آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

پیش بینی سی روزه وضعیت آب و هوا کشور طی ژوئیه 2018 (10تیر لغایت 9 مرداد ماه 97)



چکیده:

  • بر اساس آخرین خروجی مدل برآِیند 6 مرکز معتبر آب و هوایی جهان، طی یکماهه آینده (10 تیر لغایت 9 مرداد 97)بر روی منطقه اروپا با استقرار پشته پر ارتفاع لایه تراز 500 هکتوپاسکال تا 10+ هکتوپاسکال ارتفاع لایه تراز میانی بالاتر از حد هنجار بلند مدت می باشد که این پشته پر ارتفاع دریا کاسپین و مناطق غربی کشور را نیز تحت پوشش قرار خواهد داد.
  • با تشدید پر ارتفاع و افزایش ضخامت جو الگوهای دمایی به صورت گرمتر از حد نرمال بلند مدت بر روی بیشتر مناطق کشور (بخصوص نیمه غربی - شمالی) خودنمایی خواهد کرد. 
  • با توجه به الگوی آرایش تراز 500 هکتوپاسکال طی یکماهه آینده مقادیر بارندگی بر روی نوار ساحلی دریا خزر و مناطقی از شمال غرب کشور کمتر از حد نرمال بلند مدت پیش بینی می شود.
  •  بارندگی ها در منطقه موسمی جنوب شرق کشور عمدتاً در محدوده حد هنجار پیش بینی می شود.


خروجی مدل چندگانه مراکز آب و هوایی معتبر جهانی نشان می دهد میزان بارش تابستان سطح کشور که سهم ناچیز (در بیشتر مناطق 0 میلی متر) از بارندگی سالانه را به خود اختصاص می دهد در محدوده رنج نرمال واقع می باشد. در نواحی شمال غرب و نوار ساحلی دریا خزر مقادیر بارندگی نرمال و کمتر از حد نرمال بلند مدت می باشد که احتمال وقوع این بیهنجاری منفی بارندگی تا 60 % برآورد می گردد.

در سایر مناطق نیمه شمالی کشور از جمله استان های واقع در دامنه های رشته کوه البرز احتمال رخداد بیهنجاری بارش حدودا 50 
 % برآورد می گردد. در منطقه موسمی جنوب شرق بارندگی ها عمدتاً در حد هنجار می باشد و احتمال رخداد آن حدودا تا 60 % پیش بینی می شود.


سیمای میانگین دما هوا طی ماه ژوئیه 2018 بصورت استقرار هوای گرمتر از نرمال بر روی نیمه غربی - شمالی کشور می باشد که بر اساس برآیند مدل های معتبر جهانی در حدود 0.5 درجه کلوین (سلسیوس) دما در این مناطق بالاتر از حد نرمال بلند می باشد. احتمال رخداد این بیهنجاری مثبت دمایی در بسیار از مناطق تا 60 %  می باشد. بر روی جنوب غرب کشور بیهنجاری مثبت دمایی به 0.5 الی 1 درجه سلسیوس در مناطقی از استان خوزستان پیش بینی می شود که احتمال رخداد آن تا 80 % بالغ می شود.


در سایر مناطق کشور فرکانس آنومالی مثبت دمایی نسبت به مناطق غربی - شمالی کشور پایین تر می باشد. در مناطقی از نیمه شرقی و جنوب شرقی کشور محدوده رنج متوسط دمایی در الگوی میانگین دما ماه ژوئیه 2018 به چشم می خورد که در نواحی ساحلی موسمی جنوب شرق حتی تا 50 % بی هنجاری منفی (کمتر از نرمال) پیش بینی می شود.




الگوی های دما و بارش از منظر مدل معتبر ECMWF؛


بر اساس داده های حاصل از مدل معتبر ECM طی یکماهه ژوئیه 2018 مقادیر بارندگی بر روی نوار شمالی کشور کمتر از حد هنجار بلند مدت پیش بینی می شود. استان های واقع در شمال غرب، سواحل دریا خزر و مناطق مرتفع در ارتباط با رشته کوه های البرز طی این مدت از بارندگی ها کمتر از حد عادی این موقع از سال برخوردار خواهند بود. 

این بی هنجاری بخصوص در نوار ساحلی دریا خزر بارزتر می باشد و به 1 الی 3 اینچ (25 الی 75 میلی متر) طی ماه ژوئیه بالغ می گردد. 

میانگین دما هوا در بخش وسیعی از نیمه غربی _ شمالی کشور گرمتر از حد نرمال بلند مدت پیش بینی می شود که بیشترین بی هنجاری از آن منطقه شمال غرب کشور برای استان های واقع در دامنه های غربی رشته کوه البرز و شمال غرب کشور می باشد که میزان بیهنجاری آن نسبت به حدود نرمال به 3 الی 4 درجه سلسیوس می رسد. این میزان برای منطقه غرب و جنوب غرب کشور بین 1الی 2.5 درجه و در سواحل دریا خزر تا 2 درجه سلسیوس فراتر از حد نرمال پیش بینی می شود.

در نقطه مقابل بر روی مناطق داخلی واقع در مرکز، بخش هایی از شرق، جنوب شرق و نواحی مرتبط با دامنه های جنوبی - جنوبشرقی زاگرس متوسط دما هوا طی ژوئیه 2018 کمتر از حد نرمال بلند مدت پیش بینی می شود که بیشترین میزان آن بر روی مناطقی از کرمان، یزد، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان می باشد. 



الگوی های دما و بارش از منظر مدل معتبر CFSv2.0؛


بر اساس خروجی مدل جی اف اس نسخه دو، بارندگی بر روی سرتاسر عرض های معتدله بالاتر از 45 درجه شمالی به سبب رخداد الگوی پشته پر ارتفاع بر روی اروپا به کمتر از حدنرمال بلند مدت تقلیل می یابد. این شرایط که بر اساس میانگین اسمبل ده روزه  مدل CFS v2.0 پیش بینی شده ست، اسمبل یکروزه نیز آن را تائید می نماید. بنابر این قطعیت در وقوع این پیش بینی بالاتر خواهد بود. بر روی آب های شرقی دریا عرب منطقه ای با بارش های بالاتر از حد نرمال بلند مدت در هر دو اسمبل (ده و یکروزه) پیش بینی می شود که ناشی از ریزش های بالاتر از حد نرمال بر روی آب های غرب هند و کوه های غات غربی طی موسمی ژوئیه 2018 می باشد.

گرچه بر روی سواحل دریا خزر طی اسمبل یکروزه مقادیر بارش نرمال با بی هنجاری مثبت در کرانه های غربی (گیلان) پیش بینی شده اما به سبب عدم تکرار آن در اسمبل ده روز قطعیت در وقوع آن پایین ست. 

طی غالب مناطق کشور مقادیر بارش بر اساس خروجی مدل مذکور بروی رنج متوسط (6.2+- میلی متر) واقع می باشد. 


از الگوی های ترسیم شده مدل CFS v2.0 می توان برداشت نمود که طی ژوئیه 2018 فرارفت توده هوای گرم از بخش های جنوبی به روی فلات ایران تا حوزه دریا کاسپین و  آسیا میانه گسترش خواهد یافت. این الگوی گرمتر از نرمال حتی در اسمبل یکروزه مدل تشدید شده ست. بنابر این قطعیت در وقوع آن بالاتر خواهد بود. بطور کلی میزان آنومالی مثبت دما هوا بر روی بخش نیمه غربی - شمالی کشور بیش از سایر مناطق می باشد.بدین ترتیب وقوع بی هنجاری های گرمایی در این مناطق طی یکماهه آینده فراوانی خواهد داشت.

بالعکس وقوع موج گرمایی در نیمه شرقی و جنوب شرقی کشور از فرکانس پایین تری برخوردار می باشد و قطعیت آن در نیمه شرقی کشور کمتر می باشد. مناطقی از دامنه های جنوب شرقی زاگرس ، مناطق نزدیک سواحل جنوبشرقی - جنوب  و بخش هایی از مرکز کشور طی هر دو اسمبل سیمای دما هوا خنکتر از حد نرمال را طی ژوئیه 2018 نشان می دهند.



نظرات 1 + ارسال نظر
ایمان سه‌شنبه 19 تیر 1397 ساعت 00:29

سلام
خسته نباشید

یه سوال دارم

بارش """ تکه های کوچک برفی """ ( SNOW PELLETS ) یا به عبارتی همون گراپل ( GRAUPEL ) از ابرهای استراتوکومولوس ( SC ) و کومولونیمبوس ( CB ) رخ میده

این اتفاق زمانی میوفته که کریستالهای برف حین سقوط در مسیرشون با آب سوپرکول برخورد کنن و این آب سوپرگول به صورت یخ زده روی کریستالهای برف قرار بگیرن

درسته ؟

سوال من اینه که چرا این اتفاق در این ابرها رخ میده و در ابرهایی مثل نیمبواستراتوس ، استراتوس و ... رخ نمیده ؟

تشکر از لطفتون

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد