آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

فعالیت یک سامانه کم ارتفاع بارشی طی روزهای شنبه و یکشنبه بر روی کشور


یک سامانه کم ارتفاع با حرکت سریع خود طی روزهای شنبه و یکشنبه بسیاری از مناطق کشور را تحت تاثیر قرار داده و سبب وقوع بارندگی ها بشکل برف و باران و کاهش نسبی دما هوا خواهد شد.

طی روز جمعه فرود کم ارتفاعی بر روی شرق دریا مدیترانه استقرار می یابد، قاعده این تراف، مرکز سامانه ناپایداری ست که طی روز جمعه از شرق مدیترانه به سمت شمال غرب و غرب ایران نزدیک شده و در روزهای شنبه تا پایان روز یکشنبه بسیاری از مناطق کشور را تحت تاثیر فعالیت بارشی خود قرار خواهد داد. هرچه این سامانه از شرق مدیترانه به سمت کشور پیشروی می نماید، بر میزان طول موج آن افزوده می گردد (کاهش انحنای خطوط جریانات) در نتیجه سرعت عبور آن نسبتاً بالا و بارش های ناشی از آن بشکل رگبارها انتظار می رود. 

با توجه به ساختار الگوی سامانه مذکور، به نظر می رسد عمده فعالیت بارشی آن بر روی نیمه غربی - شمالی کشور استقرار داشته باشد.

طی روز شنبه بر روی سرتاسر نیمه غربی کشور از شمال غرب تا جنوب غرب وقوع بارندگی ها را خواهیم داشت که این بارش ها بر روی شمال غرب، غرب و ارتفاعات زاگرس مرکزی بشکل برف پیش بینی می شود. انتظار می رود بارش برف در جاده های مواصلاتی منتهی به دامنه های برفگیر بشکل کولاک و کاهش دید و به دنبال آن اختلال و محدودیت در تردد بویژه برای جنوب آذربایجان غربی و کردستان منجر شود. علاوه بر نیمه غربی، بر روی سواحل شمالی و استان های حاشیه جنوبی البرز نیز بارندگی پیش بینی می شود. شدت بارش ها بر روی بخش های غرب و جنوب غرب کشور شامل جنوب آذربایجان غربی، کردستان، خوزستان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد پیش بینی می شود. بر روی بخش های غرب، نواحی مرکزی، مرکز تا شرق سواحل شمالی و نیمه شرقی کشور در برخی ساعات وزش باد پیش بینی می شود.  

با حرکت سریع سامانه، روز یکشنبه بارش ها به بخش های شرقی کشور کشیده خواهد شد، از اینرو برای سواحل شمالی بویژه در شرق مازندران، شمال شرق، نواحی از شرق و بشکل محدود بر روی دامنه های جنوب غربی زاگرس، بخش هایی از مناطقی از مرکز، جنوب و جنوب شرق بارش پیش بینی می شود. شدت بارش در روز یکشنبه بر روی نیمه شرقی مازندران، ارتفاعات در گلستان و مناطقی از خراسان های شمالی و رضوی پیش بینی می شود. بارش ها در ارتفاعات البرز، ارتفاعات شرقی و منطقه شمال شرق کشور بشکل برف خواهد بود. بر روی جنوب سمنان، شمال اصفهان، قم و جنوب تهران در برخی ساعات وزش باد پیش بینی می شود که این وزش باد بر روی سیستان و بلوچستان نیز پیش بینی می شود. 

این سامانه یکشنبه شب تا بامداد دوشنبه به طور کامل از بخش های شرقی، کشور را ترک خواهد کرد.

الگوی پیش یابی مجموع بارش سامانه مذکور نشان می دهد که عمده بارندگی ها بر روی نیمه غربی - شمالی کشور استقرار دارد، استان هایی همچون آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، لرستان، خوزستان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، مازندران، گلستان و خراسان های شمالی و رضوی بیشترین میزان بارش ها را به خود اختصاص می دهند. هسته بارش ها بر روی جنوب آذربایجان غربی، نیمه غربی استان کردستان، کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری و استان مازندران بین 10 تا 40 میلی متر پیش بینی می شود. 

الگوی بارش برف تجمعی سامانه نیز عمده بارش برف را بر روی شمال غرب، غرب، دامنه های مرکزی زاگرس، ارتفاعات البرز به سمت شمال شرق کشور نشان می دهد. بیشترین ریزش برف بر روی جنوب آذربایجان غربی، غرب کردستان، غرب اصفهان، چهارمحال وبختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و دامنه های البرز شرقی بر روی جنوب مازندران پیش بینی می شود.

با توجه به داده های هواشناسی، افزایش دمای هوا که بر روی بخش های شمالی و مناطق غربی کشور آغاز شده است، که این روند فزونی دما هوا برای استان های واقع در کرانه های شمالی کشور تا روز جمعه بطور میانگین تا 5 درجه سلسیوس تداوم خواهد داشت.طی همین مدت، روند افزایش دما هوا در بخش های غربی و مرکزی کشور بطور نسبی رخ می دهد. 

از روز شنبه با آغاز فعالیت ناپایداری سامانه بارشزای مذکور، از سمت غرب کشور کاهش دما هوا را در پیش خواهیم داشت و هوای گرمتر به بخش های مرکز و شرقی کشور جابجا می شود که طی روز یکشنبه با نفوذ سامانه بارشی به بخش های شرقی کشور در این مناطق نیز افت دما پیش بینی می شود.

شایان ذکر است، مجدداً از اواسط هفته آینده روند افزایش دما هوا بر روی نوار ساحلی شمال کشور در پیش خواهد بود.

نظرات 6 + ارسال نظر
امین جمعه 11 بهمن 1398 ساعت 09:33

سلام.پیشبینی شده فاز مثبت نوسان قطبی تا اواسط فوریه تقویت خواهد شد و به احتمال قوی از 8 الی 15 روز آینده احتمال سرمایش در ایران را به شدت تقویت خواهد کرد آیا دهه سوم بهمن ناهنجار سرد خواهد بود مثل هفته اول بهمن؟؟؟؟؟

با سلام

این شرایط رد نمی شود و احتمال وقوع آن با توجه به تغییر و تحولاتی که در لایه استراتوسفر در مورد دوران حوزه های گرم و سرد رخ می دهد وجود دارد.

برای اطلاع بیشتر به پست جدید مراجعه نماید.

علیرضا جمعه 11 بهمن 1398 ساعت 08:06

با سلام و وقت بخیر،آیا می توان گفت که یکی از دلایل مناسب عمل نکردن این سامانه خصوصا در دامنه های البرز و بخشهای مرکزی scand منفی و فاز نامناسب mjo است؟؟

با سلام

دلیل اصلی ان در آرایش لایه میانی جو و ترازهای پاین تر می باشد به این ترتیب که در تراز میانی جو سامانه با ورود به کشور از میزان انحنای خطوط هم ارتفاع خود می کاهد به عبارت دیگر طول موج آن بیش از اندازه کاهش می یابد این وضعیت با همراهی نکردن رطوبت مناسب و منسجم شده به ناحیه البرز مرکزی شرایط بارشی عمیقی را ایجاد نمی کند.

علی اخروی جمعه 11 بهمن 1398 ساعت 00:17

سلام بارشها در این صامانه در خود شهر اصفهان چگونه است ممنون

با سلام

به دلیل اینکه این سامانه را هوای مرطوب قوی همراهی نمی کند و بر روی لایه های میانی جو خطوط انحنای مناسبی را بر روی اصفهان ایجاد نمی کنند انتظار بارش را در شهر اصفهان به شکل موثر نداریم.

هادی پنج‌شنبه 10 بهمن 1398 ساعت 10:10

درود استاد عزیز
ادامه فوریه دوره های گرم و سرد داریم یا نه
و اینکه ایا سرماهای شدید و گرماهای شدید داریم ؟
ممنونم

با سلام

بله تناوب هایی در وضعیت دمایی کشور رخ خواهد داد که عامل آن در لایه های فوقانی جو مثل دوران ناحیه گرم و سرد تاوه استراتوسفری می باشد.

امین چهارشنبه 9 بهمن 1398 ساعت 21:24

سلام.آیا منطقه شمالغرب هم از اواسط هفته بعد با افزایش دما مواجه خواهد شد و بارشش افت خواهد کرد؟؟فعلا سرمای شدیدی برای این منطقه دیده نمیشه؟؟؟

سلام

منطقه شمال غرب از نیمه دوم هفته پیشرو مطابق با سایر مناطق کشور با افزایش بیهنجاری دما هوا مواجه خواهد شد که نسبت به کرانه های ساحل شمالی کشور این گرم شدن هوا در سطح پایین تری رخ خواهد داد بطور کل مطابق با پیش بینی ماهانه بهمن ماه در دوران کاهش بارش ها مواجه هستیم به نظر می رسد از دهه سوم بهمن ماه وضعیت بارندگی ها از کاهشی مطلق فاصله بگیرد.

هادی چهارشنبه 9 بهمن 1398 ساعت 19:23

سلام استاد
بالاخره فوریه گرمی داریم یا سرد. اگه برهه هایش سرد باشه که دیگه نمیشه گفت بالاتر از نرمال. دقیق متوجه نشدم
ممنونم

با سلام

بطور میانگین در معدل کل ماه به نظر می رسد با گرمایش هوا نسبت به حد نرمال بلند مدت مواجه باشیم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد