آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

تحلیل شرایط کلان الگوی های آب و هوای نیمکره شمالی و تاثیر ان بر اوضاع جوی هفته اول و دوم دیماه 98


در حالی طی ماه دسامبر وقوع گرمایش استراتوسفری بسوی جانب شمال اطلس به پایان رسید که این پدیده متوالیاً از ماه نوامبر از اقیانوس آرام در حال  تکرار ست. 

بر اساس خروجی مدل های پیش یابی لایه استراتوسفر ما شاهد وقوع گرمایش مینور دیگری بر روی پهنه ورتکس استراتوسفری خواهیم بود که در طی آن ورتکس از حالت تقارن خارج و به سوی 2 جانب یکی بر روی منطقه سیبری و دیگری بر روی اطلس شمالی کشیدگی پیدا خواهد کرد. این کشیدگی ورتکس قطبی با الگوی پشته پرارتفاع بر روی آمریکای شمالی و دیگری (شدت کمتر) بر روی اروپا در ارتباط می باشد. نتیجه این شرایط، شکل گیری الگوی سیکلونی بر روی شرق اروپا، حوزه بالکان به سمت جنوب غرب آسیا می باشد.

تأثیرات پدیده گرمایش استراتوسفری تا مدتی به طول خواهد انجامید؛ از جمله ایجاد توده هوای سرد پیراقطبی بر روی عرض های جغرافیایی معتدله و جنوبی تر. در همین حال، با عنایت به روند (Trend) خروجی مدل Cfsv2 ما مشاهده می کنیم که طی هفته دوم دیماه 98 منطقه خاورمیانه تحت تاثیرات فرود موج بلندی واقع خواهد شد که محور آن از دریا سیاه تا شمال شرق آفریقا امتداد داشته و جریانات جنوب غربی ناشی از آن منطقه را پوشش می دهد.

بر روی سرتاسر غرب و شمال اروپا با استقرار پشته پر ارتفاع جو (فازهای مثبت NAO  و Scand) ریزش هوای شمالی بر روی شرق و جنوب شرق اروپا تسهیل شده و شرایط برای ایجاد یک فرود کم ارتفاع را بر روی این مناطق فراهم می آورد. 

این فرود کم ارتفاع که در سطح زمین با گسترش زبانه های توده هوای کمفشار همراهی می گردد، سبب ایجاد شیب فشار بر روی منطقه و ایران می گردد. در نتیجه با ایجاد انحنای مناسب خطوط هم ارتفاع جریانات گرم و مرطوب را به سمت ایران فرارفت داده و هوای سردتر به بخش های غربی محدود می گردد. در نتیجه انتظار می رود که بتدریج از اواخر هفته نخست دیماه 98 اثرات نزدیک شدن جریانات توده هوای مرطوب را از سمت غرب و شمال غرب لمس کنیم.

در طی هفته اول دیماه 98 با گسترش تراف کم ارتفاع جو از فراز اروپای مرکزی به سمت بالکان، قاعده تراف آن بر روی منتهی الیه شرقی دریا مدیترانه واقع می گردد. بدین سان از اواخر هفته جریانات ناپایدار ناشی از آن به سمت منطقه گسترش می یابد. افزایش فعالیت سیکلونی بر روی منتهی الیه شرقی دریا مدیترانه با گسترش جریانات جنوبی به سمت فلات ایران همراه خواه شد. لذا استقرار پشته پر ارتفاع جو بر روی 2/3 شرقی پهنه فلات ایران و در نتیجه بیهنجاری گرمایش جو بر روی نیمه شمالی کشور بارزتر می گردد. 

در هفته دوم دیماه 98 با حرکت شرقسوی محور فرود بلند بر روی اروپا و قرارگیری آن بر روی دریا سیاه امواج کم ارتفاع لایه های جو به سمت ایران متمایل و تقویت می شوند. نتیجه این امر پسرفت پشته پرارتفاع به سمت خارج از مختصات کشور و گسترش هوای سرد بر روی بخش های غربی کشور می باشد. در این برهه کشور تحت تاثیر جریانات عمیق و گسترده مرطوبِ ناپایدار واقع می گردد. با توجه به گسترش زبانه های توده هوای کمفشار سطحی بر روی منطقه هوای سردتر بر روی بخش های غرب و جنوب غرب کشور محدود مانده در بخش های شمالی و شرقی متوسط دما هوا فراتر از حد نرمال بلند مدت باقی خواهد ماند.

با عنایت به شرایط مذکور با استقرار پر ارتفاع لایه میانی جو بر روی پهنه فلات ایران، طی هفته اول دیماه 98 بر روی بیشتر مناطق کشور شرایط کمبارشی حاکمیت داشته و جریانات بارشزا از سمت غرب و شمال غرب در حال پیشروی می باشد. 

اما طی هفته دوم دیماه 98 با گسترش شرقسوی محور تراف بلند اروپا و تقویت جریانات ناپایدار بر روی منطقه الگوی بارندگی در کشور گسترده شده و بارندگی ها در سطح کشور افزایش می یابد. این افزایش بارندگی ها بر روی نوار غربی، جنوب غرب، بخش هایی از جنوب، شرق و شمال شرق کشور هسته هایی را به نمایش گذاشته است.

با رخنه هوای سرد غربی باید بر روی استان های غربی و جنوب غربی کشور بیش از پیش انتظار شرایط برفی را داشته باشیم این شرایط بر روی بلندی های البرز هم پیش بینی می شود.


نظرات 17 + ارسال نظر
سعید پنج‌شنبه 5 دی 1398 ساعت 20:11 http://iranclimate.ir

سلام عزیز..
هفته دوم دی ماه واسه کرج برفی هست!!؟

با سلام

کرج مستعد برف هست اما شرایط در نیمه دوم بهتر خواهد شد.

علی چهارشنبه 4 دی 1398 ساعت 15:32

سلام پیش بینی تون درباره بارش باران در جنوب فارس در دی ماه 98 چگونه هستش؟ ممنون میشم جواب بدید

با سلام

به نظر می رسد طی دیماه بارش ها در این مناطق نرمال و در پاره ای از مناطق بیش از حد نرمال بلند مدت باشد.

حسین چهارشنبه 4 دی 1398 ساعت 14:32

سلام
آقای شهبازی خسته نباشید
به نظر سرمای قابل توجهی برای دی نخواهیم داشت
حتی بهمن ماه هم گرم به نظر میاد

با سلام

دیماه به طور کل گرمتر از حد نرمال بلند مدت در برخی از مناطق نیمه شمالی خواهد بود اما با توجه به اطلاعات مدل های پیش یابی شدت گرمایش جو در طی نیمه دوم دیماه کاسته و در برهه هایی با کاهش دما همراه خواهد شد.

حامد چهارشنبه 4 دی 1398 ساعت 13:11

باعرض سلام وتشکراززحمات شما وضعیت بارش استان فارس دردیماه وکل زمستان چگونه هست ایابارش سنگین داریم ایاامسال شیرازبارش برف داره

با سلام

به نظر می رسد بارندگی ها در استان فارس مجموعا در حد نرمال و در برخی از مناطق گرایش به بیش از نرمال بلند مدت داشته باشد.

Reza سه‌شنبه 3 دی 1398 ساعت 23:28

سلام آقا یه سوال فنی
چرا در خطه شمال، گیلان از همه جا بیشتر بارش داره؟

با سلام

دلایل اقلیمی و توپوگرافی در این امر دخیل هستند:

1- قرار گرفته پهنه آبی دریا کاسپین در مقابل عامل ارتفاع یافته ای پون دیواره های شمالی رشته کوه البرز که سبب می گردد رطوبت برخاسته از سطح آب دریا با بر روی دامنه ها بالجبار به صعود مکانیکی واداشته و ابرهای ایجاد شده در ارتفاعات بر روی آسمان جلگه ها گسترده و سبب ایجاد برف و باران شود.

2- ناحیه خزری در موقعیتی قرار دارد که در تاتیر راس مسیر عبور توده های و هوایی منطقه معتدله اوراسیا (اروپا) واقع ست و نفوذ پی در پی این سامانه ها در کنار شرایط توپوگرافی یاد شده اقلیم مرطوب و پربارشی را در این ناحیه رقم می زد.

فرشاد سه‌شنبه 3 دی 1398 ساعت 23:19

سلام مهرداد عزیز اپ امشب اروپا برف رو تا نواحی گرمسیری فارس کشید نظر جنابعالی چیه احتمال بارش برف در فیروزاباد فارس هست؟

با سلام

ما بتدریج از هفته دوم دیماه بر روی پهنه زاگرس با کاهش دما ها نسبت به حد نرمال مواجه خواهیم شد که این شرایط سرمایش در صورتی که با رطوبت همراه باشد می تواند در مناطق مستعد سبب بارش برف شود.

مسعود سه‌شنبه 3 دی 1398 ساعت 22:51

ساعت ۲۲ سه شنبه شاخص کیفیت هوای تهران ۱۶۶ است. آیا امیدی هست چهارشنبه کیفیت هوا بهتر بشه؟

کیفیت هوا تهران رو به بهودی است و طی هفته دوم دیماه روی هم رفته شاید شرایط به مانند هفته اول وخیم نباشد چون دائما به جو شهر تهران تلاطم وارد می شود.

هادی سه‌شنبه 3 دی 1398 ساعت 16:25

درود استاد
سامانه هفته دومی چه تاریخی وارد کشور میشه
ممنونم

درود

یک سامانه ضعیفی که بیشتر بر روی نیمه شمالی کشور تاثیر گذار است از اواسط هفته از سمت شمال غرب وارد می شود.

امین سه‌شنبه 3 دی 1398 ساعت 14:11

سلام.آیا بهمن ماه سرمای تاریخی در کشور خواهیم داشت؟؟چون سایت اکیو بهمن رو واسه شمالغرب فوق سرد زده.اونطور که نقشه های شما مشاهده میشه دیماه منطقه شمالغرب شانس بیشتری برای دمای فرنرمال داره

با سلام

فعلا چنین چیزی تائید نمی گردد ممکن است طی هفته آخر دی و اوایل بهمن برهه ای از شرایط سردتر از نرمال را بر روی کشور داشته باشیم.

هادی دوشنبه 2 دی 1398 ساعت 20:25

سلام استاد
هفته دوم شمال خوزستان بارش شدید داره یا ضعیف؟
ممنونم

با سلام

وقت بخیر

بر روی نواحی شمالی و شرقی استان بارندگی ها خوبی رو در پیش خواهیم داشت.

مصطفی دوشنبه 2 دی 1398 ساعت 19:13

سلام استاد بارش برای دی ماه در شهر سیرجان را چگونه می بینید باتشکر

با سلام

به نظر می رسد بارندگی ها در جنوب کشور و از جمله استان کرمان (بویژه) نیمه جنوبی استان گرایش به بیش از حد نرمال خواهد بود.

منتظر دوشنبه 2 دی 1398 ساعت 18:59

سلام استاد،خسته نباشید.اصفهان طی هفته دوم دیماه،بارندگی خوب داره،یابرف خوب؟ممنون.♥️

با سلام

با عنایت به آخرین خروجی مدل های هواشناسی بارش در سطح استان اصفهان پیش بینی می شود که هسته آن بر روی بخش های غربی استان می باشد و برف نیز منحصراً بر روی ارتفاعات می بارد.

محمد دوشنبه 2 دی 1398 ساعت 10:28 http://Iranclimate. Ir

سلام وضعیت بارش و دمای استان لرستان طی هفته دوم دی چگونه است و آیا احتمال برف هست؟

با سلام
بارش متوسطی خواهد بود که عمدتا بارش برف بر روی ارتفاعات شمالی و شرقی استان ریزش نموده و به بخش های مرکزی می تواند پیشروی نماید.

محمد دوشنبه 2 دی 1398 ساعت 10:07 http://Iranclimate. Ir

سلام به نظر شما وخروجی مدلها کی باید منتظر برف و سرمای گسترده در استان لرستان باشیم حتی شهر های معتدل استان و آیا هفته دوم دی چنین شرایطی وجود دارد

با سلام

طی هفته دوم دیماه با عنایت به الگوی فعلی بارش برف بر روی استان لرستان وضعیت بهتری را نسبت به گذشته خواهد داشت . عمدتاً بارش خوبی بر روی ارتفاعات شمالی و بخش شرقی استان خواهیم داشت که این برف می تواند به نواحی مرکزی استان و از جمله شهر لرستان پیشروی نماید اما بخش گرمسیر غرب استان به نظر نمی رسد بازهم در این شرایط برفی دریافت نماید.

Bahman دوشنبه 2 دی 1398 ساعت 10:01

سلام مهرداد جان
برای سواحل خزر برف نداریم؟

سلام بهمن جان


فعلا شرایط برای بارش برف روی سواحل مهیا نیست

علی شریفی دوشنبه 2 دی 1398 ساعت 01:41

باسلام و سپاس از زحمات شما جناب شهبازی

محمدصالح دوشنبه 2 دی 1398 ساعت 01:04

سلام و عرض خسته نباشید من از همیشه از دنبال کنندگان سایت شما بوده و هستم با عنایت به صحبت های جنابعالی طی هفته دوم دی یعنی از ۷ دی الی ۱۴ دی باید در شهرستان صحنه در شرق استان کرمانشاه شاهد بارش برف باشیم ؟ همراه با سرمای حسابی ؟ خیلی ممنون و متشکر .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد