آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

از هفته انتهایی بهن ماه 96 منطقه ما احتمالاً وارد یک دوره مرطوب می شود



بررسی پارامترهای مختلف آب و هوایی نشان می دهد که از هفته انتهایی بهن ماه 96 منطقه ما احتمالاً وارد یک دوره مرطوب می شود، از جمله پارامترهای مورد بررسی وضعیت شاخص همرفت فعال حاره (MJO)، شاخص AO/NAO و الگوی تراز 500 هکتوپاسکال نشان دهده فراهم شدن شرایط جهت شکل گیری امواج ناپایدار و تاثیر گذاری آن ها بر روی منطقه و کشور می باشد



با توجه به وضعیت شاخص MJO که هم اکنون بتازگی وارد فاز 6 قوی خود شده ست، به نظر می رسد از اواسط بهمن ماه 96 شاخص وارد فاز 7 قوی شود، این فاز بیانگر استقرار ناحیه همرفت حاره بر روی غرب اقیانوس آرام بوده و با تشکیل هسته های بارندگی بر روی این منطقه مصادف ست، از اواسط بهمن به سمت هفته واپسین آن، حرکت شرقسوی ناحیه همرفت موجب استقرار آن بر روی نیمکره غربی و غرب آفریقا خواهد شد. در این شرایط تراف موج های بلند چیره بادهای غربی عمیق تر شده و بر روی منطقه مدیترانه جانمایی می شوند، از طرف دیگر جریانات جنوبی مانند تشکیل رودخانه های اتمسفری از حاره آفریقا به سمت امواج غربی فزونی یافته و همگرایی بر روی دریا سرخ تقویت می گردند که همگی مصادف با ابرناکی فراتر از نرمال منطقه خاورمیانه و ایران خواهد بود که با شاخص OLR منفی نشان داده می شود. 



شاخص های  نیمکره شمالی شامل NAO و AO بیانگر دو وجه متضاد در فازهای موثر خود را طی اواسط بهمن تا ابتدای هفته واپسین آن نشان می دهد، فاز شاخص NAO بطرز موثری بر روی مقادیر مثبت واقع خواهد بود، اما شاخص قطبی AO تمایل واضحی به فاز منفی را نشان می دهد. این وضعیت بر روی هم رفته الگوی مشخص و معناداری را تا هفته واپسین بهمن ماه 96 نشان نمی دهد و فراز و فرود گردش اتمسفری نیمکره شمالی بر اساس وضعیت کوتاه مدت و روزانه قایل تبیین می باشد. 

اما با گذار از این وضعیت انتقالی، ما از هفته واپسین بهمن ماه یک روند مشخصی از هر دو شاخص NAO و AO را مشاهده می کنیم؛ هر دو آنها تمایل دارند به وضعیت منفی خود مهاجرت نمایند. وضعیت منفی دو شاخص AO و NAO به همراه فاز موثر 7 شاخص MJO بیانگر فعالیت سامانه های مهاجر غربی از عرض های پایین تر و همراهی عوامل حاره در سطح منطقه که روی هم رفته با شرایط موثر بارندگی در پهنه غرب، جنوب غرب و حتی بخش های جنوبی و مرکز کشور توام خواهد شد. 

 


الگوی میانگین هفته واپسین بهمن ماه 96 از منظر EPS مدل ECMWF نشان دهنده الگوی پر ارتفاع/ پرفشار در بالا و کم ارتفاع/ کمفشار در پایین بوده که  سبب تشکیل گرادیان فشار/ دما متضاد در بین عرض های بالا و پایین در اروپا می گردد. نتیجه آن گسترش Storm Track از عرض های جنوبی (مدیترانه) و گسترش آن به طرف خاورمیانه خواهد بود، گرادیان تشکیل شده در منطقه جنوب غرب آسیا، سبب تقویت الگوی آرایش جنوب غربی خطوط هم ارتفاع در لایه تراز میانی جو و در نتیجه فراهم آوری شرایط برای رخداد ناپایداری ها و عبور موج های کوتاه در پس فرودهای بلند طی هفته واپسین بهمن 96 خواهد شد، مناطق غربی، جنوب غرب و جنوب از جمله مناطقی هستند که در این شرایط بارندگی هایی موثری را انشاالله دریافت خواهند کرد. 


بطور کل الگوی دیده شده الگوی مرطوب کشور محسوب می گردد.




نظرات 4 + ارسال نظر
علیرضا دوشنبه 9 بهمن 1396 ساعت 22:02

سلام موج کوتاه بارشی چگونه شکل می گیرد

رضا(نیاوران) دوشنبه 9 بهمن 1396 ساعت 11:52

سلام مهرداد جان دلمون تنگ شده برات.راستی هفته اخر بهمن برف داریم یانه

سلام رضا جون
قربونت
انشاالله خبراهای خوبی در راه هست

رضا(نیاوران) دوشنبه 9 بهمن 1396 ساعت 10:32

سلام مهرداد جان دلم تنگ‌ شده برات داداش نیستی .موج هفته اخر بهمن برای تو تهران برف داره

علی شیراز دوشنبه 9 بهمن 1396 ساعت 10:13

با سلام،‏ ممنون جناب شهبازی از آگاهی دلگرم کننده ای که نوید دادید،
آیا این شرایط با الگوی سال بارشی ‏گذشته تشابه ای خواهد داشت؟ بهار ۹۷‏ هم مثال بهار ۹۶‏ که در ادامه نیمه دوم بهمن و اسفند ‏پربارش فروردین خاطره انگیز و ‏پربارشی داشتیم خصوصا برای نیمه جنوبی و جنوب غرب ‏ کشور،‏ بازهم ‏چنین خواهد بود؟
سپاس ‏

با سلام و عرض وقت بخیر
انشاالله در طی اواخر بهمن و طی اسفند موج بارش زا به کرات کشور را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد . بر اساس مدل ها بارش ها رو به فزونی خواهد رفت.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد