آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

پیش بینی فصلی پاییز 1400 از منظر مدل فصلی ECM و آنالوگ سال 1999


فقط چند هفته به پاییز باقی مانده است و حالا قصد دارم یکی از سالهای آنالوگ که به شرایط جوی - اقیانوس حاضر نزدیک است را بشکل مقایسه ای با مدل فصلی ECM ورژن SEAS5 در خصوص چشم انداز فصلی پاییز تحلیل کنم.

مفروضات ما در مورد پاییز 1400:
- رویداد خفیف La Nina 
- فاز منفی QBO
- فاز منفی PDO
- فعالیت ضعیف خورشیدی (در حال افزایش) 
- MJO در فازهای 4 تا 


سال آنالوگ 1999 / 1378 یکی از سالهای با شباهت بسیار بالا برای پاییز امسال است.  این سال دارای ویژگی فاز منفی QBO در لایه 1hpa-30hPa، فاز منفی PDO، سال دوم رویداد La Nina، با MJO پاییزه در فازهای 4 تا 7 و شبیه به مدل فصلی (ECMWF) است. همچنین تابستان 1999 دارای اروپای گرم در بخش شمال شرقی قاره و خاورمیانه  بود.
 مقایسه آنومالی دما دوره ژوئن - جولای 2021 (سمت راست) و ژوئن - اوت 1999 (سمت چپ) وقوع آنومالی گرمایشی در هر دو دوره زمانی در اروپای شرقی و خاورمیانه:
چشم انداز ناهنجاری SST آبهای جهانی در دوره اکتبر - دسامبر از منظر مدل آنالوگ (بالا) و مدل فصلی (ECMWF) پایین و تاکید هر دو مدل به رویداد فاز سرد ENSO یعنی لانینا برای دومین سال متوالی و همچنین فاز سرد PDO در شمال اقیانوس آرام و فاز سرد ضعیف IOD در پهنه اقیانوس هند می باشد. سایر ناهنجاری SSTها:
- رویداد گرم SST دریا مدیترانه
- رویداد گرم SST بر روی خلیج فارس و دریا عمان
- رویداد نسبتاً گرم دریاهای کاسپین و دریا سرخ
مقایسه آنومالی بارش سه ماهه اکتبر تا دسامبر در چشم انداز مدل آنالوگ (بالا) و مدل فصلی ECMWF (پایین) نشان می دهد که اگرچه مدل فصلی ECM جزئیات فصلی کمتری از بیهنجاری بارشی در منطقه ما نشان می دهد و یک ناهنجاری منفی بطور کل 0 تا 50 میلی متر زیر نرمال فصل را در منطقه نشان می دهد، اما در مدل آنالوک (سال 1999) جزئیات واضحتر از چشم انداز بارش فصلی بدست آمده است:
- در ربع چپ نیمه جنوبی یعنی استان های جنوب غربی تا میانه جنوب کشور و 1/2 شمالی نوار غربی (شامل مناطقی از شمالغرب و میانه غرب کشور) یک چشم انداز ضعیف کاهش بارش فصلی را نشان می دهند این در حالی ست که در سایر مناطق شمال غرب و غرب سواحل کاسپین سیگنالی از بارش های نرمال و بیش از نرمال را نشان می دهد. در سایر مناطق نیمه شمالی و شرقی  محدوده رنج نرمال در بارش های فصلی  دیده می شود. 
- در مدل آنالوگ سیگنالهایی از فعالیت نرمال یا بیش از نرمال جبهه همگرایی شمال دریا سرخ دیده می شود(عمدتاً فعالیت آن در ماه دسامبر است!!) اما شرق مدیترانه به نظر در رکورد نسبی بارش ها به دلیل کاهش فراوانی عبور یا حضور سیستم های دینامیک است.
- در هر دو مدل چشم انداز نرمال یا بیش از نرمال بر روی پهنه مرکزی تا شرق دریا عرب و شرق دریا عمان دیده می شود که بیانگر فعالیت نرمال تا فرانرمال فعالیت حاره ای در این پهنه آبی ست.
((((((((((((((((((ماه اکتبر))))))))))))))))))
((((((((((((((((((ماه نوامبر))))))))))))))))))
((((((((((((((((((دسامبر))))))))))))))))))
مقایسه آنومالی دما سه ماهه اکتبر تا دسامبر در چشم انداز مدل آنالوگ (بالا) و مدل فصلی ECMWF (پایین) نشان می دهد که هر دو مدل یک پاییز فرانرمال را تاکید دارند گرچه جرئیاتی در مورد هر دو مدل اختلاف نظر است:
- مدل ECM فصلی گرمایش را معطوف به نیمه غربی - جنوب غربی و بصورت لایت در نیمه شرقی و مرکز ترسیم نموده اما مدل آنالوگ  این گرمایش را بشکل فراگیرد در همه مناطق نشان می دهد: