آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

پیش بینی فصلی زمستان 95: چشم انداز تاوه قطبی، پرفشار سیبری و شاخص AO طی زمستان 95 (شماره 2)



دکتر جودا کوهن از بخش تحقیقات زیست محیطی و اتمسفر (AER)


برای اطلاع رسانی از به روز رسانی به لیست ایمیل ما و یا بخش « follow me » در توییتر (@judah47) مراجعه کنید.


ترجمه مهرداد شهبازی / آژانس آب و هوای ایران (iranclimate.ir)


  • نوسان قطب شمال (AO) در حال حاضر به شدت منفی است و پیش بینی می شود در طول دو هفته آینده منفی باقی بماند.  پیش بینی می شود AO روند مثبت نزدیک به خنثی را تا پایان هفته آینده و پس از آن روند معکوس و روند منفی بیشتر داشته باشد.
  • AO منفی فعلی بازتابی از فشار مثبت / ناهنجاری های ارتفاع ژئوپتانسیل در قطب شمال به ویژه در شمال آلاسکا و در سمت اروپایی قطب شمال و فشار منفی / ناهنجاری های ارتفاع ژئوپتانسیل در سراسر عرض جغرافیایی میانی نیمکره شمالی (NH) به خصوص در بخش شمالی اقیانوس آرام است. نوسان اطلس شمالی (NAO) در حال حاضر نیز منفی است اما به دلیل اینکه ناهنجاری های ارتفاع مثبت در سمت شمالی اقیانوس اطلس از قطب شمال به اسکاندیناوی نزدیک تر است تا ایسلند / گرینلند ، پیش بینی شده است NAO در طول دو هفته آینده حدود صفر در نوسان باشد.
  • پیش بینی می شود فشار/ ناهنجاری های ارتفاع ژئوپتانسیل در اکثر نواحی قطب شمال مثبت و فشار/ ناهنجاری های ارتفاع ژئوپتانسیل  در سراسر عرض جغرافیایی میانی NH منفی باقی بماند، AO به احتمال زیاد در قلمرو منفی باقی می ماند.
  • AO پایدار منفی برای باقی مانده دو هفته آینده ، به کاهش دما زیر دما نرمال در سراسر بخش های بزرگی از اوراسیای شمالی از جمله اروپا و سیبری کمک می کند. با این حال به دلیل اینکه امریکای شمالی عمدتا تحت سلطه فشار مثبت / ناهنجاری های ارتفاع ژئوپتانسیل قرار دارد، متوسط دما در اکثر روزهای هفته آینده در شرق امریکای شمالی بالاتر از نرمال خواهد بود.
  • پوشش برف در اوراسیا بالای نرمال است، اما در حال حاضر متوقف شده است. با این حال یخ دریا (Sea Ice) کمتر از نرمال و هم AO منفی پایدار برای از سرگیری پیشرفت سریع تر پوشش برف در سیبری مطلوب می باشد.  پوشش بالای برف در اوراسیا و یخ های کم در قطب شمال در دریاهای بارنتز-کارا نخست به نفع تقویت پرفشار سیبری(Siberian High-pressure) و سپس موجب تضعیف ورتکس قطبی در زمستان می شود.
  •  تاوه قطبی هم در استراتوسفر و هم در تروپوسفر برای باقی مانده ماه اکتبر نسبتا ضعیف باقی می ماند ، اگر این روند ادامه یابد سرمای شدید زمستان به احتمال زیاد برای بخش گسترده ای از شمال اوراسیا، از جمله اروپا و آسیای شرق و شرق ایالات متحده (US ) وجود خواهد داشت.

http://up.iranjoman.com/images/5akdgmm6yumdw08va4oo.gif


 

 اثرات


AO تروپوسفر در حال حاضر به شدت منفی است، که از AO استراتوسفر به شدت منفی در پایان ماه سپتامبر پیروی می کند. AO استراتوسفر به خنثی نزدیک تر می شود و AO تروپوسفر پیش بینی شده است تا روند استراتوسفر را دنبال کند و نزدیک به خنثی گردد. با این حال سیستم پیش بینی جهانی ( GFS ) پیش بینی می کند که هر دوی AO استراتوسفر و تروپوسفر هفته پایانی و یا پس از ماه اکتبر روند منفی خواهند داشت. یک AO منفی بطور کلی به دمای سرد گسترده در سراسر عرض جغرافیایی میانی NH ، به ویژه در شمال اوراسیا و پیشرفت سریع پوشش برف به خصوص در سیبری و به میزان کمتر در کانادا منجر می شود


حد پوشش برف اوراسیا در اکتبر یک عامل پیش بینی کننده کلیدی در پیش بینی زمستان ما است و اگر انتظارات ما درست باشد و پوشش برف اوراسیا در ماه اکتبر بالاتر از نرمال باشد، این موضوع مدل ما را برای پیش بینی زمستان سردتر می سازد. من نیز تحت تاثیر تداوم هوای سرد در سراسر سیبری در ماه اکتبر قرار گرفتم. هر چه دما سرد در سراسر سیبری بیشتر باقی بماند ، بیرون راندن آن دما سخت تر می شود و این دمای سرد سیبری به احتمال زیاد یک عامل مهم در آب و هوای نیمکره، خارج از سیبری خواهد شد.


یخ های قطب شمال به خوبی زیر نرمال باقی می ماند و احتمالا برای آب و هوای بلند مدت از همه مهمتر است ، یخ دریا در دریاهای بارنتز-کارا کمتر از میزان طبیعی خواهد بود. این هم پیش بینی زمستان را سردتر می سازد. همچنین با این احتمال که AO تا پایان ماه اکتبر منفی خواهد بود، اکتبر سال 2016 احتمالا رقیب دیگری برای اکتبرهای اخیر برای منفی ترین اکتبر AO مشاهده شده، که شامل اکتبر 2002 و 2009 است خواهد شد و اگر یک رابطه قوی بین AO اکتبر و AO  زمستان وجود ندارد، AO زمستان در فصل 2002/03 و 2009/10 هر دو منفی بودند و دمای سرد در سراسر شمال اوراسیا و شرق آمریکا گسترده بود.


 با این حال AO در زمستان دومی خیلی بیشتر منفی بود و تکامل تاوه قطبی کاملا متفاوت بود. پیش بینی هنوز خیلی زود است و نتیجه این زمستان، هنوز هم بسیار در شک و تردید است اما به نظر من، هر چه تاوه قطبی وردسپهر و یا استراتوسفر ضعیف و AO منفی باقی بماند ، این به یک راه حل زمستان سردتر کمک می کند. من قدرت تاوه قطبی در ماه نوامبر را به دقت نظارت و کنترل خواهم کرد و در صورتی که تاوه قطبی به طور قابل ملاحظه ای تقویت شود،  باید در به روز رسانی پیش بینی زمستان آینده در نظر گرفته شود.


در کوتاه مدت، گردش جوی در سراسر اوراسیا به نظر می رسد در طول دو هفته آینده نسبتا پایدار است.  ناهنجاری های ارتفاع ژئوپتانسیل مثبت تقریبا در سراسر شمال غربی اوراسیا همراه با ناهنجاری ارتفاع ژئوپتانسیل منفی هم به سمت جنوب در اغلب اروپا و به شرق در اغلب سیبری ثابت به نظر می رسد. این موضوع به کاهش گسترده دما نرمال اروپا و سراسر شمال اوراسیا از جمله بسیاری از مناطق سیبری کمک خواهد کرد. گردش جوی در سراسر امریکای شمال موقتی خواهد بود.


در ابتدا یک پشته قوی / ناهنجاری ارتفاع ژئوپتانسیل  مثبت از شمال آلاسکا به تراف عمیق / ناهنجاری ارتفاع ژئوپتانسیل  منفی و دماهای سرد در داخل کشورهای این قاره کمک کرده است. با این حال پیش بینی شده است که پشته شمال آلاسکا تضعیف شود، که در ترکیب با ارتفاع کم در خلیج آلاسکا اجازه خواهد داد تا ارتفاع ژئوپتانسیل  در اغلب مناطق امریکای شمالی افزایش و در نتیجه دمای پیش بینی شده در طول هفته اول گرم شود. با این حال در هفته دوم پیش بینی می شود ارتفاع ژئوپتانسیل در  نزدیکی گرینلند افزایش یابد که به کاهش ارتفاع در شرق ایالات متحده با افت همزمان در دما کمک می کند.


شرایط اخیر و بسیار کوتاه مدت


AO در حال حاضر به شدت منفی است (شکل 1)، که بازتابی از ناهنجاری ارتفاع ژئوپتانسیل  عمدتا مثبت هم در سراسر قطب شمال و ناهنجاری ارتفاع ژئوپتانسیل  منفی در سراسر عرض جغرافیایی میانی به خصوص در بخش شمالی اقیانوس آرام است (شکل 2). ناهنجاری ارتفاع ژئوپتانسیل  عمدتا در سمت اروپایی از شرق ایسلند قطب (شکل 2) مثبت است و در نتیجه NAO منفی نیست.


http://up.iranjoman.com/images/18rhnhdmu6oxx0r8ta8.png 

شکل 1. (الف) پیش بینی میانگین روزانه AO در 10 hPa از 00Z  13 اکتبر 2016 اسمبل  GFS. (ب) پیش بینی میانگین روزانه نزدیک به سطح AO از 00Z  13 اکتبر 2016 اسمبل  GFS. خطوط خاکستری نشان دهنده شاخص AO از هر یک از مولفه های اسمبل است، و میانگین مولفه شاخص AO توسط خط قرمز با مربع نشان داده شده است.


پشته قوی / ناهنجاری ارتفاع ژئوپتانسیل  مثبت در سراسر سمت اروپایی قطب شمال از جمله شمال اروپا (شکل 2) و در نتیجه دما معتدل برای کشورهای اسکاندیناوی (شکل 3)  امتداد یافته است. در قسمت پایین خط الراس اسکاندیناوی، یک منطقه بسته کم فشار از اسپانیا تا دریای سیاه امتداد یافته است (شکل 2) .  ناهنجاری ارتفاع ژئوپتانسیل  منفی  همراه با جریان شمالی و شرقی دماهای زیر نرمال را برای بسیاری از مناطق مرکز و جنوب اروپا به ارمغان می اورد (شکل 3).


پایین دست پشته اسکاندیناوی / ناهنجاری ارتفاع ژئوپتانسیل مثبت ، تراف کم ارتفاع/ ناهنجاری ارتفاع ژئوپتانسیل  منفی از دریای خزر تا ژاپن امتداد یافته (شکل 2) و در نتیجه دمای زیر نرمال در سراسر آسیای شمالی از جمله بسیاری از مناطق سیبری گسترده شده است (شکل 3). پشته ضعیف / ناهنجاری ارتفاع ژئوپتانسیل مثبت در سراسر چین (شکل 2) و در نتیجه دما نرمال بالا برای بسیاری از مناطق چین و آسیای مرکزی امتداد یافته است (شکل 3) .


 
http://up.iranjoman.com/images/r93y1abzwbjpkbfthb87.png


شکل 2.  ارتفاع ژئوپتانسیل  500 mb (سد؛ خطوط) و ناهنجاریهای ارتفاع ژئوپتانسیل  (m؛ سایه) در 13 اکتبر 2016 در  00Z. به ارتفاع بالا در شمال آلاسکا و سمت اروپایی قطب شمال و شرق امریکای شمالی با ارتفاع کم در سراسر اروپا، سیبری و مرکز امریکای شمالی توجه داشته باشید.


دو منطقه از پشته/ ناهنجاری ارتفاع ژئوپتانسیل  مثبت بر امریکای شمالی ، یک منطقه در شرق امریکای شمالی در محور ماریتیم کانادا و دیگری در شمال آلاسکا تسلط دارند (شکل 2). در زیر پشته، دما در شرق کانادا و آلاسکا بالاتر از نرمال است ( شکل 3). بین دو پشته، ناهنجاری ارتفاع ژئوپتانسیل  منفی از مجمع الجزایر قطبی کانادا به غرب میانه بالا در ایالات متحده امتداد دارد (شکل 2) و در نتیجه دما برای بسیاری از مناطق داخلی کانادا و ایالات دشتی آمریکا  زیر نرمال است (شکل 3).


 
http://up.iranjoman.com/images/6bym45qvto813bfe3m8.png

شکل 3. تجزیه و تحلیل ناهنجاری دمای سطح (°C ؛ سایه) 13 اکتبر 2016 در 00Z.  به دما گرم در سراسر شمال اروپا، سیبری شمالی و شرق امریکای شمالی با دمای سرد در اروپا، جنوب سیبری و مرکز امریکای شمالی توجه داشته باشید.


ناهنجاری ارتفاع ژئوپتانسیل  منفی عمیق در خلیج آلاسکا و یک جریان جنوب به غربی قوی مقدار فراوانی از بارش ها را به شمال غربی اقیانوس آرام آمریکا به ارمغان می آورد.  رطوبت منتقل شده به شرق، بارش بالاتر از نرمال را به جنوب کانادا به ارمغان خواهد آورد (شکل 4) . پشته قوی در سراسر شمال اروپا، آب و هوای خشک  را به خیلی از مناطق شمال اروپا به ارمغان خواهد اورد، با این حال بارش بالاتر از نرمال در زیر قسمت بسته پایین در سراسر جنوب اروپا خواهد بود (شکل 4).


http://up.iranjoman.com/images/xxvwdz61s0bko8g7i9mw.png

  شکل 4. پیش بینی ناهنجاری های بارش (میلی متر / روز، سایه) از 14-18 اکتبر 2016. به شرایط مرطوب در سراسر جنوب اروپا، سیبری شرقی، شمال غربی اقیانوس آرام آمریکا و جنوب کانادا توجه کنید. پیش بینی ها از 13 اکتبر 2016 00Z گروه GFS هستند.


با AO منفی، پوشش برف به احتمال زیاد در سراسر نیمکره شمالی به سرعت پیشرفت می کند. ریزش برف در سراسر بسیاری از مناطق سیبری و شمال کانادا پیش بینی می شود (شکل 5) . ذوب برف در سراسر فلات تبت و جنوب مرکزی کانادا پیش بینی می شود (شکل 5) .


http://up.iranjoman.com/images/456pv69txi12gbsj2gu.png


شکل 5. پیش بینی ناهنجاری عمق برف (میلی متر / روز، سایه) از 14-18 اکتبر 2016. به بارش برف در بخش هایی از سیبری و شمال غربی کانادا توجه کنید. پیش بینی ها از 13 اکتبر 2016 00Z گروه GFS هستند.



کوتاه مدت


1-2 هفته

پیش بینی شده است AO تمام هفته آینده منفی باقی بماند هر چند آن به خوبی روند مثبت نزدیک به خنثی دارد (شکل 1).  AO منفی یک نتیجه از ناهنجاریهای عمدتا مثبت ارتفاع ژئوپتانسیل کشیده شده در سراسر قطب است (شکل 6a). با این حال از آنجا که منطقه ناهنجاری ارتفاع ژئوپتانسیل  مثبت ، گرینلند با ناهنجاریهای ارتفاع ژئوپتانسیل  مثبت که بیشتر در جنوب در سراسر اقیانوس اطلس شمالی است را شامل نمی شود ، NAO مثبت خواهد بود.



http://up.iranjoman.com/images/m3t4rkqljvhdf8m04hw.png

شکل 6. (شکل a) میانگین پیش¬بینی شده ارتفاع ژئوپتانسیل 500mb (دکامتر؛ خطوط پربندی) و ناهنجاریهای ارتفاع ژئوپتانسیل (متر؛ قسمت سایه دار) در سراسر نیمکره شمالی از 19 تا 23 اکتبر سال 2016. (ب) و میانگین از 24 تا 28 اکتبر 2016. پیش-بینی از مبدا زمانی 13 اکتبر  2016 اسمبل 00z GFS  هستند.



ناهنجاری (آنومالی) فراز/مثبت ارتفاع ژئوپتانسیل، به طور پایدار در سراسر شمال اروپا پیش بینی شده، هرچند نسبت به دوره قبلی، مقداری به سمت شرق (شکل a6) جابجا شده است. ارتفاع مثبت بالاتر موجب بقای دمای فرانرمال گسترده برای حوضه اسکاندیناوی (شکل 7) می گردد. با این حال، بسیاری از مناطق اروپا تحت تاثیر ناهنجاری ارتفاع ژئوپتانسیل منفی و جریان شمالی (شکل a6) می¬باشد که دما زیرنرمال را در سراسر اروپا منتقل می¬کند (شکل 7). در همین حال در پایین دست ناهنجاری (آنومالی) فراز/مثبت ارتفاع ژئوپتانسیل شمال غرب اوراسیا و ناهنجاری (آنومالی) تراف/منفی ارتفاع ژئوپتانسیل از دریای خزر تا شمال ژاپن به طور پایدار (شکل a6) باقی می¬ماند. به همین ترتیب، دما زیر میانگین در سراسر شمال آسیا از دریای خزر تا شمال ژاپن تداوم می یابد. یک استثنا، هم در منطقه جنوبی و شرقی چین خواهد بود که در آن ناهنجاری ارتفاع ژئوپتانسیل، دمای بالاتر از حالت طبیعی را (شکل 7) به ارمغان می¬آورد.


http://up.iranjoman.com/images/9zxun4039wf21bezfqb8.png

شکل 7. ناهنجاری دمای سطحی پیش¬بینی شده (درجه سانتی¬گراد؛ قسمت سایه دار) از 19 تا 23 اکتبر سال 2016. به دمای بالا در شمال امریکا، شمال اروپا و جنوب چین به همراه هوای سرد در اروپا و سیبری توجه کنید. پیش¬بینی از 13 اکتبر  2016 اسمبل 00z GFS  هستند.


تراف موج از دوره قبلی بر فراز مرکز کانادا به طرف شمال شرقی بسوی آتلانتیک شمالی در شمال افزایش خواهد یافت، در حالی که ارتفاع پایین در خلیج آلاسکا به افزایش ارتفاع ژئوپتانسیل در سراسر شمال امریکا به خصوص کانادا کمک خواهد نمود (شکل a6). ارتفاع مثبت حاصله و جریان جنوب غربی در سراسر این قاره دمای بالای نرمال را برای بسیاری از مناطق ایالات متحده و کانادا (شکل 7) به ارمغان خواهد آورد. یک استثنا می¬تواند در شمال شرقی ایالات متحده رخ دهد که در آن یک بخش از کم ارتفاع خلیج آلاسکا گردشی به سمت آمریکا داشته و در شمال شرقی آمریکا  استقرار یابد (شکل a6). جریان شمالی و ارتفاع ژئوپتانسیل پایین¬تر می-تواند دما را نزدیک به همان فصل (نرمال) در بخش¬هایی از شمال شرقی آمریکا نگه دارد (شکل 7).


http://up.iranjoman.com/images/359aqmy9xxjlmdvfo8fn.png

 شکل 8. ناهنجاری عمق برف پیش¬بینی شده (میلی¬متر/ روز، قسمت سایه دار) از 19 تا 23 اکتبر سال 2016. به بارش برف بیش از حد در سیبری، اسکاندیناوی و شمال کانادا توجه کنید. پیش¬بینی از 13 اکتبر  2016 مجموعه 00z GFS  هستند.



با باقی ماندن کم ارتفاع ژئوپتانسیل و دما هوا سرد، برف باید همچنان در سراسر جنوب سیبری در این دوره ببارد (شکل 8). در مقابل، افزایش ارتفاع ژئوپتانسیل و افزایش دما، پیشروی پوشش برف را در سراسر کانادا بواسطه تداوم ذوب پوشش برف در امتداد جانب جنوبی متوقف گردد (شکل 8).



3-4 هفته
در این برهه، تداوم ناهنجاری ارتفاع ژئوپتانسیل و فشار مثبت در سرتاسر شمالگان پیش¬بینی شده است (شکل b6). ارتفاع مثبت گسترده در سرتاسر شمالگان و ارتفاع منفی در سراسر عرض جغرافیایی میانی به ویژه در اقیانوس اطلس شمالی به احتمال زیاد فشاری به AO و NAO در جهت حرکت به فاز منفی در پایان ماه اکتبر وارد می¬کند (شکل 1).


تغییر کمی در الگوی گردش عمومی در سراسر اوراسیا در این دوره (شکل b6) پیش¬بینی می¬شود. ارتفاعات ژئوپتانسیل بالاتر از نرمال در سراسر اسکاندیناوی باقی می¬ماند و به سمت جنوب در سراسر آسیای غربی گسترش یافته و تضعیف می¬شود(شکل b6). فراز (پشته) استقرار یافته در سراسر شمال غرب اوراسیا کمک خواهد کرد که ناهنجاری ارتفاع ژئوپتانسیل منفی در سراسر اروپا و بسیاری از مناطق شمال آسیا از جمله سیبری حفظ شود (شکل 9). بنابراین، الگوی گسترده دمای زیر نرمال در سراسر اروپا و شمال آسیا شامل بسیاری از مناطق سیبری ادامه خواهد داشت (شکل 9). پیش بینی می شود دو استثنا  شامل دمای بالاتر از حالت نرمال در امتداد مرز شرق اروپا و آسیای غربی (شکل 9) تحت ناهنجاری مثبت ارتفاع ژئوپتانسیل و فرانرمال دمایی (شکل 9) در چین جنوبی و شرقی که ناهنجاری فراز/مثبت ارتفاع ژئوپتانسیل حاکم می پایدار بماند (شکل b6).


 http://up.iranjoman.com/images/e6gkso78lc7r7vtfzhs.png

شکل 9. ناهنجاری دمای سطحی پیش¬بینی شده (درجه سانتی¬گراد؛ قسمت سایه دار) از 24 تا 28 اکتبر سال 2016. به دمای گرم در راستای غرب شمال امریکا و شمال اروپا، با دمای سرد در طول ساحل شرق آمریکا، اروپا و جنوب سیبری توجه کنید. پیش¬بینی از 13 اکتبر  2016 اسمبل 00z GFS  هستند.


افزایش ارتفاع ژئوپتانسیل در نزدیکی گرینلند جنوبی و در خلیج آلاسکا به حفظ ایجاد ناهنجاری تراف / منفی ارتفاع ژئوپتانسیل حداقل در شمال شرقی ایالات متحده و جنوب شرقی کانادا کمک می کند (شکل 6B). باید توجه داشت امکان میانگین دمای فصلی زیر نرمال برای بسیاری از مناطق شرق آمریکا وجود خواهد داشت (شکل 9). ناهنجاری ارتفاع ژئوپتانسیل بالاتر از نرمال در خلیج آلاسکا به سمت غرب شمال امریکا گسترش می¬یابد (شکل 6B) و در نتیجه یک دمای نرمال یا بالاتر از نرمال در امتداد غرب شمال امریکا خواهیم داشت (شکل 9).


http://up.iranjoman.com/images/kgrysil7r60pa53ys3s.png

 

شکل 10. ناهنجاری عمق برف پیش¬بینی شده (میلی¬متر/ روز، قسمت سایه¬دار) از 24 تا 28 اکتبر سال 2016. به بارش برف فرانرمال در سیبری، اسکاندیناوی و شمال کانادا دقت کنید. پیش¬بینی از 13 اکتبر  2016 مجموعه 00z GFS  هستند.


با پیش بینی گرایش بیشتر شاخص AO به فاز منفی در این دوره، پیشروی پوشش برف به احتمال زیاد در سراسر نیمکره شمالی، شمال اوراسیا، به خصوص سیبری و در سراسر شمال کانادا تداوم خواهد داشت (شکل 10).



30 روز

آخرین نمودار از ارتفاع ژئوپتانسیل کلاهک قطبی تروپوسفری  (PCHs) یکPCHs  بالاتر از نرمال در تروپوسفر (شکل 8) بواسطه تداوم AO منفی را نشان می¬دهد. و همانطور که قبلا بحث شد، PCHs به شدت مثبت به نظر می¬رسد از استراتوسفر می¬آید. کاهش یخ¬های قطب شمال موجب تمایل به سمت PCHs مثبت/گرم خواهد داشت. با وجود تعدیل اندک PCHs مثبت/گرم، گرمایش به احتمال زیاد برای هفته آخر اکتبر در ارتباط با روند منفی AO تقویت می¬گردد.

 

http://up.iranjoman.com/images/7vb631tdg7dr0uxi0nfi.png

شکل 11. ناهنجاری استاندارد مقادیر روزانه مشاهده و پیش بینی شده ارتفاع کلاهک قطبی (متوسط ارتفاع ژئوپتانسیل منطقه قطبسو از 60 درجه شمالی). پیش¬بینی از 13 اکتبر  2016 اسمبل 00z GFS  هستند.


اگرچه AO استراتوسفری در حال حاضر منفی است، پیش¬بینی شده گرایش به روند مثبت تا خنثی در طول هفته آتی دارد. با این حال، گردش جوی نیمکره در هفته آتی (شکل 6A) یک افزایش انتقال انرژی از تروپوسفر به استراتوسفر را به دنبال دارد و این ممکن منجر به تضعیف بیشتر PV استراتوسفر و بازگشت به AO استراتوسفری منفی در استراتوسفر و تروپوسفر شود (شکل 1). ورتکس قطبی  ضعیف در تروپوسفر و احتمالا استراتوسفر و PCHs  مثبت، دمای پایین تر از نرمال را در راستای عرض جغرافیایی میانی NH، به خصوص در سراسر شمال اوراسیا و ایالات متحده شرقی به همراه دارد. این نظر من است، همانطور که ما در نوامبر به سر می¬بریم، نظارت بر قدرت ورتکس قطبی در تروپوسفر و استراتوسفر می¬تواند مهمترین شاخص گردش برای پیش-بینی  نوسان آب و هوای زمستانه باشد.


شرایط حدی  سطحی


یخ دریای قطب شمال

یخ¬های قطب شمال به حداقل سالانه خود در 10 سپتامبر می¬رسد. با وجود اینکه یخ¬های قطب شمال در حال رشد است یا بیش از یک ماه وجود دارد، بخش های بزرگی از سمت اقیانوس آرام شمالی حوضه قطب شمال هنوز هم بدون یخ می¬باشد. یک منطقه که به آن باید توجه داشت در سمت اقیانوس اطلس شمالی در دریاهای بارنتز-کارا  است که در آن ناهنجاری یخ دریا در حال حاضر منفی است (شکل 11). تحقیقات اخیر نشان داده است که ناهنجاری منطقه¬ای مهم هستند و منطقه یخ دریا همبستگی زیادی با AO‌ زمستانی دارد و منطقه دریای بارنتز-کارا موقعیتی دارد که یخ دریای قطب شمال کمتر از نرمال در آن، AO منفی زمستانی را نشان داده است. با توجه به یخ دریا زیر حالت نرمال، این وضعیت به نفع گسترده ¬تر شدن پوشش برف سیبری در هفته¬های آینده خواهد بود و به تبع آن فرابار (پرفشار) سیبری تقویت شده و یک ورتکس قطبی ضعیف / AO منفی در زمستان آتی خواهیم داشت.

 

http://up.iranjoman.com/images/lh56byapb5908dkq8mb5.png


شکل 12. حوزه یخ دریایی قطب شمال مشاهده شده در 12 اکتبر 2016 (سفید). خط نارنجی وسعت بلند مدت نرمال یخ دریایی را بر اساس سال 1981-2010،  نشان می¬دهد. عکس از مرکز ملی برف و داده یخ (NSIDC). مرکز داده برف و یخ (NSIDC).



نوسان های جنوبی/ال نینو/SSTs


دمای سطحی دریای استوایی  اقیانوس آرام (نوسان های دمای سطح آب دریا (SSTs) همچنان به طور ضعیفی سرد¬تر از حالت متوسط است(شکل 12). ناهنجاری سرمایش (به عنوان مثال، مثل لانینا) قابل توجه نیست و اکثر پیش¬بینی ENSO برای لا نینا،  خنثی یا احتمال برای شرایط لانینا ضعیف می¬باشد همانطور که نوسان های دمای سطح در امتداد خط استوا سرد شده است. شرایط لانینا القا کننده یک الگوی منفی اقیانوس آرام/ آمریکای شمالی (PNA) است که تولید ناهنجاری سرد در شمال غرب ایالات متحده و ناهنجاریهای گرم در جنوب شرقی آمریکا می¬کند. علاوه بر این، الگوی SST اقیانوس آرام شمالی شباهت بیشتری به الگوی نوسان دهه¬ای مثبت اقیانوس آرام (PDO) دارد، که گرایش به PNA مثبت مخالف لا نینا دارد. بنابراین فشار ناشی از نوسانهای دمای سطحی اقیانوس آرام به نظر می¬رسد در بهترین حالت در اوایل فصل پاییز متناقض یا ضعیف باشد.

http://up.iranjoman.com/images/tw6q04tui3i8u990gnm.png

شکل 13. آخرین ناهنجاری نوسان دمای سطح آب دریا اقیانوس آرام با میانگین هفتگی (پایان 11 اکتبر2016). داده¬ها از مجموعه داده NOAA OI با وضوح بالا است. ساختار نوسان سطحی لانینا اقیانوس آرام با آب سرد در نزدیکی خط استوا در شرق و مرکز استوایی اقیانوس آرام را نشان می¬دهد. آب های گرمتر از نرمال نیز درون اقیانوس جنب حاره ای آرام شمالی و در امتداد ساحل غربی شمال امریکا و در امتداد ساحل شرق آسیا گسترش می¬یابد. دمای آبهای بالاتر از حد نرمال در سراسر آبهای جنب قطبی اطلس شمالی در نزدیکی گرینلند و ایسلند توسعه می¬یابد.

همچنین توجه داشته باشید نوسانهای دمای سطح آب دریا شمال اطلس شمالی در همان زمان گرمتر از زمان مشابه در سال گذشته است. نوسان دمای سطح آب دریا اطلس شمالی برای چند زمستان به طور استثنایی سرد بود، که به اعتقاد من به واسطه یک گرادیان نصف النهاری دما افزایش یافته، جت استریم تقویت شده، یک NAO مثبت و اروپا گرم را به همراه دارد. به طور بالقوه SSTs به طور قابل ملاحظه گرم در این زمستان می¬تواند شرایط معکوس با یک گرادیان نصف النهاری دما ضعیف شده، جت استریم تضعیف شده، یک NAO منفی و اروپای سردتر را به همراه داشته باشد. اما هنوز هم خیلی زود است و بسیاری از عوامل پیچیده درگیر دیگر وجود دارد که هنوز ناشناخته است. حتی SSTs در شمال اقیانوس آرام شمالی می¬تواند القا کننده بلاکینگ جغرافیایی بالا در زمستان آتی باشد. اما هنوز هم خیلی زود و بسیاری از عوامل پیچیده دیگر وجود دارد هنوز ناشناخته مانده است.

پوشش برف نیمکره شمالی
پوشش برف در هفته اول اکتبر در سراسر اوراسیا پیشرفت سریع داشت اما از هفته دوم اکتبر متوقف شد. این منجر به توسعه پوشش برف بالاتر از نرمال شده اما به شاخص میانگین نزدیک است. بنابراین، مهم خواهد بود نظارت پوشش برف در سراسر اوراسیا در ماه¬های باقی مانده صورت بگیرد. AO منفی پیش¬بینی شده و ارتفاع پایین¬تر از حد نرمال در سراسر سیبری باعث می شود پوشش برف تا پیشرفت به سمت حالت عادی و حتی بالاتر از نرمال ادامه می¬یابد. با AO/NAO منفی پیش¬بینی شده تا پایان ماه اکتبر، اطمینان به رشد پوشش برف در اوراسیا در ماه اکتبر، بالاتر از حد نرمال، یک بار دیگر در این سال وجود دارد. پوشش برف بالاتر از حد نرمال تقویت کننده AO منفی/ورتکس قطبی ضعیف شده و تقویت فرابار سیبری می¬باشد و زمستان آینده با هوای سرد در سراسر اقلیم  NH مواجه خواهد بود.


نظرات 9 + ارسال نظر
جواد سه‌شنبه 4 آبان 1395 ساعت 18:09

سلام خسته نباشید .پیش بینی اذر و زمستان برا ایلام مخصوصا جنوب ایلام خواستم .ممنون میشم اطلاع رسانی کنید خیلی برام مهمه کشاورز دیم کار هستم

با سلام

بارش ها در آذرماه بخصوص در اوایل ماه قد ری کمتر از نرمال های بلند مدت می تواند باشد از نیمه ماه و طی زمستان بارش ها در غرب و جنوب غرب کشور بهبود پیدا خواهند کرد.

مرتضی سه‌شنبه 4 آبان 1395 ساعت 12:22

با سلام
با اینکه هنوز دو ماه از پاییز مانده اما میخواستم نظر شما در مورد اذر و زمستان منطقه جنوب غرب از جمله یاسوج چگونه است؟از لحاظ بارشی و سرما
ممنون

با سلام

به نظر می رسه از نظر دمایی به طور کل متوسط دمای هوا در استان شما در برهه آذر ماه متمایل به فراتر از نرمال های بلند مدت دوره بلند مدت باشه و بارش های قدری کمتر از نرمال ها که با حرکت به سمت اواخر آذر و طی زمستان سطح ریزش ها به حد هنجارهای بلند مدت نزدیکتر می گردد و تا حدودی کمبودها را جبران می نماید.

حسین چهارشنبه 28 مهر 1395 ساعت 14:50

سلام داداش ایا زمستان 95 در شهر کاشان سرد خواهد بود یا خیر ایا امسال در کاشان در زمستان 95 شاهد بارش برف سبک برف خواهیم بود یا خیر ایا احتمال داره برف سنگین هم در کاشان بیاد یا خیر ایا امسال سال خوبی از نظر بارشی خواهیم داشت یا خیر با تشکر.

حسین چهارشنبه 28 مهر 1395 ساعت 14:48

سلام داداش وضع بارش و دمایی کاشان در اذر و طی زمستان 95 چگونه خواهد بود ایا امسال شهر کاشان بارش نرمال خودش را دشت میکنه یا خیر بارش نرمال در کاشان در یک سال چند میلی متر هست با تشکر.

میلاد دوشنبه 26 مهر 1395 ساعت 20:31

سلام میشه بگید بارش های امسال کم تر از حد نرمال هست یا خیر ؟؟بعد چه بخش هایی از ایران امسال بارششون کم تر از حد نرمال؟؟

با سلام اطلاعاتی که ما کسب کردیم کاهش بارش های فصل پاییز هست که بیشتر خود را در بخش های غربی کشور نشون میدن اما انتظار بر این هست از اواخر فصل وضعیت بارش ها رو به بهبود رفته و در فصل زمستان تا حدی این کاهش جبران گردد

میلاد دوشنبه 26 مهر 1395 ساعت 20:28

سلام میشه بگید بارش ها امسال کم تر از حد نرمال هست یا خیر

با سلام در فصل پاییز بله بارش ها تمایل به کاهش را نشان داده اما در اواخر فصل و طی زمستان تا حدودی این کاهش جبران می گردد.

حسین دوشنبه 26 مهر 1395 ساعت 07:44

با سلام
به تازگی پیش بینی سایت Accuweather برای زمستان امسال منتشر شده است . در این پیش بینی وجود لانینای ضعیف و گرم بودن آبهای شرقی اقیانوس هند را از عوامل تاثیر گذار بر روی شرایط بارشی آسیا بیان کرده است و نتیجه گیری کرده است امسال شرایط طوفانی کمتری نسبت به پارسال خواهیم داشت و بارشهای سنگین تنها برای جنوب شرق آسیا ( مالزی ، فیلیپین و..)اتفاق خواهد افتاد و بارشهای منطقه غرب آسیا و از جمله کشور ما وضعیت مطلوبی ندارد و شروع بارشها را از اواسط زمستان تخمین زده است . سوال اینجاست که آیا میتوان با این دو فاکتور و در این زمان ( مهرماه ) به این پیش بینی اعتماد کرد و آیا میتوان نتیجه گرفت سال آبی بدی در پیش رو داریم ؟

با سلام

چشم اندازهای که این سایت ارائه می دهند کلی می باشد و در برگیرنده جزئیات نیست. بله بر اساس اطلاعات جهانی میزان نرخ بارش ها بر روی قاره دریایی و اقیانوسیه فراتر از نرمال می باشد اما این تمام ماجرا نمی باشد بر اساس برخی از شواهد به نظر می رسه مکانیسم هایی وجود دارد که به طور غیر کلاسیک طی اواخر فصل پاییز و طی زمستان به واسطه آنها کشور تحت تیر راس موج های بارشی قرار می گیرد.

رضا یکشنبه 25 مهر 1395 ساعت 17:58

سلام آپ بعدی کی ان شاءالله میزاری.تکلیف زمستان کی قطعی میشی .که وضعیت توزمستان به چه صورت هست گرمه .سرده کم بارش.پربرف.پر باران.

با سلام

نمیدانم آپ بعدی چه هنگام ارائه می گردد اما احتمالا برای اواسط آبان باشد و به نظر می رسد آپدیت نهایی در اواخر آذر ارائه و فصلنامه زمستان نهایی گردد

محمدی شنبه 24 مهر 1395 ساعت 14:51

سلام.میشه مختصر بگین زمستان امسال سرد و برفی میشه؟

با سلام این احتمال وجود داره منتظر‌آپدیت های بعدی باشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد