آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

با پیش بینی تداوم بارندگی ها، بحران در مناطق تحت تاثیر سیلاب تشدید می گردد



الگوی نقشه های هواشناسی حکایت از تداوم حضور توده های کم فشار بر روی دریا مدیترانه دارند که این سامانه های کمفشار با جذب رطوبت از سطح دریا ضمن تقویت، مراحل تکوینی خود را طی و با همراه داشتن سیستم های جبهه ای به سمت منطقه جنوب غرب آسیا و ایران سبب رخداد بارندگی ها می گردند. با توجه به به تحلیل الگوی آب و هوا آپریل 2019 (اینجا را ببینید)، بر روی حوضه اقیانوس اطلس تا غرب اروپا الگوی بندال از نوع دو قطبی ایجاده شده ست که نتیجه آن دو شاخه شدن جریانات غربیِ جت استریم می باشد. این شرایط موجب می گردد که شاخه جنوبی جریانات اطلس ازحوزه دریا مدیترانه به سمت جنوب غرب آسیا و ایران گسترش یابد و از طرف دیگر، ریزش هوای شمالی از منطقه پرفشار/ پر ارتفاع عمیق شمال اطلس - اسکاندیناوی بر روی مرکز اروپا ایجاد تراف های کم ارتفاع عرض معتدله و حرکت شرقسو آنها بر روی خاورمیانه موجب ادغام این دو شرایط بر روی منطقه می گردد.


الگوی ترسیم شده از مدل آنالوگ همسو با مدل ECM نیز کم و بیش این شرایط را نشان می دهد.



شرایط آنومالی بارندگی طی 7 روز آینده به گونه ای می باشد که بر روی شمال خلیج فارس و جنوبغرب ایران هسته بارندگی ها متمرکز خواهد بود هر دو مدل آنالوگ و ECM این شرایط را تائید می کند. بنابر این استان های درگیر از سیلاب بارندگی های اخیر مانند، ایلام، خوزستان، لرستان، فارس باید آماده مواجه با شرایط سخت تر را داشته باشند. 

گسترش منطقه بارندگی به درون فلات شامل ایران مرکزی و دامنه های جنوبی زاگرس منجر به این می شود که ما هشدار های خود را از نواحی خارج از جنوب غرب کشور به سمت این مناطق دریغ نکنیم، چرا که بارندگی ها ماهیت رگباری داشته و در مدت کوتاه و شدت بالا می تواند در برخی از این مناطق سبب ایجاد رواناب ها گردد. منطقه بعدی شرق و شمال شرق کشور هست، این بخش از کشور با گسترش تراف کم ارتفاع هایی که از فراز کشور عبور می کنند و انتقال رطوبت به درون ناحیه با شرایط تشدید بارش ها مواجه و رخداد سیلاب و آبگرفتگی های معابر عمومی و بالا آمدن آب رودخانه ها در برخی از مناطق شرایط دور از انتظاری نیست. 


شرایط بارندگی ها بر روی شمال غرب، دامنه های غربی تا مرکزی البرز، سواحل خزر در محدوده نرمال یا کمی - / + واقع خواهد شد. 



وضعیت فعلی شاخص MJO نشان می دهد که این شاخص در وضعیت غیر فعال (ضعیف) خود واقع می باشد، به هر روی هم اکنون منطقه ناحیه همرفت بر روی آفریقا واقع می باشد که با بی هنجاری مثبت پتانسیل سرعت (CHI) بر روی تراز فوقانی جو و در نتیجه واگرایی بالا همراه ست. بر طبق غالب الگوهای پیشنهادی طیفی از مدل های پیش یابی به نظر می رسد، بتدریج طی هفته آینده شاخص MJO از وضعیت null خود به شرایط قوی تر ظاهر می گردد. 


تمایل فاز شاخص MJO به سمت  2 و 1 (کمتر) دیده می شود که هر دو فاز از الگوی چرخندی بر روی شرق و جنوب دریا مدیترانه حمایت می کند. 



همبستگی فاز  2 شاخص نوسان MJO با آنومالی ارتفاع جو نیمکره شمالی طی ماه آپریل نشان می دهنده تشدید الگوی کم فشار / ارتفاع بر روی حوزه مدیترانه و در نتیجه گردش جوی سیکلونی می باشد و بر روی عرض های بالاتر با فشار زیاد و ایجاد بلاکینگ جو همراه می گردد:

 


آنومالی متوسط دما هوا در آپریل رخداد فاز 2 نوسان MJO گرایش به بی هنجاری منفی (سردتر از نرمال) را بر روی فلات ایران نشان می دهد. 



طبق خروجی مدل ECMWF همسو با تغییراتی که در وضعیت شاخص نوسان MJO در مدل های پیش یابی دیده می شود، طی 8 الی 15 روز آینده الگوی سرمایش نسبت به نرمال بر روی منطقه و سطح فلات ایران پیشنهاد می گردد:



الگوی مدل ECM طی باز زمانی 8 الی 15 روز آینده نشان دهنده تداوم شرایط الگوی مرطوب (بارندگی های بالاتر از نرمال) بر روی بخش وسیعی از کشور می باشد. هسته های بارندگی ها همچنان بر روی دامنه های زاگرس مرکزی تا میانی (غرب تا جنوبغرب کشور)، شمال شرق و بخش هایی از سواحل دریا مازندران می باشد:

نظرات 1 + ارسال نظر
احمد دوشنبه 19 فروردین 1398 ساعت 09:05

سلام و سال نو شما مبارک مهرداد جان
عجب سالی شده امسال .....
امیدوارم هفته بعد سیلاب نداشته باشیم
همیشه نگران کم بارشی بودیم
امسال میگیم بارشها آسیب نزنند.
امیدوارم سیستان و کرمان هم به میانگین نرمال بارش برسند امسال
÷یروز باشید.

سلام احمد عزیز
سال نو مبارک

امسال و باید سال طلایی نامید ...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد