آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

طی نیمه اول مرداد 1396؛ مینودشت با 107.5 میلی متر بیشترین بارش، اردبیل با 5.8 و مهران با 51.5 درجه خنک ترین و گرمترین بودند



بررسی الگوی بی هنجاری ارتفاع تراز 500 هکتوپاسکال (Z500) و متوسط فشار سطح دریا (MSLP) طی نیمه اول مرداد 96 نشان می دهد، بر روی جنوب غرب روسیه مرکز پر ارتفاع تراز 500 هکتوپاسکال واجد الگوی گردش بی هنجاری ساعتگرد استقرار داشته ست که با مرکز پر ارتفاع جنب حاره واقع در خاورمیانه که بر روی شمال غرب عربستان و شمال دریا سرخ بسته گردیده، همپیوندی برقرار کرده ست. در نتیجه بر روی سرتاسر غرب خاورمیانه، دریا سیاه، قفقاز، ترکیه، کاسپین، غرب و شمال غرب ایران تا بخش وسیعی از جنوب غرب روسیه و جنوب شرق اروپا با بی هنجاری مثبت ارتفاع تراز 500 هکتوپاسکال و حاکمیت پشته پر ارتفاع همراه بوده ست. بر روی نیمه شرقی - مرکزی ایران الگوی گردش بی هنجاری چرخندی (پادساعتگرد) مبین حاکمیت ارتفاع تراز 500 هکتوپاسکال حدود نرمال طی نیمه دوم مرداد ماه 96 بوده ست.


طبق آنچیزی که از الگوی بی هنجاری متوسط فشار سطح دریا طی نیمه اول مرداد ماه 96 دیده می شود، طی این مدت بر روی فلات ایران میزان متوسط فشار سطح دریا گرایش به بالاتر از حدود نرمال های بلند مدت را داشته ست که تضعیف زبانه های توده هوای کمفشار فصلی را نشان می دهد. 



این الگوی بی هنجاری در لایه تراز میانی و فشار تراز سطح دریا نشان می دهد که مسیر عبور توده هوای عرض معتدله در طی نیمه اول مرداد 96 بر روی عرض های جغرافیایی بالا (شمال اطلس به سمت شمال غرب و شمال اروپا) بوده و بر روی منطقه حاکمیت پر ارتفاع جنب حاره و همپیوندی آن با پر ارتفاع حاکم بر روی جنوب غرب روسیه مانع از تاثیر گذاری توده هوای ناپایدار عبوری بر روی بخش های شمالی و حوزه کاسپین (سواحل شمال) گردیده ست. در نتیجه مقادیر نرخ بارش طی نیمه اول مرداد ماه 96 بر روی نوار ساحلی خزر و بخش هایی از شمال غرب کشور گرایش به کمتر از نرمال های بلند مدت را نشان داده و در سایر مناطق کشور این بی هنجاری مطابق با نرمال های بلند مدت بوده ست. 

 به طور کل میانگین ارتفاع بارش در سطح کل کشور طی نیمه اول مرداد ماه در حدود 0.2- %  نرمال بوده ست که گرایش به بارش های کمی کمتر از نرمال های بلند مدت را در پهنه فلات ایران نشان می دهد. ابتدای برهه (1 مرداد 95) بی هنجاری درصد نرمال میانگین بارش کشور برابر 6.9- % بوده ست، که این میزان در پایان برهه (14 مرداد 96) به مقدار 7.1- % افزایش یافته ست. در طی نیمه اول مرداد 96 در بیشتر مناطق کشور بارندگی قابل ذکری روی نداده ست و عمده بارندگی ها در دامنه های البرز شرقی و شمال شرق کشور برای استان های گلستان و خراسان شمالی به ثبت رسیده ست. بطوری که این دو استان که بطور میانگین در دسته استان های با میانگین بارش کمتر از نرمال بلند مدت هستند، به چندین رتبه بهبود بارش ها ارتقا یافته اند؛ استان گلستان از رتبه 8 ام میانگین بارش کمتر از نرمال در میان 31 استان تا تاریخ 11 مرداد 95 به رتبه 13 ام ارتقا یافته و استان گلستان نیز از رتبه 4 میانگین بارش کمتر از نرمال تا تاریخ 12 مرداد به رتبه 6 ام بهبود یافت ست، بارندگی های رخ داده در این دو استان طی روز های 9 تا 11 مرداد 96 موجب افزایش میزان میانگین بارندگی کشور به میزان 0.1% گردیدند.



نقشه پهنه بندی بارش کشور طی 5 تا 11 مرداد 96 نشان می دهد که بیشترین میزان بارندگی ها را در شمال شرق کشور بر روی استان های گلستان و خراسان شمالی داشته ایم که هسته بارش ها بر روی نیمه شرقی استان گلستان با محدوده بارش بیش از 100 میلی متر واقع می باشد. طبق اطلاعات بدست آماده از بولتن های روزانه سازمان هواشناسی کشور طی نیمه اول مرداد ماه 96 بیشترین میزان حجم بارش ها از ایستگاه مینودشت استان گلستان با 107.5 میلی متر بوده ست. ایستگاه فرودگاه کلاله گلستان نیز بارشی برابر با 100میلی متر طی نیمه اول مرداد 96 به ثبت رسانده ست.



بر اساس اطلاعات ثبت شده در مرکز خشکسالی کشور، کمترین میزان دما مطلق طی نیمه اول مرداد 96 از ایستگاه فرودگاه اردبیل با کمینه دما 5.8+ درجه سلسیوس در صبگاه 12 مرداد 96 و بیشترین دما ثبت شده از ایستگاه مهران با بیشینه 51.5 در تاریخ ( 6 و 7 مرداد 96) بوده ست. بالاترین بی هنجاری مثبت (گرم تر از نرمال) در بیشینه دما هوا مراکز استان ها از آن فرودگاه اردبیل با 11.8+ درجه سلسیوس گرمتر از نرمال طی بعد از ظهر 7 ام مرداد 96 بوده ست و کمترین میزان بی هنجاری منفی (سردتر از نرمال) بیشینه دما از آن کرمان با 3.8- درجه سلسیوس سردتر از نرمال طی صبگاه 12 ام مرداد 96 به ثبت رسید ست.بیشترین میزان بی هنجاری مثبت دما کمینه در بین مراکز استان ها از آن زنجان با 8.9+ درجه در تاریخ 9 مرداد 96 و کمترین بی هنجاری منفی دما کمینه متعلق به شهرکرد با 6.1- درجه سلسیوس در تاریخ 2 مرداد 96 بوده ست.



بطور کل استان های ارومیه، زنجان، تبریز، بوشهر، بندر عباس، گرگان و اردبیل جز 7 استانی بوده که در صدر لیست مناطقی با بیشینه های گرمتر از نرمال طی نیمه اول مرداد ماه 96 قرار داشته و استان های تبریز، مشهد، زنجان، ساری و  اردبیل با کمینه های گرمتر از نرمال این مدت همراه بوده اند. 



نظرات 1 + ارسال نظر
سید یاسر از قم سه‌شنبه 17 مرداد 1396 ساعت 10:04

سلام ممنون

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد