آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

قدم پاییز با تَرَنُمی از باران در نوار شمالی و خنکای هوا بر روی نیمه شمالی کشور


با کشیده شدن یک ناوه سرد عرض های بالا به دریا کاسپین و نفوذ زبانه های توده هوای پرفشار سطحی از اواخر هفته جاری و طی نیمه اول هفته آینده دما هوا در بخش های شمالی کشور افت ملموسی یافته و شمال بارانی می شود.

ناوه ای کم ارتفاع  بر روی عرض های واقع در غرب روسیه استقرار یافته است که حاوی هوای سرد می باشد. محاسبات نشان می دهد که طی روز چهارشنبه ناوه مذکور بر روی قزاقستان استقرار خواهد یافت. همسو با این تحول، گسترش پشته پرارتفاع جو بر روی شمال غرب روسیه سبب خواهد شد که ناوه مذکور بر روی قراستان شرایط بسته تری را به خود گرفته و بدین ترتیب  بندال ایجاد شده سبب تداوم استقرار ناوه مذکور بر روی آسیا میانه گردد. این ناوه در طی مدت حضور خود با حرکت پادساعتگرد، ارسال امواجی به روی بخش های شمالی کشور خواهد داشت که به همراه نفوذ زبانه های توده هوای پرفشار از عرض های بالاتر، موجب بروز ناپایداری های منتج به بارش بر روی نوار شمالی کشور به همراه کاهش ملموس دما هوا در این مناطق از روز جمعه تا اواسط هفته آینده بدنبال خواهد داشت. 

کاهش دمایی که از روز جمعه تا روزهای میانی هفته آینده بر روی نیمه شمالی کشور رخ خواهد داد، بر روی نوار ساحلی شمال  کشور بین 7 تا 10 درجه، استان های حاشیه البرز جنوبی 5 تا 7 درجه، شمال شرق تا 6 درجه و شمال غرب کشور بین 3 تا 8 درجه سلسیوس پیش بینی می شود.

مقادیر بارندگی طی 7 روز آینده نشان دهنده تمرکز فعالیت بارشی سامانه مذکور بر روی نوار ساحلی دریا مازندران می باشد. موج بارشی که از اواخر روز جمعه  8 شهریور و طی روز های شنبه و یکشنبه هفته آتی بر روی سواحل گیلان و مازندران تاثیر گذارست، قویتر خواهد بود. لذا برای دو استان گیلان و مازندران و با شدت کمتر استان گلستان طی یک هفته آینده به تناوب رگبارهای باران در برخی مناطق توام با رعد و برق و پیش بینی می شود که دما هوا بخصوص از روز جمعه و طی نیمه اول هفته پیشرو کاهش خواهد یافت. هسته بارندگی ها در طی این مدت بر روی استان گیلان و غرب مازندران پیش بینی بینی می شود. 

شمال غرب کشور شامل استان های آذربایجان غربی، شرقی و اردبیل نیز از بارندگی ها بی نصیب نخواهند بود. بخصوص برای روزهای جمعه و شنبه بارش هایی را در مناطقی از شمال غرب کشور پیشرو خواهیم داشت که هسته بارندگی ها در این بخش از کشور بر روی نیمه شمالی استان اردبیل و بخش هایی از شمال استان های آذربایجان شرقی و غربی خواهد بود. به نظر می رسد طی روزیکشنبه بارشها به استان های خراسان شمالی و ارتفاعات شمالی استان خراسان رضوی نیز کشیده شود گرچه احتمالا روز پنجشنبه رگبارهای خفیفی بر روی خراسان شمالی نیز دور از انتظار نخواهد بود. 

در طی این مدت بر روی ارتفاعات رشته کوه البرز شامل ارتفاعات بر روی استان های زنجان، قزوین، البرز، تهران و سمنان گاهاً وقوع بارش های رگباری توام با رعد و برق پیش بینی می شود که می تواند در برخی مناطق منجر به ایجاد رواناب های موقتی نیز گردد.

با نفوذ تدریجی هوای خنک سامانه مذکور بخصوص از روز جمعه و طی نیمه اول هفته آینده متوسط دما هوا بر روی بیشتر مناطق واقع در نوار شمالی و سپس سایر بخش های شمالی کشور کاهش خواهد یافت. این کاهش دما هوا در غالب مناطق شمالی کشور ملموس خواهد بود و شمه ای از پاییز را تداعی خواهد کرد. آنومالی میانگین دما هوا 7 روز آینده نشان می دهد که بیشتر مناطق واقع در بخش های شمالی کشور خنکتر از سطح نرمال بلند مدت می باشد. بیشترین ناهنجاری سرمایشی بر روی ارتفاعات واقع در شمال غرب، ارتفاعات رشته کوه البرز به سمت شمال شرق کشور می باشد. با گسترش ناوه کم ارتفاع بر روی قزاقستان و کشیدگی غربسوی تراف آن بروی دریا کاسپین حدود شمالی کمربند پرارتفاع جنب حاره به سمت عرض های جنوبی تر جابجا می گردد. از اینروی هوای گرم همچنان بر روی بیشتر مناطق واقع در غرب و بخش های جنوبی کشور استقرار داشته و در مناطقی از بخش های جنوبی کشور روند نسبی افزایش دما هوا را شاهد خواهیم بود.

نظرات 5 + ارسال نظر
Reza چهارشنبه 6 شهریور 1398 ساعت 16:05

سلام دو تا سوال داشتم
اول اینکه چرا این ناوه کم ارتفاع که روی قزاقستان هست، به عرض های پایین‌تر نفوذ نمی کنه تا جنوب هم خنک بشه؟ چه موقع این ناوه به عرض های پایین تر سقوط میکنه

دوم اینکه چرا این ناوه و بعبارتی ه ای سیکلونی، روی مدیترانه تشکیل نمیشه تا سبب بارش خاورمیانه بشه؟ این سیکلون ها کی روی مدیترانه تشکیل میشوند و چه عاملی سبب میشود سیکلون زایی مدیترانه زیاد شود؟
سپاس از ادمین دوست داشتنی

سلام

1- چون با توجه به موقعیت فعلی سال که در اواخر تابستان هستیم کمربند جهانی فشار هنوز در عرض های بالا واقع هستند و سامانه های شمالی محدوده عملکردشون در منطقه ما نیست.

2- بتدریج با گذشت زمان روز به روز کمربند جهانی فشار به عرض های جنوبی تر جابجا شده و منطقه ما بتدریج تحت مسیر عبور سامانه های مهاجر قرار خواهد گرفت.

3- زمانی ناوه روی مدیترانه تشکیل میشه که جت قطبی به روی دریا کشیده بشه این جت با جبهه روباد قطبی همراه ست و سبب واگرایی در طبقات فوقانی جو و در نتیجه سقوط فشار ستون جو خواهد شد و به همراه سایر شرایط در سطح زمین می تونه منجر به تشکیل سیکلون ها بشه در حال حاضر پهنه دریا مدیترانه تحت سیطره پرارتفاع واقع ست.
4- با جابجایی کمربند جنب حاره به جنوب مسیر بادهای غربی به روی دریا مدیترانه برقرار و طی 6 ماهه دوم سال مامن و خواستگاه ایجاد سامانه های آب و هوایی کمفشار خواهد شد.

امین چهارشنبه 6 شهریور 1398 ساعت 13:11

سلام یک سوال مهم داشتم‌.آیا فاز انسوی اقیانوس هند میانگین دمای آب تمام قسمت های اقیانوس هست؟؟؟آیا میانگین دمای اقیانوس هند سردتر از نرمال بشه( لانینا) ولی غرب اقیانوس همچنان گرمتر از نرمال بشه آیا باز هم میشه گفت الینو مودوکی حاکم هست و میتونه بر پر بارشی کشور تاثیر بذاره؟؟؟؟چرا همه جای آب اقیانوس هند اینقدر تفاوت دما دارن و یکجا سرد و گرم نمیشن؟؟؟آیا گرم شدن زمین میتونه بر زیاد شدن الینو نقش داشته باشه؟؟؟؟

با سلام
1- دوقطبی اقیانوس هند تفاوت بین پهنه غرب و شرق اقیانوس را نشان می دهد.
2-دو قطبی مثبت اقیانوس هند معمولا با افزایش بارندگی ها بر روی کشور بخصوص در جنوب همراه ست.
3- تغییرات اقلیم بر روی الگوی های sst اقیانوس ها تاثیر گذارند هستند به نحوی که شرایط گرمایش اقلیم فرکانس وقوع و تداوم فازهای مثبت sst رو افزایش خواهد داد.

امین چهارشنبه 6 شهریور 1398 ساعت 13:07

سلام.سیبری از کی با قدرت نفوذ خواهد کرد آیا بلاک هست الان؟؟؟آیا نشانه هایی از فعالیت دریای سرخ برای نیمه دوم شهریور دیده میشه؟؟؟

محمد چهارشنبه 6 شهریور 1398 ساعت 10:39 http://Iranclimate. Ir

سلام من فکر میکنم پاییز امسال پدیده النینو حاکم است بدون شک چون دوره های پر بارشی در پاییز امسال زیاد است

محمد چهارشنبه 6 شهریور 1398 ساعت 10:21 http://Iranclimate. Ir

سلام به نظر شما این همه بارندگی هفته آینده و کاهش دما نوید یک پاییز پربارش و زود هنگام در کشور نیست!

سلام بر اساس اطلاعات دریافت شده و آخرین تغییرات مدل های هواشناسی بارندگی های پاییز امسال به هنگام و شاید کمی زودتر از موعد آغاز بشوند و ما طی فصل پاییز کاهش چمشگیر بارندگی ها رو در بیشتر مناطق نخواهیم داشت.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد