آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

هشدار اولیه در خصوص گسترش طوفان های سیکلونی حاره به سوی دریا عرب و خلیج بنگال



در حالی که دریای عربی و خلیج بنگال برای گسترش سیکلون های حاره مورد ارزیابی و توجه قرار می گیرد، دماها در شمال هند به حدخطرناکی طی هفته های پیشرو بالا خواهد رفت.


پس از گسترش چند طوفان تندری در شمال غرب هند طی  اواخر هفته گذشته،با افزایش میزان فشار در اوایل هفته جاری در سراسر منطقه موج گرما مجددا تشدید می شود. این شرایط به مانند یک  اهرم  موجب گسترش مضاعف هوا حاره  بوده و سبب بالاترین مشاهدات دماهای چالشی در سال جاری می شود. 


چنین گرمائی برای میلیون ها انسان و حیوانات در سراسر شمال هند خطرناک است. 



همانطور که شمال هند متحمل تداوم گرمای سوزاننده می شود، ممکن است در برهه ای که  هنوز مونسون ماه ژوئن آغاز نشده، توجهات بروی  دریای عرب و خلیج بنگال جهت توسعه سیکلون های حاره متمرکز گردد. 


طی هفته جاری آب و هوای ناپایدار برفراز این دو پهنه آبی می تواند به یک طوفان سازمان یافته تر تبدیل شود. 


هواشناس AccuWeather ایوان دافی گفت: "شرایط آب و هوایی در دریای عرب برای تقویت سامانه های کمفشار به یک کم ارتفاع یا طوفان سیکلونی در اواخر هفته مساعد خواهد بود." 



با توجه به نظر دافی، بنظر می رسد،  الگوی آب و هوایی  بجهت گسترش سیکلون بسوی  شمال یا شمال غربی مساعد باشد. 


او گفت: "در این برهه، اثرات و پیامدهای احتمالی ناشی از شرایط آب و هوایی طوفانی بر روی ساحل غربی جنوب هند به حداقل می رسد، اما مناطقی از یمن و عمان تا غرب هند نیاز به پیگیری  دارند." 


در همان زمان، به دنبال فعالیت  طوفان سیکلونی ساگر (Sagar) در خیلج عدن، طوفان دیگری نیز ممکن ست حوضه آبی هند را  فعال نگه دارد.


 "دافی گفت:" طی اواخر هفته در خلیج بنگال نگرانی هایی برای توسعه کمفشارهای  حاره وجود دارد، گرچه ضریب قطعیت آن پایین تر از دریای عرب است. "


 اگر طوفان شکل بگیرد، یک سناریو این است که می تواند به سمت شرق هند چرخش نماید. 


دافی گفت: "صرف نظر از گسترش و توسعه توفان های حاره، ساکنین در شرق هند (بین آندرا پرادش و غرب بنگال) باید به این شرایط برای هر گونه خطرات احتمالی مانند باران سیل آسا طی اواخر هفته، توجه کنند." 


 اگر طوفان، به سمت شمال بیشتر گسترش یابد، خطرات می تواند متوجه بنگلادش نیز شود،حرکت کند. 


قبل از  وقوع هر گونه خطر بالقوه، اکنون زمان خوبی  برای بررسی طرح تخلیه و کسب آمادگی در صورت رخداد شرایط آب و هوایی توفانی می باشد.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد