آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

پیش بینی پاییز 2021 اروپا سرویس آب وهوایی AccuWeather


توسط مورا کلی ، هواشناس AccuWeather
منتشر شده در 12 اوت 2021 12:52 صبح IRDT | به روز شده در 12 اوت 2021 ، 12:53 صبح IRDT

تابستان مخاطرات گوناگون فاجعه باری را در سراسر اروپا به ارمغان آورد. مناطقی از شمال و مرکز اروپا با سیل مرگبار و تاریخی مواجه شدند و جوامع هنوز با بهبود شرایط فاصله زیادی دارند. در جنوب این قاره، موج گرمای شدید و آتشسوزیهای مخرب آثار خود را در جنوبشرق اروپا بر جا گذاشته است. این هفته پیش بینی کنندگان AccuWeather پیش بینی پاییز 2021 خود را منتشر کردند و هواشناسان می گویند که پاییز امسال ممکن است برای این مناطق سخت آسیب دیده، امیدهایی داشته باشد.
اعضای تیم بین المللی پیش بینی بلند مدت AccuWeather همچون Tyler Roys و Alan Reppert میگویند که الگوی LaNiña در حال توسعه اقیانوس آرام که بر الگوهای آب و هوایی سراسر جهان تأثیر میگذارد، نیروی محرک رویدادهای آب و هوایی پاییز امسال خواهد بود. این فصل رسماً با اعتدال پاییزی در 22 سپتامبر آغاز می شود. زمستان سال گذشته (2020-2021) نیز دارای الگوی لانینا بود، بنابراین پاییز امسال ممکن است برخی از نکات برجسته مشابه سال گذشته را نیز داشته باشد.
یک زوج عکس سلفی جلوی درختان رنگارنگ پاییزی روی پلی بر روی کانال بروورسگراخت در مرکز آمستردام می گیرند، یکشنبه ، 16 اکتبر 2016. (عکس های AP/مارگریت فابر)

سکوت نسبی آب و هوای طوفانی در مرکز اروپا
با بروز الگوی لانینا در سراسر اروپا طی ماه های سپتامبر تا نوامبر، مسیر طوفانی که بر قسمت شمالی قاره تسلط داشته است به تدریج به سمت جنوب در سراسر قاره حرکت می کند.

این امر برای بخش هایی از آلمان، بلژیک، هلند، لوکزامبورگ و شمال شرقی فرانسه که در آنها بارندگیهای سیل آسا باعث جاری شدن سیلابهای تاریخی در ماه ژوئیه شد، تسکین دهنده است. الگوی خشکتر طی ماه های پاییز برای مناطقی که هنوز از سیل بهبودی کامل نیافتند، مطلوب خواهد بود.
به گفته پیش بینی کنندگان AccuWeather، طوفان های کمتر و استقرار شرایط خشک طی ماه های آینده در شمال و مرکز اروپا، به ویژه در نیمه دوم فصل پاییز، شرایط مطلوب برداشت را در سراسر جنوب انگلیس تا لهستان به ارمغان می آورد. خاک خشک به ماشین آلات سنگین اجازه می دهد تا در هنگام برداشت محصولات بهتر در مزارع حرکت کنند.

به گفته رویس، دمای هوا در سراسر پاییز تقریباً نرمال خواهد بود زیرا یک دوم قاره در ماه های پاییز امواج گرما در آنها انتظار نمی رود. دما بیشینه معمولاً از 21-23 درجه در اوایل پاییز تا 4-8 درجه در اواخر فصل در سراسر منطقه متغیر است.

غرب اروپا تحت تاثیر طوفانها خواهد بود
قبل از اینکه مسیر طوفان به طور کامل در پاییز به جنوب منتقل شود، شرایط طوفانی در ایرلند و بریتانیا تا شروع فصل ادامه خواهد داشت و برخی از این طوفان ها ممکن است با ویژگی حاره ای ظاهر شوند.
علیرغم رکورد زدن فصل طوفان در سال 2020، هیچیک از طوفانهای حاره در طول شمال اطلس دوام نداشت و همه سیستمها قبل از رسیدن به اروپا متلاشی شدند. پیش بینی کنندگان AccuWeather هشدار می دهند که امسال می تواند داستان متفاوت باشد.

با وجود دمای سطح آب دریا در حدود 21-3 درجه بالاتر از حد نرمال امسال، انرژی زیادی برای حفظ هر گونه ویژگی حاره ای که راهی منطقه میشود وجود دارد.

رویس می گوید: "به همین دلیل انتظار می رود در ماه های آینده یک تا سه سیستم حاره ای به اروپا برسند."
در نیمه اول فصل یک سیستم حاره ای به احتمال زیاد در منطقه ایرلند، ایرلند شمالی، اسکاتلند، ولز و شمال انگلستان ایجاد می شود. اما با تغییر مسیر طوفان به سمت جنوب تا اواخر اکتبر و نوامبر، این پتانسیل نیز از جنوب به شمال غرب اسپانیا و پرتغال متمرکز می شود.

مناطق حاره ای تنها منبع  ایجاد آب و هوای طوفانی در غرب اروپا طی پاییز نخواهد بود.
الگوی لانینا که در پاییز پیشروی می کند و زمستان را تحت کنترل خواهد داشت، فصل تندباد، مشابه فصل 2021-2020 را در غرب اروپا به ارمغان می آورد. تعداد طوفان های تندباد در فصل گذشته کمتر از حد معمول بود و پیش بینی کنندگان AccuWeather امسال نیز همین انتظار را دارند. مشابه تهدید طوفان حاره ای، مناطقی که بیشترین تأثیر طوفان های تندبادها قرار می گیرند با پیشرفت فصل از شمالغرب اروپا به جنوب غرب اروپا تغییر مکان می دهند.
شرایط طوفانی به کنترل شرایط دمایی در سراسر منطقه کمک می کند. رویس توضیح داد، به طور کلی انتظار میرود دمای هوا در پاییز تقریباً در حد نرمال و بدون امواج گرما پیش بینی شود. وی افزود که ممکن است حتی چند روز دماسنج برای رسیدن به سطح نرمال تلاش کند.
دمای عادی از ابتدای سپتامبر تا پایان نوامبر از دمای 16 تا 21 درجه تا 7-9 درجه در سراسر بریتانیا در نوسان است.

تهدید سیل در مرکز اروپا
در حالی که مسیر جنوبی طوفان برای بخش هایی از اروپا وقفه (آرامش جوی) ایجاد می کند، دیگر مناطق ممکن است از تغییر الگوی فصلی سود نبرند.
رویس گفت، یک الگوی آب و هوایی تا حدی طوفانی در غرب اروپا همراه با یک الگوی بلاکینگ بر روی اسکاندیناوی و روسیه می تواند منجر به توسعه منطقه کم فشار شود. این می تواند زمینه را برای طوفانهای قوی در سراسر جنوب اروپا در پاییز امسال فراهم کند.
تعدادی از این طوفان ها می تواند دوره هایی با بارندگی را به همراه داشته باشد که میتواند منجر به بارش بیشتر از حد معمول فصل شود. با عبور هر طوفان، خطر سیل در کوه های آلپ و شمال ایتالیا افزایش می یابد زیرا بلندیها می تواند به افزایش بارندگی کمک کند.
این عکس که دوشنبه 5 اکتبر 2020 توسط Securite Civile فرانسوی منتشر شد، انبوهی از درختان را روی پل روی رودخانه لا وزوبی در سنت ژان لا ریویر، جنوب شرق فرانسه، شنبه ، 3 اکتبر 2020 نشان می دهد. سیل ویرانگر مناطق کوهستانی در جنوب شرق منطقه آلپ-دریانوردی فرانسه و مناطق شمال غرب ایتالیا، لیگوریا و پیمونت، پس از طوفان در دو کشور در روزهای جمعه و شنبه. (Sécurité Civile-UIISC via AP)
توسعه این طوفانها در مناطق جنوبی نیز ممکن است منجر به توسعه مدیکنها شود (طوفان های حاره مدیترانه ای، اغلب به عنوان medicane شناخته می شوند.) وقتی یک طوفان غیر حاره از آبهای گرم مدیترانه تغذیه می کند و ویژگی های طوفان حاره را ایجاد می کند، یک مدیکن شکل می گیرد. در حالی که آنها اغلب کوتاه مدت هستند، اما می توانند بارندگی سیل آسا و وزش باد شدید محلی را به منطقه مدیترانه وارد کنند.
تا اواسط ماه اوت، دما سطح آب دریا در شرق مدیترانه حدود 3-4 درجه بالاتر از حد نرمال است. دمای هوا حتی در حدود 1-2 درجه بالاتر از حد نرمال در قسمت های غربی این پهنه آبی است.
دوره های بارندگی شدید همچنین می تواند در جنوب ایتالیا و بالکان گسترش یابد، به ویژه در اواخر اکتبر و نوامبر.

با این حال ، ممکن است داستان دیگری در آن سوی مدیترانه باشد.
پیش بینی می شود دمای تقریباً عادی که در ماه های تابستان در سراسر اسپانیا ادامه داشت در طی پاییز ادامه یابد. در سپتامبر، دما بالا معمولاً در رنج 21-26 درجه است و عموماً تا پایان نوامبر به دمای پایین 16-18 درجه کاهش می یابد.

به گفته رویس، اسپانیا معمولاً در پایان اکتبر و نوامبر آب و هوای طوفانی را تجربه می کند و امسال نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود. از آنجا که طوفانها مکرراً در سراسر کشور نقل مکان می کنند، خطر وقوع سیلاب شدید می تواند افزایش یابد، به ویژه اگر مناطقی بشکل متوالی با بارندگی شدید مواجه شوند.

گرمای تابستانی در شرق باقی می ماند
پاییز امسال بیشتر نقاط اروپا تقریباً بالاتر از حد معمول خواهد بود و بخشهای شرقی قاره نیز منطقه ای است که گرمای تابستان در آن ادامه خواهد داشت.
شرایط از سوئد به شمال اوکراین و بسوی غرب روسیه غالب ماه های  سپتامبر تا نوامبر گرم خواهد بود. دمای هوا بالاتر از حد نرمال باقی میماند، اما نرمال دماها نیز در طول فصل کاهش می یابد.
میانگین دماهای بیشینه در شرق اروپا حدود 18 تا 21 درجه در اوایل سپتامبر است و در پایان نوامبر به دمای پایین حدود صفر درجه میرسد. در بالکان و یونان، نرمال دماهای بیشینه از 29-32 درجه به 16 تا 21 درجه در همان بازه زمانی کاهش می یابد.
رویس همچنین افزود که وقتی مسیر طوفانها به شرق اروپا میرسد، می توانند موج سرما را برای وقوع بارش برف زودهنگام به ویژه ادامه فصل پاییز به ارمغان بیاورند.
به گفته ریپرت، در جنوب بیشتر، انتظار می رود گرمای شدید تابستان در سراسر جنوب ایتالیا و بالکان ادامه یابد.
شعله های آتش در کوهی در نزدیکی روستای لیمنی در جزیره اوویا، در 160 کیلومتری شمال آتن، یونان، سه شنبه ، 3 اوت 2021. یونان سه شنبه با بدترین موج گرما در دهه های اخیر مواجه شد که نیروی برق کشور را تحت فشار قرار داد و آتش سوزی های جنگلی را در نزدیکی آتن و دیگر مناطق جنوبی یونان سبب شد. با تشدید موج گرمای سوزان شرق مدیترانه ، دما در قسمتهایی از پایتخت یونان به 42 درجه سانتیگراد (107.6 درجه فارنهایت) رسید. (عکس AP/مایکل پاپاس)

هسته گرمایش در بالکان و یونان که در آن امواج گرمایی انتظار میرود، عمدتاً در نیمه اول پاییز ادامه خواهد داشت.
سازمان جهانی هواشناسی (WMO) موج گرما را به مدت پنج روز یا بیشتر با دمای متوسط حداقل 5 درجه بالاتر از حد نرمال تعریف می کند.
گرما و شرایط خشک در اوایل فصل باعث می شود آتشسوزی هایی که روستاهای سراسر شبه جزیره بالکان را تخریب کرده اند تا پاییز ادامه یابد.
گرچه گرما تا انتهای فصل موضوع مهمی خواهد بود، طوفان های مدیترانه ای و امتداد مسیر جنوبی طوفانی میتوانند گاهی اوقات تسکین کوتاهی از گرما به همراه داشته باشند.
ورود بارش های شدیدتر تا اواخر اکتبر و نوامبر نه تنها نمی تواند تهدید آتش سوزی را پایان دهد ، بلکه ممکن است تهدیدهای بیشتری را نیز به همراه داشته باشد.
رویس می گوید: "تهدید سیل ناگهانی از ایتالیا به بالکان ، به ویژه در ماه نوامبر، گسترش می یابد."
بارش باران همچنین می تواند رعد و برق را به همراه داشته باشد و هر طوفانی می تواند باران و وزش باد شدید را به همراه داشته باشد. تگرگ محلی را نمی توان به طور کامل رد کرد.