آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

پیش بینی آب و هوای کشورطی 14 روز آینده ( نیمه اول بهمن 94)

  بررسی نقشه های هواشناسی مبین این مطلب می باشد که طی 7 الی 10 روز آینده (دهه اول بهمن 94) با حاکمیت فرود موج بلند بر روی اوراسیا، مناطقی شامل شرق اروپا، حوزه دریا سیاه ، ترکیه، شرق مدیترانه به سمت جنوب غرب آسیا، با عبور متعدد موج های کوتاه از فراز منطقه و تاثیر گذاری آنها بر روی فلات ایران مواجه خواهیم بود. این شرایط در ابتدا با همراهی جریانات گرم و مرطوب جنوبی از عرض های پائین تر مصادف بوده که موجب رخداد بارش های قابل توجه بر روی غرب و جنوب غرب ایران، شمال غرب، سواحل دریای خزر و امتداد رشته کوه البرز خواهد شد. 


با توجه به غلبه جریانات جنوبی همراه این الگو دماها در سطح کشور روند کاهش قابل توجهی نخواهند داشت و با فعالیت موج های نا پایدار بتدریج دماها به شرایط زمستانی مطابق با موقعیت فعلی سال نزدیک خواهند شد. با حرکت ناوه به سمت شرق حاکمیت الگوهای سرد شمال غربی در سطح منطقه از اواسط بازه 7 الی 10 روزه مذکور، روند کاهش دما شتاب بیشتری به خود گرفته، به طوری که انتظار داریم از اواسط هفته آینده هوای سرد بتدریج در سطح کشور حاکمیت پیدا نماید. این کاهش دما به عنوان مثال در تهران طی اواسط تا اواخر هفته آینده در شهر تهران در مقایسه با روز جمعه 2 بهمن 94 در حدود 7 الی 9 درجه سلسیوس پیش بینی می شود.



در طی هفته دوم پیش بینی مورخ 10 الی 16 بهمن 94، با گسترش الگوی پر ارتفاع در سرتاسر جنوب اروپا _ حوزه دریا مدیترانه و حاکم بودن ناهنجاری مثبت فشار بر روی پهنه ی آبی مدیترانه، دریا سرخ و سرتاسر جنوب غرب آسیا شرایط برای عبور موج های دامنه کوتاه و تاثیر گذاری آنها بر روی بخش های شمالی ایران مهیا خواهد بود و شرایط بارش های سرتاسری در این ایام مناسب نمی باشد. دماها در این برهه روند ناهنجاری منفی خود را تداوم خواهند داد و پیش بینی می شود متوسط دمای هوا در غالب مناطق کشور سردتر از نرمال باشد.


 الگوهای بلند مدت برونداد مدل CFS نسخه دوم از تداوم هوای سرد در سطح منطقه و کشور طی اواخر دهه اول تا انتهای دهه دوم بهمن ماه 94 حمایت دارد.  

هفته اول مورخ 3 الی 9 بهمن 94

الگوهای نقشه های پیش یابی طی هفته آینده نشان دهنده استقرار یک ساختار بند آئی (Blocking) بر روی غرب و شمال اروپا بسوی قطب می باشد. سرتاسر این مناطق با حاکمیت هوای پرفشار و پایدار و افزایش نابهنجار متوسط دمای هفتگی مواجه خواهند بود. این شرایط موجب می گردد که جریانات شمالی به روی اوراسیا و غرب روسیه ریزش نماید. این ناحیه محل گسترش فرود موج بلند می باشد که راس تراف آن به طور متوسط در موقعیت دریا سیاه، ترکیه، شرق مدیترانه و شمال دریا سرخ واقع می باشد. فرود موج های بلند محل تردد موج های کوتاه می باشند. در نتیجه تمامی نواحی که در جانب شرقی (جلوی) ناوه مذکور واقع می گردند از هوای ناپایدار و مرطوب جنوبی برخوردار و نواحی واقع در جانب غربی (عقب) ناوه از هوای سرد و خشک برخوردار می گردند. 


همانگونه که در نقشه ناهنجاری متوسط فشار سطح دریا به وضوح دیده می شود، بر روی سرتاسر غرب و شمال اروپا حاکمیت نابهنجاری فشار مثبت حاکم می باشد که نهایتاً ساختاری از کمربند پرفشار در سرتاسر عرض های شمالی اوراسیا شکل خواهد گرفت. بر روی جنوب غرب آسیا شامل فلات ایران و آسیا میانه ناهنجاری منفی فشار نشاندهنده حاکمیت کمفشار فعال سطح زمین می باشد. این شرایط امتزاجی بودن موج های عبوری از فراز منطقه به همراه جریانات جنوبی دریا سرخ در غالب کمفشار تراف معکوس دریا بر فراز منطقه و فلات ایران می باشد. 


 با فعالیت ناوه مذکور هوای سرد بر روی منتهی الیه جنوب غرب آسیا، شرق اروپا، حوزه دریا سیاه و شمال شرق آفریقا  حاکم خواهد شد و هوای گرم بر روی نواحی شرقی شامل فلات ایران، آسیا میانه و روسیه مرکزی استقرار می یابد. بتدریج با ادامه حرکت شرق سوی ناوه و قوی تر شدن فعالیت موج های آن، هوای گرم که منطبق بر جریانات جنوب غربی جلوی ناوه می باشند به سوی نواحی شرقی تر پسزده می شود و هوای سرد از سمت شمال غرب وارد منطقه و فلات ایران خواهد شد. به نظر می رسد. این هوای سرد از اواسط هفته آینده به طوری جدی در سطح کشور تاثیر گذار بوده و موجب برودت قابل توجه دما هوا گردد.



طبق سری نقشه های مدل GFS طی 192 ساعت آینده، ناوه عرض های شمالی از سمت دریا سیاه در سطح منطقه گسترش خواهد یافت. این گستردگی با توسعه تراف کم ارتفاع تا شمال شرق قاره آفریقا تداوم خواهد داشت. باید به این نکته توجه کرد که مرکز فعالیت ناوه در عرض های بالاتر مستقر بوده و جریانات غربی در امتداد عرض های پایین تر حرکت کرده و با ناوه شمالی ادغام می گردند. مجموع شرایط حاصل، ناحیه گسترده ای از ارتفاع کمتر از نرمال را بوجود می آورد که آب و هوای منطقه را طی روزهای آینده تحت تاثیر خود قرار خواهد داد.


در پس این فرود موج بلند، عبور موج های کوتاه موجب بروز ناپایداری های و رخداد بارش و سپس کاهش دما خواهد شد. 


طبق نقشه ذیل تراف اصلی ناوه در عرض های شمالی طی روز های سه شنبه و چهارشنبه هفته آینده مورخ 6 و 7 بهمن ماه 94، از فراز کاسپین عبور خواهد نمود. در حالی که موج های غربی طی هفته آینده تا روزهای پایانی  از سمت دریا سرخ و جنوب غرب ایران را تحت تاثیر خود قرار می دهند.


از اواسط هفته آینده بتدریج الگوهای شمال غربی بر روی منطقه و فلات ایران حاکم می گردند که اثر آن به صورت کاهش ملموس دما نمایان خواهد شد.



سری نقشه های ناهنجاری آب های قابل بارش (PW) طی 8  روز آینده جریان رطوبت را از سوی عرض های جنوبی (دریا سرخ) به سمت فلات ایران نشان می دهد. این جریان رطوبت در غالب زبانه های توده های کمفشار امتزاجی به سوی کشور گسیل می گردد. این جریان گرم و مرطوب جنوبی در ابتدا سبب تعدیل دمای هوا در سطح کشور می گردد. در ادامه از اواسط هفته آینده با تغییر قابل توجه سوی جریانات از جنوب غربی به شمال غربی، جریانات سرد شمالی به کشور رخنه کرده و هوای سرد  زمستانی حاکم می گردد.


در انیمیشن نقشه زیر پارامتر ناهنجاری آب های قابل بارش (PW) + فشار سطح دریا (SLP) را طی 192 ساعت آینده نشان می هد؛ رنگ های گرم و قرمز ناهنجاری مثبت و رنگ های سرد و آبی ناهنجاری منفی آب های قابل بارش را نشان می دهد. خطوط مشکی، مبین همفشار می باشد:



با توجه به نقشه های مجموع بارش 7 روز آینده خروجی 6 مدل بارشی اعم از GFS، ECMWF، NAVGEM، GEM، FIM و JMA در بخش های وسیعی از سطح کشور پدیده بارش را خواهیم داشت. این بارش ها  در بخش های شمال غرب، غرب و جنوب غرب کشور، سواحل دریا خزر و دامنه های البرز تمرکز خواهد داشت. بر اساس این مدل ها هسته بارش ها در میانه باند غربی کشور، سواحل جنوب غربی خزر و البرز غربی و مرکزی تمرکز خواهد داشته و از اینرو بارش ها در این مناطق نسبت به سایر نواحی از میزان بالاتری در طی 7 روز آینده برخوردار خواهد بود:



هفته دوم مورخ 10 الی 16 بهمن 94

طی هفته دوم مورخ 10 الی 16 بهمن 94، گسترش نابهنجاری پر ارتفاع آزور بر روی جنوب غرب اروپا موجب گسترش شرق سوی ناهنجاری مثبت ارتفاع تراز 500 هکتوپاسکال به سمت بخش وسیعی از حوزه دریا مدیترانه و اروپا به سمت غرب خاورمیانه می گردد. این شرایط با حاکمیت جریانات سرد شمالی بر روی جنوب غرب آسیا همراه می باشد که نتیجه آن افزایش میزان فشار ستون جو و پایین ماندن سطح متوسط دماها در این ایام می گردد. آرایش خطوط متوسط هم ارتفاع نشان دهنده انحنا خطوط از کاسپین به سوی شمال دریا سرخ می باشد؛ این الگو نشان می دهد که در برهه هفته دوم بهمن ماه شرایط به سمت شکل گیری و عبور موج های دامنه کوتاه به سوی فلات ایران تمایل دارد.


نقشه های معرف ناهنجاری متوسط فشار سطح دریا این نکته را نشان می دهد که میزان فشار سطح دریا بر روی بخش وسیعی از جنوب اروپا و حوزه دریا مدیترانه بالاتر از سطح نرمال بوده، بر روی دریا سرخ، شبه جزیره عربستان و فلات ایران نرمال با تمایل به 1 هکتوپاسکال فراتر از نرمال می باشد. این شرایط مناسب شرایط بارش های سراسری و فراگیر در منطقه محسوب نمی گردد. 


نقشه های ناهنجاری متوسط دمای تراز 850 نشان می دهند که هوا سردتر از نرمال در سرتاسر آسیا شرقی، مرکزی، میانه، جنوب غرب آسیا تا شمال شرق آفریقا گسترش پیدا خواهد نمود این شرایط ناشی از حاکم بودن توامان تقویت میزان فشار سطح زمین و حاکمیت الگوی شمال غربی تراز میانی جو می باشد.



خروجی EPS مدل ECMWF برای دوره زمانی 8 الی 14 روز آینده نشان دهنده متمرکز بودن بارش ها بر روی سواحل دریا خزر و دامنه های البرز می باشد. نرخ بارش های 7 روزه بر روی سواحل خزر و دامنه های البرز در طی این بازه زمانی نرمال تا شرایط مثبت پیش بینی می شود بر روی بخش های غربی کشور و سایر مناطق ریزش های 7 روزه نرمال با گرایش به کمتر از نرمال دیده می شود. 


همچنین نقشه ناهنجاری متوسط دمای 7 روزه در بازه زمانی 10 الی 16 بهمن 94 بیانگر حاکمیت الگوی نابهنجاری منفی در غالب مناطق کشور بوده که این ناهنجاری بر روی دامنه های غربی و مرکزی زاگرس و بویژه غرب و جنوب غرب و همچنین شمال غرب و نوار شمالی کشور می باشد. که در برخی از نواحی غربی کشور این میران نابهنجاری بین 9 الی 10 درجه کمتر از حالت نرمال برآورد می گردد. 


برونداد مدل های پیش یابی ریزش برف طی 7 روز آینده نشان دهنده ریزش های غالبا به شکل برف در شمال غرب کشور، استان های واقع در شمال زاگرس و البرز غربی می باشد. همچنین در ارتفاعات زاگرس میانی و البرز مرکزی بارش ها غالبا به شکل برف نمایان خواهد شد. 


در طی هفته دوم ( 8الی 14 روز آینده) رخداد بارش ها به شکل برف در شمال غرب، دامنه های البرز و زاگرس و همچنین در سطح کمتر در نواحی پست داخلی نیز پیش بینی می شود که نشان دهنده افزایش برودت هوا می باشد. 



طبق آنچیزی که در مدل های بلند مدت دیده می شود، توده هوای سرد اروپایی طی 20 روز آینده بتدریج بر روی جنوب غرب آسیا تمرکز داشته و هوای منطقه تحت تاثیر آن واقع می گردد. از اینرو به نظر می رسد از اواخر دهه اول و طی دهه دوم بهمن ماه 94 متوسط دما هوا در سطح کشور کمتر از حالت نرمال پیش بینی می گردد. 



پیش بینی وضعیت جوی تهران:

بر اساس خروجی مدل های هواشناسی پیش بینی می گردد که طی روزهای شنبه الی دوشنبه هفته آینده در سطح استان و شهر تهران با پدیده بارش مواجه باشیم. این بارش ها در نواحی مرتفع غالبا به شکل برف ظاهر خواهد شد. طبق این برونداد مجموع بارش طی 3 روزه مذکور به طور میانگین 20 ,میلی متر برای فرودگاه مهر آباد (کد ایکائو: OIII) پیش بینی می شود.


با شروع فعالیت ناپایداری ناوه مذکور در ابتدا دمای هوا در سطح شهر تهران نسبتا به این موقع سال بالاتر از سطح هنجار بوده بتدریج از اواسط هفته آینده روند کاهش دمای هوا آغاز می گردد. بنابر این طی نیمه دوم هفته هوای سرد زمستانی در سطح استان و شهر تهران حاکم خواهد بود. بر طبق برآوردهای انجام شده میزان افت دما تا پایان هفته آینده در سطح شهر تهران بین 7 الی 9 درجه سلسیوس پیش بینی می گردد.




نظرات 1 + ارسال نظر
سیدعباس حسینی جمعه 2 بهمن 1394 ساعت 21:02

با سلام آیا شهر اصفهان در بهمن بارش برف دارد

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد