آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

هواشناسی ملی: رگبار و رعد و برق، وزش باد شدید لحظه ای و کاهش ملموس دما در راه هست ...



همانطور که در پست قبل به آن اشاره شد، طبق آنچیزی که در مدل های هواشناسی به چشم می خورد از بعد از ظهر و اواخر وقت روز پنجنشبه 16 شهریور 96 ورود یک موج بارشزا را از سمت استان اردبیل و غرب سواحل دریا خزر به بخش های شمالی کشور خواهیم داشت که رهاورد آن رشد ابر، وزش باد شدید لحظه ای و رگبار و رعد و برق در استان های اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان و ارتفاعات در دامنه های البرز خواهد شد. ورود این سامانه سبب کاهش ملموس دما هوا، وزش باد شدید لحظه ای و رخداد بارش های رگباری شدید در نواحی مختلف نوار شمالی کشور می گردد. 


بر اساس مدل های بارشی به برآیند کل فعالیت سامانه بارشی بر روی نوار ساحی خزر چشمگیرتر خواهد بود؛ هسته های بارشی بر روی مرکز و نیمه شرقی استان گیلان، غرب و جنوب شرق استان مازندران تشکیل خواهد شد لذا برای خیلی از مناطق همچون تالش، فومن، شفت، سیاهکل، املش، رودسر، رامسر، تنکابن، چالوس، نور، قائم شهر، سواد کوه، ساری، نکا و بهشهر پیش بینی بارش های قابل توجهی طی روز جمعه 17 شهریور را خواهیم داشت، در این مناطق و سایر نواحی تحت تاثیر دو استان گیلان و مازندران امکان آبگرفتگی معابر عمومی و سیلابی شدن مسیل های آبی وجود دارد. در نتیجه هموطنانی که در تعطیلات قصد سفر به این دو استان را دارند آگاه باشند که از اواخر وقت روز پنجشنبه و طی روز جمعه 17 شهریور 96 وضعیت جوی ناپایداری را در پیش خواهند داشت.


 

یکی دیگر از نتایج ورود موج جدید بارشی به نوار ساحلی خزر، کاهش ملموس دما هوا طی روز جمعه 17 شهریور 96  در استان های واقع در نوار شمالی کشور خواهد بود. طی امروز پنجشنبه نیز همچنان هوای گرم تابستانه در درسرتاسر نوار شمالی کشور ماندگار هست، هوای گرم در مناطقی از شمال استان های آذربایجان غربی، شرقی، اردبیل، شمال زنجان و قزوین در غرب البرز، نوار ساحلی خزر؛ گیلان، مازندران و نیمه غربی _ مرکزی گلستان هسته های بی هنجاری گرما را به خود اختصاص خواهند داد در برخی از مناطق یاد شده (شرق گیلان، مازندران و نیمه غربی گلستان) دمای هوا به بیش از 35+ درجه سلسیوس و حتی تا 40+ درجه نیز افزایش خواهد یافت.


از بعد از ظهر و اواخر وقت با نفوذ زبانه ها توده هوای پرفشار سطح زمین و شمالی شدن سوی جریانات بر روی خزر، کاهش دما هوا از سمت استان اردبیل و غرب دریا آغاز شده و طی روز جمعه با فعالیت کامل سامانه بارشزا در نوار ساحلی خزر کاهش دما هوا تا 10 درجه سلسیوس پیش بینی می شود. 

همانطور که در نقشه آنومالی بشینه دمای هوا طی روزهای پنجشنبه و جمعه 17 شهریور 96 ملاحظه می گردد، طی ساعات بیشینه دما روز پنجشنبه 16 شهریور 96 هوای بسیار گرمتر از نرمالی بر روی اکثر نواحی واقع در نوار شمالی کشور خواهیم داشت، این هوای گرم به واسطه تسلطه فرارفت مثبت هوا در این نواحی رخ داده و موقتی خواهد بود چرا که از اواخر وقت امروز با شمالی شدن تدریجی سوی جریانات و نفوذ زبانه های پرفشار به بخش های شمالی کشور روند کاهش دما هوا آغاز شده و این کاهش دما هوا در نوار شمالی کشور ملموس خواهد بود.

نواحی با رنگ آبی و سبز نشان دهنده بی هنجاری منفی (خنک تر از نرمال) دما بیشینه طی روز جمعه 17 شهریور 96 خواهد بود. نواحی غرب، شرق گیلان، نوار جنوب شرق مازندران و سرتاسر جنوب استان گلستان از بالاترین بی هنجاری منفی (خنک تر از نرمال) طی روز جمعه بر خودار خواهند بود.


با نزدیک شدن سامانه ناپایدار بارشی تغییرات توده هوا در مختصات شمالی کشور روی می دهد همین جابجایی توده ها با تغییر در گرادیان فشاری منطقه همراه شده و سبب می گردد در برخی از نواحی شمالی کشور طی 2 روز آینده افزاش سرعت وزش باد را داشته باشیم. 

یکی از این مناطق شمال غرب کشور خواهد بود که بتدریج از ساعات آینده با افزایش میزان سرعت باد مواجه شده و بیشینه سرعت باد لحظه ای در برخی از ساعات در نواحی مختلف این خطه از کشور قابل توجه خواهد بود:

مناطق مرزی در پیرانشهر، اشنویه و ارومیه اوج این شرایط وزش باد شدید لحظه ای را خواهند داشت، خوی، سلماس، چالدران، مرند، نواحی از شرق میاندوآب، شمال شبستر، وزرقان، کلیبر، اهر، هریس، مشکین شهر، سراب، میانه، تبریز، شبستر، هشترود، مراغه، چاراویماق و مناطقی از غرب و شمال غرب استان زنجان وزش باد شدید در ساعاتی پدیده غالب هواشناسی خواهد بود. 


 با ادامه فعالیت سامانه بارشی، طی روز جمعه 17 شهریور بر روی اکثر استان های واقع در دامنه های البرز بر میزان سرعت باد افزوده خواهد شد، که بر روی دامنه های شرقی البرز و مناطقی از شمال شرقی کشور این سرعت وزش باد در ساعاتی می تواند بارز باشد؛ مناطقی همچون شرق و جنوب شرق استان گلستان مثل کلاله، مینودشت، آزادشهر، در خراسان شمالی بجنورد، جاجرم، در استان خراسان رضوی برای مناطقی غربی مثل سبزوارو در استان سمنان برای بخش های شمالی شاهرود، دامغان و بخش هایی از دشت کویر طی روز جمعه در ساعاتی با وزش باد شدید مواجه خواهند بود.




نظرات 2 + ارسال نظر
/اهم سه‌شنبه 21 شهریور 1396 ساعت 13:25

امیر جمعه 17 شهریور 1396 ساعت 12:39

کارشناس نجوم به مهر خبر داد:
فوران بزرگ خورشیدی به زمین می رسد‎
شناسهٔ خبر: 4081203 - پنجشنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۵

http://www.mehrnews.com/news/4081203/فوران-بزرگ-خورشیدی-به-زمین-می-رسد

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد