آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

هوا سرد زمستانی در راه ست ؛ ورود یک موج هوای سرد از روز پنجشنبه/ اختلال در تردد جاده ها و برفی شدن شهرهای شمالی کشور



نقشه های هواشناسی و آینده نگری نشان می دهند که طی هفته جاری تا روزهای پایانی کشور تحت تاثیر امواج ارسالی ناشی از منطقه ناوه عمیق ورتکس قطبی مستقر در عرض های شمالی بر روی روسیه می باشد. بدین ترتیب تا روز های پایانی هفته عبور امواج کم ارتفاع را از فراز کشور خواهیم داشت که موجب وقوع ناپایداری های منتج به بارش در دامنه های مرکزی زاگرس، شمال غرب، دامنه های البرز، بخش هایی از مرکز، سواحل دریا خزر به سمت شمال شرق کشور خواهد شد.  بارش باران در نواحی کم ارتفاع و ریزش برف در ارتفاعات از پیامدهای تاثیرات این امواج بارشی می باشند.


http://up.iranjoman.com/images/9y5pzrpbil2t0zj2dl5e.png


از روز دوشنبه 15 آذر 95 ابتدا در نوار شمالی کشور کاهش دما هوا اتفاق خواهد افتاد. سپس این کاهش دما روز سه شنبه بر روی شمال غرب و نوار شمالی کشور عمیق تر می گردد. و بتدریج طی روزهای چهارشنبه 17 و پنجشنبه 18 آذر 95، دمای هوا کاهش ملموسی را تجربه خواهد کرد. به نظر می رسد روز جمعه 19 آذر 95 با حاکم شدن توده هوای سرد، کاهش شدید و محسوس دما در اغلب نواحی کشور بویژه در نیمه شمالی کشور برای دامنه های البرز و شمال شرق کشور خواهیم داشت این هوای بسیار سرد موجب می گردد در بیشتر نواحی واقع در دامنه های البرز، شمال غرب و استان های غربی کشور از آذربایجان غربی، شرقی، اردبیل، کردستان، زنجان، کرمانشاه،مرکزی، نواحی از استان های کرمانشاه و لرستان، غرب و شمال غرب اصفهان،تهران، قم، سمنان، استان های گیلان مازندران، گستان، خراسان شمالی، رضوی و همینطور بخش هایی از ارتفاعات استان کرمان به شکل برف نمایان گردد.

 

 

http://up.iranjoman.com/images/nk3i40ude2j53kvj96qd.png


هشدارها  و اخطاریه:


1- شدت بارش برف در روز جمعه به نظر می رسد برای دامنه های شرقی البرز و  منطقه شمال شرق کشور برای استان خراسان رضوی باشد. این بارش برف به همراه کاهش بسیار شدید دما و در برخی ساعت وزش باد سبب خواهد شد که اختلال در تردد جاده های کوهستانی و همچنین در سطح شهر های استان بارش برف می تواند مشکلاتی را به جهت امور شهری ایجاد نماید.


2-اگر بخواهیم در مورد کاهش دمای هوا بین روز دوشنبه 15 و جمعه 19 آذر  95 مقایسه ای را داشته باشیم می توان گفت که در نیمه شمالی کشور برای شمال غرب کشور در حدود 7 درجه، در دامنه های البرز از جمله تهران تا 10 درجه و در شمال شرق کشور بین 15 تا 25 درجه سلسیوس افت دما تا روز جمعه 19 آذر 95 پیش بینی می گردد.  


حرکت مداوم پادساعتگرد مرکز ناوه عمیق ورتکس قطبی مستقر بر روی روسیه به طور مداوم سبب عبور تراف امواج کم دامنه به سمت مختصات کشور می گردد که عبور این امواج از فراز کشور موجب می گردد که شرایط برای رخداد بارش در نواحی مختلف کشو مهیا گردد.همانطور که در انیمیشن نقشه ذیل مشاهده می گردد با گردش سیکلونی (چرخندی) منطقه ورتکس قطبی بر روی روسیه امواج کم ارتفاعی از روی کشور عبور می نمایند. یکی از این امواج طی روزها سه شنبه تاچهارشنبه مورخ 16 لغایت 17 آذر 95 از فراز شمال کشور عبور کرده و موجبات بارش باران و برف در شمال غرب، دامنه های البرز، سواحل خزر و شمال شرق کشور خواهد شد و هوای سردی را بر روی شمال غرب و دامنه های البرز ایجاد می نمیاد. موج دیگری طی روز پنجشنبه ضمن حرکت به سمت شرق و عرض های جنوبی عمیق شده و وارد کشور می گردد و طی این دو روز در بیشتر مناطق شمالی کشور موجب بارش باران و برف شده که به همراه آن هوای بسیار سرد ابتدا بر روی نیمه شمالی و سپس در بیشتر مناطق کشور حاکم می گردد که در نواحی شمال شرق و دامنه های البرز شرقی کاهش دما به بیش از 20 درجه سلسیوس فراتر خواهد رفت.


http://up.iranjoman.com/images/9aduz5qw4w6u9apzczrx.gif


طی روز دوشنبه 15 آذر 95؛ برای استان های واقع در جنوب غرب شامل استان های ایلام، لرستان، خوزستان، چهارمحال و بختیاری افزایش ابر بارش باران و در نواحی سردسیر و مرتفع زاگرس در استان چهارمحال و بختیاری ریزش برف پیش بینی می گردد. همچنین در این روز برای برخی از استان های غربی کشور از جمله کرمانشاه، کردستان، نواحی از غرب و شمال استان اصفهان، قم، تهران، سمنان، بتدریج خراسان های شمالی و رضوی رشد ابر و در پاره ای از نواحی آنها بارش های پراکنده پیش بینی می شود که بارش در دامنه های البرز در استان های تهران و البرز به شکل برف نمایان خواهد شد.


در سواحل دریا خزر استان های گیلان، مازندران، گلستان و برخی از نواحی استان های شمال غربی برای استان های آذربایجان های غربی، شرقی و اردبیل افزایش ابر و بارش پراکنده پیش بینی می شود که بارش ها در نواحی سردسیر استان های شمال غربی به شکل برف خواهد بود.


شدت بارش ها در این روز برای استان های واقع در دامنه های زاگرس مرکزی  ازجمله نقاطی از چهارمحال و بختیاری و لرستان خواهد بود.


با نفوذ هوای سرد شمالی به روی نوار شمالی کشور برای استان های واقع در شمال غرب، سواحل دریا خزر کاهش نسبی دمای هوا پیش بینی می گردد.


http://up.iranjoman.com/images/ujf7gpke5g35v3gwwnyj.png


http://up.iranjoman.com/images/3gxz71a40cbh7qb4hec.png


طی روز سه شنبه 16 آذر 95؛ با نفوذ توده هوای پرفشار به سواحل دریا خزر و تعمیق کم ارتفاع لایه تراز میانی جو، شدت بارش ها در سواحل غربی  و مرکزی دریا خزر و همچنین در دامنه های جنوب غربی زاگرس برای  استان های گیلان، مازندران و همچنین نواحی از استان های چهارمحال و بختیاری و لرستان خواهد بود.


همچنین با توجه به مناسب بودن شرایط در لایه های جو، بارش در نوار شمالی کشور تشدید شده، بارش ها در سرتاسر دامنه های البرز از شمال غرب، دامنه های غربی، مرکزی و شرقی البرز به شکل برف بوده   که گستره آن بر روی منطقه شمال غرب پیش بینی می گرددبه سبب بارش برف امکان اختلال در جاده های کوهستانی و گردنه های برفگیر البرز در نوار شمالی کشور وجود خواهد داشت. همچنین وزش باد شدید لحظه ای در نوار شمالی کشور طی روز سه شنبه 16 آذر 95 پیش بینی می گردد به همین سبب وزش باد سواحل دریا خزر در این روز مواج خواهد بود.


بر این اساس در استان های واقع در شمال غرب، سواحل دریا خزر، استان های واقع در دامنه های جنوبی البرز به سمت استان های واقع در شمال شرق کشور آسمان نیمه ابری تا ابری به همراه بارش باران در نواحی سردسیر و مرتفع البرز به شکل برف ریزش خواهد داشت که شدت بارش ها در دو استان گیلان و مازندران پیش بینی می گردد. همچنین برای استان های واقع در جنوب غرب، دامنه های زاگرس مرکزی و نواحی از مرکز کشور افزایش ابر و وقوع بارش پیش بینی می شود که شدت بارش ها در دامنه های زاگرس جنوب غربی خواهد بود و ریزش ها در ارتفاعات استان چهارمحال و بختیاری، لرستان و غرب استان اصفهان به شکل برف خواهد بود.


از نظر دمایی برای شمال غرب و نوار شمالی کشور کاهش ملموس دمای هوا پیش بینی می شود که این کاهش دما در منطقه شمال غرب و غرب سواحل دریا خزر برای استان های آذربایجان شرقی، ادربیل و گیلان نسبت به سایر نواحی کشور بارزتر خواهد بود.


http://up.iranjoman.com/images/fowda4afkxt6ls0z2hrn.png


http://up.iranjoman.com/images/ixhn26lg6noy0u5yaqj.png


طی روز چهار شنبه 17 آذر 95؛ با عبور سامانه بارش ها به سمت شرق ضمن کاهش بارش ها در بخش های غربی و سواحل دریا خزر عمده بارندگی ها به بخش های شمال شرق کشور برای استان های خراسان شمالی و رضوی متمرکز خواهد شد این سامانه بعد از ظهر روز چهارشنبه 17 آذر 95 از کشور خارج خواهد شد.همچنین در نوار ساحلی خزر و جنوب غرب برای استان های واقع در دامنه های جنوب غربی زاگرس وقوع بارش های پراکنده ای پیش بینی می گردد.


کاهش دما هوا طی روز چهارشنبه در دامنه های شرقی البرز و شمال شرق بین 12 الی 14 درجه سلسیوس پیش بینی می شود.



http://up.iranjoman.com/images/rea3xvcqi7hzjjs6y3.png


طی روز پنج شنبه 18 آذر 95؛ با نفوذ جریانات شمالی به سواحل دریا خزر به همراه کم  ارتفاع در لایه های میانی جو بارش ها در نوار ساحلی خزر تشدید خواهد شد. استان های گیلان، مازندران و گلستان و دامنه های البرز شاهد بارش باران و در ارتفاعات االبرز به شکل بارش برف خواهد بود. همچنین پدیده بارش در بخش های شمال غرب، دامنه های شمالی زاگرس، استان های واقع در دامنه های جنوبی البرز شامل استان های آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، کردستان، همدان، مرکزی نواحی از کرمانشاه، لرستان و همچنین برای زنجان، قزوین، البرز، تهران، قم ، نواحی شمالی سمنان به سمت شمال شرق کشور بارش باران و برف را خواهیم داشت که با توجه به برودت هوا شرایط برای ریزش برف در این استان ها مساعدتر خواهد بود.


http://up.iranjoman.com/images/p2capd8oplkibcry15l.png


http://up.iranjoman.com/images/zsqdpqiswo00ygqo3b4x.png


طی روز جمعه 19 آذر 95؛ با گسترش ناوه عمیق تراز میانی جو به مرکز و شرق کشور ضمن کاهش ملموس دمای هوا در نیمه شمالی کشور وقوع بارش برف بر روی دامنه های مرکزی و شرق البرز، استان های البرز، تهران، قم، سمنان، خراسان شمالی، رضوی پیش بینی می شود. این بارش برف بر روی دامنه های شرقی رشته کوه البرز و منطقه شمال شرق  کشور بارزتر خواهد بود. اختلال در تردد جاده ای در این شرایط با توجه به شدت بارش و برودت هوا بسیار محتمل می باشد. شدت بارش برف در استان های خراسان شمالی و رضوی پیش بینی می شود که این شرایط باعث خواهد شد علاوه بر اختلالاتی که در تردد جاده ای روی خواهد داد، بروز مشکلاتی در سطح شهرها این استان ها  در معابر عمومی  ایجاد گردد که تمهیدات لازم در این خصوص باید برنامه ریزی و اجرا گردد.


بر اساس پیش بینی های صورت گرفته شدت بارندگی ها در این روز بر روی  سواحل جنوب غربی خزر برای استان گیلان و همینطور بخش هایی از شمال شرق کشور خواهد بود که با توجه به شدت برودت هوا و کاهش شدید دمایی که در این روز اتفاق می افتد امکان بارش برف در نواحی از سواحل دریا خزر برای بخش های شرقی استان گیلان، مازندران و گلستان وجود خواهد داشت.


همچنین بارش برف را در سطح استان تهران البرز و تهران پیش بینی می کنیم که این بارش برف در سطح شهر تهران نیز پیش بینی می گردد.


شایان ذکر می باشد در استان های واقع در دامنه های البرز، شمال شرق، دامن های جنوب شرقی زاگرس برای استان های تهران، قم، سمنان، خراسان شمالی، رضوی، برخی از نقاط استان های یزد،اصفهان، کرمان، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان در برخی ساعات بر سرعت وزش باد افزوده خواهد شد که می تواند در برخی نواحی با خیزش گردش و خاک و کاهش دمای حسی مواجه گردند.


http://up.iranjoman.com/images/qf410db64pv0xm4onmqw.png


http://up.iranjoman.com/images/bcjcboe37wfihrummfqk.png


با توجه به ریزش هوای سرد شمالی بر روی کشور کاهش شدید دمای هوا در نیمه شمالی و شمال شرق کشور پیش بینی می شود. این کاهش دما در شمال شرق و دامنه های شرقی البرز بسیار قابل توجه خواهد بود بطوری که نسبت به روز پنجشنبه 18 آذر 95 در حدود 15 الی 25 درجه سلسیوس افت دما در این مناطق پیش بینی می شود. همچنین این کاهش دما در اکثر مناطق شمالی و مرکزی کشور پیش بینی می گردد که برای اکثر مناطق کشور بسیار ملموس خواهدبود.


http://up.iranjoman.com/images/vuk14eascx72z6lvfnox.png


انیمیشن بارش 6 ساعته به تفکیک برف و باران  (مدل gfs)

در این نقشه الگوهای بارشی موج های اول و دوم طی هفته جاری در نواحی تاثیر گذار به نمایش درآمده است؛ در طی ورود موج اول فرارفت هوای گرم و مرطوب ناشی از جبهه گرم جلوی سامانه از سمت دامنه های زاگرس میانی به سمت دامنه های البرز مشهود می باشد که برای روز دوشنبه و طی نیمه اول روز سه شنبه 16 آذر بر روی بخش هایی غربی و دامنه های البرز تاثیر گذار بوده از روز سه شنبه 16 آذر از سمت شمال غرب با نفوذ توده هوای سرد و همراهی آن با زبانه های پرفشار سطح زمین و حاکمیت کم ارتفاع در لایه های میانی جو بارش ها به شکل برف و باران آغاز شده بتدریج برای دامنه های البرز، سواحل خزر و  سپس از اواخر همین روز و طی روز چهارشنبه بر روی شمال شرق کشور موجب بارش باران در ارتفاعات بارش برف و اختلال در تردد جاده های کوهستانی خواهد شد. بارش برف در روز سه شنبه 16 آذر برای شمال غرب کشور بارزتر خواهد بود. از روز پنجشنبه مجددا با گسترش امواج سامانه کم ارتفاع تراز میانی جو و تقویت جریانات سرد شمالی بر روی کشور بارش ها در نوار ساحلی خزر آغاز شده بتدریج دامنه بارش ها به دامنه های البرز، استان های واقع در دامنه های جنوبی البرز و سپس برای روز جمعه در شمال شرق کشور موجب ریزش برف و باران خواهد شد. شدت بارش برف در دامنه های شرقی البرز و شمال شرق کشور طی روزپنجشنبه اواخر وقت و طی روز جمعه 19 آذر 95 بارز خواهد بود که سبب  ایجاد مشکلاتی در سطح معلابر شهری و همینطور اختلال در تردد جاده های کوهستانی این نواحی خواهد شد. همچنین در استان های واقع در دامنه های جنوبی البرز مرکزی همچون کرج، قم  و تهران بارش برف را خواهیم داشت که این بارش بارف در ارتفاعات البرز شرقی در استان تهران به نسبت شدیدتر خواهد بود.


http://up.iranjoman.com/images/kyj5tyo24t7ewzwvia07.gif


انیمیشن نابهنجاری الگوهای دمای بیشینه (درجه فارنهایت) طی روزهای دوشنبه تا جمعه 15 لغایت 19 آذر  95 (مدل ecmwf)


همانطور که عنوان گردید طی روز دوشنبه بر روی شمال غرب و نوار ساحلی خزر کاهش نسبی دمای هوا پیش بینی می شود که این کاهش دما طی روز سه شنبه بر روی استان های واقع در شمال غرب و غرب سواحل خزر بارزتر می باشد که در حدود 4 الی 8 درجه سلسیوس پیش بینی می گردد. این کاهش دما برای روز چهارشنبه برای دامنه های شرقی البرز و شمال شرق و همینطور بخش هایی از دشت کویر (استان سمنان) پیش بینی می گردد. از روز پنجشنبه مجددا از سمت شمال غرب و شمال کشور بر میزان برودت هوا افزوده می گردد و تا روز جمعه اکثر مناطق کشور با کاهش بسیار شدید دمای هوا و وقوع یخبندان در نوار شمالی کشور مواجه خواهند بود. این کاهش شدید دما بر روی شمال غرب، دامنه های البرز و شمال شرق کشور بسیار شدید و محسوس بوده که شدت آن بر روی دامنه های البرز شرقی و شمال شرق کشور بین 15 تا 25 درجه سلسیوس پیش بینی می گردد.


شایان ذکر می باشد متوسط دمای هوا در مرکز، شرق و جنوب شرق کشور طی روزهای دوشنبه و سه شنبه 15 تا 16 آذر 95 گرمتر از نرمال این موقع از سال بوده که از روز سه شنبه بتدریج این گرمای هوا با یورش هوای سرد عرض های شمالی به سمت فلات مرکزی ایران شکسته شده و در آخر هفته هوای سرد و زمستانی بر روی اکثر مناطق کشور بخصوص نیمه شمالی و شمال شرق کشور تسلط خواهد یافت.


http://up.iranjoman.com/images/5747s10biv0kdhp2acdf.gif



نقشه بارش تجمعی 132 ساعته منتهی به 03:30 روز شنبه 20 آذر 95


عمده هسته های بارشی کشور در طی مدت فعالت سامانه های بارشزا بطور کل بر روی سواحل دریا خزر و جنوب غرب کشور بر روی دامنه های مرکزی زاگرس واقع می باشد. اگر بخواهیم نام استانی را در این خصوص ذکر کنیم می توان به استان های گیلان، مازندران، گلستان، لرستان، چهارمحال وبختیاری، کهکیلویه و بریراحمد، نواحی از غرب استان اصفهان و همینطور شمال شرق استان خورستان اشاره کرد.


مدل ecmwf

http://up.iranjoman.com/images/3nmes4ty0i1kx65xokah.png

مدل gfs

http://up.iranjoman.com/images/wlw8fuumljyepskslxr.png


نظرات 6 + ارسال نظر
حسین چهارشنبه 17 آذر 1395 ساعت 12:31

سلام ایا شهر کاشان امسال در زمستان 95 شاهد بارش برف چشمگیر خواهد بود یا خیر با تشکر.

با سلام

انشاالله

ali سه‌شنبه 16 آذر 1395 ساعت 20:54

سلام و خسته نباشید خدمت رئیس گرامی
میخواستم بدونم آیا برای استان همدان بارش های خوب در پیش هست یا فقط عمده بارش ها مختص شمال کشور هستش هر ساله این موقع برف زیادی میبارید اما امسال هیچ خبری از برف نیست و فقط سرماست ؟؟؟

با سلام

طبق چشم انداز مدل های آماری شرایط برای بارندگی ها طی سه ماهه زمستان در نیمه غربی و از جمله استان همدان بسیار ایده آل به نظر می رسد.

علی سه‌شنبه 16 آذر 1395 ساعت 14:12

سلام ببخشید من سایتا رو میدیدم یه بارش برف دیگه هم واسه یکشنبه تران رو زدن درسته؟

باسلام خروجی برخی از مدل های هواشناسی شرایط شکل گیری بارش برف رو برای هفته چهارم نیز نشون میدهند در صورت تداوم الگوهای جو حتما در زمان مقتضی در غالب پست های جامع اطلاع رسانی می گردد

مینا سه‌شنبه 16 آذر 1395 ساعت 10:39

سلام. آیادر شهر ستان تنکابن مانند سامانه قبلی بارش برف داریم؟ممنون

با سلام با توجه به وضعیت الگوهای جو به نظر نمی رسه شرایط برای ریزش برف در تنکابن مهیا باشه

سپهر دوشنبه 15 آذر 1395 ساعت 23:25

خسته نباشید ببخشید کل بارش برف درتهران چند سانت پیش بینی میشه تقریبا؟؟

با سلام

در نواحی مرکزی شهر تهران در جنوب تهران 2.5 سانت و در مرکز شهر تهران 4 سانتی متر بارش برف تجمعی پیش بینی میشه در نواحی شمالی شهر 5 الی 6 سانتی متر که این میزان در نواحی کوهپایه ای شمال غرب تهران تا 23 سانتی متر و در منطقه تجریش 10 الی 12 سانتی متر می تونه بارش رخ بده

حسین دوشنبه 15 آذر 1395 ساعت 21:04

سلام داداش 18 و 19 اذر 95 شمال اصفهان شهر کاشان بارش برف خوبی خواهد داشت یا خیر روی زمین میشینه یا خیر با تشکر.

با سلام احتما رگبارهای پراکنده برف طی روز جمعه در شهر کاشان وجود داره.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد