آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

پیش بینی آب و هوای کشور طی نیمه اول نوروز 1396



ضمن تبریک به مناسبت فرارسیدن فرخنده نوروز 1396 و آرزوی سالی سرشار از سلامتی و موفقیت برای شما همراهان همیشگی، پیش بینی وضعیت آب و هوای کشور در ایام نوروز را به سمع و نظر شما خوبان می رسانیم:



شرایط تراز Z500 طی نیمه اول فروردین 1396


طی نیمه اول ایام نوروز 1396 با تقویت ساختار پر ارتفاع تراز 500 hpa بر روی اروپا، جریانات معمول غربی از نوار جنب حاره جنوب دریا مدیترانه و دریا سرخ از یکسو و ریزش مداوم جریانات در سمت راست ساختار الگوی بلاکینگ بر روی جنوب غرب آسیا و خاورمیانه از سوی دیگر موجب تمرکز و تقویت توده هوای ناپایدار و تداوم بیشتر مرکز سامانه را در پی خواهد داشت که امواج متعدد ناشی از آن در طی نیمه اول نوروز 1396 کشور ما را به طور متناوب تحت تاثیر قرار خواهد داد و در بیشتر روزهای نیمه اول نوروز موجب بروز پدیده بارش باران در نواحی سردسیر و گردنه های برفگیر موجب کولاک و برف خواهد شد. در برخی از نواحی کشور شدت بارش ها بسیار بالاتر از سایر نواحی خواهد بود و موجب خواهد شد که در برخی از مناطق غرب، جنوب غرب، جنوب و نواحی از شرق کشور موجب بروز آبگرفتگی و بالا آمدن سطح آب روخانه ها گردد.




بر اساس نقشه های پیش یابی و آینده نگری طی ایام نوروز 1396 کشور بطور متناوب تحت تاثیر امواج متعدد و ناپایدار ناشی از توده  هوای اقیانوس اطلس واقع خواهد شد که ماحصل آن وقوع بارش باران و در نواحی سردسیر ریزش برف در مناطق مختلف کشور خواهد شد. عمده بارش های کشور در طی این مدت بر روی نیمه غربی، سواحل دریا خزر، دامنه های البرز، شمال شرق و نواحی از جنوب کشور خواهد بود. استان هایی که در طی ایام نیمه اول نوروز 1396 شاهد بارش های قابل توجه  و بارزی خواهند بود عبارتند از استان های: جنوب استان آذربایجان غربی، شرقی و ادربیل، بیشتر استان های واقع در دامنه های زاگرس،ایلام، لرستان، خوزستان، چهارمحال  و بختیاری، کهکیلویه و بویر احمد، بوشهر، فارس، کرمان، هرمزگان، نیمه غربی استان اصفهان، سواحل دریا خزر شامل گیلان، مازندران، ارتفاعات گلستان، در شمال شرق کشور خراسان شمالی، رضوی و بیشتر نواحی استان خراسان جنوبی و سر انجام استان های وافع در حاشیه البرز جنوبی از جمله زنجان، قزوین، البرز، تهران و قم.


مسافرینی  در استان هایی همچون ایلام، لرستان، کهکیلویه و بویر احمد، چهارمحال و بختیاری، فارس، کرمان و همچنین خراسان جنوبی به دلیل شدت بالای بارش ها در طی نیمه اول نوروز 1396 باید نسبت به وضعیت آب و هوا اطلاعات کافی را دریافت نموده در هنگام بارندگی از اتراق در حریم رودخانه ها و مسیل های آبی جدا خودداری کرده و به نواحی امن جابجا گردند چرا که با توجه به حجم بارندگی هایی که در طی نیمه اول نوروز در این مناطق خواهیم داشت امکان آبگرفتگی و حتی سیلابی شدن مسیل ها و طغیان رودخانه ها وجود خواهد داشت.



به رانندگانی که قصد عزیمت به سمت جاده های کوهستانی البرز و زاگرس را دارند، آگاه باشید که در طی نیمه اول نوروز 1396 در اکثر مناطق استان های واقع در شمال غرب، شمال زاگرس، دامنه های مرکزی در جنوب غرب کشور، ارتفاعات مرکزی استان کرمان و همچنین دامنه های واقع در استان های قزوین، البرز، تهران، شمال سمنان و نواحی مرتفع جنوبی استان های حاشیه دریا مازندران شاهد ریزش برف، در برخی مناطق وقوع کولاک، اختلال در تردد خواهد بود. این شرایط برنامه ریزی در سفرهای نوروزی و داشتن آمادگی لازم از جمله تجهیزات زمستانی و لباس گرم را در جهت مدیریت شرایط مذکور لازم و ضروری می سازد.


بطور کل به مسافرانی که قصد دارند در تعطیلات نوروز امسال به یکی از مناطق واقع در غرب و جنوب غرب کشور، جنوب، شمال شرق و نوار شمالی کشور عزیمت کنند توصیه اکید می گردد، جهت آمادگی لازم برای سفر خود از آخرین اطلاعات راه ها و وضع آب و هوای مسیر و مقصد خود مطلع گردند و وسایل و امکانات لازم را همراه داشته باشند.

روز دوشنبه 30 اسفند 95؛ بر روی بیشتر نواحی کشور با پدیده بارش مواجه خواهیم بود، شدت بارش ها در این روز بر روی جنوب غرب، جنوب کشور خواهد بود. برای استان هایی همچون لرستان، نواحی شمال شرقی خوزستان، بخش هایی از چهارمحال و بختیاری، کهکیلویه و بویر احمد، فارس، بوشهر، شمال هرمزگان و استان کرمان بارش های قابل توجهی در برخی از ساعات رخ خواهد داد که میتواند در مناطقی از این استان ها منجر به جاری شدن سیلاب، آبگرفتگی معابر عمومی و طغیان رودخانه های فصلی گردد.

بر روی استان های حاشیه البرز جنوبی استان های قزوین، البرز، تهران و قم نیز شاهد پدیده بارش خواهیم بود.در شمال شرق و شرق کشور برای استان های خراسان شمالی، رضوی و جنوبی نیز در برخی از ساعات رخداد رگبار باران پیش بینی می شود. که بارش در ارتفاعات رشته کوه البرز، جنوب غرب کشور و ارتفاعات واقع در مرکز استان کرمان بشکل برف نمایان خواهد شد که می تواند در پاره ای از مناطق به همراه کولاک نیز باشد.


با وقوع بارش ها، کاهش دما بر روی جنوب غرب، جنوب و دامنه های البرز رخ خواهد داد.




روز سه شنبه یکم فروردین 96؛ از شدت بارش ها در سطح کشور کاسته خواهد شد، عمده بارندگی ها را در بخش های شمالی و غربی کشور خواهیم داشت. بر روی نوار ساحلی دریا مازندران، بخش های شمال غرب و غرب کشور، با شدت کمتر در شمال شرق کشور بارش باران پیش بینی می شود. بر روی جنوب شرق کشور آخرین فعالیت سامانه بارش زائی که در روز دوشنبه در سطح کشور منجر به وقوع بارندگی خواهد شد، موجب رخداد ریزش هایی می گردد، در نیمه شرقی استان هرمزگان، کرمان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی شاهد بارش باران به صورت رگبار خواهیم بود که بتدریج از شدت بارش ها کاسته خواهد شد.


با خروجی سامانه بارشزا  از سمت غرب کشور کاهش دما آغاز خواهد شد.



روز چهارشنبه دوم فروردین 96؛ در نیمه جنوبی کشور بارش قابل توجهی را در بیشتر استان ها نخواهیم داشت، وقوع رگبار پراکنده باران و برف در  نواحی از استان های غرب، کشور پیش بینی می شود.در بخش هایی از  مرکز، حاشیه جنوبی رشته کوه البرز، سواحل دریا مازندران را تحت تاثیر رگبارهای پراکنده ای قرار خواهد گرفت. این بارش ها در نواحی شمال شرقی کشور برای دامنه های شرقی رشته کوه البرز استان های گلستان، خراسان شمالی، رضوی بارزتر خواهد بود و در نواحی سردسیر شمال شرق کشور همراه با بارش برف و کولاک خواهد بود.


در برخی از نواحی استان های خراسان جنوبی امکان رخداد بارش های پراکنده طی روز چهارشنبه دوم فروردین 96 دور از انتظار نخواهد بود.


از نظر دمایی کاهش دمایی که از روز گذشته یکم فروردین 96 از سمت غرب کشور آغاز شده بیشتر کشور را در بر خواهد گرفت و هوای به نسبت خنک تری نسبت به این موقع از سال پیش بینی می شود.


 

روز پنجشنبه سوم فروردین 96؛ نفوذ موجی دیگری از سمت غرب کشور موجب آغاز بارش ها از سمت بخش های غربی کشور خواهد شد. در طی این روز در بیشتر استان های واقع در غرب کشور با پدیده بارش مواجه خواهند بود، باتوجه به ریزش هوای شمالی و کاهش دما در نواحی مختلف استان های غربی کشور شامل کردستان، کرمانشاه، همدان، مرکزی، لرستان، چهارمحال و بختیاری، و شمال غرب کشور با پدیده بارش برف مواجه خواهند بود که در نواحی کوهستانی می تواند با شرایط کولاک نیز همراه باشد شدت  این وضعیت بر روی ارتفاعات استان لرستان و چهارمحال و بختیاری پیش بینی می شود.


بر روی سایر نیمه شمالی کشور وقوع بارش پراکنده باران پیش بینی می شود.


روز جمعه چهارم فروردین 96؛ تداوم بارندگی ها در نیمه غربی کشور همچنان خواهیم داشت، بخش هایی از جنوب کشور برای استانی هرمزگان، کرمان، سیستان و بلوچستان نیز پیش بینی می شود، بر روی نوار شمالی کشور برای سواحل دریا مازندران، رشته کوه البرز، شمال شرق کشور بارش پراکنده باران  خواهیم. شدت بارش ها  در جنوب استان ایلام، خوزستان، بخش هایی از استان هرمزگان پیش بینی می شود.


بارش ها در ارتفاعات رشته کوه زاگرس و البرز بشکل برف نمایان خواهد شد.


با نفوذ زبانه های توده هوای پرفشار به بخش های شمالی کشور کاهش دما در نوار شمالی طی روز جمعه چهارم فروردین 96 خواهیم داشت، همچنین در بخش های جنوبی کشور برای استان هرمزگان و تنگه به سبب تشدید بارش ها کاهش دمای هوا رخ خواهد داد.


از اواخر وقت روز جمعه چهارم فروردین 96، بارش ها در سمت جنوب غرب و شمال خلیج فارس تشدید خواهد شد.



روز شنبه پنجم فروردین 96؛ تداوم بارندگی ها در سطح کشور را انتظار داریم، تشدید بارش ها در جنوب غرب، حوضه شمال و مرکز و جنوب خلیج فارس، دامنه های جنوب غربی زاگرس بشکل قابل توجه موجب بالارفتن احتمال وقوع سیل و  بالا آمدن آب روخانه های در استانهایی همچون ایلام، لرستان، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهکیلویه و بویراحمد، فارس، جنوب غرب استان اصفهان و بتدریج در کرمان و هرمزگان خواهد شد. توصیه اکید می شود که در آغاز هفته آینده در استان هایی که نام آنها ذکر شد از اتراق در حریم رودخانه ها و مسیل های آبی جدا خودداری کرده، به محض آغاز بارندگی ها به نواحی مرتفع و امن مراجعت نمائید و از آخرین اطلاعات هواشناسی مطلع گردید.


در طی این  روز با کاهش دمای هوا در نیمه شمالی کشور برای استان های واقع در دامنه های زاگرس، جنوب غرب  دامنه های البرز بارش برف پیش بینی می شود، این بارش در گردنه های برفگیر موجب بروز مشکلاتی همچون انسداد راه ها، پدیده کولاک نیز می تواند گردد. استان هایی همچون کردستان، زنجان، قزوین، همدان، اراک، لرستان، جنوب غرب استان اصفهان، نواحی از چهارمحال و بختیاری و کهکیلویه و بویر احمد از جمله این نواحی می باشند.


روز یکشنبه ششم فروردین 96؛ همچنان بارندگی ها در سطح کشور تداوم خواهند داشت و در بیشتر استان ها شاهد بارش خواهیم بود. بارش ها در رشته کوه زاگرس، البرز به شکل برف نمایان خواهد شد. در استان های کردستان، جنوب آذربایجان های غربی، شرقی، اردبیل، زنجان، نواحی از چهارمحال و بختیاری، نواحی مرتفع قزوین، البرز، تهران و شمال سمنان بارش برف را خواهیم داشت.


شدت بارندگی ها در طی این روز بر روی استان های ایلام، لرستان، شمال خوزستان، فارس، کرمان، هرمزگان، در شمال شرق برای خراسان های رضوی و جنوبی پیش بینی می شود.



روز دوشنبه هفتم فروردین 96؛ در هفتمین روز بهار 96 وقوع بارش های پراکنده در نواحی مختلف کشور در خروجی مدل بارش به چشم می خورد. بخش هایی از غرب، جنوب غرب، دامنه های البرز، شمال شرق، شرق و جنوب شرق کشور در این روز شاهد آسمانی ابری در برخی نواحی ساعاتی با پدیده بارش همراه خواهد بود.




نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد