آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

سامانه فعال بارشزا از اواسط هفته وارد منطقه می شود


از اواسط هفته با لغزش ورتکس قطبی، فرود موج بلندی بر روی حلقه بادهای غربی اوراسیا شکل می‌گیرد، در همین اثنا با تقویت پشته پرارتفاع و گسترش شمالسوی آن بر روی اروپا امواج بر روی این فرود بلند شکسته شده و بصورت یک فرود (تراف ثانویه) در زیر فرود اوراسیا بر روی شرق مدیترانه قرار می گیرد. 


الگوی گردش پادساعتگرد آن بر روی شرق مدیترانه با گردش ساعتگرد پرفشار جنب حاره واقع در جنوب منطقه همگرا شده و موجب تشکیل جریانات مرطوب بارشزا جنوب غربی بطرف ایران می شود. با رخداد همزمان تقویت و گسترش توده هوای پرفشار / پر ارتفاع اروپا و لغزش ورتکس قطبی بر روی حلقه بادهای غربی در شرق اروپا، شکستگی جریانات بر روی بالکان طی الگوی بندال Rex سبب  شکل‌گیری مرکز فعال کمفشار بر روی شرق مدیترانه می شود که با پرفشار جنب حاره ای وارد برهمکنش می شود.

 از بر همکنش دو مرکز یاد شده جریانات جنوبغربی به موازات جریانات کوتاه وارد منطقه شده و با حرکت کند و آهسته ساختار یاد شده، متناوباً برای روزهای متمادی سبب وقوع بارندگی ها می شود.  

الگوی بارندگی دوشنبه ١٨ فروردین؛  سامانه بارشی جدید از فردا وارد کشور می‌شود تا پایان هفته فعال است.

 این سامانه بارشی روز دوشنبه از شمالغرب  وارد کشور می‌شود و بخش‌هایی از غرب، استان‌های واقع در البرز مرکزی و زاگرس مرکزی  و بتدریج شمالشرق  را بصورت رخداد بارندگی، وزش باد شدید  و موقتی، در مناطق مستعد نیز  ریزش تگرگ در بر خواهد گرفت. در ارتفاعات این مناطق، بارش ها به شکل برف خواهد بود.

الگوی بارندگی سه شنبه ١٩ فروردین؛ در نیمه شمالی کشور و مناطقی از استان‌های خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد بارندگی ها تداوم می یابد. شدت بارندگی ها در سواحل شمالی، استان های مرتبط با دامنه های جنوبی البرز غربی و مرکزی و همچنین نواحی غرب کشور خواهد بود. 

الگوی بارندگی چهارشنبه ٢٠ فروردین؛ در غالب مناطق کشور بجز جنوب استان های جنوبی همچون خوزستان، کرمان و فارس و همچنین جنوب شرق در دو استان کرمان و سیستان و بلوچستان، بارندگی ها تداوم می یابد. شاخه شمالی سامانه بر روی سواحل دریا مازندران، نواحی از شمالغرب، استان‌های واقع در دامنه های جنوبی البرز و شمالشرق فعال بوده و سبب وقوع بارندگی ها می گردد که شدت بارش ها در غرب سواحل برای گیلان و مازندران پیش بینی می شود. در شاخه جنوبی سامانه، فرارفت جریانات مرطوب جنوبی بر روی دامنه های زاگرس و نواحی از مرکز سبب وقوع بارندگی می شود که هسته بارش ها نیز در این بخش از کشور بر روی دامنه های زاگرس مرکزی استقرار دارد. 

الگوی بارندگی پنجشنبه ٢١ فروردین؛ با خروج شاخه شمالی، از میزان بارش در نوار شمالی کشور کاسته خواهد شد. اما از دامنه های البرز جنوبی به پایین ما باید توقع ادامه بارش ها رو داشته باشیم. با گسترش جریات ناپایدار و فرارفت رطوبت جنوبی بارندگی ها با شدت در بخش های غربی، دامنه های زاگرس مرکزی، استان های مرتبط با دمنه های جنوبی البرز، مرکز، نواحی از شرق و دامنه های جنوبی زاگرس تداوم خواهد یافت. شدت بارش ها در غرب کشور و همینطور دامنه های زاگرس مرکزی  پیش بینی می شود. 

الگوی بارندگی جمعه ٢٢ فروردین؛ در غالب مناطق کشور بجز جنوب استان های جنوبی همچون خوزستان، کرمان و فارس و همچنین جنوب شرق در دو استان کرمان و سیستان و بلوچستان و نقاطی از استان های واقع در نوار شمالی کشور بارندگی ها تداوم می یابد.  شدت بارندگی ها در دامنه های زاگرس مرکزی خواهد بود.

 با نفوذ تدریجی زبانه های توده هوای پرفشار H از فردا تا روز چهارشنبه کاهش شدید دما هوا در نیمه شمالی کشور رخ می دهد. با عنایت به نقشه های هواشناسی با نفوذ تدریجی زبانه ای از توده هوای پرفشار مستقر بر روی اروپا و همزمانی آن با عبور یک ناوه تراز میانی  از روی دریا مازندران، شارش های سرد شمالی بر روی نیمه شمالی کشور طی سه روز آینده مهیا خواهد شد. کاهش دما در این مناطق تا ١٠ درجه سلسیوس پیش بینی می شود. 


نظرات 4 + ارسال نظر
علی اخروی شنبه 23 فروردین 1399 ساعت 19:35

سلام موج بارشی بعدی اصفهان در چه روزی خواهد بود و در خود شهر اصفهان چگونه است ممنون

محمد شنبه 23 فروردین 1399 ساعت 02:58

سلام استاد خیلی خوشحال شدم که اینجا هم پست گذاشتید.
آیا برای ادامه فصل بهار مخصوصا هفته پایانی فروردین و اردیبهشت بارندگی هایی شبیه این چیزی که در هفته گذشته اتفاق افتاد برای تهران داریم؟
با تشکر از زحماتت

علیرضا دوشنبه 18 فروردین 1399 ساعت 12:52

باسلام و احترام خدمت شما استاد گرامی

سوالی که مطرح است اختلافی است که بین شدت کاهش دمای وارد شده در آنومالی 2 متری سطح زمین در مدل اروپا و امریکاست.
با توجه به حساسیت موضوع خصوصا در بخش کشاورزی و با توجه به وجود و نفوذ پرفشار ، همچنین مچ شدن ماجرا با ناوه تراز میانی آیا احتمال دمای صفر و بارش برف در مناطق نیمه سردسیر و نیمه گرمسیر دامنه های البرز و شمال استان مرکزی هست ضمن اینکه میانگین رطوبت مستحضر هستید و در نقشه ها هویداست بالاست که خود می تواند تعدیل کنندهدرجه حرارت باشد نظر جنابعالی چیست ممنون میشم پاسخ بدید/
با سپاس فراوان از وبسایت خوب شما

علی اخروی دوشنبه 18 فروردین 1399 ساعت 12:04

سلام این موج بارشی کی وارد اصفهان میشه و تا کی در اصفهان میماند و تعسیرش در خود شهر اصفهان چگونه است خواهش میکنم پاسخ دهید خاهشششش ممنون

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد