آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

پیش بینی الگوی آب و هوایی بر اساس اطلاعات آنالوگ سال های مشابه (فصل بهار 1398)



با توجه به پیش یابی الگوی شاخص ENSO که در آن شرایط النینوی ضعیف دست کم تا اواخر بهار 1398 ادامه دار بوده و همچنین الگوی نوسان بادهای تراز فوقانی بخش حاره (QBO) که حکایت از گسترش شرایط فاز مثبت (غربی) نوسان شبه دو سالانه دارد، الگوی آنالوگ مشابه با بهار 1398 شناسایی و نقشه های مربوطه ترسیم شدند. برآیند این سال ها نشان می دهد بر روی حوزه دریا کاسپین ما با افزایش میزان فشار زیاد ستون جو و در مقابل برروی عرض های جنوبی تر در محدوده دریا مدیترانه تا فلات ایران با بی هنجاری منفی ارتفاع جو مواجه خواهیم بود بود. این وضعیت نشان دهنده تاثیر گذاری مناسب سامانه های بازشزای تلفیقی بر روی فلات ایران می باشد در نتیجه به نظر می رسد بارندگی ها طی عمده فصل بهار بِویژه در نواحی غربی - جنوبی و مرکزی کشور گرایش به بالاتر از سطح هنجار بلند مدت را داشته و دما هوا بویژه بر روی بخش جنوبی کشور گرایش به کمتر از نرمال بلند مدت را داشته باشد. 



الگوهای آنالوگ نشان دهنده حضور پر رنگ فرارفت جنوبی از بخش حاره آفریقا - دریا سرخ در همراهی سامانه های فلاتی ایران طی فصل بهار 98 می باشد. همانطور که در نقشه سمت چپ (تصویر پایین) مشاهده می گردد، رطوبت ویژه تراز 850 از بخش حاره آفریقا - دریا سرخ به درون فلات ایران فرارفت داشته ست که با بیهنجاری های مثبت رطوبتی در منطقه و ایران مصادف می گردد. در نقشه سمت راست الگوی باد مداری تراز 500 هکتوپاسکال نشان دهنده تضعیف قابل توجه روباد جنب حاره بر روی سرتاسر عرض جنب حاره شمال آفریقا و جنوب غرب آسیا بوده که امکان تاثیر گذاری سامانه های کم ارتفاع تراز میانی جو را طی فصل بهار 1398 نشان می دهد.

 


الگوی نیمه اول فصل بهار بر روی مدل آنالوگ سال های مشابه با فصل بهار 1398 نشان دهنده استقرار پشته پرفشار جنب حاره بر روی عرض های شمالی و گسترش توده های آب و هوایی کم ارتفاع بر روی مناطق جنوبی می باشد. این شرایط با گسیل رطوبت از بخش حاره به درون منطقه بارندگی ها را بر روی درون فلات ایران به ارمغان می آورد. الگوی زبانه های توده هوای کمفشار در عرض های جنب قطبی اوراسیا و کشیدگی آن بر روی سواحل کاسپین نشان می دهد که شرایط بارش های موثر بر روی سواحل شمالی کشور نمی تواند چندان مهیا به نظر برسد. 

طی نیمه دوم فصل بهار شرایط کم و بیش تداوم یافته با این تغییر که پشته پرفشار آسیا میانه گسترش بیشتری بر روی حوزه کاسپین و بخش های شمالی کشور خواهد داشت و مراکز فعال کم ارتفاع بر روی دریا مدیترانه و حوزه شمال آفریقا سبب گسیل امواج ناپایدار طی این دوره می گردد. 



الگوی سال های آنالوگ مشابه با بهار 1398 نشان دهنده بارش ها فرانرمال بر روی پهنه فلات ایران متمرکز بر دامنه های زاگرس می باشد که با بی هنجاری مثبت بارندگی بر روی سرتاسر بخش های غربی، جنوب غربی، جنوب، مرکز و شمال شرق کشور مصادف می گردد. الگوی دمایی عمدتا با بیهنجاری منفی دما در بخش های مرکزی - جنوبی و گرمایش آن بر روی بخش های شمالی کشور همراه بوده و سرمایش بیهنجار از نوع درون فلاتی می باشد. 



نظرات 6 + ارسال نظر
حسین چهارشنبه 29 اسفند 1397 ساعت 07:47

ممنون استاد عزیز
خدا حافظتون باشه

نذیر شنبه 18 اسفند 1397 ساعت 14:11

سلام آیا چابهارو سواحل دریای عمان هم بارندگی خواهند داشت طی بهار۹۸؟

نظیر شنبه 18 اسفند 1397 ساعت 14:09

سلام ایا جنوب شرق و سواحل دریای عمان بارش خوب خواهند داشت؟

ابراهیمی از قشم شنبه 18 اسفند 1397 ساعت 14:08

سلام خوبی
عرض کردی نیمه ی جنوبی کشور بالای نرمال بارش داره در نیمه ی اول فصل این بارش ها از چه موقع استارت خواهد خورد
سوال دوم جرا شاخص ها برای یک بارش دلجسب مساعد نمی شود مثلا ام جی او تو فاز 1و8 نمی رود می شود توصیح بیشتر بدهید

خوزستانی شنبه 18 اسفند 1397 ساعت 01:34

با عرض سلام و تشکر و خسته نباشید و خداقوت از زحمات شما استاد شهبازی بابت ارایه تحلیل
اگه امکانش هست راجب موقعیت جت حاره ای هم یه توضیحی بدید آیا موقعیتش از مرکز سرخ به سمت کشور هست و چگونه آرایشی داره در ماه فروردین تا نیمه اول اردیبهشت؟ آیا به نظرتان موقعیتش طی نیمه اول بهار به نفع کشور هست؟

امین جمعه 17 اسفند 1397 ساعت 21:34

سلام.خیلی ممنون واقعا توضیحات عالی بود.پس با این حساب بهار ۹۸ از بهار ۹۷ هم پر بارشتر خواهد شد؟؟؟آیا شمالغرب هم بارشهای عالی خواهد داشت؟؟؟؟؟؟میگن از شهریور احتمال داره دوباره الینوی قوی برگرده آیا واقعا احتمالش هست؟؟؟؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد