آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

چشم انداز آب و هوای کشور طی نیمه دوم دیماه 96



خلاصه:

بررسی مدل های هواشناسی نشان می دهد که طی هفته های سوم و چهارم دیماه 96 همچنان برآیند بارندگی ها در بیشتر مناطق کشور نسبت به میزان نرمال بلند مدت کمتر خواهد بود، این میزان کاهش بارش ها در جنوبغرب و غرب کشور نسبت به مناطق دیگر پررنگتر خواهد بود. در بیشتر استانهای مرکزی و جنوبی کشور وضعیت بارشها نرمال تا کمتر از نرمال پیش بینی می شود. برآیند بارشها بر روی کرانه های دریا خزر و مناطقی از شمالغرب کشور (اردبیل) طی این مدت نرمال و بالاتر از حد نرمال بلند مدت خواهد بود. متوسط میانگین دما هوا کشور در طی این مدت بر روی نیمه غربی کشور بین 1 تا 2 درجه سلسیوس بالاتر از حد نرمال بلند مدت بوده که در بخش شمال غربی بارزتر می باشد. در نواحی مرکزی کشور نرمال تا 0.5 درجه سلسیوس بالاتر از حد نرمال بلند مدت پیش بینی می شود. در شرق سواحل خزر، شمال شرق و نیمه شرقی کشور دما هوا نرمال تا 1 درجه سلسیوس کمتر از حد نرمال بلند مدت می باشد.

 
تفسیر و تحلیل نقشه های هواشناسی
همانطور که در نقشه های مرتبط با الگوی تراز میانی جو مشاهده می شود، طی هفته های سوم و چهارم شرایط برای رخداد بارش های فراگیر و قابل توجه در سطح کشور مهیا نخواهد شد، دلیل آن بر می گردد به جانمایی مراکز پر ارتفاع در لایه تراز میانی جو، که در مسیر حرکت سامانه های بارشزا می باشند. این مراکز بعنوان مثال در هفته سوم دیماه بر روی بخش وسیعی از منطقه مدیترانه ، ترکیه، دریا سیاه و شمال شرق آفریقا قرار خواهند داشت، که این مناطق همگی در سر راه عبور سامانه ها و توده های آب و هوا می باشند. به خطوط هم ارتفاع در همین مدت بروی کشور دقت نمائید، هنگامیکه الگوها بصورت شمالغرب به سمت جنوبشرق در میایند، نشان دهنده الگوئی کم بارش، پایدار و سرد (با تمرکز هوای سرد در شرق کشور) می باشد. در هفته چهارم دیماه 96 نیز ما با استقرار پر ارتفاع جنب حاره بر روی غرب منطقه خاورمیانه (دریا سرخ، شمال شرق آفریقا، شبه جزیره عربستان، مدیترانه و ...) مواجه هستیم. در این برهه یک مرکز پر ارتفاع بسیار قوی بر روی اسکاندیناوی استقرار می یابد که سبب پدیده فرارفت هوای سرد بر روی آسیا شده و با تقویت مرکز ناوه سرد سیبریایی همراه ست، این ناوه با گسیل تراف مورب تا دریا کاسپین موجب ریزش هوای سرد به سمت عرض های جنوبی تر  می گردد، امواج غربی که از حد فاصل بین پر ارتفاع عرض شمالی و پرفشار جنب حاره ای از امتداد عرض 40 تا 45 درجه شمالی از سمت دریا سیاه عبور و به این تراف می رسد، موجب خواهد شد که ما احتمالاً (درصورت عدم تغییر الگوها) از اواسط هفته چهارم دیماه با موج هوای سرد زمستانی مواجه شویم.

تحلیل بارندگی کشور (الگوی بارندگی و ناهنجاری)

 
همانطور که ملاحظه می شود، طی هفته های سوم و چهارم دیماه 96 هسته های بارندگی بر روی سواحل دریا خزر واقع می باشند، بارش ها طی هفته چهارم دیماه 96 به سبب عبور جبهه هوای سرد شمالی  تقویت بیشتر را نشان می دهد. همانطور که پیشتر به آن اشاره شد با توجه به آرایش الگوی تراز میانی جو طی دو هفته آینده انتظار بارش های سرتاسری و قابل توجه را نباید در مرکز و جنوب کشور داشته باشیم.

 برآیند بارش هایی که در طی این مدت رخ می دهند در غرب و جنوب غرب کشور نسبت به سایر مناطق کاهش بیشتری را نسبت به حد نرمال بلند مدت نشان می دهد، بر روی مناطقی از جنوب و شمال شرق کشور نیز این کاهش در مناطقی به چشم می خورد. بالعکس در سواحل دریا خزر و مناطقی از شمال غرب بارش ها نرمال و بالاتر از حد نرمال بلند مدت می باشند.

تحلیل دما هوا
الگوی دمای هوا در طی هفته سوم دیماه 96 بروی نوار غربی و شمال غربی کشور بالاتر از حد نرمال بوده و بر روی دامنه های جنوبی زاگرس، البرز، مناطقی از غرب و شرق کشور سردتر از حد نرمال بلند مدت پیش بینی می شود، در طی هفته چهارم نیز در بخش های غربی و شمال غربی کشور بطور میانگین دما هوا گرمتر از حد نرمال بلند مدت می باشد، اما در صورتی که الگوهای آب و هوایی به روال فعلی تداوم داشته باشند از اواسط هفته چهارم دیماه 96 باید منتظر رخنه توده هوای سرد از روسیه بطرف ایران باشیم که موج افت قابل توجه دما هوا در بیشتر مناطق کشور بخصوص در نوار شمالی، شمال شرق، شرق و مناطقی از مرکز خواهد شد. 

این توده هوای سرد در صورت رخداد اولین موج سرمای جدی در سطح کشور بشمار می رود.


نظرات 1 + ارسال نظر
امیر شنبه 16 دی 1396 ساعت 18:32

سلام ایا طبق رسم الگوی این چند ساله اخیر شاهد بهمن پر بارشی خواهیم بود یا سرمای پیش بینی شده برای ماه بهمن امسال خشکه ؟ ممنون

با سلام متاسفانه بر اساس اطلاعات ما بهمن ما هم بارش ها کم و بیش زیر نرمال هست گرچه ممکنه در ادامه الگوها دستخوش تغییراتی بشوند که قطعا اطلاع رسانی خواهد شد و با مدل های فعلی بهمن ماه دما هوا بطور میانگین سردتر از حالت نرمال خواهد بود.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد