آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

تحلیل سینوپتیک: رگبار تابستانی نیم ساعته 9 روستای توابع سلماس را دچار سیلاب کرد!


در عصرگاه شنبه 12 مرداد ماه 98، به دنبال بارش شدید باران و تگرگ در منطقه مرزی شهرستان سلماس و به دنبال آن طغیان آب رودخانه «دیرعلی»منجر به وقوع سیلاب شد.

این سیل به دنبال دسته ای عوامل در لایه های فوقانی تا تحتانی جو در منطقه روی داده است که در ادامه به ذکر اجمالی آنها می پردازیم.

این سیل که به دلیل رگبار شدید باران و تگرگ به مدت نیم ساعت و رواناب 50 متر معکب در ثانیه رخ داد، باعث مجروحیت 5 نفر و وارد آمدن خسارت به زمین های کشاورزی و دام ها و احشام روستاییان شد. آمارهای هواشناسی نشان می دهد که در ایستگاه قطورچای رازی از توابع خوی حدود 30 میلی متر باران و تگرگ باریده است. به دلیل سهل انگاری های گذشته، در 13 حوزه آبریز رودخانه‌ها، اقدامات اساسی صورت نگرفته و امکان طغیان و آسیب رساندن به اماکن روستائی و زمین‌های کشاورزی وجود دارد.

این سیل در مجموع ۴.۵ میلیارد تومان به بخش‌های مختلف از جمله کشاورزی، جاده‌ای و آب شهرستان سلماس خسارت وارد کرد.

دلایل اصلی در ایجاد این بارندگی را می تواند در کشیدگی تراف کم ارتفاع تراز میانی بر روی شمال غرب، گسترش زبانه های توده هوای پرفشار دریا سیاه  به روی  قفقاز - کاسپین، میزان مناسب رطوبت منطقه و گرمای سطحی در عصرگاه تابستانه در ناپایدار کردن جو پایینی یافت که همگی منجر به ظهور و گسترش ابرهای CB در آسمان این ناحیه شده و به بارش شدید باران و تگرک ختم گردید. 

1- کشیدگی تراف کم ارتفاع تراز میانی بر روی شمال غرب کشور؛ میانگین خطوط هم ارتفاع تراز 500 هکتوپاسکال نشان می دهد در منطقه غرب خارومیانه در شرق ترکیه انحنایی به سمت جنوب را داشته اند، در عین حال حدود جنوبی پرارتفاع جنب حاره در این ناحیه به موقعیت جنوبی تر رانده شده است و محور آن بر روی کشور در راستای جنوب غربی به شمال شرقی به سمت عرض های شمالی تر پیشروی نموده است. به سبب گسترش شمال شرقی پرارتفاع شرق مدیترانه به سوی غرب ترکیه، بر روی منطقه شمال غرب کشور تراف کم ارتفاعی با الگوی جریان سیکلونی برقرار شده است. در نتیجه جبهه هوای گرمتر بر روی جانب شرق و جبهه هوا خنک در جانب غربی منطقه شمال غرب ایران تشکیل یافته ست.

2- گسترش زبانه های توده هوای پرفشار دریا سیاه  به روی  قفقاز - کاسپین؛ در روز شنبه 12 مرداد 98 زبانه ای از فشار هوا تا بیش از 1010 هکتوپاسکال  به مرکزیت گرجستان حاکمیت داشته است که با توجه به موقعیت سال (ماه آگست) در محدوده قلمرو توده هوای پرفشار می باشد. در واقع بر روی سرتاسر نواحی شمالی تر از موقعیت کشور (حد فاصله آسیا میانه تا دریا سیاه) الگوی زبانه های توده هوای پرفشار و بر روی پهنه فلات ایران الگوی زبانه های کمفشار برقرار بوده است. این زبانه های با فشار هوا بیشتر از روی دریا کاسپین به سمت غرب سواحل دریا مازندران و شمال غرب ایران پیشروی نموده است که حاوی مقادیری رطوبت بوده و از طرف دیگر گسترش زبانه های کمفشار فصلی از دریا خلیج فارس تا شمال عراق و جنوب شرق ترکیه  ایجاد جبهه سطحی در منطقه شمال غرب کرده است.

3-مسیر مناسب رطوبت منطقه؛ با نگاهی به میزان رطوبت نم ویژه تراز 850 و 700 می تواند یافت که در منطقه شمال غرب میزان رطوبت در حد نسبتا بالایی بوده که در ایجاد و تشکیل ابرهای کومه بارا شرط لازم ست.

4-با توجه آنکه بارندگی در حوالی ساعت 17 تا 18 عصر رخ داده است، در می یابیم که نقش گرمای سطحی و پدیده همرفت عصرگاه تابستان در ناپایدار کردن جو تحتانی نقشی مهمی را ایفا نموده است که در کنار هم قرار گرفته همه این عوامل به تشکیل ابرهای همرفتی در نتیجه رخداد بارندگی شدید منجر شده است.

ویدئویی از جاری شدن سیلاب عظیم در روستای دیرعلی شهر سلماس آذربایجان غربی در روز شنبه 12 مرداد 98:

بریده ای از صفحه اول روزنامه همشهری در روز دوشنبه 14 مرداد 98:


نظرات 3 + ارسال نظر
رضا دوشنبه 21 مرداد 1398 ساعت 08:25

با سلام خدمت شما استاد گرامی
میدونم الان زوده واسه پیشبینی پاییز و زمستان اما بطور کلی و حدودی میفرمایید پاییز و زمستان امسال وضعیت دما و بارش برای غرب کشور به خصوص کرمانشاه به چه شکله ؟ ممنون میشم

با سلام وقت بخیر با توجه به اطلاعات دریافتی طی فصل پاییز مقادیر بارش در استان کرمانشاه نرمال با تمایل به کمی کمتر از حدنرمال بلند مدت را نشان داده و آنومالی دما هوا نرمال تا 0.5 درجه کمی بیش از نرمال خواهد بود.

علیرضا شنبه 19 مرداد 1398 ساعت 08:00

با سلام و عرض ارادت به دکتر شهبازی عزیز
مثل همیشه تحلیل بسیار عالی بود اما اگر مقدور هستش نقشه هایی که در تحلیل ها گذاشته میشه legend اون رو هم بذارید
دوما اگر فرض کنیم امسال النینوی ضعیف به سمت خنثی رخ بده شاخص هایی که باید به نفع ایران باشه رو اگر لطف کنید طی تحلیلی بفرماییدکه چطور باشه تا ایران حداقل بارشهای نرمال داشته باشه و کم بارشی نداشته باشیم.من همیشه تحلیل های شما رو دنبال می کنم و بسیار آموزنده هم برای بنده هستش.
با سپاس فراوان

سلام

با تشکر از شما

باید عرض شود، فازهای شاخص های انسو در طی فصل پاییز و بخصوص مهر و آبان بیشترین همبستگی رو در ارتباط با ناهنجاری های بارندگی و دما نشان می دهند و از آذر ماه و طی فصل زمستان این رابطه ضعیف تر شده و بشکل دیگری خود را نشان می دهد. علاوه بر فازهای شاخص انسو، الگوی دما آب های دریا مازندران، اقیانوس هند، مدیترانه بسیار اهمیت دارد چرا که نوع ناهنجاری SST آب های دریاهای مذکور می تواند بیانگر الگوی گردش جوی خاصی را القا نماید. بعنوان مثال SST کمتر از نرمال بلند مدت دریا مازندران طی انتهای پاییز و زمستان می تواند نشانه ریزش بیشتر هوای شمالی و در نتیجه دوره هایی با سرمای زمستانه باشد. و یا الگوی IOD که فاز SST اقیانوس هند را تبیین می نماید همچون در حال حاضر در فاز مثبت الگوی باد و فشار مناسبی را بر روی این پهنه آبی به ارمغان اورده و در نتیجه در توزیع و میزان بارش ها بشکل نرمال یا فرانرمال بر روی بخش های جنوبی و جنوب غرب موثر هست.

و سایر پارامترهای اقلیمی که هر یک با درصد و سهم متفاوتی در الگوهای آب و هوایی منطقه و ایران تاثیر گذارند.

علی سه‌شنبه 15 مرداد 1398 ساعت 14:48

سلام عالی بود میشه توضیح بدین چرا با وجود جریانات جنوب غربی-شمال شرقی در تراز میانی ، اما در شمال کشور و البرز ابرهای CB رشد نکرد و رگبار و رعد و برق رخ نداد ؟

سلام

وقت بخیر

بنابه دلایل گفته شده در شمال کشور وضعیت ذکر شده وجود نداشت و از البرز جنوبی به پایین تحت حاکمیت پر ارتفاع جنب حاره ای قرار داشت.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد