آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

نوسان PDO وارد یک الگوی سرد چندین ساله شده است، شرایط به نفع الگوی لانینا ست


پیش بینی ها نشان دادند:

نوسان PDO وارد یک الگوی سرد چندین ساله شده است که آخرین بار در سالهای 2010 -12، 2007-09 و با لانینای قدرتمند 1998-00 مشاهد شد. مقادیر شاخص PDO در مارس امسال 1/7- بود که نشان دهنده فاز سرد متوسط تا قوی است. این فاز منفی  14-15 ماهه که از اوایل سال گذشته بروز یافت در ماه مارس امسال به بیشترین میزان رسید.  معمولا الگوی سرد (منفی) PDO همسو (تقویت کننده) با لانینا میباشد همانطور که در الگوهای چندین ساله فاز منفی PDO طی 25 سال اخیر، لانینا با شدت متفاوتی حضور داشت. طبق پیش بینی های فعلی نوسان ENSO طی اواسط سال میلادی جاری در فاز خنثی قرار دارد، اما اگر الگوی فاز سرد PDO خصوصاً با شدت فعلی ادامه یابد، لانینا ممکن است در ادامه سال 2021 سریعتر بازگردد.

 پیش بینی جدید مدل IRI شانس بروز مجدد لانینا را برای ماه سه ماهه اکتبر تا دسامبر/ ژانویه 2022 به بیش از 50 درصد رساند!! این خبر در وهله اول می تواند نگرانی هایی را بجهت کاهش بارندگی ها در برهه هایی از فصل بارشی پاییز و زمستان پیشرو ایجاد نماید.  اما قطعیت رخداد این شرایط هنوز مسجل نیست. 

پازل لانینا در حال آشکار شدن ست...

 جیسون نیکلوز مفسر، تحلیگر و پیش‌بین مرکز آب و هوایی ACCUWEATHER 

در یک یادداشت توئیتری ضمن تائید وقوع لانینا در انتهای سال 2021 بر اساس ادله مدلهای آب و هوایی اظهار داشت الگوی لانینا مذکور بفرم مودوکی  طی چند ماه آتی خواهد بود.

 مقایسه تیپهای سه گانه لانینا از دسامبر تا فوریه و ارتباط آنها با الگوی بارش و دمای زمستان

 ردیف بالا ناهنجاری الگوی بارش زمستانه و ردیف پایین ناهنجاری میانگین دمای فصل زمستان بر اساس هر یک از ستون های تیپ لانینا کلاسیک، هیبرید و مودوکی ست. زمستان هایی که با درجاتی از لانینا مودوکی همراه بوده بارندگی ها در اقصی مناطق کشور با افزایش مواجه و سرمای شرقی (سیبریایی) قویتر از نرمال ظاهر شده است.

گرچه بسی راه طولانی ست... 

اما خالی از لطف نیست خروجی مدل CFSv2 وضعیت بارندگی سه ماهه دسامبر تا فوریه 2022 منطقه و ایران و ارتباطی که با الگوی لانینا مودوکی وجود داره را بدون هیچ تحلیلی صرفاً برای مشاهده در نظر داشته باشیم.