آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

ماندگاری برودت هوا در سطح کشور تا آخر هفته / وقوع دماهای 30- درجه در ارتفاعات البرز شرقی



بر اساس نقشه های پیش یابی با حاکمیت و فعالیت یک سامانه فعال شمالی و مطلقه خطوط پربند تراز 500 هکتوپاسکال بسته به صورت سردچال با مرکز ضخامت لایه 1000 - 500 هکتوپاسکال کمتر از 510 ژئوپتانسیل متر بر روی غرب ترکمستان و شرق دریا خزر و وجود ساختار واچرخند وسیع بر روی غرب روسیه به همراه استقرار زبانه قوی توده هوای پر فشار سطح زمین هوای بسیار سرد در سطح کشور ریزش یافته و استقرار خواهد داشت.


http://up.iranjoman.com/images/mqqi3xjfy5sgrjdehzyy.png


بدین ترتیب هوای سرد در سطح کشور حکمفرما خواهد شد، که اوج پیشروی این هوای سرد طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه خواهد بود و در بیشتر مناطق کشور دمای هوا کاهش یافته و برودت هوا بسیار بارز و ملموس خواهد بود. بیشترین میزان سرمایش مختص به نواحی از شمال و شمال شرق کشور می باشد. در این بین نواحی از 2 استان گلستان و خراسان شمالی دارای شدیدترین نابهنجاری دمای بیشینه ظهرگاهی تا بیش از 15 درجه سلسیوس کمتر از نرمال خواهند بود که این میزان سرمایش نسبت به این موقع از سال بسیار قابل توجه محسوب می گردد. همچنین در سایر نواحی شمال شرق و امتداد دامنه های البرز در طی روز های چهارشنبه و پنجشنبه هوای بسیار سردی حکمفرما می باشد.

  

http://up.iranjoman.com/images/doi0b2gwa6i6poxt1nju.png


به نظر می رسد در جنوب غرب کشور تاثیر قابل ملاحظه ای از توده هوای سرد مشاهده نگردد که می توانیم به استان خوزستان اشاره داشته باشیم.


همانطور که گفته شد اوج گسترش این هوای سرد بامداد روزهای چهارشنبه و پنجشنبه 3 - 4 آذرماه 95 خواهد بود. از روز پنجشنبه بتدریج از سمت نواحی شمال غرب از شدت برودت هوا بطور جزئی و نسبی کاسته می گردد و این درحالی ست که با حرکت توده هوای سرد به سمت نواحی شرقی کشور ضمن جابجایی به عمق بیشتری (شدت بیشتر) در بخش های شرقی کشور نفوذ خواهد داشت. بنابر این بیشترین کاهش دمای هوا در کشور علی رغم تضعیف نسبی هوای سرد در شمال غرب کشور در طی روز جمعه  5 آذر 95 بر روی ارتفاعات استان مازندران و گلستان در زون البرز شرقی با کمینه دمای 27 - درجه سلسیوس و در برخی از نقاط آن تا 30- درجه سلسیوس پیش بینی بینی می شود.


در این روز بر بر روی نواحی مرتفع و کوهستانی شمال شرق کشور کمینه دمای هوا تا 17 - درجه سلسیوس و کمتر از آن مورد انتظار می باشد.


http://up.iranjoman.com/images/rcwzqj0rk1sq9wgzspwe.png


همانطور که در نقشه فوق ملاحظه می گردد دمای 0 درجه سلسیوس بعنوان کمینه دمای هوا روز جمعه 5 آذر 95 تا بخش های جنوبی کشور پیشروی قابل توجهی نموده است و نشاندهنده یورش توده هوای سرد در سطح کشور می باشد. در این روز اکثر استان های کشور تجربه دمای انجماد و کمتر از آن را خواهند داشت و تنها استان هایی همچون هرمزگان، بوشهر، نواحی مرکزی تا سواحل جنوبی سیستان و بلوچستان، شرق و جنوب استان کرمان، نواحی از جنوب استان خراسان جنوبی، جنوب استان فارس و کهکیلویه و بویر احمد، اعظم مساحت استان خوزستان و نواحی منفرد از استان سمنان،اصفهان و غرب ایلام و کرمانشاه و نوار باریکه ای از سواحل شمال کشور دمای بالاتر از انجماد (0 درجه سلسیوس) را دارا خواهند بود.


بیشترین دمای کمینه متعلق به نواحی جنوب شرقی و ساحلی استان بوشهر با دمای حدود 24.0+ درجه سلسیوس خواهد بود.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد