آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

پیش بینی فصلی بهار 95: بررسی خروجی مدل های مراکز آب و هوایی معتبر جهانی (شماره 1)




 

 

1- مرکز آب و هوایی  (APEC Climate Center (APCC



الف - الگو تراز میانی جو (Z500 hpa)

بر اساس نقشه های سه ماهه «فوریه - آپریل 2016» مطابق با دهه اول اردیبهشت 95، نشان دهنده غالب بودن جریانات مداری - غربسو بر روی سرتاسر منطقه اوراسیا می باشد. بطوری که در عرض های معتدله این منطقه میران ناهنجاری ارتفاع تراز 500 hpa بین 3+ الی 9+ متر بالغ می گردد. بر روی جنوب غرب آسیا شامل خاورمیانه و فلات ایران، میزان ناهنجاری ارتفاع تراز میانی جو در حدود 9+ الی 15+ متر پیش بینی می شود، این در حالی ست که بر روی بخش وسیعی از دریا مدیترانه و شمال آفریقا این میزان به 9+ الی 21+ متر می رسد.



ب - بارش 

این شرایط بیانگر آنست که الگوهای سینوپتیکی حاکم در دوره زمانی یاد شده مطابق با بارش های سراسری و فراگیر نمی باشد؛ به عبارت دیگر شرایط حاکم بر لایه های میانی جو به گونه ای ست که بارش ها در فواصل زمانی نامنظم (سینوپتیک نامناسب) و ناحیه ای بیشترین سطح احتمال را نسبت به سایر الگوها داراست. 


طبق برونداد حاصل از مرکز آب و هوایی یاد شده، نرخ بارش ها در بیشتر مناطق کشور در محدوده زمانی مذکور، نرمال تا 0.2+ میلی متر در روز بالاتر از سطح هنجار پیش بینی می شود. در بخش هایی از غرب و جنوب غرب کشور (زاگرس میانی) نرخ نابهنجاری بارش ها نرمال تا 0.2- میلی متر در روز کمتر از نرمال انتظار می رود.



ج - دما

بر اساس خروجی مدل های دمایی APEC، در بیشتر مناطق کشور نابهنجاری مثبت (بالاتر از سطح نرمال) در طی سه ماهه منتهی به دهه اول اردیبهشت 1395 حاکمیت خواهد داشت که هسته اصلی آن بر روی بخش های شرقی کشور قرار خواهد گرفت. میزان متوسط دما در میانه شرق ایران به بیش از 1+ درجه ، در کل نیمه شرقی، جنوب شرق و مرکز کشور بین 0.8+ الی 1+ درجه، در نیمه غربی، جنوب غرب و امتداد رشته کوه های البرز بین 0.6+ الی 0.8+ درجه کلوین بالاتر از حد متوسط نرمال برهه زمانی سه ماهه منتهی به دهه اول اردیبهشت 1395 پیش بینی می گردد.




2- مرکز پیش بینی آب و هوا و مطالعات اقلیمی (Centro de Previsão de Tempo e Estudos Climáticos (CPTEC 



الف - الگو تراز میانی جو و متوسط فشار سطح دریا (Z500 hpa & MSLP)

بر اساس خروجی مرکز پیش بینی آب و هوا و مطالعات اقلیمی مستقر در برزیل، طی سه ماهه «مارس - می 2016» بر روی عرض های میانه (حوالی 45 درجه شمالی) گسترش تراف سامانه های کم ارتفاع از سمت اقیانوس اطلس به سوی اروپای مرکزی و جنوبی دیده می شود. 


بر روی بخش هایی از شمال اروپا  و شمال اقیانوس اطلس افزایش نابهنجار ارتفاع تراز 500 hpa پیش بینی می گردد.


میزان فشار سطح دریا (MSLP) بر روی جنوب غرب آسیا، اقیانوس هند و دریا سرخ نرمال تا 2 هکتوپاسکال فراتر از نرمال پیش بینی می شود. این شرایط بر روی حوزه دریا مدیترانه تا 2 هکتوپاسکال کمتر از نرمال پیش بینی می شود.


ب - بارش 

بر اساس خروجی مرکز مطالعات اقلیمی برزیل، میزان ریزش ها در سه ماهه مارس - می 2016 در محدوده نرمال (0.5+ تا 0.5-) واقع می گردد:


ج - دما

در غالب مناطق ایران میزان متوسط دما (MTEP) بین 1 الی 2 درجه سلسیوس بالاتر از سطح هنجار بوده، این میزان در بخش هایی از غرب، جنوب غرب به سمت بخش های مرکزی کشور بین 2+ الی 3+ درجه سلسیوس پیش بینی می گردد. 


بر روی نوار شمالی کشور، بخش هایی از شمال غرب و  نوار ساحلی خزر میزان ناهنجاری متوسط دما بین 0.5+ الی 1+ درجه سلسیوس پیش بینی می گردد.


در بخش کوچکی از میانه جنوب کشور وضعیت دمایی به سطح هنجار نزدیک دیده می شود و در اعظم مناطق جنوب کشور میزان ناهنجاری متوسط دما بین 0.5+ الی 1+ درجه سلسیوس پیش بینی می گردد.



3- مرکز آب و هوایی سئول (GPC Seoul (KMA



الف - الگو تراز میانی جو و متوسط فشار سطح دریا (Z500 hpa & MSLP)

بر اساس نقشه های  پیش یابی جبری (Deterministic) مرکز آب و هوایی سئول، طی سه «ماهه مارس - می 2016» بر روی سرتاسر ناحیه شمالگان افزایش نابهنجار میزان ارتفاع تراز 500 hpa انتظار می رود.


 بر روی سرتاسر آمریکای شمالی استیلای پشته قوی موجب حاکمیت ناهنجاری ارتفاع تراز میانی جو بین 50+ الی 70+ متر خواهد شد که این شرایط تا میانه اقیانوس اطلس شمالی گسترش می یابد.


بر روی شمال غرب اروپا نابهنجاری منفی ارتفاع تراز میانی جو نشان دهنده فعالیت قوی تر از نرمال کمفشار ایسلند در این منطقه می باشد، امتداد تراف کم ارتفاع بر روی بخش هایی از غرب، شمال غرب، شمال و مرکز اروپا گسترش را نشان می دهد.


بر روی سرتاسر اوراسیا نابهنجاری مثبت ارتفاع بین 10+ الی 30+ متر پیش بینی می گردد.


میزان ناهنجاری متوسط فشار سطح دریا (MSLP) بر روی مدار شمالگان 100+ الی 200+ پاسکال بالاتر از نرمال می باشد که شرایط فاز منفی AO را نشان می دهد. بر روی حوالی مدار 45 الی 60 درجه گسترش ناحیه کم فشار (100 - الی 200 - پاسکال) در سرتاسر اوراسیا پیش بینی می شود. 


مرکز کمفشار بر روی شمال غرب اروپا و پرفشار بر روی میانه اقیانوس اطلس شمالی وضعیت مثبت شاخص NAO را نشان می د هد. 


شرایط سینوپتیکی تشریح شده در سطح زمین و تراز میانی جو نشان دهنده افزایش نابهنجاری دما و پراکنش نامناسب ریزش های فصل در دوره زمانی یاد شده می باشد. 



ب - بارش 

وضعیت بارش طی ماه مارس الی می 2016، نابهنجاری منفی بارش به میزان 0.25 - الی 0.5 - میلی متر/روز در بخش هایی از غرب، جنوب غرب، جنوب شرق و نواحی از شرق کشور می باشد. در سایر مناطق در محدوده نرمال پیش بینی می شود.میزان ریزش ها طی ماه آپریل 2016، در بخش هایی از غرب، جنوب غرب و بخش هایی از شمال شرق بین  0.25 - الی 0.5 - میلی متر/روز کمتر از نرمال و در سایر مناطق در محدوده نرمال پیش بینی می شود. در طی ماه می 2016، نرخ بارش ها در غالب مناطق کشور در محدوده نرمال دیده می شود. 


در مجموع بر طبق خروجی مدل مرکز آب و هوایی کره جنوبی مجموع ریزش های سه ماهه مارس الی می 2016 در غالب مناطق کشور در حدود نرمال پیش بینی می گردد.



بر اساس نقشه های  پیش یابی احتمالاتی (Probabilistic)، مجموع ریزش های سه ماهه «مارس - می 2016» ، در بخش هایی از غرب، جنوب غرب، جنوب و نواحی از مرکز کشور با احتمال 50 درصد کمتر از نرمال پیش بینی می گردد. 


در سایر نواحی کشور مجموع بارش های مدت زمان یاد شده تفاوت معنا داری را با سطح هنجار دوره مشابه در آمارهای بلند مدت نشان نمی دهند:


ج - دما

وضعیت دمایی از منظر مدل جبری مرکز آب و هوا کره جنوبی، در غالب مناطق کشور متوسط دمای هوا بالاتر از هنجار پیش بینی می شود، این وضعیت برای نواحی شرقی کشور بین 1+ الی 1.5+ درجه و در بخش های غربی کشور بین 0.5+ الی 1+ درجه سلسیوس بالاتر از سطح هنجار پیش بینی می گردد. 



از منظر مدل احتمالاتی، در کل کشور با احتمال متوسط الی بالا، میانگین دمای هوا سه ماهه مارس - می 2016 بالاتر از نرمال پیش بینی می شود، بر روی نواحی شرقی و مرکزی کشور این احتمال به 80 درصد الی بالاتر و در بخش های غربی بین 70 الی 60 درصد می رسد:




2- موسسه تحقیقات بین المللی اقلیم و جامعه (International Research Institute for Climate and Society (IRI



ب - بارش 

بر طبق خروجی مدل IRI ، طی سه ماهه «مارس - می 2016»، بر روی بخش های غربی کشور وضعیت فرانرمال بارشی بیشترین احتمال را نسبت به سایر الگوها داراست، این شرایط در بخش هایی از مرکز، شمال و شرق کشور دیده می شود.


در سایر مناطق وضعیت بارش ها نسبت به شرایط هنجار تفاوت معنی داری را نشان نمی دهد.



ج - دما

بر اساس مدل IRI، در غالب نواحی کشور میزان متوسط دمای هوا کشور طی سه ماهه «مارس - می 2016» با درصد احتمال 70 % و بالاتر دارای نابهنجاری مثبت خواهد بود. در نواحی شمالی کشور، در بخش شمال غربی این میزان بین 60 الی 70 % و در شمال شرق کشور 45 الی 50 % بالغ می گردد:


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد