آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

تحلیل نقشه های هواشناسی 14 روز آینده (طی هفته دوم الی سوم آبان 1395) + نقشه ها



با توجه به نقشه های هواشناسی، طی هفته دوم آبان ۹۵ شکل گیری یک ناوه عمیق و قدرتمندی را در عرض های شمالی (روسیه غربی) خواهیم داشت که موجب حاکم شدن الگوی سیکلونی / چرخندی به همراه نابهنجاری منفی ارتفاع و فشار هوا در این منطقه خواهد شد. حرکت چرخشی پادساعتگرد این ناوه به همراه کشیدگی خطوط هم ارتفاع بر روی غرب منطقه موجب عبور امواج ناپایدار متعددی از سطح کشور طی  هفته دوم آبان ماه ۹۵ خواهد شد. ماحصل فعالیت این امواج وقوع ناپایداری های منجر به بارش در بخش های شمال غرب، نواحی از غرب، نوار شمالی کشور و دامنه های البرز خواهد شد.


در طی هفته سوم آبانماه ۹۵ الگوی های مرتبط با ناوه عرض های شمالی تداوم خواهد داشت با این تفاوت که با عقب نشینی نسبی حدود جنوبی حلقه بادهای غربی شدت موج های کوتاه کاهش یافته و بدین ترتیب وقوع ناپایداری ها و به طبع آن بارش ها کاهش می یابد.


http://up.iranjoman.com/images/1x5rdbgd746t775i84tb.png


به دلیل ماهیت خاص الگوهای تراز میانی و تغییرات متوالی در توده های آب و هوایی، یکی از مشخصه اصلی آب و هوا در طی هفته دوم آبانماه ۹۵ متغییر بودن شرایط آب و هوایی به ویژه در عنصر دما مشخصا بر روی بخش های شمالی (نوار شمالی کشور) خواهد بود. بطوریکه بعنوان مثال طی روز شنبه ۸ آبانماه ۹۵ با نفوذ جریانات سرد بر روی سواحل دریا خزر و نوار شمالی در این بخش از کشور کاهش دما بطور نسبی رخ می هد اما طی روز بعد در روز یکشنبه ۹ آبانماه ۹۵ با کاهش فشار هوا (استقرار زبانه های کم فشار)  و تغییر سو جریانات حاکم بر جو، افزایش دما در نوار ساحلی خزر و استان اردبیل پیش بینی شده و شرایط برای وقوع پدیده گردمباد در این نواحی پیش بینی می گردد.


در نقشه ذیل نابهنجاری دمای بیشینه روز شنبه و یکشنبه ۸ و ۹ آبان ۹۵ بر حسب درجه فارنهایت در نوار شمالی کشور مشاهده می گردد. بر اساس این نقشه به نظر می رسد طی روز شنبه بر روی نوار شمالی کشور شاهد کاهش نابهنجار دمای بیشینه هوا خواهیم بود که به سبب وجود جریانات خنک شمالی بوده و در نقطه مقابل در روز بعد با تغییر توده های آب و هوا، هوای گرمتر از نرمالی در این بخش از کشور حکمفرما خواهد بود.


http://up.iranjoman.com/images/utdojzhesv332d7dr81v.png

 

 

با توجه به نقشه های پیش یابی مجموع بارش، برآیند ریزش ها در طی هفته دوم آبانماه ۹۵ بر روی شمال غرب کشور، نوار شمالی کشور شامل سواحل دریا خزر، دامنه های البرز و همچنین دامنه های میانی زاگرس در غرب کشور خواهد بود. بر اساس این نقشه به نظر می رسد بالاترین میزان بارش (هسته ریزش ها) بر روی جنوب غرب استان آذربایجان غربی با بارش حدود ۹۰ میلی متر طی ۷ روز آینده واقع گردد.پس از آن استان آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، ارتفاعات قزوین و البرز و غرب کردستان در رتبه های بعدی بیشترین میزان بارش ها در هفته دوم‌ آبانماه ۹۵ را از آن خود خواهد نمود.


بطور کل استان های آذربایجان غربی، شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، زنجان، نواحی شمالی استان های قزوین، البرز و تهران در نوار شمالی کشور و همچنین استان های کردستان، کرمانشاه، لرستان، ارتفاعات خوزستان و چهارمحال و بختیاری در غرب کشور در طی هفته سوم آبانماه ۹۵ از جمله نواحی می باشند که بیشترین میزان ریزش ها در آنها واقع خواهد بود.


در طی هفته سوم آبانماه ۹۵ از شدت و وسعت بارش ها در سطح کشور کاسته شده و وقوع بارش های منفرد بر روی دامنه های زاگرس میانی، سواحل دریا خزر (بویژه شرق دریا) به سمت نواحی از شمال شرق کشور متمرکز خواهد بود.


بارش (اینچ)دما (سلسیوس)


بر اساس نقشه های پیش بینی نابهنجاری متوسط دمای هوا طی هفته دوم آبانماه ۹۵در اکثر نواحی کشور متوسط دما هوا بالاتر از حد نرمال های بلند مدت پیش بینی می شود. بطور کل میزان نابهنجاری دمای هوا از غرب به شرق و از شمال به جنوب به صورت ناهنجاری مثبت (گرمتر از نرمال) واقع خواهد شد از اینرو در استان های واقع در مرکز و نیمه شرقی کشور تمرکز نابهنجاری مثبت (گرمتر از نرمال) دما هوا در طی هفته دوم آبانماه ۹۵ پیش بینی می شود.


بر روی نوار شمالی و غربی کشور متوسط دمای هوا به صورت نابهنجاری منفی (سردتر از نرمال) در طی هفته دوم آبانماه ۹۵ پیش بینی می گردد. استان های آذربایجان غربی، شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، دامنه های البرز، کردستان، کرمانشاه دارای متوسط دمای هوا نرمال و کمتر از نرمال های بلند مدت در طی هفته دوم آبانماه ۹۵ پیش بینی می شود. بیشترین نابهنجاری منفی متوسط دما هوا بر روی نواحی شمالی استان های اردبیل، آذربایجان شرقی و غربی با رنج ۵.۵ - الی ۶.۰- درجه سلسیوس کمتر از نرمال پیش بینی می شود.


در طی هفته سوم آبانماه ۹۵ نیز الگوی دمایی فوق تداوم یافته با این تفاوت که ضمن کاسته شدن از شدت نابهنجاری مثبت متوسط دما هوا در استان های واقع در فلات مرکزی و شرقی کشور از میزان نابهنجاری منفی دما در نوار شمالی - غربی کشور نیز در این برهه کاسته خواهد شد که این وضعیت نشان دهنده عبور امواج سرمایشی از سطح کشور در طی هفته سوم آبانماه می تواند باشد. بر این اساس بر روی استان های واقع در شمال غرب کشور بطور میانگین غالبا در برهه هایی با متوسط دمای هوای کمتر از نرمال واقع می باشند.


در سایر نواحی کشور متوسط دمای هوا در سطح کشور به طور کل طی هفته سوم آبانماه ۹۵ نرمال و فراتر از نرمال های بلند مدت دوره مشابه پیش بینی می شود.


ناهنجاری بارش (اینچ) / ۶ الی ۱۲ آبان ۹۵ناهنجاری بارش (اینچ) / ۱۳ الی ۱۹ آبان ۹۵


در طی برهه ۶ الی ۱۲ آبانماه ۹۵ مجموع بارش های ریزش یافته در استان های واقع در غرب و جنوب غرب (دامنه های زاگرس) و استان های واقع در دامنه های جنوبی البرز مرکزی کمتر از نرمال های بلند مدت بوده که بیشترین میزان کاهش بارش ها در این مدت در استان های ایلام، کرمانشاه، لرستان، خوزستان، چهارمحال و بختیاری و کهکیلویه و بویر احمد واقع بوده که در برخی از نواحی این استانها این کاهش بارش به ۳۵- میلی متر در ۷ روز نیز بالغ می گردد. در نقطه مقابل در استان های واقع در شمال غرب کشور و بخشی از دامنه غربی البرز مجموع بارش ها نرمال و فراتر از نرمال های بلند مدت پیش بینی می شود. استان های آذربایجان غربی، شرقی و اردبیل و ارتفاعات استان البرز از جمله نواحی هایی هستند که در آنها بارش های تجمع یافته در این مدت بالاتر از حد نرمال های بلند مدت خواهد بود.


طی برهه ۱۳ الی ۱۹ آبانماه ۹۵ منطقه کاهش بارش به جنوب غرب کشور جابجا شده و استان های واقع در جنوب غرب، دامنه های زاگرس میانی، سواحل خلیج فارس و همینطور جنوب غرب دریا خزر از ریزش های کمتر ازنرمال برخوردار می گردد. در مقابل در نقاطی از شرق دریا خزر از جمله استان های مازندران و گلستان بارش های فرانرمالی پیش بینی می گردد.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد