آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

طی روزهای اخیر رخ داد: عبور کردن شاخص گرما (heat index) به بالاتر از حد تئوری تعریف شده در مناطقی از ایران و خاورمیانه !!!



ترجمه: مهرداد شهبازی

به نقل از: روزنامه واشتنگتن پست مورخ ۲۲ جولای ۲۰۱۶



دو منطقه در خاورمیانه با دمای ۵۳.۹ درجه سلسیوس، گرمترین رکورد که تاکنون در نیمکره شرقی، احتمالا دنیا ثبت شده اند.


 

دماهای ترسیم شده در خاورمیانه توسط مدل GFS که در جمعه ۱ تیر ۱۳۹۵ به ۵۳.۹ درجه سلسیوس رسید.

 

در میتریبا (Mitribah)، کویت به دمای حاد ۵۴ درجه سلسیوس در روز پنجشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۵ رسید و طی روز جمعه در بصره، جیوه دماسنج تا عدد ۵۳.۹ درجه سلسیوس بالا رفت. اگر این داده ها تایید شوند، این مقادیر باورنکردنی نشان دهنده دو رکورد گرمترین دماها ثبت شده تا کنون بر مبنای جف مسترز (Jeff Masters) و تاریخ نگار هواشناسی کریستوفر بارت (Christopher Burt) از هواشناسی آندرگراند (Weather Underground) در نیمکره شرقی، محسوب می گردند.

 

همچنین ممکن است که دمای ۵۴ درجه سلسیوس میتریبتا با بالاترین دمایی که تاکنون در هر جای جهان اندازه گیری شده است منطبق باشد. دماهای میتریبا و بصره احتمالا بالاترین دماهای ثبت شده خارج از دره مرگ کالیفرنیا تاکنون می باشد.

  

دره مرگ هم اکنون رکورد بالاترین دمای جهان با مقدار ۱۳۴.۱ درجه فارنهایت ( ۵۶.۷ درجه سیلسیوس) را دارا ست که در ۱۰ جولای ۱۹۱۳ ثبت شده است. اما بارت اعتقاد ندارد که این یک ارزیابی معتبر باشد:

 


بارت نوشت:

 

"رکورد مورد بررسی شده می تواند بیش از هر مورد دیگر در آمریکا باشد. من چیز دیگری برای اضافه کردن به بحث خارج از اعتقاد خود در این خصوص ندارم بنابر این زمانی که یک بررسی در تمامی شواهد صورت می گیرد، به احتمال زیاد یک مطالعه دقیق به نظر نمی رسد"

 

اگر شما رکورد دره مرگ را از سال ۱۹۱۳ کنار بگذارید، دما گزارش شده ۵۴ درجه سلسیوس روز پنج شنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۵ میتریبا بالاترین دمای شناخته شده جهان است که همچنین در ۳۰ ژوئن ۲۰۱۳ در دره مرگ و همچنین در Tirat Tsvi اسرائیل در ۲۲ ژوئن ۱۹۴۲ مشاهده شده است. اما متخصصان می گویند اندازه گیری داده دمایی اسرائیل بحث برانگیز است.

 

بصره، که شهری با جمعیت ۱.۵ میلیون نفری حدود ۱۲۰ کیلومتری شمال غرب خلیج فارس، دمای تاریخی را در دو روز متوالی ثبت کرده است. در روز پنج شنبه دمای آن ۵۳.۳ درجه سلسیوس بوده که بالاترین دمای ثبت شده در عراق تا کنون است، و پس آز آن در روز جمعه افزایش یافت و تا ۵۴ درجه سلسیوس درجه رسید.

 

در حالی که بالاترین دماهای خاورمیانه در مکان های خشک زمین دیده می شود، مکان هایی در مناطق شرجی تر خلیج فارس و خلیج عمان با ترکیب ناخوشایندی از گرما و رطوبت مواجه هستند. دمای هوا حدود ۱۰۰ درجه فارنهایت (۳۸ درجه سلسیوس) توام با سطوح نجومی رطوبت موجب افزایش مقادیر شاخص گرما (heat index) شده، که نشان دهنده میزان گرما حسی هوا ست، به معنای واقعی خارج از نمودارهاست.

 

در شهر فجیره، در ساحل شرقی امارات متحده عربی، نقطه شبنم که یک معیار رطوبتی ست، روز پنج شنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۵ به ۹۰ درجه فارنهایت (۳۲ درجه سلسیوس) در ساعت ۴ عصر به وقت محلی رسیده است. نقطه شبنم ۹۰ درجه فارنهایت، در توام با دمای هوای ۹۷ درجه فارنهایت (۳۶ درجه سلسیوس)، به شاخص گرما بالاتر از ۱۴۰ درجه منتج می گردد (۶۰ درجه سلسیوس).

 

با این حال، این ترکیب رطوبت و گرما بسیار بالاتر از سطوح فوقانی طراحی شده جهت ارزیابی شاخص گرما است. این شاخص، که توسط استیدمن (R.G. Steadmanدر سال ۱۹۷۹ ایجاد شده است، در واقع صرفا به منظور محاسبه مقادیر تا حدود ۱۳۶ درجه فارنهایت است. در بندر ماهشهر ایران در روز پنج شنبه، دمای هوا به میزان ۱۰۶ درجه فارنهایت (۴۱ درجه سلسیوس) ثبت شده است، که با نقطه شبنم ۸۶ درجه فارنهایت (۳۰ درجه سلسیوس) توام شده، شاخص گرمایی بیش از ۱۴۰درجه فارنهایت (۶۰ درجه سلسیوس) خارج از محدوده را ایجاد نمود. این شرایط تنها کمی کمتر از ۳۱ جولای سال گذشته است، وقتی که بندر ماهشهر دمای هوای ۱۱۵ درجه فارنهایت (۴۶ درجه سلسیوس) و نقطه شبنم ۹۰ فارنهایت (۳۲ درجه سلسیوس) را ثبت کرده است و منجر به شاخص گرمایی فراتر از حد ۱۶۵ درجه فارنهایت (۷۴ درجه سلسیوس) شده بود. بندر ماهشهر در مجاورت خلیج فارس در جنوب غربی ایران قرار دارد.

 

در بسیاری از نقاط خشک تر بصره، زمانی که دمای هوا در روز جمعه ۱ مرداد ۱۳۹۵ به ۵۴ درجه سلسیوس درجه رسید، نقطه شبنم تنها ۳۰ درجه به همراه رطوبت نسبی به میزان ۴ درصد بود. این شرایط یک شاخص گرما کمتر از دمای هوای واقعی را ایجاد می کند از حدود ۱۱۵ درجه فارنهایت (۴۶ درجه سلسیوس). یعنی هوای فوق العاده خشک به شکل داغ حس نمی شود.

 

شرایط سوزان مشاهده شده در خاورمیانه در دو تابستان اخیر ممکن است نشانه گرمایش بسیار بیشتر در آینده هم باشد. مطالعه ای که در مجله تغییر آب و هوای طبیعی در اکتبر (journal Nature Climate Change)  منتشر شد اشاره کرده است که در آخر قرن جاری، به دلیل تغییر آب و هوا، دما ممکن است بسیار بالاتر از حد بقای انسان باشد.

 

در ماه مارچ، آکادمی ملی علوم (National Academy of Sciences) گزارشی را منتشر کرد که بیان نمود: در میان پدیده های آب و هوا، موج های گرمایی در حال بدتر شدن بوده که می توان به سادگی آنها را به تغییرات آب و هوایی عوامل انسانی منتسب دانست.


نکته: نسخه اصلی این داستان نشان دهنده درجه حرارت ۱۲۹.۲ درجه فارنهایت (۵۴ درجه سلسیوس) درجه بصره در روز جمعه ۱ تیر ۱۳۹۵ مبنی بر اطلاعات پست شده در Weather Underground است. اما اطلاعات آپدیت شده مربوط به OgiMet، که داده های آب و هوا را از سراسر جهان جمع آوری می کند، نشان می دهد دمای بیشینه در واقع ۱۲۹ درجه فارنهایت (۵۳.۹ درجه سلسیوس) بوده است. همه دماهای ثبت شده در این پست اولیه بوده و منتظر تایید از سوی سازمان هواشناسی جهانی می باشد.

 

 


بالاترین رکوردهای عراق تا کنون مربوط به امسال در شهر بصره



اداره هواشناسی هواشناسی عراق گفت: روز یکشنبه  با حداکثر دمای مطلق ۵۳.۹ درجه سیلسیوس در جنوب شهر بصره، گرمترین روز را تاکنون در سال جاری ثبت کرده است.


گرما طاقت فرسا روز جمعه اکثر شهروندان را مجبور کرد که تقریبا از تردد در خیابان ها اجتناب و یا در رودخانه ها شنا کنند. افزایش درد و رنج ساکنین از قطعی برق دیرینه بوده که در اصل به دلیل دماهای تصاعدی و کاهش در واردات برق از همسایه آن ایران می باشد.

 

هواشناس، ناقام محمد (Nagham Mohammed) به آسوشیتد پرس گفت: از روز یکشنبه، انتظار می رود که دما به بیش از ۴۹ درجه سیلسیوس در بصره برسد و در روزهای آتی کاهش یابد.

 

محمد افزود که دماها در بغداد احتمالا به ۴۵ درجه سلسیوس می رسد. مورخ آب و هوا، کریستوفر بارت (Christopher C. Burt) از بخش خصوص Weather Underground می گوید: دمای بصره دومین رکود گرمترین دما" اندازه گیری موثق در روی زمین" پس از ۵۴ درجه سلسیوس (۱۲۹.۲ درجه فارنهایت) در کویت در همین روز ثبت شده است.

 

دمای کویت با دمای دره مرگ ۵۴ درجه برابری می کند، که در ۳۰ ژوئن ۲۰۱۳ به عنوان بالاترین دمای واقعی اندازه گیری شده بر روی زمین است. بارت اضافه می کند: بسیاری از دماهای بالاتر در گذشته ثبت شده است که جای بحث دارند. در روز چهار شنبه، دما تا ۵۱ درجه در بغداد بالا  رفته و در بصره به بیش از ۵۳ درجه سانتی گراد می رسد. روز گذشته، دولت اعلام کرد که دو تعطیلی دو روزه اجباری ادارات از چهارشنبه شروع می شود که اولین اعلام تعطیلی مربوط به دمای هوا در این تابستان بوده است. چنین تعطیلات عمومی زمانی که موج های گرمایی در تابستان بسیار زیاد می شود، غیرمعمول نیست. 


بخش هواشناسی عراق گفت: که این هفته دما بسیار بالاتر از میانگین گرما مورد انتظار در ماه آینده است.


دماهای بالا تابستان، در عراق معمول است و قطعی فراگیر برق زندگی را برای عراقی ها در دمای حدی سخت تر می کند. برای غلبه بر این گرما، عراقی ها یا داخل منزل بسر برده و یا در رودخانه ها شنا می کنند. در برخی مکان های عمومی، دوش هایی برای آنهایی که می خواهند خنک شوند تعبیه شده است.

 

در سال های اخیر موج های گرما از زمان تهاجم آمریکا در سال ۲۰۰۳ به مشکلات مردم عراق که با آن دست و پنجه نرم می کردند، شامل نابسامانی هایی از جمله خشونت روزمره، منازعات سیاسی، خدمات عمومی ضعیف، مهاجرت عظیم متخصصان به خارج و نرخ های بالای جرم و جنایت مانند آدم ربایی، دزدی مسلحانه و کشتارها اضافه شد.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد