آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

اوج گیری دوباره فاز مثبت دو قطبی اقیانوس هند


اداره هواشناسی استرالیا انداز چشم انداز اقیانوس هند را به روز کرده است که نشان دهنده یک رویداد مثبت قوی برای سه ماهه اوت - سپتامبر - اکتبر 2019 است (شکل 1). در طول فاز مثبت دو قطبی اقیانوس هند، حاره مرکزی - غربی اقیانوس هند گرمتر از حد نرمال است که منجر به فعالیت ناهنجار طوفان های تندری در این منطقه می شود. در شاخه نزولی جریان های همرفت که نیروی محرکه طوفان های تندری ست، فرونشست در جو با ایجاد توده هوای خشک، بر روی آبهای سرد در غرب و شمال غرب استرالیا استقرار می یابدو آب و هوای خشکی را برای استرالیا به ارمغان می آورد. 

شکل 1: پیش بینی نوسان IOD + اداره هواشناسی استرالیا

سال های آنالوگ اخیر زمانی که + IOD برقرارست، عبارتند از: 2006، 2012 و 2015. در طی سه ماهه اوت- سپتامبر - اکتبر سال های آنالوگ، اتفاق نظر در خصوص الگوی تراز فوقانی در سراسر آسیا، یک تراف تراز فوقانی قدرتمند بر فراز غرب تا مرکز روسیه و یک پشته توده هوا گرم برفراز اروپا دیده می شود. در حالی که تقویت پشته نیز آب و هوای شمال شرق آسیا را تحت تاثیر داده است(شکل 2). 

 

شکل 2: الگوی تراز فوقانی سرتاسر آسیا بر پایه تاثیر فاز مثبت IOD طی سه ماهه اوت- سپتامبر - اکتبر

با توجه به الگوی ضعیف ENSO که در هفته های اخیر به شکل خاتمه یک النینو نمود یافت، بر رویداد قوی در حال توسعه فاز مثبت دو قطبی اقیانوس هند تاثیر گذاشته که ممکن است الگوهای آب و هوایی را طی دوره اوت- سپتامبر - اکتبر برفراز آسیا و استرالیا حکمرانی کند. براساس آنالوگ ها (فاز مثبت دو قطبی اقیانوس هند در سال های 2006، 2012 و 2015)، آب و هوای غالب در آسیا بصورت تراف (فرود) با هوای خنک بر فراز غرب-مرکز روسیه و تشدید پشته تراز فوقانی بر روی شمال شرق آسیا ست. احتمال رخداد دماهای سرد در روسیه غربی در حالی ست که در بالاسوی اروپا تحت یک پشته هوای گرم تراز فوقانی قرار دارد. شمال شرق آسیا هوا گرم می شود. در استرالیا یک الگوی پشته تراز فوقانی خشکی را به شرق استرالیا و گرما ناهنجار را در سراسر مناطق شمالی به ارمغان می آورد.

نظرات 1 + ارسال نظر
امین پنج‌شنبه 3 مرداد 1398 ساعت 00:42

سلام.با این توضیحات یعنی فاز الینو تقویت خواهد شد در پاییز و احتمال تداوم‌ الینو تا زمستان هست؟؟؟

با سلام بر طبق آخرین پیش بینی ها بالاترین احتمال در خصوص فاز لانادا یا همون فاز خنثی انسو طی فصل پاییز هست.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد