آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

سامانه های بعدی بر روی کدام مناطق فعال ست؟


با عنایت به آخرین مدل های هواشناسی سامانه جدید که فعالیت خود را از روز پنجشنبه 24 بهمن 98 در نواحی شمال غرب آغاز خواهد کرد، عمدتاً بر روی مناطق شمالی کشور فعال خواهد بود:

استان های: آذربایجان غربی/ آذربایجان شرقی/ اردبیل/ کردستان/کرمانشاه/ همدان/ زنجان/ قزوین/ البرز/تهران/ سمنان/ گیلان/مازندران/گلستان/خراسان شمالی/خراسان رضوی.

فردا در بخش هایی از استان های آذربایجان غربی، شرقی، زنجان، کردستان، کرمانشاه و ارتفاعات البرز مرکزی در استان های قزوین، البرز، تهران، گیلان و مازندران بارش پراکنده برف را خواهیم داشت. روز جمعه در بخش هایی از استان مازندران، گلستان خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی بارش پراکنده باران و برف پیش بینی می شود. 

روز شنبه در بیشتر مناطق کشور جوی پایدار خواهیم داشت که از روز یکشنبه 27 بهمن 98 مجددا سامانه دیگری از سمت شمال غرب و غرب کشور را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد.  

طی امروز در استان های واقع در کرانه های دریا خزر افزایش نسبی دما خواهیم داشت که این شرایط احتمال ریزش بهمن در دامنه ها و ارتفاعات مناطق شمالی و افزایش سطح آب رودخانه ها را در پی خواهد داشت. از بعد از ظهر امروز از سمت استان های غربی، روند افزایش دما هوا آغاز و فردا در بیشتر مناطق کشور دما بین 5 تا 10 درجه گرمتر می شود.

با استقرار کم ارتفاع شمالی طی اواخر هفته افت دما هوا از اواسط وقت روز جمعه بطور نسبی در مناطق شمال غرب و بتدریج در کرانه های سواحل دریا خزر آغاز خواهد شد، سپس برای روز شنبه این افت نسبی دما هوا بر روی شمال شرق، دامنه های البرز و بخش های شرقی کشور نیز پیش بینی می شود.

مخاطبان گرامی از این پس می توانند از طریق آیدی @iranclima عضو کانال شده و از مزایای آن در خصوص جدیدترین مطالب در حوزه آب و هوای کشور مطلع شوند.

شایان ذکر است این کانال جهت تکمیل نیاز مخاطبان و علاقه مندان به آب و هوای کشور ایجاد شده است و با گذشت زمان در راستای سلیقه و نظر مخاطبان روند تغییرات در کانال اعمال خواهد شد.

نظرات 7 + ارسال نظر
علی اخروی جمعه 25 بهمن 1398 ساعت 13:48

سلام آیا در موج بارشی که از روز یکشنبه تا سه شنبه وارد کشور میشود در خود شهر اصفهان بارش داریم یا خیر اگر داریم برف است یا باران قوی است یا ضعیف ممنون

با سلام

از موج دوم آن که از سه شنبه وارد کشور می باشد بارش هایی تصور می گردد شرایط بارش برف آنچنان مهیا نیست.

رامین تقوی جمعه 25 بهمن 1398 ساعت 11:44

سلام جناب شهبازی ، خواستم بگم پیش بینیتون روی منطقه ما عالی بود، بهشهر برف نبارید فقط مخلوط داشتیم ، همه ب ما قول برف داده بودن ، جز شما ، موفق باشید

با سلام وقت بخیر


با تشکر از محبتتون

رضا جمعه 25 بهمن 1398 ساعت 01:08

سلام ببخشید من یه سوال علمی درمورد پدیده لانینا داشتم. توی یه مقاله ای خوندم که پدیده لانینا هر سه تا هفت سال یه بار اتفاق میفته . با توجه به بررسی هایی که نسبت به دمای اقیانوس آرام داشتین احتمال رخداد بعدی این پدیده که موجب سرمایشهای بلندمدت بر روی ایران میشه چه سالی خواهد بود؟
ممنون میشم اگه جواب بدید

با سلام

پیش بینی پدیده فازهای شاخص انسو بیش از سه ماه امری ست با عدم قطعیت بالا در نتیجه نمی توان روند شاخص را از بیش از سه ماه آینده به درستی پیش بینی نمود. رفتارهایی که در آب های لایه های زیر سطحی اقیانوس آرام حاره نشان می دهد ما از فصل بهار روند سرمایش آب های استوایی اقیانوس آرام را شاهد خواهیم بود که منجر به ورود شاخص انسو به محدوده خنثی مطلق می گردد اگر این روند سرمایش آب ها تداوم داشته باشد شاید از اواخر تابستان و طی پاییز 1399 ما شاهد رویداد لانینا باشیم که امر به معنا وقوع قطعی نیست.

Bahman پنج‌شنبه 24 بهمن 1398 ساعت 16:48

سلام مهرداد جان
آیا طی روزهای مانده به پایان سال یعنی از روز جاری تا آخر اسفند سامانه سرد قطبی برای خط ساحلی شمال کشور در مازندران دیده میشه؟
و آیا سامانه برفزا برای خط ساحلی فوق الذکر خواهیم داشت؟
اگر همچین واقعه ای رخ نده مطمئن باش که بهار و تابستان ۹۹ برای سواحل شمالی خطرساز میشه.
با تشکر

با سلام

وقتی ما تحولات روند دمایی را برای باقی فصل زمستان و اوایل بهار پیشرو بررسی میکنیم و روند دمایی را با تغییرات نوسانات اقلیمی همسنجی می کنیم می بینیم که امکان رخداد ناهنجاریهایی به صورت مقطعی در طول ماه اسفند و حتی اوایل بهار وجود دارد.

امین پنج‌شنبه 24 بهمن 1398 ساعت 12:39

سلام.جالبه تو دهه شصت سالی داشتیم که سرمای شدید قطبی در تابستون تو تیرماه وارد کشور شد و هوا رو بسیار سرد و پاییزی کرد این سرما چطور تونست بر فشار تابش عمود خورشبد غلبه کنه؟؟سابقه داشته تا حالا ورتکس قطبی در تابستون طوری عمیق وارد کشور بشه که برف و سرما رو در کشور به ارمغان بیاره؟؟؟؟

با سلام

همواره در جوی زمین امکان رخداد ناهنجاری هایی وجود دارد بروز شرایط ناهنجار یعنی انحراف از وضعیت عادی که براساس معیار بلند مدت تعیین می شود. در هر فصل امکان بروز ناهنجاری در هر پارامتر آب و هوای وجود دارد که در جهت رسیدن به تعادل است.

معنا و تعریف ورتکس قطبی در هر ماه و فصل سال متفاوت است شاید ما پربند 840 ژئوپتانسیل دکامتر را برای ماه های زمستانی مرز توده هوای ورتکس قطبی بدانیم شاید این عدد در تابستان به عدد 556 برسد.

امین چهارشنبه 23 بهمن 1398 ساعت 18:30

سلام و عرض ادب و احترام خدمت شما.آیا ورتکس قطبی در اسفند و بهار هم فعال خواهد بود و سرماهای بسیار دیر رس در بهار 99 هم محتمل هست؟؟؟

با سلام

خطوط جریانات توی اسفند هر چی به سمت نزدیکای عید می ریم سوی جنوب غربی بیشتری به خودشون می گیرن این گرادیان نیمه دوم اسفند و اواخر ماه به حد اکثر میرسه و میزان فشار روی نواحی جنوبی و دریا سرخ کاهش پیدا میکنه یکسری الگوی های ناوه ای روی روسیه مستقل از این جریانات دیده میشه به نظر می رسه گاها فرودهایی از عرض های شمالی به این کمپلکس جریانات ملحق میشه

ناهنجاری هایی داریم ولی قدرت خورشید روی منطقه ما بالاست با تابش خورشید که هر روز نسبت به روز قبل انرژی بیشتری به واحد سطح زمین میرسه منطقه ما به سرعت گرم میشه

این ناهنجاری ها برهه های سرد رو می تونن ایجاد کنن و احتمال خسارت هست اما دیگه ماندگاری ها کمتر میشه

علی اخروی چهارشنبه 23 بهمن 1398 ساعت 16:30

سلام در کدام یک از این صامانه های بارشی که وارد کشور میشود در خود شهر اصفهان تعسیر دارد اگر تعسیر دارد قویاست یا ضعیف ریزشها باران است یا برف و زمان فعالیتش از چه روز تا چه روز است اگر میشود در کانال تلگرامیتان هم از پیشبینیهای هر استان به سورت جداگانه استفاده کنید و در سایت مثل همیشه از پیشبینیهای تخسسی استفاده کنید ممنون

با سلام

سامانه دوم در صورت تثبیت الگوها چون با جریانات جنوبی همراهی میشوند احتمال دارد بارش هایی نچندان قوی در اصفهان فراهم کنند که می تواند به صورت برف باشد. فعالیت این سامانه در کل کشور نزدیک به کمی کمتر از 48 ساعت می باشد.

در خصوص پیشنهادتون به روی چشم حتما در این خصوص برنامه ریزی لازم برای اختصاص مطلب برای هر استان صورت خواهد گرفت.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد