آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

جولای 2016 گرم‌ترین ماه تاریخ زمین یا دست‌کم گرم‌ترین ماه این سیاره از اواخر قرن نوزدهم !



آمارها نشان می‌دهند ماه جولای سال ۲۰۱۶، یعنی ماه گذشته‌ی میلادی، گرم‌ترین ماه تاریخ زمین یا دست‌کم گرم‌ترین ماه این سیاره از اواخر قرن نوزدهم به بعد بوده است


جولای ۲۰۱۶ ؛ گرم‌ترین ماه تاریخ جولای 2016 ؛ گرم‌ترین ماه تاریخ شاید هنوز افرادی باشند که لجوجانه گرم شدن کره‌ی زمین در اثر فعالیت‌های تولیدی بشر را انکار می‌کنند یا این پدیده را صرفا پدیده‌ای مقطعی می‌بینند که اگر به حال خودش رهایش کنیم درست می‌شود. اما ظاهرا این طور نیست. 



آمارهای مختلف نشان می‌دهند دمای زمین، دست‌کم در صد سال گذشته، به صورت خطرناکی در حال افزایش بوده است. بر اساس همین آمارها، ماه جولای امسال هم رکورد گرم‌ترین ماه تاریخ را شکسته است. ماه جولای (یعنی تیر و مرداد خودمان) همیشه گرم‌ترین ماه سال محسوب می‌شود. زیرا این ماه‌ها گرم‌ترین ماه‌های تابستان در نیم‌کره‌ی شمالی محسوب می‌شوند. درست است که در همین زمان اهالی نیم‌کره‌ی جنوبی در زمستان به سر می‌برند، اما به طور کلی نیم‌کره‌ی شمالی به دلیل داشتن نسبت بالاتر زمین به دریا، تغییرات حرارتی بیشتری هم دارد.

 

 

این یعنی تابستان‌های نیم‌کره‌ی شمالی گرم‌تر از تابستان‌های نیم‌کره‌ی جنوبی و زمستان‌های آن سردتر از زمستان‌های جنوب است. اما ماه جولای امسال از یک تابستان معمولی هم گرم‌تر بوده است. تا پیش از این رکورد گرم‌ترین ماه تاریخ به همین ماه در سال ۲۰۱۱ تعلق داشت، اما امسال زمین گرمای بیش از آن چه پنج سال قبل تجربه کرده بود را به خود دید. 



میانگین گرمای زمین در جولای امسال نزدیک به یک درجه از میانگین دمای ماه جولای در دهه‌ی گذشته هم بیشتر بوده است. سه مرجع مختلف این رکوردشکنی گرمای زمین را ثبت و تایید کرده‌اند. موسسه‌ی Goddard که از سازمان‌های وابسته به NASA محسوب می‌شود، بر اساس آمارهایی که از سال ۱۸۸۰ میلادی گردآوری کرده، تایید کرده است که از این تاریخ تا امروز، زمین هیچ ماهی را به گرمای جولای ۲۰۱۶ به خود ندیده است. 


موسسه‌ی هواشناسی ژاپن و سازمان بررسی تغییرات آب و هوایی کوپرنیکوس در اروپا هم این گفته‌ی Goddard را تایید کرده‌اند.



پیش از این NASA اعلام کرده بود در میان سال‌های تاریخ، سال ۲۰۱۵ رکورددار گرم‌ترین سال است. اما با توجه به آمارهای امسال، به نظر می‌رسد به احتمال ۹۹ درصد تا پایان سال این رکورد به سال ۲۰۱۶ تعلق خواهد گرفت. 


گرم شدن زمین آسیب‌های بسیاری را به حیات گیاهی و جانوری این سیاره وارد کرده و دانشمندان از تاثیرات ویران‌گر آن بر آینده‌ی حیات بشر نیز ابراز نگرانی کرده‌اند.


نظرات 1 + ارسال نظر
نییییلوفر جمعه 29 مرداد 1395 ساعت 17:50 http://maloosak.69.mu

زندگیتون سرشار ازمحبت ، مهربانی و دریایی از عشق و امید خیلی باعث افتخاره پیش منم بیاین مرسییییییییی
65168

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد