آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

پیش بینی آب و هوای کشورطی آذر1394

طی آذر 94 وزن بارش ماهیانه بر روی نیمه دوم آن می باشد، به عبارت دیگر برآیند بارش ماهیانه طی آذر 94 سهم قابل توجهی در نیمه دوم ماه را خواهد داشت. از طرفی دیگر الگوی سرمایشی طی نیمه دوم این ماه و هفته آخر آن دیده می شود. این سرمایش در بیشتر مناطق کشور محسوس و قابل توجه بوده در بخش ها شمال شرق کشور بارزتر می باشد. 


میزان ریزش های آذر 94 در غالب مناطق کشور  در حد نرمال یا گرایش جزئی به کمتر از نرمال می باشد. این در حالیست که در بخش هایی از استان های شمالی و غرب کشور میزان ریزش ها نرمال با گرایش به بالاتر از نرمال را نشان می دهد.


 

 

هفته اول آذر 94، گسترش بزرگ مقیاس یک الگوی پشته پرفشار با مرکزیت سیبری و امتداد آن تا دریا خزر، غرب خاورمیانه و شمال شرق آفریقا دیده می شود که همپیوندی را با پرفشار جنب حاره شمال شرق آفریقا برقرار می سازد. در همین الگو فرابار سیبری در سطح زمین با پر ارتفاع مستقر در لایه های بالایی جو ارتباط دینامیک برقرار می سازد. پیامد این الگو گسترش و  تعمیق جریانات واچرخندی در سرتاسر ناحیه سیبری، غرب روسیه، بخش هایی از آسیا میانه، دریا خزر، قفقاز و ترکیه می باشد. این الگو  در سطح منطقه خاورمیانه الگوی کم بارشی را به وجود می  آورد.

بر روی جنوب فلات ایران حاکمیت کم ارتفاع سبب کاهش ستون جو و برقرار الگوی چرخندی منجر به پایین ماندن متوسط دمای هوا بر روی نیمه جنوبی _ شرقی کشور و پتانسیل رخداد ناپایداری ها می گردد.



در سطح منطقه حاکمیت الگوی شمال غربی تراز میانی جو و نفوذ زبانه های توده هوای پرفشار سبب رخداد الگوی پایدار و سرد در هفته اول آذر 94 نموده و منجر به رخداد غبار در شهرهای صنعتی به سبب سکون نسبی هوا می نماید. در بخش های غربی و میانه شمالی کشور استقرار پشته پر ارتفاع، هوای به نسبت گرمتر از سطح نرمال و  پایداری را ایجاد خواهد نمود.


بر روی بخش های جنوبی _ شرق ایران وجود ناوه کمفشار محصور مانده ضمن تحرک کند آن هوای سردتر و جود پتانسیل رخداد ناپایداری را ایجاد می نماید. 



بر روی حوزه دریا سرخ وجود پتانسیل سرعت تراز 200 هکتوپاسکال نرمال تا 2 واحد بالاتر از سطح نرمال بیانگر وجود الگوی همگرایی بر روی دریا سرخ _ شبه قاره می باشد. این شرایط سطح بالایی جو با گردش نابهنجار واچرخندی تراز 850 هکتوپاسکال بر روی بخش هایی از ترکیه، ناحیه قفقاز، غرب و شمال ایران منجر به حاکم بودن شرایط نزول دینامیک هوا و پایداری جو بر روی غرب و شمال ایران طی هفته اول آذر خواهد داشت.  بر روی کرانه های غربی اقیانوس هند شمالی به سمت دریا عرب و عمان حاکمیت سرعت پتانسیل تراز 200 هکتوپاسکال منفی و واگرایی تراز بالا جو به همراه الگوی چرخندی تراز 850 هکتوپاسکال نشان دهنده صعود هوا در این پهنه و تقویت همرفت می باشد که این ناحیه تا دریا عمان و بخش هایی از جنوب سیستان و بلوچستان گسترش یافته ست. 


الگوی های ترسیم شده در هفته اول آذر 94، بیانگر استقرار ناحیه همرفت بر روی میانه اقیانوس هند بوده و در نتیجه شاخص نوسان مادن جولیان در فاز 2 خود واقع می گردد. در این الگوی طی رخداد النینو در برهه ماه نوامبر بر روی فلات ایران حاکمیت چرخند دیده می شود. 


میزان ریزش های در هفته اول آذر 94، بر روی جنوب شرق و بخش های شرقی کشورنرمال تا  میلی متر بالاتر از سطح نرمال پیش بینی می شود در سایر مناطق نرمال تا 2 میلی متر زیر نرمال پیش بینی می شود. وضعیت دمای هوا در این مدت در نیمه جنوبی کشور بخوص جنوب شرق تا 3 درجه سلسیوس کمتر از نرمال، همچنین بخش های شرقی 2 الی 3 درجه سلسیوس زیر نرمال و 1 الی 2 درجه سلسیوس زیر نرمال پیش بینی می شود. در بخش هایی از البرز مرکزی و جنوب غرب کشور نرمال تا 1 درجه سلسیوس زیر نرمال پیش بینی می شود. سطح دمای هوا بر روی شمال غرب و سواحل خزر بین 1 الی 2 درجه سلسیوس بالاتر از حد نرمال بوده و در سایر مناطق کشور نرمال تا 1 درجه سلسیوس بالاتر از سطح نرمال پیش بینی می شود. 



در هفته دوم آذر 94، الگوی بندال نیمکره شرقی با محوریت حوزه اسکاندیناوی رخ می دهد. الگوی دو قطبی با پشته بالایی (اسکاندیناوی _ شرق اروپا) و پشته پاینی (شمال شرق آفریقا) منجر به هدایت توده های آب و هوا در بستر الگوی نسبتا مداری بر روی حوزه دریا مدیترانه و جنوب اروپا به سمت جنوب غرب آسیا می نماید. 


مرکز فرابار سیبری زبانه غربی گسترده ای را بر روی سرتاسر اوراسیا مستقر نموده بطوریکه در این مناطق میزان فشار سطح دریا نرمال تا 1 هکتوپاسکال بالاتر از سطح نرمال می باشد. این در حالی ست که در ناحیه شمالگان میزان فشار سطح دریا نرمال تا 1 هکتوپاسکال کمتر از نرمال دیده می شد. 





 وضعیت بارش در طی هفته دوم به صورت بارش های نرمال تا 2 میلی متر بالاتر از سطح نرمال در بخش های شمالی و غربی کشور بوده و در سایر مناطق نرمال تا 2 میلی متر زیر نرمال پیش بینی می شود. وضعیت دمای هوا در اکثر مناطق کشور نرمال تا 1 درجه سلسیوس بالاتر از نرمال پش بینی می شود. در بخش های شرقی کشور برای جنوب شرق و همچنین نوار ساحلی خزر دما هوا نرمال تا 1 درجه سلسیوس زیر نرمال انتظار می رود.



طی نیمه دوم آخر ماه، مهم ترین تغییراتی که در الگوی جو فرامنطقه ای رخ می دهد، افزایش میزان ارتفاع تراز 500 هکتوپاسکال در ناحیه قطب شمال، بخش وسیعی از شمال روسیه به سوی اروپا تا شمال غرب آفریقا منجر به  جریانات آنتی سیکلونی  در این  مناطق می گردد. مرکز فعالیت کم ارتفاع ایسلند به صورت سلول واحد در شمال غرب اروپا و فشار زیاد آزور بر روی میانه اقیانوس اطلس جریان جت را بر روی شمال غرب اروپا قوی نموده، اما در مواجه با ساختار بلاک اروپا جریانات کند می گردند. ساختار مورب و در سرتاسر ناحیه سیبری به سوی اروپا تا شمال غرب آفریقا منجر به تقویت جریانات شمالی در لایه های بالایی جو به سوی عرض های جنوب می گردد. ناحیه کم ارتفاع بر روی آسیا مرکزی به سوی آسیا میانه گسترش می یابد. 


 افرایش دما در ناحیه قطب شمال  و  کاهش دما درناحیه وسیعی از آسیای مرکزی به سوی آسیا جنوب غربی الگوی غالب دمایی در نیمه دوم آذر 94  می باشد.



میزان ریزش ها در غالب مناطق کشور نرمال تا 2 میلی متر بالاتر از سطح نرمال پیش بینی می شود. برای بخش هایی از جنوب و جنوب شرق کشور نرمال تا 2 میلی متر زیر نرمال انتظار خواهیم داشت. به لحاظ دمایی، متوسط درجه حرارت در این مدت در اکثر مناطق کشور متمایل به کمتر از حد نرمال بلند مدت خواهد بود. این ناهنجاری در بخش های شمال شرقی ، نواحی شمالی نیمه شرقی و دامنه های شرقی البرز 1 تا 2 درجه سلسیوس زیر نرمال پیش بینی می شود. در سایر مناطق کشور نرمال تا 1 درجه سلسیوس زیر نرمال پیش بینی می شود.



بر طبق مدل cfs v2 طی هفته اول آذر الگوی استقرار پشته بر روی ناحیه ترکیه - کاسپین - آرال و کم ارتفاع جنوب ایران حاکم می باشد. بر روی اسکاندیناوی قرار گیری ناوه کم ارتفاع و پرارتفاع شمال  - مرکز اطلس منجر به گستر ش جبهه روباد قطبی به روی اروپا و الگوی سرد و ناپایدار را در این نواحی ایجاد نموده و بر روی ایران شرایط کم بارشی حاکم می گردد.

در طی هفته دوم  بر روی اسکاندیناوی پشته پر فشار حاکم می گردد و بر روی گرینلند - ایسلند استقرار ناوه کم فشار موجب شرایط مداری قوی بر روی شمال اروپا می گردد. بر روی مدیترانه کم ارتفاع ضعف دیده می شود. همپیوندی ضعیفی بین پرفشار جنب حاره جنوب غرب آسیا _ پر ارتفاع اسکاندیناوی دیده می شود و نواحی تراف غرب و شرق آن بترتیب بر روی مدیترانه مرکزی و آسیا میانه (اورال) حاکم می باشند. 


در طی هفته سوم آذر، گسترش ناحیه پر ارتفاع از اسکاندیناوی تا غرب روسیه و تقویت آن در نواحی جنب قطبی تا قطب شمال بارز می شود. از شدت کمفشار ایسلند کاسته خواهد شد و موقعیت آن به طرف غربی تر به سوی گرینلند می باشد. گسترش ناوه کم ارتفاع آسیای مرکزی - میانه و امتداد آن به سوی فلات ایران در جانب شرقی جریانات شمالی  ساختار Blocking اسکاندیناوی _ غرب روسیه منجر به گسترس الگوی سرمایش بر روی ایران می گردد.


در طی هفته چهارم آذر 94 حفظ ساختار هفته سوم این ماه و حرکت  عناصر به سمت شرق را خواهیم داشت.




طی هفته اول آذر الگوی مرطوب جنوب شرق ، شرق و جنوب غالب بوده و بر روی شمال غرب، غرب و سواحل خزر بارش ها کمتر از نرمال می باشد. 

طی هفته دوم آذر بارش ها بر روی بخش هایی از شمال غرب و نواحی غربی کشور و همچنین نوار شمالی کشور نرمال با گرایش به بیشتر از نرمال را نشان می دهد، سطح ریزش های جنوب غرب کشور کمتر از نرمال دیده می شود.

طی هفته های سوم و چهارم بارش ها در سطح کشور به وضعیت نرمال در غالب بخش ها نزدیک می شود و شرایط ناهنجاری قابل توجهی دیده نمی شود.



دمای هوا در هفته اول در غالب مناطق کشور کمتر از نرمال دیده می شود. 

طی هفته دوم افزایش دما نسبت به نرمال در فلات ایران غالب می گردد.

طی هفته های سوم و چهارم دما هوا در سطح کشور کاهش قابل توجهی را نشان می دهد. این کاهش دما بویژه در بخش های شمال شرقی کشور تا 3.5 درجه سلسیوس و کمتر دیده می شود.



پیش بینی شاخص نوسان MJO  و ناهنجاری پتانسیل سرعت تراز 200 هکتوپاسکال طی آذر 94:







نظرات 7 + ارسال نظر
مرتضی شمسی پور یکشنبه 8 آذر 1394 ساعت 23:00

سلام دست شما شما درد نکنه بسیار متشکر.فط سوال دیگه ای که داشتم اینه که برای اواخر هفته جاری از پنجشنبه که جریانات سرد شمالی نفوذ میکنن و سازمان هواشناسی هم برای پنجشنبهو جمعه برای نوار شمالی کشور باران و برف پیش بینی کرده امکان بارش برف در مناطقی که 930 تا 1000 متر در شمال خراسان رضوی ارتفاع دارن امکان برفی شدنشون هست یا خیر؟با تشکر

مرتضی شمسی پور یکشنبه 8 آذر 1394 ساعت 14:31

سلاد خسته نباشید جناب شهبازی.بی زحمت میتونید برای لینک مدل تجمع بارش برف از ecmwf تا 240 ساعت اینده رو برام گیر بیارید؟ممنون میشم این لطف رو در حقم کنید.با تشکر

سلام

چطوری؟

http://s6.uplod.ir/i/00711/4089kg9ewiqf.jpg

khadivialireza@gmail.com چهارشنبه 4 آذر 1394 ساعت 23:51

سلام مهرداد جان

خیلی خوشحال شدم که دوباره وبلاگ را فعال کردی و به ما دوستداران هواشناسی مطالب جدید یاد می دهی .

میدونم که شاید به دلایلی مایل نباشی مثل سابق به فعالیت گروهی ادامه دهی اما پیشنهاد می کنم اگر فرصتش را داری حتما یه کانال تلگرام درست کن و مطالب را اونجا قرار بده چون واقعا جای یه کانال علمی هواشناسی در تلگرام که مثل بعضی کانال ها فقط پیشگویی نکنه و دلیل و مدرک علمی هم برای پیشبینی هاش بیاره خیلی خالیه

در آخر سوالی داشتم در مورد وضعیت جوی شمال ایران در اواخر آذر
انگار قراره یه خبرایی باشه !!
به نظرت ممکنه مثل سال 92 سفیدپوش بشیم .

با سلام

ممنونم علیرضا جان
ما در نیمه دوم آذر ماه درجاتی از سرمایش رو داریم و این پتانسیل پوشش برف فلات ایران رو افزایش میده...

قطعا نابهنجاری دمایی به همراه بارش می تونه بیش از وضعیت نرمال این موقع از سال ما رو با شرایط نابهنجاری مواجه کنه ...

مرتضی شمسی پور چهارشنبه 4 آذر 1394 ساعت 21:49

سلام خسته نباشید استاد شهبازی واقعا پیش بینی تون از اذر ماه عالی بود بسیار خوب مثل همیشه جامع و کامل بود.فقط چند تا چیز الان برام روشن نیست.سوال اول ایا راسته که میگن موج برفی و سردی که منجر به بارش برف سراسری در کل نیمه شمالی و حتی سواحل خزر میشه و بارش سنگین برف رو داره به نحوی که کانتر های هوای سرد 525 و 530 هم وارد کشور میشن گفتن که این موج اواخر اذر یا اوایل دی ماه وارد میشه.ایا همچین موجی در الگو ها و نقشه های فعلی دیده میشه؟دوم اینکه شما گفتید طی زمستان مخصوصا بهمن و اسفند در شمال شرق دما ها نرمال تا بالای نرماله.ایا این بالای نرمال بودن دما در شمال شرق به این معنی است که ما در بهمن و اسفند در شمال شرق برف نداریم؟؟ مثلا برف 15 یا 20 سانتی.ممنون میشم جواب بدین.

با سلام

ما در نیمه دوم آذر با سرمایش مواجه هستیم پس قطعا باید با بارش برف نابهنجار مواجه بشیم یعنی وضعیتی که با هنجار این موقع از سال فاصله داره...

افزایش دمای بالای نرمال به معنای زمستان بدون برف نیست بلکه به این معناست که سطح دما در این نواحی افزایش داشته و با زمستان خیلی سردی مواجه نیستیم

احمدرضا چهارشنبه 4 آذر 1394 ساعت 18:57

سلام
خیلی خیلی صریح بود
متشکر

ممنون میشیم آدرس این نقشه های JMA و CFSv2 رو قرار بدین

سپاس

با سلام

http://ds.data.jma.go.jp/tcc/tcc/products/model/index.html
http://www.cpc.ncep.noaa.gov/products/people/mchen/CFSv2FCST/weekly/

مصطفی چهارشنبه 4 آذر 1394 ساعت 11:38

استاد شرایط برای شرق سواحل خزر تو موج سرد اواخر آذر چطوره آیا بارش هاش چشم گیره؟

با سلام

برای شرق خزر خیر

ارتفاعات قطعا برف هست ...

ahmad دوشنبه 2 آذر 1394 ساعت 09:30

مرسی جالب و پر مطلب
پیروز باشی مهرداد جان

سلام احمد جان
زنده باشی دوست خوبم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد