آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

یک سامانه سرد چرخندی صور زمستان را میدمد !!!


از فردا پنجشنبه 23 آبان تا روزهای پایانی هفته آینده کشور تحت تاثیر مستقیم یک سامانه سردچرخندی (شاخه شمالی) واقع خواهد شد که به همراه جریانات ناپایدار  جنوبی (شاخه جنوبی) اغلب استان های کشور را درگیر بارندگی (برف و باران) و کاهش شدید دما خواهد نمود.

بر اساس نقشه های هواشناسی یک چرخند سرد از سمت شرق دریا کاسپین وارد کشور خواهد شد، ابتدا بارندگی ها به همراه کاهش ملموس دما هوا  از سمت سواحل شمالی کشور آغاز خواهد شد. طی روز های پنجشنبه تا یکشنبه عمده بارش ها بر روی نیمه شمالی کشور و بر روی سواحل دریا مازندران واقع بوده اما از روز دوشنبه هفته آینده شاخه جنوبی از سمت خلیج فارس فعالتر ظاهر شده و ابتدا سبب وقوع بارش های شدیدتر در استان های جنوبی غربی کشور شده و سپس روز های پایانی هفته آینده بیشتر استان های جنوبی کشور را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد. 

الگوی مجموع بارندگی طی 5 روزه آینده منتهی به پایان روز دوشنبه 27 آبان 98 حاصل از فعالیت شاخه شمالی و جنوبی سامانه بارشزا مذکور، هسته بارندگی ها را بر روی کرانه های دریا مازندران برای استان های گیلان، مازندران، ارتفاعات جنوبی استان گلستان و دامنه های البرز در نیمه شمالی کشور نشان می دهد. این در حالی ست که در جنوب کشور برای حوزه خلیج فارس، آب های فراساحل استان های خوزستان و بوشهر واقع می باشد. جنوب  استان خوزستان، بوشهر، فارس، کهکیلویه و بویراحمد، جنوب چهارمحال و بختیاری و غرب استان هرمزگان از جمله مناطق پربارش نیمه جنوبی کشور تا اواسط هفته آینده می باشد. 

روز پنجشنبه بر روی کرانه های دریا مازندران و ارتفاعات البرز بارندگی پیش بینی می شود که ریزش ها در ارتفاعات البرز بشکل برف پیش بینی می شود. همچنین به دلیل وجود امواج ضعیف ناپایدار، بارش های پراکنده بر روی استان های همدان، کرمانشاه، ایلام و لرستان پیش بینی می شود. روز جمعه با نزدیک شدن مرکز سامانه به شرق دریا مازندران، تداوم و شدت بارندگی بر روی کرانه های دریا مازندران پیش بینی می شود، ضمن آنکه بر روی شمال شرق، سمنان، شمال شرق اصفهان و ارتفاعات البرز بارندگی رخ می دهد. هسته بارندگی ها بر روی استان های گیلان و مازندران و جنوب گلستان پیش بینی می شود. بر روی ارتفاعات البرز، شرق استان تهران، خراسان های شمالی و رضوی بشکل برف خواهد بود. به دلیل افزایش گرادیان فشاری بر روی استان های قزوین، جنوب استان های البرز و تهران، قم، شمال اصفهان و سمنان وزش باد پیش بینی می شود. شنبه بارش های شاخه شمالی بر روی کرانه های دریا مازندران، شمال شرق، استان های البرز جنوبی و بخش های مرکزی  شامل قم، اصفهان، شمال مرکزی و شمال غرب خراسان جنوبی پیش بینی می شود که هسته بارندگی ها در این روز بر روی استان های گیلان و مازندران پیش بینی می شود. بر روی ارتفاعات البرز بارش برف پیش بینی می شود، همچین بارش برف بر روی استان های زنجان، قزوین، البرز، تهران، قم، مرکزی، اصفهان و همچنین شمال شرق برای خراسان های شمالی و رضوی پیش بینی می شود. شاخه جنوبی سامانه بر روی خلیج فارس، استان بوشهر، فارس، هرمزگان و نواحی از خوزستان، چهار محال و بختیاری، کهکیلویه و بویراحد متمرکز می باشد. هسته بارش ها بر روی استان های گیلان و مازندران پیش بینی می شود. یکشنبه بارش ها در نیمه شمالی کشور به سمت بخش های غربی متمایل می گردد، سواحل دریا مازندران، نیمه جنوبی استان اردبیل، استان های حاشیه البرز، بخش های مرکزی و استان های غربی واقع در زاگرس شرقی بارش دارند که بارندگی ها بر روی استان های زنجان، قزوین، البرز، تهران، کردستان، لرستان، همدان، مرکزی، قم، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، یزد بشکل برف خواهد بود. شاخه جنوبی نیز ضمن تقویت به مناطق غربی تر جابجا می گردد، عمده بارش ها بر روی شمال تا مرکز خلیج فارس واقع بوده و بر روی خوزستان، ایلام، لرستان، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، کهکیلویه و بویراحمد، فارس، بوشهر، یزد و کرمان بارندگی پیش بینی می شود. دوشنبه بارش ها  بر روی استان های غربی واقع در دامنه های مرکزی و شرقی زاگرس تقویت می شود، در بیشتر استان های کشور بارش برقرار خواهد بود. در نیمه شمالی ، مرکز و جنوب غرب کشور بارندگی پیش بینی می شود. هسته بارش ها بر روی استان گیلان و همچنین در جنوب کشور برای جنوب غرب بر روی حوزه مرتبط با خلیج فارس شدت بارندگی ها پیش بینی می شود؛ جنوب خوزستان، کهکیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، فارس و غرب هرمزگان پیش بینی می شود که امکان آبگرفتگی معابر عمومی و سیلابی شدن مسیل ها بر روی این مناطق بخصوص استان بوشهر، فارس و جنوب خوزستان وجود خواهد داشت. بارش برف بر روی استان های واقع در شمال زاگرس همچون جنوب آذربایجان های شرقی، غربی، اردبیل، همدان، کردستان، زنجان، قزوین، البرز، تهران، سمنان، خراسان های شمالی و رضوی، اصفهان، قم، لرستان، مرکزی، کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری، کهکیلویه و بویراحمد، نیمه شمالی فارس و نواحی از یزد و کرمان پیش بینی می شود که در گردنه ها و نواحی مرتفع با کولاک همراه خواهد بود. 

نظرات 15 + ارسال نظر
فضل الله جاودانی اصفهانی جمعه 1 آذر 1398 ساعت 00:17

سلام
اگر ممکن است توضیح دهید آیا بارش 23 آبانماه تا آخر آبانماه از نفوذ پرفشار سرد سیبری بر پیکره دریا سرخ و تولد یک کم فشار دینامیکی بود

دیگر اینکه در چه شرایطی پرفشار مهاجر سرد اسکاندیناوی به نفع بارش جنوبی خواهد شد و به چه صورت؟؟؟؟


پیشاپیش از اینکه وقت گرانبها خود را به این حقیر اختصاص می‌دهید جز تشکر زبانم دیگر قاصر از محبت شما است

با سلام در پست ماه نوامبر الگوهای جو را تببین کردیم در آن تحلیل ذکر شد که همپیوندی بین زبانه های غربی فرابار آسیا (سیبری) و زبانه های شرقی پرفشار اسکاندیناوی (اروپا) ایجاد میگردد و در مقابل فعالیت زبانه های توده هوای کمفشار در حوزه دریا سرخ منجر به فرارفت رطوبت از عرض های جنوبی به کشور می گردد.

جهت بارندگی ها در جنوب کشور ما نیازمند شکلگیری یکسری از الگوها در لایه تراز سطحی و میانی جو هستیم در حالت کلی کشیدگی تراف کم ارتفاع لایه تراز میانی جو به نحوی که گرادیان فشاری را به سمت مناطق جنوبی جابجا کند (محور جت استریم) و همزمان در لایه تراز میانی جو ما استقرار زبانه های توده هوای کمفشار را به شکل گسترش رو به شمال بر روی دریا سرخ (تراف معکوس) داشته باشیم که انتقال رطوبت را از عرض های جنوبی به درون منطقه جنوب کشور تسهیل نماید در این بین بر روی آب های دریا عرب، عمان ، پاکستان و شبه قاره هند بصور متوسط فشار سطحی نرمال و بالاتر از نرمال می باشد که همگی به انتقال رطوبت به ریف دریا سرخ کمک می نماید.

محسن سه‌شنبه 28 آبان 1398 ساعت 15:22

سلام.ممنونم از تحلیل های خوبتون.
به نظر شما آیا شهر اصفهان امسال برف میباره که بشینه.دو روز پیش اومد ولی ننشست.شانس بارش برف امسال برای اصفهان چقدر هست؟

با سلام

با توجه به نفوذ سامانه های سرد شمالی طی برهه هایی امکان افزایش پوشش برف درون فلاتی (نواحی داخلی / مرکزی) طی امسال وجود خواهد داشت.

Soltani جمعه 24 آبان 1398 ساعت 17:39

سلام خسته نباشید
دو تا سوال داشتم
اول. چرا به هوای سرد سیبری پرفشار میگویند؟ کم‌ارتفاع L معمولا کم فشار است. اما به کرات شنیدیم که خشم پرفشار سیبری...

دوم. این سقوط های پی در پی تاوه های قطبی به منطقه ما، میتونه پایان رسالت آن برای امسال باشد و در زمستان هیچ سقوطی و هیچ سرمایی در کار نباشد؟

ممنون میشم پاسخ دهید

با سلام وقت بخیر

1- لزوماً هر هوای سردی نشات گرفته از فرابار سیبری نیست و توده هوا های دیگری هم منشا سرد دارند و در برخی از ایام سال بر روی کشور تاثیر می گذارند. گاها در برخی محافل به هوای سرد پرفشار سیبری اطلاق می شود که درست نیست.

2- باز هم لزوما خیر این طور نیست که چون آبان و اذر سرد هست پس زمستان حتما گرم می شود باید الگوهای آب و هوایی تحلیل و در این مورد اطلاع رسانی شود.

حمید جمعه 24 آبان 1398 ساعت 17:39

هورااااا

محمد جمعه 24 آبان 1398 ساعت 17:18 http://Iranclimate. Ir

سلام به نظر شما و با توجه به مدلهای هواشناسی در ادامه آذرماه و طی دی ماه دوباره نفوذ سیبری در کشور مهیا است بیشتر دی ماه مورد بررسی باشد با تشکر

با سلام طی آذر ماه هم ما دوره هایی از ریزش هوای سرد رو بر روی منطقه و ایران داریم. در مورد ماه های زمستانی اطلاع رسانی خواهیم کرد.

امین جمعه 24 آبان 1398 ساعت 15:50

سلام.چقدر احتمال دارد زمستان امسال بوران سخت و کشنده سال ۵۰ تکرار بشه؟؟؟کدام منطقه از ایران امسال شانس سرد و کدام مناطق شانس زمستان گرم دارن؟؟؟

با سلام

این شرایط محتمل نیست آن بوران معروف یک شرایط استثنا و از نوادر آب و هوایی محسوب می گرد.

نوید جمعه 24 آبان 1398 ساعت 08:51

سلام ایا در این یامانه سطح شهر قزوین بارش برف دارد و ایا این سامانه بارش خوبی در استان قزوین خواهد داشت ممنون با تشکر

با سلام

طبق مدل های آب و هوایی بله در سطح شهر قزوین ما شاهد پدیده بارش برف خواهیم بود. بیشتر بارش های این سامانه بر روی بخش های شرقی و شمالی استان اتفاق می افتد.

سعید جمعه 24 آبان 1398 ساعت 00:05

کل پیش بینی های هواشناسی چه اروپا چه ژاپن چه آمریکا چه آلمان و ....مانند خانه عنکبوت سست میباشد

هادی پنج‌شنبه 23 آبان 1398 ساعت 23:59

سلام استاد عزیز
ایا اواخر هفته اینده سرمای شدیدو برف سراسری همانند اوایل اذر دوباره تکرار میشه یا خیر ؟با تشکر از لطفتون

با سلام به طور کل کشور طی ده روز آینده و احتمالا در برهه هایی از آذر ماه به طور متوالی تحت ریزش هوای سرد شمالی باقی خواهد ماند که در صورت همراهی رطوبت جنوبی گاهی این هوای سرد با بارش برف و باران در سطح کشور همراه می گردد.

احمد پنج‌شنبه 23 آبان 1398 ساعت 20:51

سلام چند نکته و سوال داشتم تشکر میکنم اگه توضیح بدین. 1 چقدر میشه روی مدل wrf حساب کرد یعنی میزان دقتش تا چه حد هست؟ چون برعکس دیگر نقشه ها برای غرب کرمانشاه بارش خوبی برای دوشنبه نشان داده. 2 این نقشه متحرک که گذاشتین میزان بارش رو نشون میده یعنی نقاط قرمز رنگ بارش بیشتر هست؟ که اگه اینجور باشه غرب کشور از این سامانه باید بارش خوبی داشته باشیم؟ تشکر فراوان

با سلام

مدل WRF یک مدل عددی هست که کارشناسان هیچ گونه دخالتی در برونداد اون ندارند توصیه میشه در کنار این مدل به خروجی مدل های ECM و GFS نیز دقت شود.

بر روی نقشه بارش مناطقی که به سمت رنگ های گرمتر میروند بارش بیشتری را دریافت می کنند.

محمد پنج‌شنبه 23 آبان 1398 ساعت 20:23 http://Iranclimate. Ir

سلام استان لرستان کی بارندگی خواهد داشت وآیا برای لرستان هم کاهش شدید دما وبارش برف پیش بینی شده؟ وسوال دوم مناطق مرکزی لرستان از نظر بارش چگونه هستند هفته بعد؟

سلام در سطح استان بخصوص از اواسط هفته آینده بارندگی هایی نچندان قابل توجه خواهیم داشت و دما در استان بطور ملموس کاهش خواهد یافت. فعلا تا ده روز آینده بارش قابل توجهی در سطح استان اتفاق نمی افتد.

جواد پنج‌شنبه 23 آبان 1398 ساعت 20:01

عجب برفی! اونم توی آبان! یکشنبه تا سه‌شنبه مدارس خیلی جاها تعطیل میشه

امین پنج‌شنبه 23 آبان 1398 ساعت 14:40

سلام.از این موج پیش رو منطقه شمالغرب بارش خاصی نخواهد داشت و آذر ماه سرد و خشک و کم بارش در شمالغرب رخ خواهد داد؟؟؟آیا احتمال لانینا قوی برای سال بعد هست؟؟؟؟به نظر سال 99 خشکسالی مطلق بشه

سلام

برای منطقه شمال غرب سامانه پیشرو چندان قوی عمل نخواهد کرد.

ali kazeroon پنج‌شنبه 23 آبان 1398 ساعت 14:26

سلام استاد من تازه با سایت شما اشنا شدم تحلیل های شما بسیار جذاب می باشند و بابتش ازتون تشکر میکنم من از کازرون غرب فارس هستم وچند سالی هست پیگیر پدیده های جوی هستم و کمی تجربه کسب کردم ولی برام جالب بود که این ناوه از شمال شرق وارد کشور شد و من نگران اینم که همچنان از سمت غرب ممکنه بلاک بشیم بخاطر پرفشار شرق اروپا لطفا به من بگید ایا این الگوی فعلی(ورود ناوه از شرق نه غرب)بازم تکرار میشه؟یا اینکه بعد از اتمام این بارش ها وارد بلاک طولانی مدت میشیم؟و کی ناوه ها شمال غربی یا غربی میشن؟ببخشید سوالام زیاد شد لامصب علاقه باعثشه باتشکر

سلام

ممنونم به جمع ما خوش آمدید

ما به کرات شاهد تکرار و تداوم این الگو حتی در آذر ماه خواهیم بود و به نظر میاد باید باز هم منتظر الگوهایی این چنینی باشیم.

محمد پنج‌شنبه 23 آبان 1398 ساعت 11:22 http://Iranclimate. Ir

سلام یه سوال دارم چرا مناطقیزاز کرمانشاه و کردستان و ایلام واقع در غرب کشور رو بارش کم زدید

سلام

چون این مناطق در پشت ناوه واقع هست و در پشت ناوه ها بارش قابل توجهی رخ نمیدهد.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد