آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

از اواخر هفته، ورود موج بارشزا به سواحل خزر، پیش بینی وزش باد شدید لحظه ای و تغییرات ملموس دما هوا



بر اساس نقشه های هواشناسی و آینده نگری از بعد از ظهر روز پنجشنبه 16 شهریور 96 با ورود یک توده هوای ناپایدار تراز میانی جو بر روی دریا خزر بهمراه نفوذ زبانه های توده هوای پرفشار، از سمت غرب دریا، باید منتظر وقوع ناپایداری های جوی به شکل رشد ابر، وزش باد شدید لحظه ای و وقوع رگبار باران و رعد و برق باشیم. لیکن تا قبل از ورود موج مذکور طی روزهای چهارشنبه تا ظهر پنجشنبه  15 الی 16 شهریور 96، در بیشتر مناطق کشور جوی پایدار و روند افزایش دما هوا بویژه در اردبیل و  نوار ساحلی خزر خواهیم داشت، هوای گرم و تابستانه ای در این مناطق پیش بینی می شود. از بعد از ظهر روز پنجشنبه 16 شهریور 96 با شمالی شدن تدریجی سوی جریانات، آغاز روند کاهشی دما از سمت استان اردبیل و غرب خزر پیش بینی می شود، طی روز جمعه 17 شهریور 96 این کاهش دما در سرتاسر نوار ساحلی خزر، دامنه های البرز و سپس تا روز شنبه 18 شهریور 96 در دامنه های شرق البرز و شمال شرق پیش بینی می شود. 



فعالیت موج مذکور سبب می شود که از بعد از ظهر روز پنجشنبه 16 شهریور 96 بارش ها در استان اردبیل، نواحی شمالی استان آذربایجان شرقی و غرب استان گیلان آغاز شده و سپس بتدریج طی روز جمعه 17 شهریور 96 بر روی سرتاسر استان گیلان، مازندران وقوع رگبار باران، رعد و برق، وزش باد شدید لحظه ای را داشته باشیم و دما نیز افت نماید. شدت بارش ها در طی روز جمعه 17 شهریور 96 بر روی استان های گیلان، مازندران پیش بینی می شود، شدت بارش به حدی می باشد که در برخی از ساعات می تواند منجر به افزایش رواناب، آبگرفتگی معابر عمومی و در نواحی کوهستانی طغیان روخانه ها گردد. بنابر این برای دو استان گیلان و مازندران بویژه در نیمه شرقی استان گیلان، غرب و جنوب شرق استان مازندران شرایط احتیاطی صادر شده و مردم در از اتراق در حریم روخانه ها و مسیل های آبی جدا و از تردد غیر ضروری در فضای باز به سبب افزایش تندبادها لحظه ای خودداری نماید.

 همچنین بر روی نواحی غرب و جنوبی استان گلستان نیز وقوع رگبارهای باران و گاها رعد و برق و وزش باد شدید لحظه ای پیش بینی می شود. از روز شنبه 18 شهریور از میزان بارش ها در نوار ساحلی کاسته خواهد شد و بتدریج موج با حرکت به سمت شرق کشور به فعالیت خود خاتمه خواهد داد، طی روز شنبه 18 شهریور وقوع بارش های پراکنده در استان های گیلان، مازندران خواهیم داشت که بر روی ارتفاعات واقع در شمال شرق کشور نیز طی روز های شنبه و یکشنبه شرایط برای شکل گیری پدیده همرفت دور از انتظار نخواهد بود.


:


انیمیشن مجموع بارش 24 ساعته از (سه شنبه 15:30 - چهارشنبه 15:30) لغایت (شنبه 15:30- یکشنبه 15:30) بر حسب اینچ:



بر اساس پیش یابی مدل های دمایی طی روز های چهارشنبه و پنجشنبه روند افزایش دمای هوا در نوار شمالی کشور برای استان های واقع در شمال غرب، نوار ساحلی دریای خزر و با شدت کمتر در شمال شرق کشور پیشرو خواهیم داشت، این افزایش دما سبب خواهد شد که در برخی نواحی از استان های اردبیل، گیلان، مازندران و گلستان هوای گرم و تابستانه حکمفرا گردد. این افزایش دما در اردبیل تا حدود 5 الی 7 درجه، در نوار ساحلی خزر 2 تا 7 درجه (از کرانه های غربی به شرقی روند افزایشی) و در شمال شرق کشور 2 الی 4 درجه سلسیوس پیش بینی می شود. اما از اواخر وقت روز پنجشنبه 16 شهریور 96 با نفوذ جبهه هوای خنک شمالی از  غرب دریا خزر کاهش دما هوا در نواحی یاد شده رخ خواهد داد، در اردبیل تا حدود 15 درجه، سواحل دریا خزر تا 8 تا 10 درجه و در شمال شرق کشور بین 5 تا 7 درجه سلسیوس افت دما هوا پیش بینی می شود.



طی روز های چهارشنبه و پنجشنبه  15 الی 16 شهریور 96 در شمال غرب کشور طی ساعاتی بر سرعت میزان وزش باد افزوده خواهد شد که می تواند موجبات بروز گرد و خاک و طوفانی شدن هوا را به دنبال داشته باشد، از بعد از ظهر  روز پنجشنبه 16 شهریور 96 تشدید جریانات شمالی بر روی آب های دریا خزر را خواهیم داشت، که سبب خواهد شد از اواخر وقت این روز و طی جمعه 17 شهریور 96 تلاطم آب های سواحل خزر را داشته باشیم.ارتفاع موج می تواند در برخی از نواحی ساحلی به بیش از 3.5 متر نیز بالغ گردد. روز جمعه 17 شهریور 96 تشدید سرعت باد لحظه ای بر روی استان های واقع در دامنه های البرز پیش بینی می شود که برای دامنه های شرقی البرز همچون نواحی از استان سمنان، گلستان، خراسان شمالی و بخش هایی از خراسان رضوی در برخی ساعات منجر به خیزش گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا خواهد شد. از اینرو توصیه می شود در نواحی تحت تاثیر مورد اشاره طی روزهای چهارشنبه تا جمعه  15 الی 17 شهریور 96 بسبب افزایش سرعت باد لحظه ای و  احتمال سقوط سازه های ناپایدار،  از عبور و مرور در فضای باز حد المقدور خودداری گردد


  

طی روز شنبه 18 شهریور 96 مجددا بر روی نوار شرقی شامل بخش های شرقی استان خراسان رضوی، جنوبی و بویژه شمال سیستان و بلوچستان افزایش سرعت وزش بادهای موسمی 120 روزه پیش بینی می شود که نتایج آنچیزی جز افزایش میزان غلظت گرد و غبار و کاهش کیفیت هوا در نواحی مورد اشاره بِویژه در شمال استان سیستان و بلوچستان نخواهد بود.


نظرات 1 + ارسال نظر
مجید چهارشنبه 15 شهریور 1396 ساعت 04:10

سلام.من ساکن بابل هستم.
این تند بادی که ذکر شده چقده سرعتش؟خطرناکه؟
سایت فورکا نوشته 4 متر بر ثانیه!

با سلام

تند باد بیشتر برای شمال غرب، دامنه های البرز و بخش هایی از شامل شرق خواهد بود برای سواحل افزایش سرعت وزش باد را خواهیم داشت اما به هر حال رعایت احتیاط لازم هست

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد