آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

تحلیل الگوی آب و هوا منطقه طی (مارس) اسفند 1397 (با تاکید بر الگوی آنالوگ 1978)



طبق تحلیلی که در پست گذشته (اینجا را بخوانید) داشتیم، با توجه به برقراری النینو ضعیف طی دوره جاری، یکسری از سال های آنالوگ مشابه با این شرایط در تاریخچه اطلاعات شاخص ENSO وجود دارد. یکی از آنها سال 1959 بود که در پست مذکور تحلیل شد. اما سال یگر 1978 می باشد که از جنبه هایی با دوره فعلی همخوانی دارد. 


اگر بخواهیک دور نیمه اول فوریه امسال را با سال 1978 مقایسه نمائید طبق پلات های ترسیسم شده شباهت هایی را مشاهده میکنیم:




طبق این مقایسه ما در هر دو سال الگوی گردش آنتی سیکلونی بر روی حوزه شمال کاسپین و غرب آسیا شاهد بودیم. بر روی منطقه وسیعی از عرض های شمالی و معتدله اوراسیا آنومالی مثبت ارتفاع تراز میانی جو حاکمیت داشته ست. بر روی اروپای غربی گردش نابهنجار سیکلونی از حوزه اطلس با سیمای آنومالی منفی ارتفاع برقرار می باشد. طی نیمه اول فوریه 1978 بر روی آسیای مرکزی فرود مورب با آنومالی منفی ارتفاع استقرار داشته که امتداد تراف آن به بخش های شرقی خاورمیانه و دریا غرب گسترش یافته ست که در فوریه 2019 به صورت هم ارتفاع بسته بر روی جنوب پاکستان، عمان و دریا عرب خود را نشان داده ست. 

 بررسی وضعیت تشابه پارامترهای اقلیمی سال 1987 و دوره جاری 

الگوی شاخص MJO در نمودار ویلر برای سی روز آینده در سمت چپ و الگوی آن طی سال 1978 در سمت راست (خط آبی رنگ مربوط به مارس) به نمایش در آمده ست، آنچه که مشاهده می شود تشابه قابل توجه هر دو در خصوص الگوهای همرفت ناحیه حاره (MJO) می باشد:


الگوی وضعیت ورتکس استراتوسفری در بین هر دو دوره شرایط تضعیف ورتکس را نشان می دهد اما با تفاوت هایی در الگوی آرایش ارتفاعی استراتوسفر میانی که در سال 1978 ناحیه پرارتفاع بر روی شمالگان استقرار داشته اما در دوره جاری الگوی Multi Cell دیده می شود که بر روی عرض های پیراقطب اوراسیا الگوی کم ارتفاع و بر روی پیراقطبی آمریکای شمالی - گرینلند الگوی پر ارتفاع حاکمیت داشته ست:



الگوی دما (راست) و بارندگی (چپ) مارس 1978 در نقشه های ذیل نشان داده شده اند، الگوی دمایی از رژیم سرمایش شرقی و درون فلاتی ایران تبعیت نموده و اما بر روی نوار شمالی کشور گرمایش نسبت به نرمال دیده می شود این در حالی ست که الگوی بارندگی ها یک گرایش کلی به آنومالی منفی مجموع بارش بر روی حوزه دریا خزر، دامنه های البرز، بخش هایی از غرب، جنوب غرب، مرکز و بخش های شرقی کشور دیده می شود:



نظرات 3 + ارسال نظر
حسین پنج‌شنبه 16 اسفند 1397 ساعت 07:39

سلام امین جان
چه پیش بینی اسفناکی داشتید
اینجوری ما باید تا زمستان بعد لز ایران در بریم
اتفاقا پاییز وز مستان احتمال ال نینو بیشتره

امیر بردو شنبه 4 اسفند 1397 ساعت 19:26

استاد شهبازی درود بر شما

اگر امکان داره یک تحلیلی راجع به بارش اسفند ماه در استان فارس و جنوب کشور بگید...الان هر کسی یک نظری میده.سازمان معتقده فارس بارشهاش کمتر از نرماله.بعضی با استناد به اکیوودر معتقدن بارش و توفان در راهه...واقعا گیج شدیم.من به نظرات کارشناسی شما اعتماد بیشتری دارم...ممنون میشم ما رو از تردید بیرون بیارید

امین جمعه 3 اسفند 1397 ساعت 14:22

سلام.بهار ۹۸ به شدت گرم و خشک خواهد شد و گرمای بیسابقه در اکثر مناطق ایران در بهار خواهیم داشت؟؟؟؟سال ۹۸ احتمالا دوره لانینا قوی و فاجعه بی بارشی خواهد رسید و زمستان ۹۸ به شدت خشن و مثل زمستان سال ۵۰ مرگبار خواهد شد؟؟؟؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد