آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

آپدیت مشاهده گرمایش استراتوسفری: تاوه قطبی از اواسط هفته آینده شروع به تضعیف و مراحل مختلف گرمایش را پی می گیرد.


تاوه قطبی استراتوسفری در اواسط هفته آینده به اوج نهایی قدرت خود می رسد. قویترین شدت را طی میانه نوامبر در 40 سال اخیر خواهد داشت. اما به زودی این قدرت از بین خواهد رفت، زیرا فازهای گرمایش/ فشار متوالیاً شروع به انتشار بسوی تاوه قطب شمال خواهند کرد.

تاوه قطب شمال چیست و چرا مهم است؟

همانطور که در پست قبلی (اینجا را بخوانید) نوشتیم، در حال حاضر تاوه قطبی استراتوسفری در رکورد 40 ساله بالاترین قدرتِ سطح 10 هکتوپاسکال (ارتفاع 30 کیلومتری) طی این موقع از سال است. قدرت تاوه توسط شدت جت استریم استراتوسفری، که به آن "جت شب قطبی" نیز می گویند، تخمین زده می شود. ما می توانیم به وضوح در پیش بینی فعلی تضعیف جت شب قطبی رامشاهده کنیم که به موازات آن تاوه قطبی نیز ضعیف می شود.

پیش بینی سرعت جت شب قطبی در لایه 10 هکتوپاسکال.

تاوه ابتدا به دلیل افزایش میزان فشار روی لبه های آن، که به آن موج فشار گفته می شود، ضعیف می شود. بسته به تعداد این امواج، آنرا رویداد موج 1 یا موج 2 می نامیم. در تصویر زیر می بینیم که یک رویداد موج 2 خواهیم داشت، یکی از سوی اقیانوس آرام و دیگری دورتر از آن از سمت اقیانوس اطلس (کمی قوی تر). 

پیش بینی 10 هکتوپاسکال مدل GFS.

این امواج استراتوسفری مستقیماً از الگوی آب و هوایی بسیار پویا لایه پایینی جو در تروپوسفر نشات می گیرند. یک الگوی پویا زمانی حاکم می شود که ما نواحی قوی پرفشار و کم فشار زیادی در سراسر نیمکره داشته باشیم. چنین الگویی انرژی زیادی را نشان می دهد که بعضی از آنها به سمت بالا به داخل استراتوسفر منحرف می شوند و باعث ایجاد امواج فشار و دما به تاوه قطبی می شوند.

یک الگوی فشاری پویا در پیش بینی مدل GFS. 

ما می توانیم ببینیم که هفته بعد از سمت شرق آسیا موج دمایی استراتوسفری ظاهر و تقویت می شود. موج دمایی به همراه موج فشار می تواند تاوه قطبی را از تقویت مجدد باز دارد که این شرایط بسیار مهم است، زیرا تاوه قویتر در بسیاری موارد، اصلی ترین عامل زمینه ای در الگوی نچندان سرد زمستانه است.

پیش بینی دمای 10هکتوپاسکال مدل GFS.

با نگاهی به پیش بینی های بلند مدت، انتظار می رود پویایی جو ادامه یابد که نشانه ای خوبی است، زیرا این بدان معنی است که امواج دما و فشار بیشتری در استراتوسفر وجود دارد. اگر اینگونه باشد، احتمالاً یک گرمایش ناگهانی استراتوسفری ماژور تا پایان سال رخ می دهد. 

پیش بینی بلند مدت از مدل های CFSv2 و JMA.

پیش بینی های فعلی تغییرات فشار را بر روی نیمکره شمالی نشان می دهند. این تغییرات فشار، امواج انرژی را به سمت بالا به داخل استراتوسفر ارسال می کند که باعث گرمایش و استرس فشار روی تاوه قطبی استراتوسفری می شود. اگر این امواج انرژی برای مدت معینی ادامه پیدا کنند، ممکن است برای یک رویداد گرمایش ناگهانی استراتوسفری به سمت اوایل زمستان کافی باشد که می تواند تاوه قطبی را گسسته کرده، گردش جهانی را تغییر داده و انتشار هوای قطبی را به سمت عرض های جنوبی تر تسهیل نماید. 

نظرات 5 + ارسال نظر
حمید چهارشنبه 22 آبان 1398 ساعت 23:43

فکر کنم دلیل انقراض دایناسورها و انسان نئاندرتال همین تاوه قطبی بوده که کلا ما را در جنوب ایران هم فریز کرده این اصغری کارشناس هواشناسی هم معلوم نیست چیکار میکنه و چرا با این سیستم قطبی مقابله نمیکنه و سیستم گرما را نمیاره ضد یخ اگر ریخته بود توی رادیاور هواشناسی الان این مشکل پیش نمیومد یخ زدیم خواهشا مسئولان رسیدگی کنن و به واردات گرما بپردازن حالا بی پولی و تجرد و بیکاری اون به کنار
چند بار هم به مهرداد گفتیم موضوع کاهش لکه های خورشیدی و سرمایی که قراره بیا را جدی بگیر در تحلیلهات بیار جدی نگرفت تا ایطوری همه کشور غافلگیر شد و ما هم یخ زدیم در 95 سالی که از عمرم میگذره چنین سرمایی در ابان ندیده بودم اجداد ما هم تعریف نکرده بود
برا یه نخ سیگار هم دیگه نمیشه رفت بیرون ناچار شدیم ترک سیگار کنیم سیستم قطبی برکاتی داشت ولی مشکلاتش خیلی بیشتر بود
با توجه به کم کاری سازمان هواشناسی درست کردن سوپ گرم در این شرایط توصیه میشه اگر امکان خروج از خونه ر صبح ها را دارید اش بخورید حیفه بخدا نسل ما ایرانی ها با سرما منقرض بشه انصافا ادمهای خوبی هستیم
یه جایی در تخت جمشید نوشته بود خدایا مملکت را از تاوه قطبی در امان بدار ولی کسی بهش توجهی نکرد و تمرکز روی خشکسالی بود
در صورتی که اتفاقی برا ما بیفته سازمان هواشناسی را حلال نمی کنیم

امین سه‌شنبه 21 آبان 1398 ساعت 14:19

سلام.احتمال داره زمستان امسال مثل سال 86 سرد بشه یا حتی از 86 هم سردتر بشه و خشونت سرما جان مردم رو بگیره و تلفات رخ بده؟؟؟؟

سلام

نه ما سرمایی مثل سال 86 برای امسال نخواهیم داشت.

منتظر سه‌شنبه 21 آبان 1398 ساعت 09:56

سلام ممنون از مطالب پرمفهومتون.سوال من اینه که آیا اصفهان توی هفته بعدی بارش برف داره؟(شهراصفهان).ایااصفهان بارش قابل توجهی خواهدداشت؟.اصفهان درآذرماه ودیماه بارش برف خواهدداشت.لطفا این سوال من رو کامل و هرچه زودتر جواب بدهید.

سلام بارندگی ها در شهر اصفهان قابل توجه نیست. اما با توجه به برودت هوا بر روی مناطق مستعد احتمال رویت برف هست.

سعید سه‌شنبه 21 آبان 1398 ساعت 06:40

سلام نتیجه سرمای بیشتر زمستان برای ایران؟

با سلام این یک دید کلی از اتمسفر هست و ما باید یک پارامتر دیگر به پیش بینی هامون اضافه کنیم و اون تاوه قطبی هست.

Bahman دوشنبه 20 آبان 1398 ساعت 21:05

سلام مهرداد جان
خوبی؟
مهرداد جان این گفته شما یخورده گنگ بوده.الان طبق این گفته هات چه چیزی بهمراه داره برای شرق و غرب و شمال و جنوب؟
ممنون میشم پاسخگو باشی.بازم دستت درد نکنه.

سلام

این یک شمای کلی هست یعنی ما در پیش بینی ها باید از این به بعد مساله تضعیف تاوه قطبی رو هم مدنظر داشته باشیم جزئیات انشاالله در برهه های کوتاه مدت به اون اشاره میشه همین دید کلی به مساله داشته باشید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد