آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

تحلیل نقشه های هواشناسی 14 روز آینده (طی هفته دو الی سوم آذر 1395) + نقشه ها


با توجه به آخرین اطلاعات و نقشه های هواشناسی شرایط کلی طی 2 هفته آینده بیانگر آن است که آب و هوای کشور تحت تاثیر فعالیت یک منطقه وسیع کم ارتفاع بر روی اوراسیا (غرب روسیه) با گردش چرخندی قوی می باشد که به تناوب آب و هوای کشور تحت تاثیرات آن واقع خواهد شد.


آخرین محاسبات انجام شده نشان می دهند شرایط برای تشکیل، تقویت و پیشروی منطقه فعالیت ناوه اوراسیا (روسیه غربی) مهیا خواهد شد. این تقویت تدریجی فرود ناوه چرخندی عمیق بر روی غرب روسیه از روزهای آغازین هفته آتی (6 الی 12 آذر 95) پیش بینی می شود.  با گذر به سمت روزهای میانی هفته ضمن تعمیق ناوه مذکور به سمت عرض های جنوبی تر به سمت شرق حرکت نموده که ساختار الگوی مذکور موجب می گردد بتدریج خطوط کانتری تراز میانی جو بر روی غرب خاورمیانه به سمت فلات ایران سوی جنوب غربی بیشتری به خود گرفته منجر به تشدید واچرخندی بر روی سطح فلات ایران تا روزهای میانی هفته می گردد. این شرایط می تواند پتانسیل را برای افزایش آلودگی هوا و کاهش کیفیت هوا را در شهرهای صنعتی و پرجمعیت افزایش دهد.


روز سه شنبه 9 آذر ماه 95، مرکز ناوه مورد بحث بر روی شمال کشور اوکراین و دریا سیاه واقع شده و تراف ناشی از آن تا سواحل جنوبی دریا مدیترانه و شمال شرق آفریقا خواهد رسید. در حالی که بر روی آسیا میانه افزایش ارتفاع و فشار لایه جو موجب بالاسویی خطوط هم ارتفاع و در نتیجه افزایش فرارفت هوای حاره به سمت عرض های بالا خواهد شد. ریزش هوای سرد از عرض های شمالی اسکاندیناوی بر روی حوزه دریا سیاه و از سوی دیگر فرارفت هوای حاره در جانب جلوی فرود ناوه ضمن حفظ بقای ناوه موجب بالارفتن سطح دماها در جنوب غرب آسیا، ایران و آسیا میانه خواهد شد.


http://up.iranjoman.com/images/yrrn0dv35mfxr24hcjgb.png



بطرف روزهای واپسین هفته یک مرکز کم ارتفاع از محل اصلی ناوه مشتق شده به صورت گردش چرخندی بر روی منتی الیه شرق مدیترانه، شمال دریا سرخ و شمال شرق آفریقا موجب تعیمق الگوهای جنوب غربی خطوط هم ارتفاع در غرب خاورمیانه به سمت ایران شده که تشدید واچرخندی را بر روی نواحی شرقی منطقه، آسیا میانه تا مرکزی خواهد شد. بتدریج با تعمیق الگوهای مذکور، جریانات مرطوب جنوب غربی از سمت نواحی غربی وارد کشور شده و می تواند موجب رخداد بارندگی ها در بخش های غربی، جنوب غرب و دامنه های البرز و سواحل خزر گردد.


سطح دماها تا روزهای واپیسین هفته به سبب تقویت جریانات جنوبی غربی بشدت بالا خواهد رفت.

  

http://up.iranjoman.com/images/c3ddit7qc9trqf6cu30z.png


طی هفته سوم آذر (13 الی 19 آذر 95) با ادامه فعالیت ناوه عمیق بر روی منطقه، تداوم شرایط ناپایداری های منجر به بارش را پیش بینی می کنیم. در طی هفته سوم آذر ماه 95 با استقرار کامل ناوه بر روی کشور سرتاسر کشور کم ارتفاع حاکم می گردد و بتدریج از نیمه دوم هفته با تقویت جریانات شمالی بر روی بخش های شمالی کشور از سمت شمال  غرب کاهش ملموس دمای هوا انتظار می رود.


باید توجه داشت که الگوی جوی تشریح شده می تواند در طول زمان دستخوش تغییراتی گردد که کم و کیف آن به زمان مقتضی خود به صرف جزئیات اطلاع رسانی خواهد شد.


http://up.iranjoman.com/images/8wtnve7lb2u33hchgsw.png


بر اساس نقشه های پیش یابی eps مدل اسمبل ecmwf مولفه control ملاحظه می گردد مجموع بارش ها در طی بازده زمانی 6 الی 12 آذر ماه 95 بر روی بخش های غربی، شمال غرب، دامنه های البرز غربی و سواحل جنوب غربی دریا خزر عمده ریزش ها سطح کشور را در این مدت به خود اختصاص خواهند داد. بر اساس نقش های پیش یابی بارش، هسته بارندگی ها بر روی دامنه های زاگرس مرکزی استان هایی همچون کردستان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، خوزستان، چهارمحال و بختیاری و کهکیلویه و بویراحمد واقع خواهد شد.


هسته دوم بر روی استان های واقع در دامنه های البرز غربی و میانی واقع خواهد بود.


بر روی نواحی مرکزی و شرقی کشور به سبب تضعیف جریانات ناپایدار لایه میانی جو شرایط برای بارش های موثر فراهم به نظر نمی رسد.


http://up.iranjoman.com/images/fqr59yt8ywedxshatz9x.png


نقشه های نابهنجاری مجموع بارش 7 روزه در طی بازه زمانی پنجشنبه 4 الی پنجشنبه 11 آذر ماه 95 نشان دهنده استقرار هسته نابهنجاری منفی بارش بر روی سواحل دریا خزر بوده و همچنین بر روی دامنه های البرز، شمال شرق کشور و همچنین نواحی از استان های واقع در دامنه های زاگرس و جنوب غرب کشور در رتبه های بعدی از کاهش بارش ها در این مدت برخوردار هستند. با فعالیت یک موج جنوبی نرخ بارش ها بر روی نواحی از خلیج فارس، بوشهر، فارس، هرمزگان و کرمان تمایل به فراتر از نرمال های بلند مدت را نشان می دهند.


نوار غربی کشور نیز با توجه به چشم اندازهایی که پیش تر در مورد ناوه قدرتمند اوراسیا به سمع و نظر رسید دارای بارش ها نرمال و متمایل به فراتر از نرمال های بلند مدت دوره مشابه خواهند بود.


http://up.iranjoman.com/images/dmsrtmye7cb0kn1zats.png


نقشه بارش تجمعی برف طی بازه زمانی 5 روزه از پنجشنبه 4 لغایت دو شنبه 8 آذر 95 نشان دهنده بارش برف تجمعی بر روی سواحل دریا خزر (بخش شرقی)، دامنه های البرز شرقی، نواحی از استان های تهران و سمنان و همچنین دامنه های زاگرس جنوبی همچون چهارمحال و بختیاری، کهکیلویه و بویراحمد، فارس، یزد، کرمان، نواحی از خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان بوده که هسته برف تجمع یافته بر روی ارتفاعات شمال فارس و کرمان پیش بینی می شود.


http://up.iranjoman.com/images/9uye5fpi38et0imokwid.png


در نقشه 5 روزه دوم مورخ سه شنبه 9 لغایت شنبه 13 آذر 95 نشان دهنده بارش برف تجمعی عمده بر روی نواحی مرتفع شمال غرب، دامنه های زاگرس مرکزی و همچنین البرز مرکزی خواهد بود که هسته ریزش های برف با توجه به الگوهای دمایی بر روی نواحی مرتفع البرز میانی واقع خواهد بود.


http://up.iranjoman.com/images/iqvelknwi5itoaov4eba.png


نابهنجاری متوسط دمای هوا طی 7 روزه آینده 6 الی 12 آذر ماه 95 نشان دهنده استقرار هوای سردتر از نرمال بر روی سواحل دریا خزر، دامنه های البرز، نواحی از شمال شرق و استان هایی همچون سمنان، قم و نواحی از استان تهران واقع خواهد بود. نواحی از استان های جنوب شرق، جنوب، جنوب غرب، برخی از نقاط استان های غربی و شمال غرب کشور متوسط دمای هوا در این مدت بطور کل فراتر از نرمال های بلند مدت خواهد بود.


http://up.iranjoman.com/images/w6iyoq281j9isg7aut6.png


در طی هفته سوم مورخ 13 الی 19 آذر ماه 95 بر روی شمال غرب، غرب، جنوب غرب، سواحل دریا خزر، دامنه های البرز، نواحی از مرکز و شرق کشور ناحیه اصلی بارش را تشکیل می دهند. هسته بارش ها در این بازه زمانی بر روی جنوب غرب کشور و دامنه های زاگرس مرکزی خواهد بود. استان هایی همچون ایلام، خوزستان، لرستان، چهارمحال و بختیاری و کهکیلویه و بویراحمد و هسته دوم بر روی دامنه های البرز مرکزی واقع می گردد.


جریان بارشی بر روی بخش های مرکزی به سمت نیمه شرقی کشور ناشی از شاخه جنوبی سامانه بارشزای مذکور در طی هفته سوم آذر ماه 95 می باشد.


http://up.iranjoman.com/images/br6nw8ie4jcvogk4c9u.png


گسترش جریانات بارشزا در طی بازه زمانی  11 الی 18 آذر ماه 95 موجب می گردد برآیند بارش ها در این مدت بر روی بخش های شمال غرب، دامنه های زاگرس، جنوب غرب کشور و همچنین دامنه های البرز غربی و مرکزی فراتر از نرمال های بلند مدت واقع گردد که شدت این فرانرمال بارشی بر روی دامنه های زاگرس مرکزی بر روی ارتفاعات شمال شرق خوزستان، جنوب لرستان، چهارمحال و بختیاری و کهکیلویه و بویراحمد قرار خواهد داشت.


بر روی سایر نواحی کشور نرخ بارش ها در محدوده هنجار بلند مدت واقع می گردد و بر روی نواحی از خلیج فارس، بخش هایی از بوشهر، جنوب فارس و نواحی از استان هرمزگان مجموع بارش ها متمایل به کمتر از نرمال های بلند مدت در طی این مدت قرار خواهد داشت.


http://up.iranjoman.com/images/52xbe7uam8wjlchjma.png


با گسترش هوای سرد شمال از سمت شمال غرب کشور بارش برف در این بخش از کشور غالبا بشکل برف ظاهر خواهد شد. همانطور که نقشه های برف تجمعی طی بازه زمانی 14 الی 18 آذر ماه 95 نشان می دهد عمده بارش برف بر روی شمال غرب کشور و دامنه های البرز خواهد بود.


در سایر نواح کشور بارش برف تجمعی به سبب مساعد نبود دمای هوا قابل توجه نخواهد بود.


http://up.iranjoman.com/images/te440kax750vo87jimo.png


با توجه به شمالی شدن جریانات هوا در طی هفته سوم در طی بازه زمانی 13 الی 19 آذر ماه 95 متوسط دمای هوا در بخش های شمال غرب، غرب و دامنه های البرز و سواحل دریا خزر نرمال و کمتر از نرمال های بلند مدت پیش بینی می شود. این در حالی ست که در سطح وسیعی از فلات مرکزی، جنوبی و شرقی کشور با توجه به فرارفت هوای گرم جنوبی متوسط دمای هوا در طی این مدت بالاتر از حد نرمال های بلند مدت پیش بینی می شود.


لذا بیشتر بارش های نواحی مرکزی و شرقی کشور به شکل باران غالب خواهند بود.


http://up.iranjoman.com/images/t03ki6r6oaji1k0onuis.png


انیمیشن تغییرات نابهنجاری دمای بیشینه هوا طی 14 روز آینده مورخ 6 الی 19 آذر 95 در نقشه ذیل دیده می شود:


http://up.iranjoman.com/images/97866e2r5v2jlznv6mnk.gif


در ادامه به بررسی نقشه های هواشناسی مدل cfsv.2 خواهیم پرداخت:


طی بازه زمانی 4 الی 9 آذر ماه 95 نقشه های اسمبل 4 گانه نشان دهنده حاکمیت یک کم ارتفاع بر روی حوضه دریا سرخ و شبه جزیره عربستان واقع می باشد که بیانگر فعالیت یک موج کم ارتفاع جنوبی بر روی حوزه خلیج فارس، استان های واقع در جنوب کشور می باشد. مرکز رو به اضمحلال ناوه ای بر روی ترکمنستان نیز بیانگر همین موج بارشی ست که طی روزها اخیر بر روی بخش های شمالی کشور موجب رخداد بارش برف و باران و نیز برودت هوا در سطح ایران گردیده ست.

ناوه عمیقی بر روی سرتاسر اوراسیا با مرکز نابهنجاری منفی عمیق دیده می شود که تا عرض های جنوبی امتداد یافته است. بر روی سرتاسر دریا مدیترانه حاکمیت ناحیه ارتفاع منفی لایه تراز 500 هکتوپاسکال دیده می شود. بتدریج طی بازه زمانی 9 الی 14 آذر 95 سرتاسر اوراسیا نابهنجاری منفی ارتفاع تراز 500 HPA دیده می شود  که مرکز ناهنجاری آن بر روی جنوب شرق اورپا در حدفاصل شبه جزیره بالکان و شمال دریا سیاه واقع می باشد. که نشان دهنده فعالیت چرخندی قوی به واسطه گسترش فرود کم ارتفاع ورتکس قطبی می باشد. این ساختار که تا منتهی الیه شرقی مدیترانه و شمال آفریقا گسترش را نشان می دهد القای پشته ارتفاعی بر روی جانب شرقی خود را سبب شده و باعث تقویت پر ارتفاع بر روی ایران تا آسیا میانه می گردد. این تشدید پر ارتفاع بر روی فلات ایران ضمن افزایش گرادیان فشار سبب تقویت جریانات جنوب غربی و مرطوب به سمت دامنه های زاگرس  خواهد شد.


طی بازه زمانی 14 الی 19 آذر 95 تضعیف پشته ارتفاعی بر روی ایران نشان دهنده حاکمیت تراف کم ارتفاع ناوه بر روی سطح فلات ایران گردیده و بر روی جانب شرقی مدیترانه با استقرار توده هوای پرفشار سطح زمین و نفوذ آن از سمت شمال غرب کشور موجب ریزش هوای سرد  شمالی خواهد شد.


قوی ترین الگوی شمال غربی طی نیمه دوم هفته سوم آذر 95 بر روی آب و هوای کشور غلبه خواهد یافت و چشم اندازها را به سوی سرمایش بیشتر سوق می دهد.


این ناوه در طی نیمه دوم هفته سوم آذر 95 به 2 شاخه شمالی و جنوبی تقسیم شده و شاخه جنوبی آ ن بر روی برخی از استان های مرکزی و جنوبی کشور موجب فعالیت بارش خواهد شد.


http://up.iranjoman.com/images/osig10amj2q8c70wk0t.png


http://up.iranjoman.com/images/e5sdo6a34rojavorkcc1.png


http://up.iranjoman.com/images/4msha9khi3qa74o94laj.png


طی بازه زمانی 4 الی 9 آذر ماه 95 الگوهای فشار سطح دریا نشان دهنده استقرار زبانه های توده هوای پرفشار بر روی بخش های وسیعی از کشور می باشد که با سرمایش سطح فلات ایران همراه می باشد. بتدریج با تضعیف و خروج این زبانه توده هوای پرفشار قوی از سطح منطقه و حاکم شدن تدریجی توده هوای کمفشار از عرض های شمالی بر روی سواحل دریا خزر موجب روند افزایش دمای هوا خواهد شد.طی بازه زمانی 9 الی 14 آذر 95 تقویت زبانه های کم فشار را بر روی کشور خواهیم داشت این شرایط به همراه حاکم شدن پر ارتفاع تراز میانی جو موجب افزایش قابل ملاحظه دمای هوا در سطح کشور خواهد شد. همچنین در برهه هایی می تواند پتانسیل را برای ایجاد و تشدید آلودگی و کاهش کیفیت هوا در شهرهای صنعتی افزایش دهد. طی بازه زمانی 14 الی 19 آذر 95 نفوذ زبانه های توده هوای پرفشار از سمت دریا مدیترانه به همراه غالب شدن الگوهای شمال غربی در لایه های میانی جو مجددا شرایط برای ریزش هوای سرد شمالی از سمت شمال غرب کشور مهیا شده و می تواند ریزش ها را در بخش های شمال غربی کشور به سمت ریزش برف متمایل سازد.


http://up.iranjoman.com/images/3n7cinj59f3y2gszlsz.png


http://up.iranjoman.com/images/kxg2byobpvlom8bbbbh0.png


http://up.iranjoman.com/images/65h3qfelgpojroytv0cv.png


در نقشه نابهجاری درصد نرمال بارش از مدل cfsv.2 دیده می شود که طی بازه زمانی 4 الی 9 آذر ماه نشان دهنده یک جریانی فرانرمال بارشی در بخش های جنوبی کشور از سمت حوضه دریا خلیج فارس بوده که بیانگر فعالیت یک موج جنوبی در این مدت در نواحی یاد شده می باشد.طی بازه زمانی 9 الی 14 آذر 95 تقویت جریانات جنوب غربی  به سمت دامنه های زاگرس نرخ بارش ها را در این بازه زمانی به سمت فرانرمال سوق داده و همچنین بخش شمالی کشور نیز در محدوده بارش های فراتر از نرمال واقع می باشد. طی بازه زمانی 14 الی 19 آذر 95 در بخش های جنوب شرق و شرقی کشور ناحیه ای با بارش های فرانرمال دیده می شود که می تواند نشان دهنده فعالیت شاخه جنوبی ناوه قدرتمندی خواهد بود که پیش تر به طور مفصل در ارتباط با آن صحبت های لازم را ذکر نمودیم.


می توان در هفته سوم آذر 95 به شرط تداوم الگوهای آب و هوایی به بارش های گسترده در نواحی مختلف کشور امیدوار بود.


http://up.iranjoman.com/images/mb2zl7h4hgggw0ku5lz0.png


http://up.iranjoman.com/images/yldu3i0l77vjp2zisq.png


http://up.iranjoman.com/images/k5cmhhqf60qpngxwagf.png


الگوی ناهنجاری دمای هوا 5 روزه طی 15 روز آینده از بازه زمانی 4  الی 19 آذر 95 از مدل جهانی cfsv2.0  ملاحظه می نمائید:


http://up.iranjoman.com/images/g68jk3yl7eksywzlxhso.png


http://up.iranjoman.com/images/zjscld3sy389qn2mt5.png


http://up.iranjoman.com/images/xmorl0kfnlpuh9hahzrp.png

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد