آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

چشم انداز آب و هوای کشور طی 14 روز آینده (نیمه اول اسفند 95)



طی فعالیت سامانه بارشی اخیر که طی روز های گذشته در سطح کشور فعال بوده ست وقوع بارش هایی را بر روی سواحل دریا خزر، شمال شرق، شرق، جنوب شرق ، نیمه جنوبی و برخی از مناطق مرکزی کشور  را خواهیم داشت. شدت بارش در طی هفت روز آینده منتهی به جمعه 6 اسفند 95 بر روی نواحی از جنوب شرق استان کرمان و نقاطی از  بخش های مرکزی سیستان و بلوچستان پیش بینی می شود. بر روی نیمه غربی  و دامنه های زاگرس بارش قابل توجهی در طی 7 روزه آینده منتهی به جمعه 6 اسفند دیده نمی شود. با حاکمیت این شرایط از اوایل هفته نخست اسفند ماه 95 تا روزهای واپسین، هوای سرد و غالبا بدون بارشی را در بیشتر نواحی کشور خواهیم داشت، عبور امواج ضعیفی از روز سه شنبه و همچنین روزهای پایانی هفته نخست اسفند 95 از جنوب غرب و جنوب کشور موجب می گردد که همچنان شرایط برای بروز برخی از رگبارهای خفیف و گذرا در این نواحی کم و بیش فراهم باشد.


ریزش هوای سرد شمالی بر روی سطح فلات کشور طی هفته اول اسفند ماه 95 سبب می گردد که در کل کشور میانگین دمای هوا در طی 7 روز آینده کمتر از میزان مقادیر بلند مدت واقع گردد. بیشترین سطح نابهنجاری دمایی بر روی دامنه های البرز غربی و شمال زاگرس شمل استان زنجان، کردستان، مرکزی، همدان، قزوین و در خراسان رضوی در شمال شرق پیش بینی می شود.



با توجه به چشم اندازهای ترسیم شدن راجع به نحوه رفتار شاخص زیر فصلی حاره ای مادن جولیان (MJO) که در طی آن شاخص مذکور طی 5 الی 10 روز آینده در شاخص های 8 تا 1 خود واقع خواهد شد، شرایط برای سرکوب همرفت بر روی حوضه خلیج بنگال، آب های جنوب شرقی آسیا و در مقابل تقویت همرفت بر روی شمال آفریقا، دریا سرخ، شبه جزیره عربستان و فلات ایران مهیا خواهد بود. این وضعیت به طور بالقوه شرایط را برای تشکیل همرفت را بر روی حوضه دریا سرخ و فلات ایران مناسب نموده و شرایط انقال رطوبت به سمت کشور را مساعد نشان می دهد. این وضعیت مولفه اقیانوسی هند به همراه چشم انداز وجود یک ناوه فعال دیگر موج غربی بر روی حوضه دریا سرخ در لایه تراز میانی جو، ما را بیش از پیش برای از سر گیری بارش ها بار دیگر در نیمه جنوبی، شرق و مرکز کشور امیدوار نموده است. 

 

 



نمودار ویلر پیش بینی شاخص MJO:



بنابر این میتوان انتظار داشت در طی هفته دوم اسفند ماه 95 نیز شرایط برای فعالیت موج جنوبی فراهم گردد و سبب تاثیر گذاری بر روی بخش هایی از جنوب، جنوب شرق و حتی نواحی از مرکز و شرق کشور گردد.


چشم انداز 7 روز آینده منتهی به جمعه 6 اسفند 95





چشم انداز بارش و دمای 8 الی 14 روز آینده  منتهی به جمعه 13 اسفند 95 





نظرات 2 + ارسال نظر
محسن یکشنبه 1 اسفند 1395 ساعت 19:54

با سلام و خسته نباشید.
با توجه به اینکه بارندگی امسال چهارمحال و بختیاری افت محسوسی داشته آیا توی اسفند ماه این کمبود جبران میشه یا خشکسالی امسال ادامه داره؟!
اگه بارندگی داره تو کدوم روزها احتمالش بیشتره؟!
ممنون

با سلام

به نظر نمی رسه این کمبود بارندگی ها در اسفندماه به طور کامل برطرف بشه اما به طور کل در اسفند ماه بارش ها در سرتاسر دامنه های زاگرس مناسب هست.

حسین شنبه 30 بهمن 1395 ساعت 12:53

سلام داداش ایا سطح شهر کاشان در دهه ی دوم اسفند 95 هم بارش برف خوبی خواهد داشت یا خیر با تشکر.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد