آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

تحلیل شرایط آب و هوای مخاطره آمیز بشکل امواج شدید گرمایی، افت شدید و ناگهانی دما و بارش برف طی هفته سوم بهمن 98


طبق الگوی نقشه های پیش یابی بتدریج طی روزهای آینده با لغزش سلولی از تاوه قطبی، شاهد استقرار یک مرکز کم ارتفاعِ ناوهِ عمیق بر روی عرض های بالاتر (غرب روسیه) خواهیم بود که با گردشِ پادساعتگردِ خود امواج را به سمت شرق و نواحی جنوبی تر هدایت می کند. بتدریج با شدت و گستردش پشته پر ارتفاع بر روی اروپا و گسترش آن تا نواحی شمالی آن، شمن ایجاد گرادیان بیشتر فشار و دما در راستای نصف النهار، ناوه مذکور به یک فرود ثانوی ختم می گردد که امتداد آن تا جنوب دریا مدیترانه گسترش خواهد داشت. پیش بینی ها حکایت از آن دارد که طی نیمه دوم هفته جاری با جابجایی کمپلکسِ ناوه - تراف ثانوی به سمت دریا سیاه، موجب استقرار پشته القایی بر روی کشور خواهد شد که  روند افزایش دما را در پی خواهد داشت. به نظر می رسد طی روز های پنجشنبه و جمعه گرمای بیهنجار بر روی کشور به اوج شدت خود خواهد رسید، میزان آن بر روی سواحل شمالی و مناطقی از شمال شرق بین 10 تا 15 درجه و در سایر مناطق غرب، نیمه شمالی و مرکز کشور بین 5 تا 10 درجه سلسیوس پیش بینی می شود. این چهره کاملاً بهاری در این موقع از سال دیری نمی پاید که به سرمای بی هنجار و شدید در هفته آینده منتهی می گردد، چرا که با ادامه حرکت محور تراف مذکور به سمت شرق و نفوذ جریانات جبهه سرد همراه آن، هوای گرم به سمت شرق رانده شده و افت بسیار شدید و قابل توجه دما بخصوص در نیمه شمالیِ کشور انتظار می رود. حرکتِ چرخندیِ ناوه شمالی، با استقرار محور فرود بلند این کمپلکس بر روی کشور، 2 هسته موج را بر روی کشور گسیل می کند که روی هم رفته بر روی نیمه شمالی کشور فعال می باشند و موجبات بروز بارش بشکل برف را در این مناطق فراهم می آورند، در صورت تثبیت در الگوی مدل های پیش یابی، امکان رخداد بارش برف در خط نوار ساحلی شمال کشور ناشی از بروز پدیده برف اثر دریاچه ای (Lake Effect Snow) وجود دارد...

 الگوی نقشه های هواشناسی نشان می دهد که یک ناوه عمیق بر روی عرض های شمالی تر در شمال غرب روسیه بتدریج استقرار می یابد که امتداد آن به یک تراف (فرود) ثانوی تا جنوب دریا مدیترانه ختم می شود، این فرود تحت یک الگوی دینامیک با زبانه های توده هوای کمفشار سطح زمین همراهی می شود، در نتیجه با نزدیک شدن آن به منطقه، ضمن القایِ پشته پرارتفاع لایه تراز میانی جو، در ترازِ سطحی، زبانه های توده هوای کمفشار آن بر روی فلات ایران گسترش می یابد. این شرایط منجر به بروز موج گرمای هوا طی نیمه دوم هفته جاری بخصوص روزهای پنجشنبه و جمعه 17 - 18 بهمن 98 بر روی بیشتر مناطق و بشکل بارز بر روی کرانه های سواحل شمال کشور خواهد شد. 

آنومالی میانگین دما 5 روزه سه شنبه 15 لغایت شنبه 19 بهمن 98 نشان می دهد، با استقرار توده هوای گرم طی نیمه دوم هفته جاری- اوایل هفته آینده بر روی اکثر مناطق کشور دما هوا بطور میانگین گرمتر از شرایط عادی این موقع از سال خواهد شد. بیشترین میزان تاثیر این توده هوای گرم بر روی نوار شمالی کشور از بخش های شمالی آذربایجان ها، سواحل شمالی کشور به سمت شمال شرق کشور در حدود 4 تا 8 درجه نسبت به حد نرمال بلند مدت دما هوا گرمتر خواهد بود. با این چشم انداز خیلی دور از انتظار نیست که ما در برخی از مناطق سواحل شمالی کشور دما هوایی بالاتر از 20 درجه را در بیشینه ظهر پنجشنبه و جمعه پیشرو داشته باشیم که این شرایط دمایی غیر عادی می باشد.

بیشترین شدت گرمای هوا بر روی کشور، طی روزهای پنجشنبه و جمعه پیش بینی می شود که طی این دو روز عمده هسته های اصلی ناهنجاری های گرمایی بر روی نیمه شمالی و نواحی مرکزی کشور حاکمیت می یابد.  

 الگوی دما بیشینه ظهرگاه پنجشنبه 17 بهمن 98؛ استقرار هوای بسیار گرمتر نسبت به حد هنجار را بر روی کشور مشاهده می کنیم که عمدتاً بر روی نوار شمالی و سایر بخش های شمالی و مرکزی بشکل ملموسی تجربه خواهد شد:

الگوی دما بیشینه ظهرگاه جمعه 18 بهمن 98؛ با جابجا شدن محور فرود کم ارتفاع در غرب و شمال مختصات کشور، هوای گرمتر به سمت شرق و نواحی جنوبی البرز رانده خواهد شد، در نتیجه طی روز جمعه ضمن آنکه هوای گرم بر روی کرانه های شمالی کشور تداوم می یابد بر روی استان های حاشیه البرز جنوبی، نواحی مرکزی و شمال شرق تشدید می شود:

الگوی آنومالی میانگین دما هوا طی 5 روزه منتهی به ظهرگاه شنبه 19 بهمن 98:

اما طی هفته آینده (هفته سوم بهمن 98) با ادامه حرکت محور تراف به سمت شرق، هسته ای از ناوه عمیق مستقر بر روی روسیه با حرکت به سمت جنوب از سمت دریا سیاه به سوی کشور رخنه می نماید. با توجه به انکه محور پشته توده هوای پرفشار اروپا تا نواحی شمالی (اسکاندیناوی) استقرار دارد، ضمن افزایش میزان گرادیان فشاری / دمایی در طول نصف النهار، دامنه فرود (تراف) کم ارتفاع مذکور بسیار وسیع می باشد. بطوری که از نواحی مرکزی روسیه تا خلیج فارس امتداد می یابد. با نفوذ این تراف کم ارتفاع از روز شنبه روند دمای هوا از سمت شمال و غرب کشور معکوس یعنی کاهشی خواهد شد که با رخنه کامل این سامانه قوی، جبهه سرد آن موجبات کاهش بسیار شدید و قابل توجه دما هوا را بر روی بیشتر مناطق کشور بخصوص بخش های شمالی کشور به ارمغان خواهد آورد:

سامانه با حرکت پادساعتگرد خود دارای دو هسته (یا مرکز) فعالیت می باشد که در انیمیشن ذیل به صورت مرکز توده هوای کمفشار بر روی لایه سطحی مشاهده می شوند، هسته اول سامانه که سوار بر روی محور فرود بلند یاد شده می باشد، از روز جمعه 18 بهمن از سمت شمال غرب وارد کشور شده و ضمن روند  نزولی دما هوا فعالیت بارشی خود را آغاز خواهد نمود، این هسته به نظر می رسد تا روز یکشنبه 20 بهمن ماه بر روی شمال غرب، بخش های غربی (نواحی از جنوب غرب)، سواحل شمالی و تا حدی بخش هایی از شمال شرق و حاشیه البرز جنوبی را در بر خواهد گرفت و موجبات بارش برف و باران و کاهش ملموس دما هوا خواهد شد. هسته اول ماهیت دینامیکی را داراست یعنی از هر دو لایه میانی و تراز سطحی با کمفشار همراهی می شود، هسته دوم که از روز یکشنبه 20 بهمن تا روز های نیمه دوم هفته وارد عمل خواهد شد، دامنه فعالیت آن به دلیل بلاکینگ شدید جریانات در عرض معتدله که از جانب پرفشار مستقر بر روی اروپا (حوزه بالکان) اعمال می شود با تقرب محور تراف بلند، به سمت عرض های پایین تر نیز جابجا می شود و مهمتر آنکه ساختاری غیر دینامیک آن را همراهی می کند. به عبارت دیگر بر خلاف هسته اول، هسته دوم با زبانه های پرفشار سطح زمین همراهی می شود. در نتیجه هوای سردتری نیز به دنبال آن رخنه خواهد کرد:

الگوی آنومالی دما هوا بیشینه روز یکشنبه 20 بهمن 98؛ ملاحظه می شود که هوای گرم به سمت شرق رانده و تضعیف شده و هوای بسیار سرد از نیمه غربی به کشور رخنه می نماید، آنومالی دما هوا بر روی اکثر مناطق نیمه غربی و نوار شمالی به منفی تبدیل شده است یعنی دما هوا نسبت به حد عادی این موقع از سال کمتر خواهد بود که با توجه به روزهای گرم گذشته کاهش قابل توجه دما هوا را نشان می دهد:

الگوی آنومالی دما هوا بیشینه روز دوشنبه 21 بهمن 98؛ هوای گرم بسیار محدوده و بر روی شرق و جنوب شرق کشور استقرار داشته و در مقابل هوای سرد بر روی شمال غرب و غرب کشور تشدید شده است. بر روی کل نیمه غربی، جنوب غرب، نوار شمالی و حاشیه البرز هوای سرد حاکم شده است:

الگوی آنومالی دما هوا بیشینه روز سه شنبه 22 بهمن 98؛ هوای سرد بر روی بیشتر مناطق کشور استیلا یافته است و بر روی نیمه غربی و شمالی کشور شدت بیشتری را نسبت به روز قبل نشان می دهد:

الگوی مجموع بارندگی ناشی از فعالیت هسته اول و دوم سامانه از روز پنجشنبه 17 لغایت سه شنبه 22 بهمن 98 بر حسب اینچ؛ بطور کل هسته های بارش ها از اواخر هفته جاری تا اواسط هفته آینده عمدتاً بر روی شمال غرب، شمال زاگرس، نوار ساحلی شمال کشور و ارتفاعات در شمال شرق کشور استقرار دارد:

الگوی بارش برف تجمعی طی دوره زمانی یاد شده بر حسب اینچ؛ عمده بارش برف مطابق با هسته های بارندگی که در نقشه بالا مشاهده می شود بر روی نیمه شمالی کشور استقرار دارد، شاید یک ناحیه بسیار جدید که در بارش برف مشاهده می شود نوار ساحلی دریا مازندران برای استان های گیلان و مازندران می باشد که در امسال برای نخستین بار در الگوها ظاهر گردیده است. گرچه احتمالاً در خروجی های آتی مدل ها بروز تغییراتی غیر قابل اجتناب می باشد، اما به هر حال چشم اندازهای فعلی نشان می دهند در صورت تثبیت الگوهای آب و هوایی طی هفته سوم بهمن ماه (هفته آینده) ما بایستی منتظر وقوع بارش برف (ناشی از پدیده اثر دریاچه ای) بر روی استان های ساحلی شمال کشور باشیم. در این چشم انداز هسته های بارش برف بر روی شمال غرب، نوار ساحلی شمال کشور و ارتفاعات در شمال شرق واقع شده اند:

نظرات 22 + ارسال نظر
پویا سه‌شنبه 15 بهمن 1398 ساعت 22:28

سلام و خسته نباشید.استاد گرامی هفته آینده استان تهران چه روزهاییو چه میزان برف رو شاهد خواهد بود؟سپاس گزارم.

با سلام وقت بخیر

میزان بارش بر روی شهر تهران قابل توجه نخواهد بود و بارش در ارتفاعات استان طی روزهای شنبه تا پنجشنبه پیش بینی می شود.

محمد سه‌شنبه 15 بهمن 1398 ساعت 22:16 http://Iranclimate. Ir

سلام آیا هفته بعد یکشنبه بارش برف شهر خرم آباد را سفید پوش خواهد کرد؟ و وضعیت بارش برف این شهر هفته آینده خوبه؟ منظورم سانت هستش

با سلام بارش متوسط برف از اواخر دوشنبه بعد از ظهر تا روزهای نیمه دوم هفته پیشرو پیش بینی می شود.

سید عباس حسینی سه‌شنبه 15 بهمن 1398 ساعت 20:51

سلام آیا مشهد واصفهان بارش برف دارند

با سلام

برای اصفهان شرایط بارش برف قابل ذکر مهیا نیست اما برای شهر مشهد بارش برف سبک به همراه وزش باد طی اواسط هفته محتمل می باشد.

امین سه‌شنبه 15 بهمن 1398 ساعت 12:02

سلام با ورود این سردچال عمیق قطبی مناطق جنوبی کشور مثل اهواز هم میتونن پدیده برف و یخبندان را داشته باشن؟؟آیا تا به حال سالی بوده در بهار و تابستان هم سردچال قطبی اینطور عمیق نفوذ کنه؟؟؟

با سلام

در مورد این سامانه بر روی ارتفاعات شمال و شرق استان خوزستان بارش برف انتظار می رود و سطح دما در سردسیرات به زیر صفر خواهد رفت.

حسین سه‌شنبه 15 بهمن 1398 ساعت 11:01

سلام سطح شهر کاشان هم ۲۲ و ۲۳ بهمن ۹۸ برف میاد بشینه یا خیر

با سلام

احتمال یک بارش سبک برف وجود دارد.

رضا سه‌شنبه 15 بهمن 1398 ساعت 09:51

خسته نباشید خداقوت
یه سوال علمی داشتم ممنون میشم اگه جواب بدید
مثلا برای یه شهر بزرگ که ارتفاعش از سطح دریا حدود ۱۲۰۰ تا ۱۴۰۰ متره چه کانتری مورد نیازه که دمای اون شهر به صفر درجه برسه
اختلاف دمای بین کانترها حدودا چند درجه است؟ مثلا اگه کانتر 522 یا ۵۱۶ روی این شهر قرار بگیره حدودا برای ساعات سرد شبانه روز چه دماهایی مد نظره؟

سلام وقت بخیر
تشکر

هر پربند برای فاصله 60 متری از لایه جو رو شامل می شود. بنابر این با فرض اینکه به ازای هر کیلومتر ما 6 درجه افت دما داشته باشیم هر 10 کانتر کاهش ضخامت جو حدودا 4 درجه کاهش دما را بطور معمول در پی دارد.

اینکه در هر نقطه با توجه به توپوگرافی چه کانتری برای رسیدن به خط 0 درجه داشته باشد را
freezing line تعیین می کند.

حسین سه‌شنبه 15 بهمن 1398 ساعت 09:31

با سلام.خداقوت.با تشکر از سایت جذاب شما.میخواستم بدونم احتمال بارش برف هفته آینده در استان قم وشهر کاشان وجود دارد یا خیر؟ممنون

با سلام

احتمال یک بارش سبک برف وجود دارد.

شهرام سه‌شنبه 15 بهمن 1398 ساعت 08:13

سلام استاد و خسته نباشید شما فرمودین که برف سراسری برای گیلان تثبیت شده بارها اتفاق افتاده که با وجود برف های سنگین غرب گیلان همیشه بی بهره بوده امیدی به بارش برف برای این موج تو غرب گیلان هست به خصوص تالش ممنون میشم بگین

با سلام

با اطلاعات فعلی کل استان گیلان تحت تاثیر طوفان برف واقع خواهد شد.

هادی دوشنبه 14 بهمن 1398 ساعت 23:30

درود استاد
کمترین کانتر نفوذی به ایران چنده
چرا مدلها عمیقتر میکنن سرمارو
مشابهش کی اتفاق افتاده
ممنونم

با سلام

این سرما کم سابقه نیست ما زمستان هایی بسیار سردتر از این را داشته ایم که برای مدتهای طولانی در سرما قرار داشته است.

امین دوشنبه 14 بهمن 1398 ساعت 19:53

سلام خسته نباشین.سایت اکیو بعد سرمای ناهنجار اوایل هفته بعد از چهارشنبه افزایش محسوس و سریع دما رو زده آیا بعد این سرمای ناهنجار گذرا دوباره گرمای ناهنجاری کشور رو فراخواهد گرفت؟؟؟؟من‌اعتقادم اینه اسفند گرمی در کشور داشته باشیم

با سلام

به دلیل افت شدید دما طبیعی هست با خروج سردچال از کشور دما به شرایط هنجار نزدیک شود بنابر این افت شدید دما معکوس شود .

Ali دوشنبه 14 بهمن 1398 ساعت 13:29

سلام با توجه به نقشه های امروز برف سراسری در گیلان تثبیت شده س

محمد یکشنبه 13 بهمن 1398 ساعت 20:42 http://Iranclimate. Ir

سلام آیا این موج برف وسرما هفته بعد غرب کشور را هم شامل می‌شود؟

با سلام

بله نواحی غربی کشور هم تحت تاثیر این موج سرد قرار خواهد گرفت.

محمد یکشنبه 13 بهمن 1398 ساعت 20:39 http://Iranclimate. Ir

سلام آیا استان لرستان هم هفته بعد حدودا 20 بهمن با بارش برف و سرمای کم سابقه مواجه میشه و آیا احتمال برف و سرما وجود در لرستان هست هفته بعد

با سلام
بله بخش های غربی کشور هم تحت تاثیر این سامانه هوای سردی را تجربه خواهد کرد بیشترین میزان بارش برف بر روی شمال غرب، میانه غرب و ارتفاعات در زاگرس مرکزی می باشد.

در استان لرستان بیشترین میزان بارش برف بر روی نواحی شرقی و شمالی پیش بینی می شود.

امین یکشنبه 13 بهمن 1398 ساعت 19:56

سلام استاد محترم الهی من فداتون بشم با این سایت عالیتون.آیا اسفند ماه احتنال گرمایش ناهنجار و غیر عادی در سطح کشور وجود دارد؟؟چون طبق آمار وقتی دی و بهمن خیلی سرد میشدن اسفند خیلی گرم میشد

با سلام

نواسان در دمای هوا امری عادی هست و قطعا فراز و فرودهایی در الگوی دمایی طی اسفند ماه رخ خواهد داد.

هادی یکشنبه 13 بهمن 1398 ساعت 17:09

سلام استاد
ایا گرمایش سنگین استراتوسفری یا ماژور اتفاق میفته
ممنونم

با سلام
رویدادهای گرمایش استراتوسفری قابل پیش بینی نیستند یعنی مدل های دینامیکی توانایی پیش بینی آنها را از مدتهای بسیار قبل تر رو ندارند.

علی یکشنبه 13 بهمن 1398 ساعت 17:00 https://iranclimate.blogsky.com

سلام خسته نباشید
شمالشرق استان اصفهان یا همون شهرستان خوروبیابانک برفی میشه بالاخره؟

با سلام

شرایط آن مناسب نمی باشد.

علی یکشنبه 13 بهمن 1398 ساعت 15:51

سلام شمالشرق استان اصفهان برفی میشه؟

امین یکشنبه 13 بهمن 1398 ساعت 09:51

سلام.خسته نباشین.واقعا توضیحات و تفاسیر فوق العاده بودن مثل خودتون.آیا بارشهای بهار 99 خوب خواهند بود و گرمایش خواهیم داشت طی بهار؟؟احتمال نفوذ ناوه های عمیق قطبی حتی در بهار هم وجود داره؟؟؟؟

امین یکشنبه 13 بهمن 1398 ساعت 08:46

سلام.این‌سرمای ناهنجار چند روز ماندگاری خواهد داشت؟؟؟؟آیا از هفته چهارم‌بهمن‌دوباره گرما استیلا پیدا خواهد کرد؟؟؟

با سلام

به دلیل ماهیت بلاکینگی که سامانه دارد برای مدت بیشتری هوای سرد بر روی کشور ماندگاری را خواهد داشت.

Reza یکشنبه 13 بهمن 1398 ساعت 08:18

سلام استاد ببخشید هفته آینده امکانش هست نواحی جنوب تهران مثل دشت ورامین برفی شود؟

با سلام

با توجه به اینکه هوای سرد بر روی کشور مستقر می شود بارشها در غالب مناطق بشکل برف ظاهر می شوند، افت دما بر روی تهران تا بیش از 10 درجه سلسیوس رخ میدهد بنابر این قطعا بارندگی ها در منطقه بشکل برف هستند اما ترجیحاً جزئیات در کوتاه مدت در پست های آینده اطلاع رسانی می شوند.

هادی یکشنبه 13 بهمن 1398 ساعت 07:58

درود بر استاد عزیز
بنظرتون در نزدیکی 22 بهمن دما در شمال استان خوزستان به چند درجه میرسه
ممنونم

با درود

چشم اندازهای فعلی سرمای قابل توجهی را بر روی این منطقه نشان می دهند که حتی دماهای 0 و کمتر از آن بر روی خود جلگه ها نیز به چشم می خورد تجربه نشان داده است در بروندادهای اینده این شرایط تا حدی تعدیل می شود.

محمد یکشنبه 13 بهمن 1398 ساعت 07:40

سلام
ما که لذت بردیم از تجزیه و تحلیل شماو آگاه شدیم.کلا برای تهران تو این هفته ای که هوا سرد و بارشی میشه خبری از برف نیستش؟
با تشکر

با سلام

خواهش میکنم
فعلا تغییرات در خروجی مدل ها تازمان تثبیت شدن زیاد هست به نظر می رسد باید منتظر بود و تغییرات تعیین کننده این هست که دامنه های جنوبی البرز بارش های خوبی کسب می کنند یا خیر ...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد