آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

دو موج گرمایش استراتوسفر طی 2 هفته آینده ...


تحلیل های انجام شده بر روی الگوی لایه استراتوسفر، ظهور دو موج گرمایش را طی دو هفته آینده نشان می دهد که می تواند پیامدهایی را بر روی اوضاع آب و هوایی نیمکره شمالی برای اواخر بهمن تا اوایل اسفند و حتی الگوی آب و هوای بهار 1399 در پی داشته باشد.

ورتکس قطبی معمولاً در نیمه اول دیماه به اوج قدرت خود می رسد. اما هرچه ما بیشتر بسمت دیماه و بهمن می رویم، تاوه قطبی به آرامی قدرت خود را از دست می دهد، زیرا زاویه تابش خورشید بر روی سرزمین های نیمکره شمالی در حال افزایش که موجب گرم شدن جوی بالای مناطق قطبی می گردد. این بدان معنی است که ورتکس قطبی قادر به دفاع در برابر استرس های وارده در آینده نیست که بسبب دو موج گرمایشی صورت خواهد گرفت.

انیمیشن زیر پیش بینی تاوه قطبی استراتوسفری در سطح 10 هکتوپاسکال (ارتفاع 30 کیلومتری) را نشان می دهد که می توانیم گسترش یک فاز جدید دو موج  گرمایش  را در آن مشاهده کنیم: 

پیش بینی برونداد 16 روزه مدل GFS قدرتمندی جت شب قطبی را نشان می دهد که به مرور زمان روند تضعیف را در پیش می گیرد.  در حال حاضر، سرعت باد در هسته آن حدود 50 متر در ثانیه است که یک ورتکس قطبی قوی محسوب می شود. معیار اندازه گیری سرعت جریان جت قطبی استراتوسفر در سطح 10 هکتوپاسکال (ارتفاع 28-30 کیلومتر) در 60 درجه عرض شمالی (در امتداد دایره قطبی) است که در نمودار ذیل مشاهده می کنیم. روند کاهش آهسته در قدرت تاوه قطبی برای اواخر ژانویه معمول است، زیرا  به دلیل شروع افزایش زاویه تابش خورشید در مناطق قطبی، سطوح بالای جو به آرامی شروع به گرمایش مجدد می کند. تاوه قطبی در هنگام سرد بودن سطوح بالایی قویتر ست، زیرا اختلاف دما با عرض های جغرافیایی پایین، جریان جت استراتوسفر قوی را ایجاد می کند. با شروع مجدد گرمایش تراز فوقانی بر روی نواحی قطبی، اختلاف دما شروع به کاهش گذارده و قدرت تاوه قطبی با گذشت زمان کاهش می یابد. 

پیش بینی های بلند مدت، ادامه روند کاهش قدرت جت استراتوسفری را نشان می دهد، حتی مولفه هایی از مدل  مقادیر منفی (جت استریم معکوس) را نشان می دهند که احتمالاً به معنای پایان ورتکس قطبی زمستان امسال است:

در خروجی مدل های NASA / GEOS تجزیه و تحلیل مربوط به تغییر و تحولات سرعت باد مداری (جت استریم) و دما لایه استراتوسفر طی سال جاری و میانگین بلند مدت را نشان می دهد. ما می توانیم اوج قدرت ورتکس قطبی را دست کم برای 40 سال اخیر در ماه دسامبر و اوایل ژانویه مشاهده کنیم. اوج قدرت تاوه معمولاً با بیشترین سرعت جریان جت استراتوسفر (باد مداری) و کمترین دما در هسته ورتکس منطبق است. همچنین می توانیم حداکثر و حداقل مقادیر ثبت شده در 40 سال گذشته را به خوبی ببینیم. اما با توجه به چشم اندازها، تاوه قطبی سرانجام رو به تضعیف خواهد بود، که این گرمایش پیشرو می تواند این روند تضعیف تاوه را سرعت ببخشد. این تحولات دست کم  به صورت جزئی  اما قابل مشاهده می تواند طی اواخر دوره تغییراتی را در  گردش جو لایه تروپوسفر بوجود آورد.

در حال حاضر ، تاوه از نظر ظاهری متقارن، دارای هسته نسبتاً سرد و یک میدان بادی گسترده است و با تروپوسفر (اتمسفر پایینی) ارتباط داشته و به حفظ الگوی گردش فعلی کمک می کند:

در حدود یک هفته بعد، انتظار می رود یک موج دما از قسمت بالای استراتوسفر پائین سو (نزولی) به ناحیه سطحی تاوه قطبی وارد شود. گرمایش به نظر می رسد در بخش سیبری و شرق آسیا ظهور یابد:

 احتمالاً حدود 10-12 روز بعد، این موج گرمایش اوج خواهد گرفت، اما آنچه که از اهمیت بیشتری برخوردار است، توسعه یک پرارتفاع قطبی (ضد تاوه) بر فراز شمال اقیانوس آرام و کانادا است. این یک الگوی ژئوپتانسیل موج 1 است. این الگو در ترکیب با موج دما (گرمایش)، شرایطی را پدید می آورد که تاوه را تضعیف می کند که در این برهه برای دفاع نیروی لازم را دارا نیست، زیرا زمان قدرتمندی آن تمام شده است:

حدود روز شانزدهم، اولین موج دما در حال کاهش است، اما یک موج جدید برای شروع از همان بخش سیبری نمایان می شود. ما می بینیم که هسته تاوه به اندازه ابتدای برهه سرد نیست،این شکل الگوی موج 2 را نشان می دهد. این امر تاوه را در موقعیت کاملاً مضمحل قرار می دهد و اگر این امر تحقق یابد، به احتمال زیاد تاوه قطبی هرگز در اواخر این فصل قادر به بهبود قدرت قبلی خود نخواهد بود:

تروپوسفر و استراتوسفر در زمان کنونی کاملاً بهم پیوسته اند. اگر شروع تضعیف تاوه قطبی استراتوسفری را در پیش داشته باشیم، ممکن است منجر به عدم ارتباط الگوی گردش اتمسفری تروپوسفر و استراتوسفر را در پی داشته باشد. اما حتی اگر در تاوه استراتوسفر تضعیف گردد، تروپوسفر در حال حاضر در یک الگوی گردش بسیار قوی قرار دارد که می تواند هدایت جریانات جوی را به دست بگیرد. با توجه موقعیت زمانی، اگر تضعیف سنگینی در اواخر فوریه رخ دهد، می تواند پیامدهایی را در تغییرات الگوی گردش جو بهار در پی داشته باشد. اما در میان مدت بر اساس پیش بینی های مدل GFS تغییرات شرایط دمایی بدین گونه است:

 بنابراین ما همچنین نیاز به پشتیبانی بیشتری برای این سناریو از سایر مدل ها، به ویژه ECMWF داریم، چشم انداز اسمبل ECM نیز شرایط نسبتا یکسانی را نشان می دهد:

در زیر می توان پیش بینی هفته 3/4 از مدل CFSv2 را مشاهده کرد که به نظر نمی رسد در حال حاضر تغییری در گردش آب و هوا وجود داشته باشد. اما این می تواند بسیار سریع تغییر کند. بنابراین مدل های موجود در 2-3 هفته آینده هنوز هیچ گونه بازخوردی از استراتوسفر را نشان نمی دهند:

انتظار می رود از آنجایی که معمولاً مدتی طول می کشد تا اثرات تغییرات گردش استراتوسفر پائین سو بسوی تروپوسفر نفوذ کند،"بهترین" سناریو، افزایش میزان فشار هوا بر فراز اطلس شمالی (NAO منفی) در اواخر ماه فوریه و اوایل ماه مارس است که احتمال سرمای اوایل بهار در اروپا (یا اوراسیا) و شرق آمریکا را افزایش می دهد!!

نظرات 11 + ارسال نظر
امیر سه‌شنبه 8 بهمن 1398 ساعت 15:51

سلام جناب شهبازی عزیز
سوالی که دارم اینه که چرا با وجود ذوب شدید یخ های قطب شمال طی تابستان امسال ، شاهد سیر صعودی شاخص AO هستیم؟ چه عاملی تا به الان باعث تعویق بروز گرمایش استراتوسفری و منفی شدن AO بوده؟ این ممکنه ریشه در وضعیت دیگر شاخصها داشته باشه؟ ممنون

با سلام

به این دلیل که امسال به دلیل پاره ای از عوامل در لایه های فوقانی جو (استراتوسفر) بادهایی که موسوم به جت شب قطبی که جت استریم استراتوسفر محسوب می شوند قوی تر از حالت نرمال می باشند این بادها وقتی در حالت قوی هستند قدرتمندی و انسجام تاوه قطب شمال را حفظ می نمایند و علی رغم وارد شدن استرس ها از لایه های پایین تر (تروپوسفر) اسنجام و قدرتمندی تاوه حفظ شده است.

امین دوشنبه 7 بهمن 1398 ساعت 22:51

سلام.من‌ زمستانهای قدیمی دهه 30 و 40 و 50 تهران رو تو اینترنت نگاه کردم توصیف میکردن تهران برف های سنگینی داشت زمستانهای اون دهه ها و دماهای زیر صفر دو رقمی هم داشت در زمستان ولی این دهه تهران چندان زمستان سردی نداره و برفش کمتر شده البته کل ایران برف و سرماش کمتر شده نسبت به قدیما آیا علت این تغییرات آب و هوایی و کاهش خشونت سرمای زمستانه به گرمایش کره زمین و افزایش گازهای گلخانه ای ربط داره؟؟؟ممکنه در سالهای آتی از شدت برف و سرمای زمستانی کاسته بشه و زمستان به سمت ملایم تر شدن بره یا باز احتمال دوران زمستان های خشن و وحشتناک ممکنه رخ بده یکم توضیح بدین ممنون میشم خیلی جالبه برام.در منطقه شمالغرب هم هنوز از اون زمان سرماهای قدیمی رخ نداده

با سلام

همانطور که خود شما گفتید به دلیل وقوع گرمایش جهانی به دلیل فعالیت های انسانی نظیر استفاده روز افزون از حامل های انرژی که از منشا سوخت های فسیلی هستند مقادیر بیشتری گاز CO2 وارد جو زمین شده و این گازها خاصیت حفظ گرما را در جو دارند در نتیجه ما به طور مستمر و پی دی پی با روند افزایش دما عمومی کره زمین مواجه هستیم حتی این افزایش دما کره زمین با کاهش فعالیت خورشید بر روی سیکل های بلند مدت آن متوقف یا کاهش نیافته است...

به هر حال این افزایش دما کره زمین بر روی همه نقط جهان یه یک میزان و یا یک روند مشابهی تاثیر گذار نخواهد بود بر روی جنوب غرب آسیا که منطقه ما در آن واقع شده به دلیل واقع شدن در کمربند جنب حاره نیمکره شمالی نسبت به بروز گرما واکنش بیشتری را بر روی آب و هوا شاهد هستیم به نظر می رسد این واکنش خود را با تغیراتی بر روی عناصر فشاری و الگوهای جریانات نشان داده است روی هم رفته منطقه ما نسبت به دهه های قبل کمبارش تر و گرمتر شده است و همین گرما به طور کل سطح یخبندان های زمستانه را بر روی مناطق کاهش داده است.

اگ روندها به همین منوال ادامه یابد به نظر می رسد باید در دهه های آینده هم بیش از پیش شاهد تغییرات الگوی آب و هوایی در سطح منطقه شاهد باشیم، اغلب بارش ها کوتاه مدتتر اما در عین حال در حجم شدید ریزش می نمایند که پتانسیل وقوع سیلاب ها را افزایش می دهند...

Bahman دوشنبه 7 بهمن 1398 ساعت 20:07

سلام استاد عزیز
خیلی عالی بود استدلالتون.
یه سوال؟
اگر گرمایش استراتسفری زیاد شود و یا کم شود چه تاثیری بر نحوه ریزشها و نزولات آسمانی رو برای نیمه شمالی کشور بهمراه دارد و تضعیف آن تا چند در صد ممکن است اتفاق بیفتد؟ با تشکر و آرزوی توفیق و سلامتی و اوقاتی خوش برای شما.

با سلام

این امر بسته به تاثیر آن بر روی فرودهایی حلقه بادهای غربی دارد در صورتی که منجر به پیشروی فرود موج بلند به سمت منطقه و شرق دریا مدیترانه شود می تواند سبب فراهم شدن شرایط برای تشکیل موج های کم ارتفاع بارشزا شده و بارانزائی را به منطقه سبب شود اما فرود آن بر روی کاسپین می تواند به همراه الگوهای زبانه های پرفشار سطحی سبب سرمایش بر روی سواحل شده و بارندگی ها و سرما را به ارمغان بیاورد.

اینکه گرمایش به چه میزان رخ داده و چه تاثیری را بر روی ورتکس قطب شمال داشته باشد نتایج متفاوت است اغلب اگر این گرمایش قدرت کافی برای گستت ورتکس قطبی به دو یا چند سلول را داشته باشد می تواند پیامدهای مهمی را بر روی اوضاع آب و هوای نیمکره شمالی داشته باشد..

علی اخروی دوشنبه 7 بهمن 1398 ساعت 13:22

سلام بنا بر این پیشبینی دیگر در خود شهر اصفهان در زمستان امسال میتوان انتظار برف داشت یا خیر ممنون

با سلام مقادیر بارش به نظر می رسد فعلا در شهر اصفهان کاهش یابد و چشم اندزها این را دست کم برای 10 روز آینده نشان می دهد.

امین دوشنبه 7 بهمن 1398 ساعت 12:06

سلام.موج بعدی که هفته بعد از شمالغرب میاد خیلی سرد و قوی نیست؟؟؟دماها هم رفته رفته به سمت ملایم شدن میرن؟چون سرما چند روزه خیلی آزار میده و استخوان سوزه

با سلام

این سامانه بارش های گسترده ای در سطح کشور دارد اما بارش های آن در بیشتر نواحی سیل آسا نیست.

سید شهاب یکشنبه 6 بهمن 1398 ساعت 18:45

با سلام خدمت استاد
اثر تضعیف ورتکس قطبی بر روی وضعیت بارشی کشور ما و نفوذ سامانه های بارشی به داخل فلات ایران چگونه است؟

با سلام

بسته به اینکه این تضعیف ورتکس قطبی منجر به رخداد چه همبستگی هایی بر روی تروپسفر که آب و هوای ما در آن تجربه می شود بستگی دارد اگر این تضعیف به سیکل بلندی ختم شود که تاوایی را بر روی منطقه افزایش داده و منجر به تشکیل سامانه های ناپایدار شود روی خوب قضیه می تواند باشد.

هادی یکشنبه 6 بهمن 1398 ساعت 18:18

سلام و درود استاد
بینهایت از پیشبینیهاتون ممنونم
ی سوال
یعنی گرمایش اواخر بهمن و اسفند داریم چقد مطمن هستید از پیشبینیتون ؟
ممنونم از لطفتون

با سلام

الگوی مدل های میان مدت آثاری از تضعیف قدرتمندی ورتکس را نشان می دهد که می تواند منجر به رخداد الگوهای متفاوتی در سطح نمیکره شمالی و منطقه ما برای برهه های یاد شده گردد.

امین یکشنبه 6 بهمن 1398 ساعت 13:30

سلام.خیلی عالی بود تفسیرتون‌.آیا قوی بودن ورتکس قطبی باعث ایجاد سرمایش در کل کشور ما میشه مثل روزهای قبل و تضعیفش باعث کاهش سرما در ایران میشه؟؟

با سلام

قوی تر از نرمال بودن ورتکس قطبی منجر به افزایش میزان گرادیان جریانات حول پیرامون قطب شده و بادهای این ناحیه قدرتمند ظاهر می شوند که هوای سرد قطب را در دایره شمالگان محصور می نماید این وضعیت با بروز گرما بر روی اوراسیا و از جمله اروپا مصادف و اغلب با بروز دوره های سردی در منطقه همراه می شود. تضعیف تاوه قطبی هم می تواند در ترکیب با سایر عوامل منجر به بروز موج سرما شود.

Soltani یکشنبه 6 بهمن 1398 ساعت 09:53

سلام
استدلال بنده از صحبت های شما این است که بعید است تا نوروز سرمایش خاصی داشته باشیم. اما در فروردین امکان دارد هوای بسیار سردی ایران را فریز و کشاورزان را عزادار کند. درسته استاد؟

با سلام این احتمال وجود دارد برهه های سردی به صورت مقطعی طی اسفند ماه داشته باشیم .

حامد یکشنبه 6 بهمن 1398 ساعت 09:09

باسلام این شرایط اب وهوایی چه تاثیردرمیزان بارش کشورخواهدداشت بویزه جنوب وجنوب غرب کشور افزایش یاکاهش بارش؟

با سلام

کاهش بارش ها در حوالی ماه جاری مورد انتظار است به نظر می رسد از نیمه دوم ماه هر چه به دهه سوم می رویم از شدت کسری بارش ها کاسته خواهد شد به نظر می رسد اسفند ماه پر بارشی انشاالله در انتظار کشور باشد.

امین یکشنبه 6 بهمن 1398 ساعت 06:03

سلام.اگر ورتکس قطبی تضعیف شود در آن صورت سرمایش در سطح کشور کاسته شده و به تدریج جای خود را به گرمایش میدهد؟؟چشم اندازه دمایی چطوره برای ایران به خصوص شمالغرب دی ادامه بهمن و اسفند ؟؟؟

با سلام

فعلا شرایط به گونه ای است که وقوع سرماهای شدیدی بر روی کشور مشاهده نمی شود در صورت وقوع گرمایش استراتوسفری در اواخر فوریه تاثیر آن بر روی آب و هوا دست کم دو هفته زمان می برد تا در الگی آب و هوایی تغییراتی را ایجاد کند.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد