آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

آیا لانینا می تواند جهان را از رکودهای گرمایش محافظت نماید ؟



 سی ان ان، بن وستکات، مترجم: مهرداد شهبازی 

پنجشنبه 28 مرداد 1395 


سی ان ان - طبق بررسی های سازمان ناسا، ژوئیه 2016 در ردیف شکست رکورد دمای جهانی قرار گرفته و گرمترین ماه جهان تا کنون بوده است. اما ممکن است تغییرات در غالب یک الگو آب و هوا لانینای در حال توسعه (از سال 2017) در راه باشد



روز سه شنبه (۱۶ ژوئیه) ناسا در بیانیه ای تائید گرمترین ژوئیه تاکنون را صادر کرد که  با احتساب دماهای هوا و سطح دریا، تقریبا یک درجه تمام بالاتر از حد میانگین در مقایسه با اندازه گیری های سال های بین ۱۹۵۱ الی ۱۹۸۰ می باشد. 

 

 

از اکتبر سال 2015 هر ماه یک رکورد جدید جهانی گرمترین دماها ثبت شده است


این وضعیت مصادف با یک الگوی غیرعادی النینو قوی بود که باعث گرمای شدید و خشکسالی در سراسر آسیا جنوب شرقی و همچنین بالا بردن سطح دما جهانی شد.


گاوین اسمیت (Gavin Schmidt) رئیس موسسه مطالعات فضایی گودارد سازمان ناسا (Goddard Institute for Space Studies)  اعلام کرد: تقریبا اطمینان حاصل شده که ۲۰۱۶ نیز گرمترین سال در رکورد خواهد بود.


لانینا در نهایت می تواند روند دماها را کندتر نماید


در هفته گذشته، مرکز پیش بینی اقلیمی دولت ایالات متحده گفت: یک احتمال ۵۵ الی ۶۵ درصدی گسترش یک الگوی آب و هوا لانینا در نیمه دوم سال وجود دارد.“ 


رویداد آب و هوایی لانینا هنگامی رخ می دهد که آب ها در مرکز و شرق اقیانوس آرام سردتر از معمول باشد، بر خلاف آن طی الگوی النینو اقیانوس ها گرمتر دیده می شوند. 



این فاز سرد الگو آب و هوایی النینو - نوسان جنوبی (ENSO) معمولا (نه همیشه) به دنبال یک النینو حادث می گردد. 



آگوس سانتوسو (Agus Santoso) عضو ارشد پژوهش در دانشگاه مرکز تحقیقات تغییرات آب و هوایی نیو ساوت ولز (New South Wales) گفت: ” به نظر می رسد یک لانینا ضعیف توسعه نموده و می تواند از اوایل سال ۲۰۱۷ شروع به تاثیر گذاری بر دماها داشته باشد.


او گفت :  ” کشورهای شرق اقیانوس آرام هوایی خنکتر و غرب اقیانوس هوایی گرم و مرطوبتری خواهند داشت، در این بین در سراسر جنوب آمریکا حتی کالیفرنیا کمی خشک و خنک تر خواهند بود. در سوی دیگر اقیانوس آرام اندونزی، مالزی، هوایی به مراتب مرطوب، بارانی و گرمتری را تجربه خواهند نمود.


با توجه به پیش بینی های مرکز پیش یابی آب و هوا، شرایط نشان می دهد به احتمال زیاد لانینا طی پاییز و زمستان در نیمکره شمالی بروز می نماید. 



لانینا چه اثراتی در سطح جهانی دارد ؟


سانتوسو گفت: افزایش دمای جهانی ناشی از تغییرات آب و هوایی و یک النینو قوی می تواند تحت یک الگوی لانینا شروع به کند شدن نماید، اما نه به طور کامل و نه تا سال آینده. او  افزود : ” هنگامی که یک النینو برقرار می باشد، دمای جهانی افزایش یافته (و) اگر لانینا برقرار گردد این افزایش ضعیف تر خواهد شد ... اما با توجه به سابقه شتاب انگیز گرمایش دمای جهانی ما هنوز هم شاهد افزایش دما خواهیم بود اما نه به سرعتی که در سال 2015 شاهد آن بوده ایم.


من انتظار  می دهم  سال آینده افزایش دما جهانی آرام باشد، اما هنوز در حال افزایش. 


نظرات 4 + ارسال نظر
ا دوشنبه 1 شهریور 1395 ساعت 11:58

سلام ... متشکر از لطفتون
سوال های اولیم بدین صورته :

1 - خیلی مواقع دیده میشه که در دریا کاسپین یک کم فشار تشکیل میشه و موجب جنوبی شدن سوی جریانات در شمال کشور و افزایش دما میشه ... این کم فشار چیجوری تشکیل میشه ؟ چرا در دریا تشکیل میشه و از چه نوعی ( حرارتی یا دینامیکی ) هست ؟

2 - پرفشار دینامیکی به واسطه نزول هوا در تراز میانی تشکیل میشه درسته ؟ حالا این پرفشار چرا در همه مناطق تشکیل نمیشه ؟ چرا مثلا در دریا ها دیده نمیشه که تشکیل بشه ؟

سپاس از شما استاد مهرداد عزیز

ا یکشنبه 31 مرداد 1395 ساعت 23:32

سلام استاد مهرداد عزیز
بنده یه سری سوالات کوچیک در مورد ماهیت مراکز کم فشار و پرفشار و در واقع گردش عمومی جو داشتم

آیا محبت می کنید به این سوالات بنده پاسخ بدین ؟
سپاسگزارم

با سلام

بنده در خدمتتون هستم

نییییلوفر جمعه 29 مرداد 1395 ساعت 23:00 http://maloosak.69.mu

زندگیتون سرشار ازمحبت ، مهربانی و دریایی از عشق و امید خیلی باعث افتخاره پیش منم بیاین مرسییییییییی
9816

مجتبی جمعه 29 مرداد 1395 ساعت 21:24 http://http:/

با عرض سلام به شما دوست عزیز ایا امسال میشه امیدی به بارشهای برف سنگین در سرتاسر کشور خصوصا مرکز داشت؟

با سلام بازه زمانی تا فصل زمستان طولانی می باشد و اظهار نظر در مورد این فصل با درصد خطا همراهست اما با توجه به شواهدی که در دست می باشد می توان به برهه هایی با وضعیت زمستانی امید وار بود.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد