آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

سرما و بارش برف با توده هوای زمستانی در راه ایران ...



طی روزهای آینده، افزایش ابر، وزش باد، کاهش شدید دما و بارش برف و باران نتیجه ورود سامانه بارشزا به سطح کشور می باشد.


نقشه های هواشناسی نشان می دهد، که یک مرکز سامانه سردچال بسته بر روی منتهی الیه شرق مدیترانه بسته شده ست و به موازات حرکت آن به سمت شرق مرکز توده هوای پرفشار شمالی از عرض های بالاتر آن را همراهی می کند. طبق محاسبات انجام شده این سردچال سبب ارسال امواج ناپایدار تا روز شنبه 7 بهمن در بخش های غرب و جنوب غرب، شمال غرب، سواحل دریا خزر، دامنه های البرز و با شدت کمتر بخش هایی از شمال شرق و مرکز کشور خواهد شد، پیامد آن افزایش ابر، وزش باد، بارندگی و کاهش دما خواهد بود. 

با توجه به ماهیت سامانه، بارندگی را در شمال غرب، زاگرس، البرز با بارش برف و کولاک، کاهش دید افقی و مه گرفتگی توام خواهد بود که با
 افت دما از روز شنبه بخصوص از شب، بارندگی ها در بخش جلگه ای استان گیلان و در شهرهای واقع در دامنه های جنوبی البرز بتدریج تماماً به صورت برف نمایان خواهد شد.



تا روز شنبه 7 بهمن امواج ناپایدار مشاهده شده ناشی از امواج فرعی حاصل از پادساعتگردی سردچال بسته بروی غرب خاورمیانه خواهد بود، اما از روز شنبه اواسط وقت مرکز سردچال به غرب کشور کشیده خواهد شد. طی روز شنبه 7 بهمن ضمن تشدید و گسترش بارندگی ها، اکثر مناطق شمال غرب، غرب حتی جنوب غرب و دامنه های جنوب غربی زاگرس، سواحل خزر، دامنه های البرز و استان های واقع در حاشیه جنوبی آن و سپس از اواخر وقت بشکل خفیف در مناطقی از شمال شرق شاهد بارندگی خواهیم بود که بتدریج از بعد از ظهر و طی ساعات شب در  بیشتر مناطق ریزش ها به شکل برف نمایان می گردد.

 


از اواخر وقت روز شنبه ضمن تضعیف عملکرد بارش سامانه در شمال غرب و نوار غربی کشور، بارندگی ها با شدت در گیلان تداوم داشته و مناطق جلگه ای آن به زیر چتر بارش برف خواهد رفت اما در مازندران بارندگی ها احتمالا در روز یکشنبه 8 بهمن ماه در جلگه می تواند به برف تبدیل شود.

در روز یکشنبه 8 بهمن، در سواحل خزر، دامنه های البرز و استان های حاشیه جنوبی آن، دامنه های زاگرس، جنوب غرب کشور، مناطق مرکزی، بخش هایی از شرق و شمال شرق کشور و بشکل محدود در نواحی از دامنه های جنوب شرقی زاگرس (کرمان) بارش خواهیم داشت که با توجه به برودت هوا در بسیاری از مناطق برف خواهد بارید.


با حرکت نسبتا سریع مرکز سرد چال بر روی منتهی الیه شمال شرق کشور بارش ها در کشور مضمحل خواهد شد، بارش ها به شکل محدود بر روی مناطقی از سواحل خزر، مرکز و بخش هایی از شرق و شمال شرق کشور خواهیم داشت. با خروج مرکز سردچال،  هوای بسیار سرد بر پیکره فلات ایران مستقر خواهد شد، این هوای سرد به قدری شدید هست که دمای بامداد روز دوشنبه و سه شنبه هفته پیشرو بر روی مناطقی سردسیرات شمال غرب کشور و مناطقی از زاگرس در غرب کشور تا بیش از 15- و در برخی مناطق تا 20- و حتی کمتر ! کاهش خواهد یافت این سرما بامداد روز سه شنبه نیز در عمق بیشتری از مناطق کشور به طرز ملموسی تجربه خواهد شد. 



برآورد های انجام شده بر روی مجموع کل بارندگی ناشی از سامانه تا روز سه شنبه 10 بهمن 96 نشان می دهد که بیشترین میزان بارندگی ها بر روی دامنه های شمالی البرز غربی واقع در ارتفاعات گیلان با رنج 150 الی 175 میلی متر ریزش خواهد نمود، بطور کل بر روی سواحل دریا خزر شامل استان های گیلان، مازندران، گلستان، ارتفاعات در اردبیل، آذربایجان شرقی، غربی و همینطور دامنه های زاگرس جنوب غربی همچون مناطقی از لرستان، چهارمحال و بختیاری و ارتفاعات خوزستان در رتبه پر بارش ترین های سامانه واقع خواهند بود.




همانطور که ملاحظه می شود، عملکرد سامانه بر روی بیشتر مناطق کشور طی روزهای آینده بشکل برف نیز نمایان می شود حجم برف ریز یافته بر روی ارتفاعات گیلان در بیشینه میزان کشور قرار دارد، پس از آن ارتفاعات در دامنه های جنوب غربی آذربایجان غربی قرار دارد. بطور کل در دامنه های زاگرس و البرز تجمع برف نسبت به سایر مناطق بیشترین میزان را دارد.


برای اولین بار در سال بارشی جاری استان های واقع در دامنه های البرز جنوبی بصورت گسترش چشم انداز بارش برف را نشان می دهد.





نظرات 3 + ارسال نظر
کاظم چهارشنبه 11 بهمن 1396 ساعت 23:50

سلام.آیا در دهه دوم بهمن ماه بارش باران در قسمت استان بوشهر ونیز در جنوب غربی ایران وجوددارد یا خیر.اگر بارشی هست در چه حدی است.

با سلام انشااله

طبق الگوهای بلند مدت وارد دوره پر بارش خواهیم شد.

علیرضا دوشنبه 9 بهمن 1396 ساعت 21:46

سلام موج کوتاه بارشی چگونه شکل می گیرد

حسین پنج‌شنبه 5 بهمن 1396 ساعت 21:54

سلام داداش روز یک شنبه سطح شهر کاشان چند سانت بارش برف خواهد داشت بارش برفش شدید خواهد بود یا متوسط با تشکر.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد