آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

گرمای تابستانه پنجشنبه تا جمعه میهمان سواحل خزر و شمال شرق، وقوع سیلاب در برخی استان ها، افت شدید دما تا اواسط هفته آتی


هشدار درجه 4 به نواحی غرب و جنوبغرب کشور، استان های حاشیه نوار غربی، جنوب غربی  و نیمه شمالی خلیج فارس  از پنجشنبه تا روز شنبه 5 آبان 97 شاهد شدیدترین بارندگی ها خواهند بود که امکان آبگرفتگی معابر عمومی و سیلابی شدن مسیل ها وجود خواهد داشت. نواحی مرکزی و شمال شرق کشور با هشدار در جه 3 در روزهای یکشنبه و دوشنبه احتمال تجربه این شرایط را دارند. 


شمال شرق کشور تا روز یکشنبه 6 آبان در برخی مناطق تا 20 درجه و بطور میانگین بین 15 تا 20  درجه افت شدید دما را تجربه خواهد کرد. 


هشدار در خصوص امکان آتشسوزی در جنگل های استان های حاشیه دریا خزر به دلیل پدیده گرمباد طی روز های پنجشنبه و جمعه  که دما ها در این مناطق تابستانی خواهد شد در شرق خزر (گلستان) امکان ثبت دماهای تا 37 درجه در برخی ایستگاه ها وجود دارد.


**************

بر اساس تحلیل های گذشته (پست جمعه 27 مهر 1397 ساعت 02:56 اینجا را ببینید و پست سه‌شنبه 1 آبان 1397 ساعت 01:00 اینجا را ببینید) با گسترش ناوه ورتکس قطبی به روی اروپا  و چرخندی آن شاخه ای از تراف حاصل از آن طی روزهای آینده از کشور عبور نموده و با همراهی جریانات جنوب غربی کشور سبب رخداد بارش های وسیع و فراگیر در بیشتر مساحت کشور خواهد شد. سپس از اواسط هفته با تشدید بلاکینگ جریانات در عرض های بالا جغرافیایی سلول بسته ای شکل خواهد گرفت که موجب تداوم ناپایداری ها و بارش بر روی کشور می گردد. از اینرو از فردا پنجشنبه 3 آبان 97 وارد یک دوره بارندگی در سطح کشور خواهیم شد که انشاالله موجبات بارندگی خوبی را بر روی مناطق مختاف کشور فراهم خواهد آورد. ضمن تشدید ناپایداری ها دما هوا بتدریج با شروع ناپایداری های جوی از سمت غرب و شمال کشور رو به کاهش می گذارد و چهره ای کاملا پاییزه را به خود خواهد گرفت  و با افت بر روی دامنه ها و ارتفاعات واقع در شمال غرب و دامنه های رشته کوه البرز سفید پوش خواهد شد. 


نکات برجسته:

  • آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، خوزستان، غرب اصفهان، چهارمحال و بختیاری، کهیلویه و بویراحمد، بوشهر، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی و رضوی، شرق سمنان و اصفهان و نیمه غربی خراسان جنوبی و ارتفاعات کرمان اوج بارندگی ها سامانه را تشکیل می دهند. به دلیل شدت بارش ها طغیان آب رودخانه ها، آبگرفتگی معابر عمومی و ایجاد رواناب ها در مناطقی از این استان ها طی روز های پنجشنبه لغایت دوشنبه 7 آبان 97 پیش بینی می شود.
  • جمعه 4 آبان 97؛  اوج بارش استان های آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، ایلام و لرستان بیشینه بارش پیش بینی می شود.
  • شنبه 5 آبان 97؛ اوج بارش  بر روی سواحل دریا خزر برای استان گیلان و بخصوص مازندران و گلستان، دامنه های مرکزی زاگرس و جنوبغرب کشور برای استان های لرستان، خوزستان، ایلام، چهارمحال و بختیاری، کهکیلویه و بویراحمد، فارس، بوشهر و آب های نیمه شمالی خلیج فارس شدت بارندگی ها را پیش بینی می کنیم،
  • یکشنبه 6 آبان 97؛ شدت بارش ها در روز یکشنبه بر روی  حد فاصل مرکز تا شمال شرق کشور پیش بینی می کنیم. استان های خراسان رضوی و شمالی، غرب خراسان جنوبی، شرق سمنان و اصفهان و شمال یزد پیش بینی می شود.
  • دوشنبه 7 آبان؛ شدت بارندگی در مناطقی از مرکز و دامنه های جنوب شرقی زاگرس (کرمان) پیش بینی می شود.
  • اوج افزایش دما هوا طی روزهای پنجشنبه و جمعه مورخ 3 الی 4 آبان 97 بر روی نیمه شمالی، بخصوص سواحل دریا خزر و شمالشرق کشور متمرکز می گردد. برای استان گیلان بین 30 تا 33 درجه، مازندران 32 تا 34 درجه و برای گلستان تا 37 درجه (برای مناطق شرقی مثل گنبد کاووس، مینودشت و ...) پیش بینی می کنیم.
  •  افت دما از روز جمعه 4 آبان 97 از سمت شمال غرب کشور آغاز و این کاهش دما هوا را تجربه خواهدکرد، و بتدریج تا روز های میانی هفته پیشرو بیشتر مناطق کشور شاهد کاهش ملموس دما هوا خواهند بود.
  • بر روی سواحل خزر کاهش دمایی بین 10 تا 15 و برای شمال شرق کشور تا روز یکشنبه بین 15 تا 20 درجه کاهش دما هوا را خواهیم داشت.



انیمیشن ویدئویی بالا الگوی بارش 24 ساعته طی روز پنجشنبه 3 لغایت سه شنبه 8 آبان 97 مدل های ECM و GFS به نمایش در آمده ست. بنابر این به تشریح وضعیت بارندگی کشور می پردازیم:

 طی روز پنجشنبه 3 آبان 97؛ با ورود سامانه بارشزا بارندگی ها از سمت شمال غرب و غرب کشور آغاز خواهد شد. طلایه داران بارش استان های آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه و ایلام خواهد بود. بارندگی ها طی این روز بر روی ارتفاعات واقع در جنوبغرب استان آذربایجان غربی نسبت به بقیه مناطق بارز می باشد. همچنین به دلیل وجود جریانات دریا به خشکی در ساعات بعد از ظهر شرایط برای شکلگیری ابرهای همرفتی و در نتیجه رخداد بارش هایی در برخی از نقاط واقع در نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، ارتفاعات کرمان و نواحی از هرمزگان فراهم می باشد. 


بر روی استان های آذربایجان غربی، شرقی، اردبیل، شمال زاگرس، دامنه های غربی البرز و نواحی ارتفاعات استان های گیلان و مازندران وزش تندبادهای لحظه ای پیش بینی می شود که امکان ایجاد خسارت در شمال غرب کشور وجود دارد.


طی روز جمعه 4 آبان 97؛ بارندگی ها بر روی نیمه غربی کشور گسترش خواهد یافت و بدین ترتیب کل نیمه غربی کشور از شمال غرب، غرب تا جنوب غرب کشور بارندگی خواهد داشت. استان های آذزبایجان غربی، شرقی، اردبیل، کردستان، زنجان، همدان، کرمانشاه، ایلام، مرکزی، لرستان، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهکیلویه و بویراحمد شمال بوشهر، بتدریج بارندگی ها بروی استان های حاشیه دریا خزر برای استان گیلان و مازندران، استان های حاشیه جنوبی البرز شامل استان های قزوین، البرز و تهران کشیده خواهد شد. بارش در ارتفاعات اردبیل و آذربایجان غربی بشکل برف خواهد بود. 


هسته بارندگی ها در این روز بر روی نوار غربی کشور استقرار خوهد داشت؛ برای استان های آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، ایلام و لرستان بیشینه بارش پیش بینی می شود. احتمال جاری شدن رواناب و سیلاب، طغیان رودخانه ها وجود دارد، لذا توصیه می گردد در این مناطق طی روز جمعه از رفتن در حاشیه مسیل ها خودداری گردد.


بر روی شمال غرب و غرب، ارتفاعات البرز بر روی گیلان، مازندران و شمال شرق کشور وزش تند بادهای لحظه ای پیش بینی می شود که امکان رخداد خسارت به زیر ساخت ها وجود خواهد داشت.


طی روز شنبه 5 آبان 97؛ از اواخر وقت روز جمعه و طی روز شنبه پنجم آبان ماه 97 با نفوذ زبانه های توده هوای پرفشار بر روی دریا خزر بارندگی ها در استان های حاشیه دریا خزر تشدید می گردد، استان های گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی و بخش نیمه شمالی خراسان رضوی بارش ها را خواهیم داشت که شدت بارش بر روی سواحل دریا خزر برای استان گیلان و بخصوص مازندران و گلستان می باشد.  همچنین به سبب تشدید جریانات جنوبی به روی دامنه های مرکزی زاگرس و جنوبغرب کشور برای استان های لرستان، خوزستان، ایلام، چهارمحال و بختیاری، کهکیلویه و بویراحمد، فارس، بوشهر و آب های نیمه شمالی خلیج فارس شدت بارندگی ها را پیش بینی می کنیم، به سبب شدت بارش ها در این مناطق وقوع آب گرفتگی معابر عمومی، سیلابی شدن مسیل ها وجود دارد. 


همچنین در سایر مناطق نیمه غربی، شمال غرب، بخش های مرکزی کشور شامل آذربایجان غربی، شرقی، اردبیل، کردستان، کرمانشاه، زنجان، همدان، مرکزی،اصفهان، یزد و  استان های حاشیه البرز جنوبی از جمله قزوین، البرز، قم ، تهران و سمنان بارش ها را نیز تجربه خواهیم کرد. بارش در ارتقاعات شمال غرب و دامنه های مرکزی رشته کوه البرز بشکل برف پیش بینی می شود.


بر روی دامنه های البرز، شمال شرق، نیمه شرقی، جنوب شرق کشور و شمال خلیج فارس وزش باد پیش بینی می شود. 


روز یکشنبه 6 آبان 97؛ ضمن کاهش شدت بارندگی ها در نیمه غربی کشور،گسترده بارندگی ها در بخش وسیعی از مرکز، دامنه های البرز، سواحل دریا خزر، شمال شرق کشور و همچنین بخش ها جنوبی کشور در ارتباط با دامنه های جنوبی - جنوب غربی زاگرس را پیش بینی می نمائیم. شدت بارش ها در روز یکشنبه بر روی  حد فاصل مرکز تا شمال شرق کشور پیش بینی می کنیم. استان های خراسان رضوی و شمالی، غرب خراسان جنوبی، شرق سمنان و اصفهان و شمال یزد پیش بینی می شود که در این مناطق بخصوص در شمال شرق کشور به سبب شدت بارندگی ها احتمال جاری شدن رواناب ها و طغیان آب رودخانه ها پیش بینی می گردد. بارش ها در دامنه های مرکزی البرز و شمال شرق کشور بشکل برف ظاهر می گردد.


علاوه بر مرکز که بارندگی ها را خواهیم داشت، بارش ها در استان های جنوبی کشور برای کرمان، همرمزگان، فارس، بوشهر و با شدت کمتر بر روی جزایر سه گانه هرمزگان پیش بینی می شود.


بر روی شمال شرق و نیمه شرقی کشور وزش باد شدید پیش بینی می شود که می تواند منجر به خیز گرد و خاک بر روی نوار شرقی کشور شامل  شرق خراسان رضوی و جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان و کرمان گردد.


طی روز دوشنبه 7 آبان 97، از شدت بارندگی ها در سطح کشور کاسته خواهد شد، بر روی نواحی از شمال شرق، شرق، مرکز و جنوب کشور واقع در دامنه های جنوبی زاگرس بارندگی داریم. استان های خراسان شمالی، رضوی، جنوبی، کرمان، یزد، اصفهان، بخش هایی از فارس و هرمزگان و همچنین کهکیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری و مناطق محدودی در استان های غربی شامل لرستان، همدان، مرکزی، قم  با پدیده بارندگی مواجه خواهند بود. 


بارندگی های خفیفی در استان های حاشیه سواحل دریا خزر پیش بینی می گردد.


از نظر تغییرات دمایی باید ذکر نمائیم روند افزایش دمایی بر روی کشور آغاز شده، بطوری که طی امروز از ایستگاه های شمالی کشور واقع در سواحل دریا خزر دماهای تابستانی 30 و حتی بالاتر مخابره شد که برای این موقع از سال گرم محسوب می شود. باید ذکر شود ما اوج گرما را در سطح کشور بخصوص در نیمه شمالی و نوار ساحلی خزر  فردا پنجشنبه تجربه خواهیم کرد بیشینه دما طی روزهای پنجشنبه و جمعه مورخ 3 الی 4 آبان 97 برای استان گیلان بین 30 تا 33 درجه، مازندران 32 تا 34 درجه و برای گلستان تا 37 درجه (برای مناطق شرقی مثل گنبد کاووس، مینودشت و ...) پیش بینی می کنیم. همزمان که از روز جمعه از سمت غرب سواحل و استان گیلان با نفوذ تدریجی جریانات شمالی ازکاهش دما آغاز خواهد شد برای این روز هسته گرما را بر روی نیمه شرقی سواحل خزر و شمال شرق کشور خواهیم داشت هوای بشدت تابستانی را در طی این روز برای این مناطق پیش بینی می کنیم برای روز های شنبه به سمت اواسط هفته هوای سرد بر روی نوار شمالی و بطور کل نیمه شمالی - شمال شرقی کشور حاکم می گردد بر روی سواحل خزر کاهش دمایی بین 10 تا 15 و برای شمال شرق کشور تا روز یکشنبه بین 15 تا 20 درجه کاهش دما هوا را خواهیم داشت.  افت دما از فردا از سمت شمال غرب کشور آغاز، طی روز جمعه نیمه غربی کشور این کاهش دما هوا را تجربه خواهد شد، و بتدریج تا روز های میانی هفته پیشرو بیشتر مناطق کشور شاهد کاهش ملموس دما هوا خواهند بود و هوا کاملا چهره پاییزی بخود خواهد گرفت.


الگوی آنومالی دما بیشینه طی چهارشنبه 2 لغایت چهارشنبه 9 آبان 97 (برحسب سلسیوس) را از انیمیشن ویدئویی مشاهده می نمائید.



نظرات 1 + ارسال نظر
مریم پنج‌شنبه 3 آبان 1397 ساعت 10:29

سلام. با علم به اینکه هواشناسی بر پایه احتمالات است،پیش بینی شما برای زمستان در شمال کشور چیه ؟ ممنون

با سلام

اطلاعات فعلی نشان می دهند که بارندگی در نیمه شمالی کشور نرمال و در مناطقی بالاتر از حد نرمال هست روی سواحل دریا خزر بارندگی ها نزدیک به نرمال و در شمال غرب کشور قدری کمتر از نرمال بلند مدت پیش بینی می شود.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد