آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

پتانسیل رخداد سیلاب در مثلث مناطق جنوب، مرکز و شرق کشور؛ هفته چهارم فروردین 98 با موج جدیدی از بارندگی ها فرا می رسد



شرایط الگوی جو حکایت از شکلگیری سامانه ای می باشد که ضمن روند تقویت، طی روز شنبه 24 فروردین از سمت خلیج فارس وارد کشور شده و روز سه شنبه 27 فروردین از شرق کشور خارج خواهد شد. این سامانه به سبب داشتن دامنه موج وسیعی سطح گسترده ای از مناطق کشور را تحت پوشش فعالیت خود قرار خواهد داد و می توان گفت به غیر از منطقه شمال غرب، غرب و  نواحی جلگه ای سواحل دریا مازندران در 2/3 مساحت کشور درگیر بارندگی های قابل توجه ناشی از فعالیت این سامانه عمیق و پر انرژی خواهند شد. 


بیشترین فعالیت این سامانه بارشزا بر روی دامنه های البرز شرقی، شمالشرق و شرق، جنوب شرق، نواحی مرکزی و استان های مرتبط با حوزه خلیج فارس و  دریا عمان  خواهد بود. از اینرو در خراسان های شمالی، رضوی و جنوبی، سمنان، اصفهان، یزد، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، فارس و بوشهر به سبب غلبه جریانات مرطوب جنوبی که سامانه مذکور حامل آن می باشد با بارش های رگباری شدید، رعد و برق، در برخی مناطق ریزش تگرگ مواجه بوده و در برخی مناطق آنها می تواند سبب آبگرفتگی های معابر عمومی، طغیان آب مسیل ها و بروز سیلاب گردد.



 طی امشب و روز جمعه 23 فروردین، قبل از ورود موج اصلی، به دلیل عبور امواج ناپایدار تراز میانی جو بر روی بسیاری از مناطق کشور وقوع رگبار باران در برخی مناطق رعد و برق پیش بینی می شود، بر روی مناطقی از غرب، ارتفاعات البرز، مناطق مرکزی، دامنه های جنوبی زاگرس، شرق و جنوب شرق کشور شاهد این بارندگی ها خواهیم بود که این بارش ها به شکل رگبارهای بهاری بوده و در یک بازه زمانی کوتاه رخ خواهند داد.   


طی روز شنبه 24 فروردین؛ در حالی که پراکندگی بارندگی ها بر روی بسیاری از مناطق مرکزی و شرقی و شمالی کشور به چشم می خورد و در بسیاری از استان ها شاهد رگبارهای بهاری خواهیم بود، موج اصلی بارندگیهای سامانه اصلی از سمت خلیج فارس و استان های جنوبی آغاز خواهد شد. استان بوشهر، فارس، هرمزگان و سیستان و بلوچستان شاهد آغاز موج جدیدی از بارندگی ها خواهند بود. 


شدت بارش ها به حدی هست که هشدار آبگرفتگی معابر عمومی و سیلابی شدن مسیل ها را برای استان های بوشهر، برخی از مناطق فارس، هرمزگان، جنوب کرمان و نواحی مرکزی - جنوبی سیستان و بلوچستان داشته باشیم.



طی روز یکشنبه 25 فروردین، با استقرار کامل سامانه بارشزا بر روی کشور گستردگی بارندگی ها را  شاهد خواهیم بود، نواحی مرکزی، جنوب و نیمه شرقی کشور تحت تاثیر بارندگی ها خواهند بود. بر روی نواحی جنوبی - شرقی اصفهان، یزد، فارس، جنوب بوشهر، هرمزگان، کرمان، سیستان و بلوچستان، خراسان های شمالی، رضوی و جنوبی، سمنان و دامنه های البرز شرقی در محدوده بارش ها خواهند بود. که در برخی از مناطق با تشدید بارش ها شاهد آبگرفتگی معابر عمومی، سیلابی شدن مسیل ها و رخداد سیلاب توام خواهد شد.



طی روز دوشنبه 26 فروردین، حرکت شرقسوی سامانه مذکور بارندگی ها را بر روی باند شرقی کشور متمرکز خواهد کرد. خراسان های شمالی، رضوی، جنوبی، شرق استان های سمنان، یزد و اصفهان، کرمان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان شاهد بارندگی ها رگباری توام با رعد و برق خواهند بود.  


پتانسیل وقوع سیلاب در استان های کرمان، شمال سیستان، شرق سمنان ، خراسان جنوبی،خراسان رضوی و شمالی بالا خواهد بود.



روز سه شنبه 27 فروردین، قطار سامانه بارشزا به ایستگاه آخر خواهد رسید و آخرین فعالیت های بارشی خود را بر روی خراسانها به نمایش خواهد گذاشت و بتدریج تا اوایل شب ایران را ترک خواهد کرد. 



نقشه عملکرد مجموع بارش سامانه نشان دهنده استقرار هسته های بارش بر روی شمال شرق، شرق، جنوب و نواحی از مرکز کشور می باشد که در این مناطق طی نیمه اول هفته آینده پتانسیل وقوع آبگرفتگی ها و  بروز سیلاب وجود دارد. از نظر دمایی با ورود و فعالیت سامانه بارشی بر روی نواحی تحت تاثیر کاهش دمایی تا 6 درجه سلسیوس تا اواسط هفته آینده پیش بینی می شود. 



نظرات 3 + ارسال نظر
امین جمعه 23 فروردین 1398 ساعت 06:45

سلام.آیا بارشهای شمالغرب در اردیبهشت و ادامه بهار کمتر از نرمال خواهد بود و دماها بالای نرمال؟؟؟؟؟؟لطفا جواب کامل بدین

بهرام جمعه 23 فروردین 1398 ساعت 00:51

فورکا از این سامانه برای یزد سی میلیمتر پیشبینی کرده یعنی نصف بارش سالیانه!

حسین جمعه 23 فروردین 1398 ساعت 00:38

سلام میزان بارش شهر کاشان جمعه وشنبه چه قدره باعث سیلاب میشه یا خیر با تشکر.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد