آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

امکان رخداد طوفان همرفتی شدید در دامنه های البرز شرقی و مرکزی / رعد و برق و و زش باد را جدی بگیرید

بر اساس تحلیل آخرین نقشه های هواشناسی، طی 24 ساعت آینده بر روی استان های واقع در امتداد دامنه های البرز بخش هایی از شمال غرب، سواحل دریا خزر به سمت بخش هایی از شمال شرق کشور در ساعاتی بویژه در بعد از ظهر فردا جمعه 31 اردیبهشت 95 با رشد ابر، وزش باد شدید و در برخی نواحی گرد و خاک همراه بوده که می تواند منجر به رگبار و رعد و برق به صورت پراکنده و محلی گردد.


شدت بارش ها همانطور که در نقشه های مربوط به بارش ملاحظه می فرمائید بر روی ارتفاعات واقع در دامنه های البرز مرکزی، شرقی به سمت بخش هایی از شمال شرق کشور متمرکز خواهد بود که در این نواحی به سبب مساعد بودن شرایط در جهت تشدید ناپایداری ها، می تواند شدت بارش ها به دلیل کوتاه بودن مدت بارش ها و شدت بالای آنها منجر به آبگرفتگی معابر عمومی گردد. 



طبق خروجی مدل GFS، مجموع بارش 24 ساعت منتهی به 03:00 روز شنبه 1 خرداد 1395 بر روی نواحی از ارتفاعات البرز شرقی شامل ارتفاعات شمال استان سمنان و جنوب گلستان در حدود 70 الی 75 میلی متر در 24 ساعت و در ارتفاعات البرز مرزی در شمال استان تهران بین 40 الی 45 میلی متر در 24 ساعت هسته بارش ها واقع خواهند شد.


همچنین بر روی نواحی از مرکز و دامنه های جنوبی زاگرس وقوع بارش های محلی و نقطه ای همرفتی در ساعات بعد از ظهر طبق نقشه فوق دیده می شود. 

  

با توجه به نقشه های شاخص انرژی پتانسیل در دسترس همرفتی (CAPE) برای بعد از ظهر روز جمعه 31 اردیبهشت 1395، میزان شاخص بر روی دامنه های البرز شرقی و غربی در حد متوسط دیده می شود. طبق این نقشه حداکثر شاخص CAPE در این نواحی در حدود 1525 ژول بر کیلوگرم برای بعد از ظهر روز جمعه پیش بینی می گردد. این عدد بر طبق منابع در زمره ناپایداری های شدید (رده بین 1500 الی 2500 ژول بر کیلوگرم) واقع می باشد. شایان ذکر ست در صورتی که مقادیر شاخص CAPE بالا باشد نشان دهنده اختلاف بیشتر بین دمای محیط و دمای لایه هوای صعود کننده بوده و هر چه این اختلاف بیشتر باشد نیروی شناوری قوی تر و شتاب صعود بیشتر خواهد بود. 


شاخص CAPE حداکثر انرژی جنبشی ممکن بسته هوا ناپایدار را نشان می دهد. 


نقشه های معرف پوشش ابر برای بعد از ظهر و اوایل شب روز جمعه (اوج ساعات روزانه برای یک همرفت) نشان دهنده تمرکز ابرهای سطوح میانی بر روی امتداد دامنه های البرز شرقی، مرکزی، نواحی از مرکز و دامنه های زاگرس جنوبی می باشد. که در تشکیل هسته های اولیه فعالیت همرفتی حائز اهمیت می باشند. 

با مقایسه نقشه های سطوح بالایی جو در همین زمان می توان دریافت که عمق همرفت در دامنه های شرقی البرز، نواحی از شمال شرق، مرکز و دامنه های زاگرس جنوبی در بعد از ظهر و اوایل شب روز جمعه 31 خرداد 1395 بالاتر خواهد بود. با همپوشانی نقشه های شاخص CAPE با نقشه های پوشش ابر به نظر می رسد فعالیت های ناپایداری همرفتی بر روی دامنه های البرز مرکزی، شرقی و زاگرس جنوبی مطلوب باشد.


نقشه های پیش بینی باد تراز 10 متر برای ساعات بعد از ظهر روز جمعه افزایش سرعت وزش باد را بر روی نواحی از دشت کویر، امتداد دامنه های البرز، نوار شرقی استان های خراسان رضوی، جنوبی به سمت شمال سیستان و بلوچستان و همچنین استان خوزستان در جنوب غرب به سمت نیمه شمالی خلیج فارس نشان می دهد. 

بر روی استان سمنان و دامنه های البرز طی بعد از ظهر روز جمعه 31 اردیبهشت بر میزان سرعت باد لحظه ای افزوده خواهد شد که در برخی از این نواحی سرعت وزش باد تا 62 الی 70 کیلومتر در ساعت می تواند افزایش داشته باشد و منجر به ایجاد گرد و خاک و کاهش دیده افقی گردد. همچنین امکان سقطوط اجسام و سازهای ناپایدار به سبب سرعت شدید باد در برخی نواحی دور از انتظار نبوده که منجر به وارد آمدن خسارات به تاسیسات و همچنین خطر جانی می تواند گردد.




تفسیر نمودار Skew-T فرودگاه مهرآباد تهران 

(30 اردیبهشت 1395 ساعت 15:30 Teh)

بر طبق بررسی و تحلیل پروفایل عمودی حاصل از نمودار اسکیوتی خروجی دانشگاه وایومینگ ایالات متحده، نتایج ذیل از سونداژ مذکور قابل تفسیر می باشد:

1- میزان بالای شاخص CIN  یا شاخص انرژی مانع همرفتی در لایه های میانی و فوقانی جو در مقابل میزان مقادیر پائین شاخص CAPE در لایه های میانی جو بیانگر بالا بودن انرژی شناوری منفی و منع  شتاب عمودی بسته هوا به سمت بالا در این لایه ها می باشد. به عبارت دیگر در این نواحی درجه حرارت بسته خنک تر از درجه حرات محیط می باشد در نتیجه میزان صعود در مقیاس همدید عمیق به نظر نمی رسد. 

2- با توجه به سطح تراز LFC  یا تراز همرفت آزاد که در 534.2 هکتوپاسکال واقع ست می توان نتیجه گرفت که رسیدن بسته هوای صعود کننده از سطح LCL یا ارتفاع پایه ابر به تراز آزاد همرفت که در 593.2 هکتوپاسکال واقع می باشد، نیاز به انرژی قایل توجهی نداشته و در صورت رسیدن به LFC هوا به صعود خود ادامه داده و آزاد شدن گرمای نهان به تداوم صعود خود تا سطح EL ادامه می دهد. در تراز لایه 530 الی 540 هوا به درجه اشباع کامل (رطوبت نسبی 100 %) رسیده و قوانین حاکم در این لایه به صورت اشباع می باشد. در نتیجه لایه صعود عمودی عمیقی دیده نمی شود و رشد عمودی ابرها می تواند از پایه تا قله ابر در لایه کم عمقی صورت گیرد.


3- شاخص (SHOW) شولتر که امکان ناپایداری در لایه تراز 850 تا 500 هکتوپاسکال را نشان می دهد، در عدد 0.04 + واقع ست طبق منابع از عدد 1+ الی 3- در زمره احتمال رعد و برق زیاد می شود / نا پایداری متوسط / احتمال وقوع طوفان تندری قلمداد می گردد. 

4- شاخص صعود (LI) در عدد 0.06+ واقع شده که طبق منابع از محدوده 0 تا 2- بالاتره بوده و احتمال رخداد رگبار باران را ضعیف نشان می دهد.

5- شاخص ناپایداری (KI) در عدد 28.5 واقع شده که طبق منابع محدوده بین 26 الی 30 احتمال وقوع طوفان  تندری بین 40 الی 60 درصد/ پتانسیل همرفت متوسط قلمداد می گردد. 

6- شاخص ناپایداری مجموع مجموع ها (TOTL) در عدد 50.2 واقع شده ست که بر طبق منابع بین 50 الی 44 نشان دهنده احتمال توفان رعد و برق می باشد.

7- آبهای قابل بارش (PWAT) در عدد 25.07 میلی متر واقع ست که از رقم 7 میلی متر بالاتر می باشد و نشان دهنده مقدار آب مناسب در ستون هوا در صورت وجود شرایط برای ایجاد ابر و بارش می باشد. 


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد