آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

تحلیل نقشه های هواشناسی 14 روز آینده (طی هفته چهارم مهر و هفته اول آبان 1395) + نقشه ها


بررسی نقشه های پیش یابی هواشناسی طی دو هفته آینده (هفته چهارم مهر و هفته اول آبان 95) نشان دهنده فعالیت یک سامانه کم ارتفاع فعال شمالی از سمت روسیه می باشد که ضمن ایجاد جریانات گرادیان نصف النهاری شمالی بر روی عرض های بالا،  موجب حاکمیت توده هوای سرد بر روی نیمه شمالی و شرقی کشور خواهد شد. این هوای سردتر از نرمال از اواسط هفته چهارم مهر 95 در بخش های شمالی کشور مستقر شده و انتظار می رود طی هفته اول آبان نیز این های سرد در نوار شمالی، شمال شرقی کشور باقی بماند.


نفوذ هوای سرد با همراهی زبانه های توده هوای پرفشار سطح دریا از عرض های شمالی به روی سواحل دریا کاسپین موجب می گردد که بارش ها در نوار ساحلی شمال کشور تداوم و تشدید گردد. لذا هسته بارش در هفته چهارم مهر 95 بر روی جنوب غرب سواحل کاسپین و استان گیلان خواهد بود. این هوای بارانی همچنین بر روی سایر مناطق واقع در نوار شمالی کشور نیز پیش بینی می شود. در طی هفته اول آبان نیز بیشترین میزان بارش ها از جنوب غرب سواحل کاسپین شامل استان گیلان و غرب مازندران انتظار می رود.


در سایر نواحی کشور طی 14 روز آینده  به دلیل حاکمیت الگوی مداری جریانات به همراه افزایش ارتفاع ستون جو شرایط ایجاد ناپایداری منجر به بارش مهیا نخواهد بود.


http://up.iranjoman.com/images/51399fb4053tbyr9pfln.png

 

 

بر اساس نقشه های پیش یابی بارش طی 14 روز آینده، پیش بینی می شو طی هفته آخر مهر 95 بر روی استان های واقع در نوار شمالی کشور شامل استان های آذربایجان غربی، شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی و رضوی و همچنین نواحی شمالی و مرتفع دامنه های البرز بر روی استان های زنجان، قزوین، دامنه های البرز مرکزی و سمنان با پدیده افزایش ابر و بارش باران مواجه باشند. که با توجه به کاهش دمای هوای که مورد انتظار می باشد، بارش بر روی نواحی مرتفع استان های آذربایجان غربی، شرقی، اردبیل، گیلان و همچنین دامنه های شمالی و البرز در استان مازندران و برخی از نواحی مرتفع خراسان رضوی به صورت برف می تواند نمایان گردد.


بیشترین میزان بارش طی هفته چهارم مهر 95 بر روی استان های اردبیل، گیلان، مازندران پیش بینی می شود که بالاترین میزان مجموع بارش 7 روزه در این برهه از آن نواحی شمالی - غربی استان گیلان با محدوده بارشی 90 الی 100 میلی متر پیش بینی می شود.

  

 با توجه به مدل های دمایی، طی هفته چهارم مهر 95، به سبب نفوذ هوای سرد از اواسط روز شنبه 24 مهر 95 از سمت شمال غرب و نوار شمالی کشور کاهش دما رخ خواهد داد. اگر بخوایم مقایسه دمایی در این خصوص داشته باشیم طی هفته چهارم مهر 95 کاهش دمایی در حدود 8 درجه در شمال غرب کشور (در نواحی مرتفع شمالی تا 12 درجه) و در نوار ساحلی کاسپین بین 8 تا 12 درجه سلسیوس، در سایر بخش های نیمه شمالی بین 6 الی 8 درجه و در شمال شرق و بخش شرقی کشور تا بیش از 12 درجه سلسیوس کاهش دما هوا پیش بینی می شود.

متئوگرام ایستگاه های اردبیل، رشت و مشهد:


http://up.iranjoman.com/images/xfpc2535z154f928h6.png



http://up.iranjoman.com/images/tpitko2bd829fnj8ycwu.png



http://up.iranjoman.com/images/puv0o68uq3n0ckacm4.png


به نظر می رسد طی روزهای شنبه و یکشنبه مورخ 24 و 25 مهر 95، با عبور جبهه هوای گرم از بخش های شرقی سواحل دریا کاسپین برای نواحی از استان های مازندران و گلستان وزش بادهای جنوبی و گرم منجر به افزیش ملموس دما هوا در برخی از نواحی این استان ها شده که این هوای گرم خیلی سریع از روز یکشنبه به بعد با رخنه هوای سرد شمالی جایگزین می گردد و کاهش ملموس دمای هوا در این نواحی رخ خواهد داد.


برای شمال شرق کشور روز یکشنبه 25 مهر 95 عمدتا افزیش دما خواهیم داشت که این افزایش دمای هوا بتدریج از روز یکشنبه اواخر  وقت جایگزین با هوای سرد شمالی شده و کاهش ملموس دما هوا از اواسط هفته آخر مهر 95 تا روز چهارشنبه 28 مهر تا بیش از 12 درجه درجه سلسیوس پیش بینی می شود.


بطور کل طی هفته چهارم مهر 95 متوسط دمای هوا در استان های آذربایجان غربی، شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، رضوی، زنجان،قزوین، البرز، تهران، سمنان، چهارمحال و بختیاری و بوشهر  کمتر از نرمال بوده و در غالب روزهای این هفته از متوسط دمای هوا سردتر از نرمالی برخردار خواهند بود. این در حالی ست در سایر استان ها شامل  استان های واقع در دامنه های زاگرس میانی، نیمه جنوبی و جنوب شرق کشور متوسط دمای هوا گرمتر از نرمال خواهد بود. در طی هفته اول آبان 95 در استان های اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی و رضوی و نواحی از خراسان جنوبی ، سمنان و بوشهرمتوسط دما هوای خنک تر از نرمال در غالب برهه هفته تسلط یافته و این در حالی ست که در استان های جنوبی  و واقع در دامنه های زاگرس مرکزی و جنوبی  هوای گرم تر از نرمالی در این مدت حاکم خواهد بود.


http://up.iranjoman.com/images/0f1zujrra0tank2nk872.png


بر اساس نقشه های پیش یابی مجموع بارش برف طی هفته آخر مهر 95 بر روی استان اردبیل و نواحی شرقی استان آذربایجان شرقی نسبت به سایر مناطق بارزتر می باشد. پیش بینی می شود. میانگین ارتفاع بارش برف در برخی از نواحی استان اردبیل در این زمان به 12 الی 15 سانتی متر بالغ گردد و این رقم برای قلل غربی استان به 20 الی 22 سانتی متر نیز خواهد رسید.


در طی هفته اول آبان 95 نیز بیشترین میزان ریزش برف از آن استان اردبیل و شمال غرب استان گیلان در امتداد دامنه های البرز غربی خواهد بود. بطور که در نواحی مرتفع استان گیلان مجموع ریزش برف در اولین هفته آبان 95 به 15 الی 16 سانتی متر و در استان اردبیل به 12 الی 13 سانتی متر بالغ می گردد.


بر اساس نقشه پیش یابی مجموع بارش برف 14 روزه مدل GFS نواحی که دارای بیشترین میزان برف تجمعی 14 روزه منتهی به 7 آبان 95 می باشند شامل قلل واقع در غرب استان اردبیل و نواحی مرتفع شرقی استان متمرکز بر ارتفاعات غربی البرز بین دو استان اردبیل و گیلان و همچنین دامنه های البرز مرکزی در غرب استان مازندران خواهد بود. مجموع برف ریزش یافته بر اساس این پیش بینی در قل مرتفع غرب استان اردبیل تا بیش از 1 متر، در نواحی شرقی استان ارتفاعات البرز غربی واقع در مرز بین دو استان اردبیل و گیلان تا بیش از 60 سانتی متر و در غرب استان مازندران تا بیش از 40 سانتی متر پیش بینی می شود.


نقشه مجموع بارش برف طی 14 روز آینده از منظر مدل GFS و 5 روزه اسمبل مدل esmwf EPS در ذیل آمده است:


http://up.iranjoman.com/images/dhb6esuqmxtzco4c3.png


سامانه فعال کم ارتفاع آسیایی با عبور از شمال کشور ضمن ایجاد جریانات گرادیان نصف النهاری شمالی در سرتاسر غرب روسیه بواسطه واچرخندی (آنتی سیکلونی) حوضه اسکاندیناوی موجب کاهش ارتفاع ستون جو در سطح منطقه و عقب رفتن خطوط کانتری ضلع شمالی واچرخند جنب حاره ای طی هفته چهارم مهر 95 خواهد شد.  عقب رفتن جانب شمالی پر ارتفاع از سطح منطقه در لایه میانی جو و نفوذ زبانه های توده هوای پرفشار سطح دریا از سمت شمالی که با ریزش های شمالی همراه می باشد موجب کاهش ملموس دمای هوا در نیمه شمالی ـ شرقی کشور طی هفته آخر مهر 95 خواهد شد و بارش ها در نوار شمالی و سواحل دریا کاسپین از پدیده های غالب در این مدت بشمار می رود.


به دلیل شکل گرفتن آرایش خطوط مداری در لایه های میانی جو و نابهنجاری بالاتر از نرمال ارتفاع سطوح میانی جو بواسطه همپیوندی پر ارتفاع جنب حاره با فراز عرض های شمالی در غرب منطقه در سایر استان های کشور به نظر نمی رسد طی 14 روز آینده پدیده منجر به بارش رخ دهد و تنها در برخی نواحی مرتفع دامنه های زاگرس جنوبی و میانی احتمال تشکیل همرفت هایی دور از انتظار نمی باشد. بدین تر تیب با فرا رسیدن آبان ماه مجموع ریزش کل در نیمه غربی کشور در مقایسه با مقادیر نرمال نابهنجاری منفی را کسب خواهد نمود.


طی هفته اول آبان 95 گسترش جریانات پایدار جوی و استیلای سرتاسر منطقه توسط زبانه های توده هوای پر فشار سطح زمین موجب ایجاد الگوی واچرخندی شده و بارش   محدود به نوار شمالی و سواحل دریا شمال کشور خواهد بود و سرمایش هوا با نفوذ بیشتر زبانه های پر فشار سطح دریا به جانب شمالی  - شرقی به عرض های جنوبی تر گسترش خواهد داشت.


http://up.iranjoman.com/images/d8z6zwvmcs39ea9squc1.png


نظرات 2 + ارسال نظر
Hosein شنبه 24 مهر 1395 ساعت 01:43

سلام
کاش میشد علاوه ب بارورکردن ابرها جهت اونا رو هم تغییر داد
مردم جنوب کشورم بارش میخوان
مرسى

احسان جمعه 23 مهر 1395 ساعت 21:34

مرسی از زحمات استاد شهبازی عزیز . بسیار جامع و مفید بود

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد