی این دوره بر روی بیشتر مناطق غربی واقع در دامنه های میانی تا شرقی زاگرس، بخش های مرکزی، استان های واقع در دامنه های البرز، سواحل شمالی و بخش هایی از شمال شرق بارندگی متناوب پیش بینی می شود.

2- طی بعد از ظهر روز سه شنبه لغایت بعد از ظهر روز چهارشنبه 29 آبان 98؛ تداوم فعالیت بارشی شاخه شمالی و جنوبی سامانه را در سطح کشور خواهیم داشت، بارش ها در سطح کشور فراگیر و سراسری خواهند بود و بیشتر استان ها بارندگی را شاهد هستند. هسته بارندگی ها در بخش های شمالی کشور بر روی سواحل دریا مازندران برای استان های گیلان، مازندران، غرب استان گلستان پیش بینی می شود، همچنین بر روی استان های واقع در دامنه های البرز جنوبی به سمت دامنه های البرز شرقی (استان سمنان) و شمال شرق کشور بارش های خوبی پیش می شود. در نیمه جنوبی کشور شاخه جنوبی به شرق خلیج فارس کشیده می شود بر روی استان فارس، کهکیلویه و بویراحمد، نیمه شرقی بوشهر، هرمزگان، کرمان بارندگی ها تداوم خواهند داشت. ضمن آنکه هسته های بارشی در این بخش از کشور بر روی استان فارس (نیمه جنوبی)، غرب استان های هرمزگان و کرمان پیش بینی می شود. ضمن آنکه بارش ها بر روی استان های یزد و خراسان جنوبی نیز تقویت می شوند.

3- طی بعد از ظهر روز چهارشنبه لغایت بعد از ظهر روز پنجشنبه 29 آبان 98؛ با حرکت سامانه به سمت شرق، بارش ها در نیمه غربی به اتمام رسیده و بر روی 2/3 شرقی کشور برای بخش های مرکزی و شرقی تداوم ریزش های جوی ها را شاهد خواهیم بود. عمده بارش ها در این مدت در بخش های شمالی کشور بر روی کرانه های شرقی دریا مازندران در استان مازندران و گلستان، شمال شرق و شرق کشور برای خراسان رضوی، جنوبی، نواحی مرکزی شامل شرق استان اصفهان، یزد و در جنوب شرق کشور برای شرق استان های هرمزگان و کرمان و همچنین پهنه استان سیستان و بلوچستان پیش بینی می شود.

4- بعد از ظهر روز پنجشنبه لغایت روز جمعه 30 آبان 98؛ سامانه بارشزا پس از بیش از یکهفته فعالیت در سطح کشور از مرزهای شرقی کشور خارج شده و آخرین ایستگاه بارشی آن بر روی نواحی از شمال شرق و جنوب شرق کشور برجای خواهد ماند. در این اثنا با نزدیک شدن یک ناوه عمیق سرد عرض های شمالی و تقویت جریانات شمالی بر روی دریا مازندران، بارندگی ها بر روی سواحل شمالی کشور (گیلان، مازندران و گلستان) تشدید می گردد که پیک بارندگی بر روی گیلان پیش بینی می شود و نواحی شمالی استان های آذربایجان شرقی و استان اردبیل بی نصیب از این بارش ها نخواهند بود. 

 گستردگی بارندگی در سطح کشور به سبب فعالیت شاخه فعالیت شمالی و جنوبی سامانه، فراگیری ریزش ها را طی سه روز آینده نوید می دهد و تنها در نوار غربی کشور کمترین بهره مندی ها بچشم می خورد. همانطور که ملاحظه می گردد عمده بارش های پیشرو تا روزهای پایانی هفته بر روی کرانه های دریا مازندران در استان های گیلان و مازندران پیش بینی می شود. پس از آن استان های مرتبط با دامنه های البرز در صدر دریافت بارش های نیمه شمالی کشور واقع می باشند. در نیمه جنوبی کشور عمده بارندگی ها بر روی حوزه خلیج فارس، تنگه هرمز، نواحی از استان کرمان، سیستان و بلوچستان و در حد فاصل مرکز تا شرقی کشور برای استان های یزد، خراسان جنوبی و نواحی شرقی خراسان رضوی پیش بینی می شود. 

الگوی مجموع بارش برف نشان می دهد که با تداوم فعالیت سامانه بارشزا طی روزهای سه شنبه تا پنجشنبه بر روی بسیاری از نواحی کشور شاهد بارش برف خواهیم بود. این بارش برف عمدتاً بر روی استان های مرتبط با رشته کوه های البرز، زاگرس و شمال شرق کشور می باشد. پیک و اوج ریزش های جامد (برف) این سامانه بر روی دامنه های شمالی تا مرکزی البرز بر روی جنوب استان مازندران و غرب گیلان خواهد بود. بر روی ارتفاعات البرز جنوبی برای نواحی شمالی استان های زنجان، قزوین، البرز، تهران (و ارتفاعات شرقی)، سمنان و همچنین بر روی نواحی از شرق استان خراسان رضوی، نیمه شمالی خراسان جنوبی، ارتفاعات کرمان نیز بارش برف نسبت به دیگر مناطق بارزتر خواهد بود. بر روی بسیاری از استان های واقع در غرب (دامنه های مرکزی تا شرقی زاگرس) نیز برف پیش بینی می شود. 

با توجه به آنکه سامانه چرخندی سرد فعلی بتدریج ضمن حرکت به سمت شرق باز خواهد شد (به جریانات اصلی محلق می گردد) در نتیجه دامنه تراف آن بر روی بخش های شمال شرق و شرق کشور گسترده می گردد. به همین دلیل طی دو روز آینده (چهارشنبه و پنجشنبه) کاهش ملموس دما هوا بر روی این مناطق در پیش خواهد بود. پیش بینی می شود در برخی از این مناطق تا 12 درجه سلسیوس نیز هوا سردتر شود. بعنوان مثال کاهش دما هوا بر روی شهر مشهد طی 5 روز آینده حدود 8 درجه در بیشینه و 5 درجه در کمینه طی 5 روز آینده پیش بینی می شود. این در حالی ست که این کاهش دما هوا تا روز جمعه در شهر بیرجند به نمایندگی از خراسان جنوبی بین 7 تا 10 درجه پیش بینی می شود. از اینرو در طی روزهای نیمه دوم هفته (بخصوص روزهای پایانی) شرایط وقوع یخبندان ها در نواحی سردسیر شمال شرق و شرق کشور پیش بینی می شود. 

این کاهش دما در سایر نواحی شمال، مرکز و غرب کشور در دماهای کمینه شبانه بخصوص در مناطقی که در سطح زمین پوشش برف وجود دارد با خروج سامانه از روز چهارشنبه  خود را نشان خواهد داد اما با تابش روزانه، بیشینه دماها بطور نسبی افزایشی خواهد بود.


نظرات 14 + ارسال نظر
رضا چهارشنبه 29 آبان 1398 ساعت 15:44

سلام‌ مهردادجان بارشهای موثر برف در نیمه شمالی تهران یا سراسری درتهران در آذر ماه داریم ،تو آذرماه وقفه بارشی داریم

منتظر چهارشنبه 29 آبان 1398 ساعت 08:01

سلام استاد خسته نباشید.لطفاوخواهشا بگیداصفهان توی هفته بعدی بارش برف خوبی داره؟.توی آذرماه ودی ماه بارش ها به چه شکل خواهندبود؟میدونم به سرور های خارجی دسترسی نداری ولی با یه حساب سرانگشتی بگیدبارندگی اصفهان توی هفته آینده چگونه است ؟ممنون.♥️

رضا چهارشنبه 29 آبان 1398 ساعت 00:19

کرمانشاه نزدیک به یکماهه بارندگی نداره این خشکی هوا در غرب چه موقع تموم میشه؟ سرمای خشک داره اذیتمون میکنه

حمید سه‌شنبه 28 آبان 1398 ساعت 23:52

سلام
با توجه به اینکه دچار خشکسالی اینترنت شده ایم ایا نقشه پیش یابی هست که مشخص کنه کی بارشهای اینترنتی دوباره اغاز میشه؟ خود مسئولان حرفی نمیزنن امیدوارم اقای اصغری حداقل در مورد زمان وصل شدن سامانه پر بارش اینترتی یه خبر رسانی انجام بده

یک بیکار سه‌شنبه 28 آبان 1398 ساعت 22:13

سلام این سامانه روز جمعه ب غیر از سواحل شمالی در جنوب البرز مثل تهران و کرج بارندگی خواهد داشت؟

با سلام

فعالیت سامانه بارشزای جدید در استان های تهران و کرج محدود به نواحی شمالی این استان ها مرتبط با ارتفاعات البرز خواهد بود مثل فیروزکوه، لواسان و آبعلی ...

جواد سه‌شنبه 28 آبان 1398 ساعت 19:03

وضع هوا
http://hava.parsijoo.ir/?type=home_weather&target=service_link
شرکت کنترل کیفیت هوا
http://31.24.238.89

امیر سه‌شنبه 28 آبان 1398 ساعت 17:31

سلام مهرداد جان توزیع فشار ، دما و بارش منطقه و کشور را با توجه به اخرین تغییرات و احتمالات برای آذر و دی چطور میبینید ؟ طی این دو ماه کدام نواحی خاورمیانه و کشور شانس بیشتری برای داشتن بارش برف خواهند داشت؟ ممنون

با سلام

طبق دریافت آخرین نقشه های پیش یا بی طی آذر ماه هم نفوذ هوای سرد شمالی به کشور دور از انتظار نبوده که می تواند با رطوبت جنوبی سبب رخداد بارش برف و باران در سطح کشور شود.

به محض رفع اختلالات اخیر شبکه اینترنت پیش بینی جامع ای در این خصوص منتشر خواهد شد.

Bahman سه‌شنبه 28 آبان 1398 ساعت 14:34

سلام مهرداد جان
خوبی؟
آقای اصغری اشاره کرده بود چهارم آذر ماه شاخه هوای سردی به کشور نفوذ خواهد کرد که طی عدم تغییرات در مدلها برای سواحل خزر بارش برف خوبی خواهد داشت.
آیا حقیقت داره؟
ممنونم ازت بابت اطلاع رسانی.هرچند که سواحل خزر برف نداره طی آذر ماه.

طی روزهای پایانی هفته ناوه ای سرد و قوی از عرض های شمالی کشور نفوذ خواهد کرد که دامنه آن بر روی نواحی شمالی آذربایجان ها، کرانه های دریا مازندران و بخش شمال شرقی کشور خواهد بود. عبور تراف این ناوه از فراز کاسپین سبب کاهش دما و بارندگی ها بر روی کرانه های شمالی خواهد شد.

فعلا در مورد بارش برف نظری نمیتوان داد (ولی به نظر نمی رسد این ناوه به حد بارش برف جلگه ها باشد)

سعید سه‌شنبه 28 آبان 1398 ساعت 13:40

سلام استاد عزیز پیشنهاد میکنم در صورت امکان و صلاحدید در ایتا هم فعالیت کنید چون به هر حال در تلگرام و اینستاگرام و...مشکل وجود دارد لذا با توجه به موضوع علمی مطالب شما، تحت تاثیر سیاست ،محروم از اخبارو تحلیلهای هواشناسی شما نباشیم لازم به ذکر است در این چندروز که اینترنت قطع بود ایتا قطع نبود

با سلام وقت بخیر

متاسفانه به دلیل بسته شدن سرورهای خارج که بیشتر اطلاعات و تحلیل های ما از آنهاست ما با مشکل اساسی مواجه شدیم. به محض باز شدن این سرورها ما تحلیل های خود را مثل سابق در اختیار شما عزیزان قرار خواهیم داد.

Soltani سه‌شنبه 28 آبان 1398 ساعت 12:58

سلام ممنون از زحماتتون
لطفا بفرمائید اوضاع جوی کشور برای هفته آینده چطور است؟ آیا هفته بعد هم بارش‌های گسترده همراه با برف و سرما داریم یا اینکه دوباره بلاک میشیم و خبری از بارش نیست؟
سپاس

سعید سه‌شنبه 28 آبان 1398 ساعت 12:53

سلام استاد متشکرم خیلی

amir سه‌شنبه 28 آبان 1398 ساعت 10:53

با عرض سلام
با توجه به قطعی اینترنت خارجی، الان من 3 روزه از نقشه ها کاملا بی خبرم .
احساس میکنم زندانی شدم
با توجه به نقشه هایی که قرار دادید ، ایشالله امشب شانس تهران برای برف بالا خواهد بود

احمد سه‌شنبه 28 آبان 1398 ساعت 10:33

سلام مهرداد جان
(با توجه به محدودیت دسترسی به اطلاعات اینترنتی )آیا برای هفته اول آذر ماه رخداد بارشی داریم؟
بخصوص شمال غرب و بخشی از غرب که از قافله بارشها کمی عقب مونده.

با سلام وقت بخیر
از اواخر هفته جاری ناوه عرض های شمالی با عبور از فراز دریا کاسپین سبب فراهم آمدن شرایط ناپایداری جو خواهد شد لذا برای بخش های شمالی آذربایجان های غربی، شرقی و اردبیل بارش هایی رو خواهیم داشت و دما روندی کاهشی را خواهد داشت.

محمد سه‌شنبه 28 آبان 1398 ساعت 07:37

یعنی لذت بردم از تجزیه تحلیل روانی که داشتی
خدا خیرت بده
برای تهران ماه آذر در کل به چه صورتی خواهد بود از لحاظ بارش برف؟

با سلام

پراکنش بارندگی ها قدری نامنظم هست یعنی از نظر زمانی وزن بارش ها در توزیع یکماهه (آذر ماه) به طور مساوی تقسیم نشدو به برهه هایی از ماه وزن بیشتری از بارش ها وارد می گردد. بارش ها به نظر می رسد در محدوده استان تهران نرمال و نزدیک به نرمال بوده و دمای هوا گرایشی به سمت کاهش را نشان می دهد.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد