آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

پیش بینی بارش برف اولین سامانه بهمن ماه بر روی البرز مرکزی (استان های تهران و البرز)


طبق پیش بینی ها و تحلیل نقشه های هواشناسی بتدریج سامانه بارشز ا از امروز چهارشنبه وارد منطقه خواهد شد، در برخی از ساعات با بارش های پراکنده در برخی از مناطق استان های تهران و البرز مواجه خواهیم بود که با نفوذ کامل سامانه ناپایدار، از اوایل شب تا روز پنجشنبه بارندگی ها تقویت شده در بیشتر مناطق بخصوص نواحی مرکزی و نیمه شمالی به شکل بارش برف خواهد بود.  طی روز پنجشنبه بارش ها در برخی ساعات بشکل پراکنده تداوم می یابد. 

با توجه به برودت هوا و بارش برف در سطح جاده های منتهی به نواحی کوهستانی و برفگیر استان های البرز و تهران لغزندگی سطح جاده ها را خواهیم داشت که می تواند سبب اختلال یا کندی در تردد شود، لذا توصیه می شود رانندگان حتما خودروهای خود را به  تجهیزات زمستانی مجهز نمایند. همین وضعیت سبب لغزندگی سطح معابر شهری به دلیل بارش برف می گردد که هموطنان در تردد باید رعایت احتیاط را داشته باشند. 

با توجه به الگوی پیش یابی مدل ECM، بارش های سامانه در بیشتر مناطق دریافت خواهد شد که در مجموع هسته بارندگی سامانه یاد شده در سطح منطقه البرز مرکزی بر روی ارتفاعات شمالی، نواحی مرکز به سمت شرق استان تهران خواهد بود. لذا بر روی شهرستان های شمیرانات، دماند و نواحی جنوبی فیروزکوه بیشترین میزان بارش ها را از این سامانه انتظار داریم. همچنین پیش یابی بارش تجمعی برف طی 48 ساعت آینده نشان می دهد که با توجه به برودت هوا ما شاهد بارش برف در بسیاری از مناطق استان های تهران و البرز خواهیم بود؛ از جمله در سطح شهرهای کرج و تهران. اوج بارش برف از چهارشنبه شب و طی بامداد روز پنجشنبه متمرکز خواهد بود. پیش بینی می شود، هسته بارش برف بر روی شمیرانات به سمت دماوند و نواحی جنوبی فیروزکوه باشد. 

با توجه به برودت هوا و بارش برف در بیشتر مناطق به نظر می رسد طی روزهای پایانی هفته جاری تا اوایل هفته آتی که هوای سردتر به منطقه نفوذ خواهد داشت، شرایط یخبندان شبانه بخصوص در سطح ییلاقت و نواحی مرتفع استان های البرز و تهران شدت یابد. 

وضعیت بارندگی ها در منطقه البرز مرکزی طی سال آبی جاری منتهی به پایان دیماه 1398
جدول اطلاعات بارندگی ایستگاه های سینوپتیک و بارانسنجی استان های تهران و البرز به تفکیک ماهیانه و فصلی از ابتدای سال آبی جاری تا 1 بهمن 98 بر حسب میلی متر مشاهده می شود:

نمودار بارندگی دیماه 98 ایستگاه های سینوپتیک و بارانسنجی استان های تهران  و البرز نشان می دهد که بالاترین میزان بارش دریافتی در بین ایستگاه هایی که آمارآنها منتشر می شوند، ایستگاه آسارا واقع در شمال شرق استان البرز با 56.3 میلی متر به ثبت رسید. پس از آن ایستگاه های هشتگرد و آبعلی به ترتیب با 51.7 و 50.4 میلی متر در رتبه های دو م و سوم واقع شدند. 

 ایستگاه های اندازه گیری بارش شهر تهران نشان می دهد که بارندگی در سطح شهر تهران از 42.7 میلی متر در ایستگاه اقدسیه، چیتگر 28.6، ژئوفیزیک 31.5 و مهرآباد 26.6 میلی متر به ثبت رسیده است. ایستگاه سنجش مقادیر رواناب شهر تهران نیز بارشی معادل 29.2 میلی متر را طی دیماه به ثبت رسانده است. 

در شهر کرج نیز ایستگاه سینوپتیک هواشناسی 38.1 و بارانسنجی 44.6 میلی متر مجموع بارندگی های رخ داده طی دیماه را نشان می دهند این در حالی است که مقادیر بارش این ماه در فرودگاه پیام 37.9 میلی متر و در فردیس 26 میلی متر بوده است. 

*توجه ایستگاه امین آباد فیروزکوه دارای گپ آماری می باشد. 


نظرات 11 + ارسال نظر
امین پنج‌شنبه 3 بهمن 1398 ساعت 21:13

سلام و درود فراوان خدمت شما.آیا سالی که دو قطبی مثبت اقیانوس هند (غرب اقیانوس گرمتر از نرمال شرق آن سردتر از نرمال) حاکم میشه پر فشار جنب حاره تضعیف و غیر فعال میشه به علت قدرت نمایی موج های سرخ و سرمایش در کل کشور حاکم میشه و سالی که دو قطبی منفی اقیانوس هند حاکم میشه جنب حاره قویتر میشه و گرمایش روی کشور حاکم میشه؟؟؟لطفا کمی توضیح بدین.

پرفشار جنب حاره ای در زمان هایی که IOD در فاز مثبت واقع می باشد در طی فصل زمستان نسبت به دوران های دیگر به عرض های پایین تر تمایل داشته و به این ترتیب مجالی برای تاثیر گذاری بهتر سامانه های آب و هوایی به کشور مهیامی گردد.

امین پنج‌شنبه 3 بهمن 1398 ساعت 19:27

سلام.آیا امسال اروپا برخلاف زمستان پارسال زمستان گرم و ملایمی داشته که ایران اینطور سرد شده؟؟چون قبلا من شنیدم که وضعیت ما با اروپا برعکسه و اگه اروپا سرد و پر بارش بشه ما گرم و خشک میشیم و بر عکس

با سلام

بله نسبت به حد نرمال بلند مدت غالب مناطق اروپا شرایط گرمتری رو طی 30 روز اخیر تجربه کردند که این گرمایش هوا بر روی نواحی شمالی اروپا بارزتر بوده و به سمت شرق بر میزان آن افزوده می گردد بطوریکه هسته اصلی گرمای هوا بر روی بخش اروپایی شمال غرب روسیه واقع می باشد.

امین پنج‌شنبه 3 بهمن 1398 ساعت 12:19

سلام.دهه دوم بهمن هم گرمترین و کمبارشترین برهه بهمن خواهد شد و از دهه سوم دوباره سرمایش شدید با بارش های گسترده در کشور خواهیم داشت؟؟؟

با سلام همانطور که قبلا هم گفته شد ما سردترین برهه بهمن ماه رو همین هفته پیشرو در سطح کشور تجربه خواهیم کرد و ما برای انتهای دهه نخست بهمن به سمت اواسط ماه با کاهش بارش مواجه خواهیم بود از اواسط ماه به سمت دهه سوم بهمن ماه سطح بارندگی ها رو به فزونی خواهد رفت.

علی پنج‌شنبه 3 بهمن 1398 ساعت 11:24

عرض سلام. من از استان کرمانشاه. اسلام آباد پیام میدم. سوالی داشتم ممنوم اگر دلیلشو میدونید پاسخ بدید. امسال از اول پاییز تقریبا هر سامانه ای که به منطقه ما نفوذ کرده کمتر از اونچیزی که پیش بینی میشد بارش داشت. آخریش همین سامانه ای که قرار شد اواسط سه شنبه تا صبح امروز پنجشنبه بارش خوبی داشته باشه خیلی زود فعالیتش تمام شد و فقط ده میلیمتر داشت. چرا منطقه ما امسال اینطوره. و اینکه چرا هر سامانه ای میاد چه از شمالغرب چه ازغرب و چه از جنوب و جنوب غرب میاد بیشترین بارشش میره رو استان فارس؟ تشکر میکنم دلیلشونو بگید.

با سلام

به سبب اینکه جبهه همگرایی دریا سرخ که هوای مرطوب و بارنزا رو به سمت کشور و به منطقه زاگرس هدایت میکنه امسال از وضعیت نرمال خودش خارج شده دلیل اون هم استقرار توده هوای پرفشار روی بخش هایی از دریا مدیترانه، ترکیه، دریا سیاه و بخش های از جنوب شرق اروپا ست که مسیر عادی توده های آب و هوایی که به منطقه ما نزدیک میشوند دچار تغییر کرده است.

حسین پنج‌شنبه 3 بهمن 1398 ساعت 03:58

سلام
شایسته است به همه نقاط ایران توجه مساوی کنید و تمرکز بر روی تهران و ناراحت کردن هموطنان جنوبی عواقب خوبی ندارد همانطور که هموطن ما نوشته الان همه چیز ما وابسته به جنوب است و ناراحت کردن این عزیزان برا خود ما میتونه باعث عواقبی بشه فقط یک روز بنزین از جنوب نیاد همه ما فلج میشویم حالا به موارد دیگری که هموطن مان اشاره کردند نمی پردازم
همه می دانند که اکثر امکانات کشور با پول نفت در تهران تجمع یافته و اختصاص دادن تحلیل ها به تهران و منحصر کردن ایران به تهران ظلم مضاعف است
موافق هموطنمان هستم و کار شما را تایید نمی کنم
حتی بحث کردن با هموطنان را هم شایسته نمی دانم
مراعات گردد و بحث و جدل هم نشود
چرا همین تحلیلی که برا تهران کردید را مثلا برا اهواز یا زاهدان یا آبادان یا خرمشهر یا شیراز نمی کنید؟ علتش همینه که تبعیض هست
تا حالا هم هیچکس از قبول اشتباه و سعی در اصلاح ضرر نکرده
خود من این رویکرد یک طرفه در مورد تهران را شاهد هستم و از دید من بشدت محکوم است

امین چهارشنبه 2 بهمن 1398 ساعت 21:51

سلام.این سرمای شدیدی که از شنبه به شمالغرب نفوذ میکنه تا اواسط هفته تداوم داره؟؟سایت اکیو بعد این سرمای شدید افزایش محسوس دما زده در برخی شهرهای شمالغرب آیا به تدریج از سه شنبه هفته بعد از برودت هوا کاسته میشه؟؟؟

با سلام


ما سردترین برهه بهمن ماه رو در هفته پیشرو خواهیم داشت و برودت هوا به حد نهایی خودش می رسه ... پس از اون از برودت هوا کاسته خواهد شد.

حمید چهارشنبه 2 بهمن 1398 ساعت 20:55

قضاوت با خوانندگان
وضع کاملا مشخص است

خوشبختانه مخاطبان آژانس هواشناسی ایران باهوش هستن و متوجه اند.

پویا چهارشنبه 2 بهمن 1398 ساعت 16:23

سلام ، وقت بخیر.استاد هفته بعد شاهد بارش برف در استان تهران هستیم؟اگر هستیم،چه میزان و در چه روزهایی؟ممنون و مچکر.....

با سلام

فعلا با گذر این سامانه شرایط برای وقوع بارندگی ها بشکل برف طی هفته پیشرو مهیا نیست.

امین چهارشنبه 2 بهمن 1398 ساعت 13:58

سلام‌.به نظرم سایت شما ایراد خاصی نداره و تحلیل های شما کامل و جامع هست که اصلا نیازی نمیبینه آدم سوال کنه چون تو پستها همه چی رو توضیح دادین.من شاخص انسو نگاه کردم کمی تمایل به الینو داره به صورت خفیف آیا الان الینوی خفیف حاکمه یا خنثی؟؟؟

با سلام با توجه به روند الگوی وزش بادهای تجارتی (آلیزه) روی خط روز گردان یعنی 180 درجه طول جغرافیایی شرایطی در مجموع به چشم می خورد که انتظارات برای ایجاد یک الگوی النینو مانند هر چند خفیف برای سال آینده را فراهم می آورد البته این قضیه حتمی قطعی نیست .

Reza چهارشنبه 2 بهمن 1398 ساعت 13:52

سلام استاد خسته نباشید
پس میشه گفت امشب کل تهران برف داره،؟ حتی مناطق جنوبی مثل ورامین؟
و اینکه ببخشید شهر قم هم برف داره امشب؟
ممنون میشم پاسخ دهید

با سلام وقت بخیر

بارش ها بشکل برف در سطح استان تهران ازامشب آغاز خواهد شد و تا فردا پنجشنبه به تناوب ادامه خواهد داشت بارش برف چهره زمستانی به استان خواهد بخشید نواحی جنوبی ورامین که مناطق کم ارتفاعی هستند به نظر می رسد با بارش برف و باران مواجه باشند که در ساعات بامداد به برف تبدیل خواهد شد.

حمید چهارشنبه 2 بهمن 1398 ساعت 10:23

ضمن تشکر از زحمات شما دوست عزیز و گرامی
یه جوک قدیمی هست که معلم جغرافیا به دانش اموز گفت خب در مورد شوروی توضیح بده دانش اموز در مورد افغانستان اطلاعات داشت ولی در مورد شوروی هیچی نمیدونست لذا اینطور شروع کرد شوروی کشور پهناوری است و یکی از همسایه هایش افغانستان است و اما افغانستان... و این جوک به جوک و اما افغانستان معروفه
حالا حکایت شما شده سامانه عمدتا برا غرب و جنوب غرب هست شما تحلیلش را برددی سمت تهران که بله سامانه ای اومده و اما تهران...
بزرگوار ایران فقط تهران نیست در کمال فروتنی خدمتت عرض می کنم همین گازی که باعث میشه خونه ات گرم بشه از جنوب میاد حقوقی که به نزدیکانت داده میشه از درامد نفت و کاز و بنزین جنوب هست بنزین و انرژی ماشینت از نفت جنوب هست برقت از جنوب هست خب کسی که همه چیزش از جنوبه خودش باید به این نتیجه برسه که جایی که همه زندگیش به اونجا وابسته هست را در اولویت اول تحلیل قرار بده (یعنی سامانه برا جنوب هم میاد اون رو ایگنور میکنه و اصلا انگار نه انگار)
صفر تا صد تهران با درامد نفت جنوب ساخته شده شما به افغانستان نگاه کن ببین نفت نداشته وضعش چطوره
یه مقداری خودتون رعایت کنید حالا گرد و خاک و سیل و مشکلات جنوب را میفرمایید نمیشه کاری کرد در تحلیل که میتونی یه کم مراعات کنی
فدات بشم جیگر
این ساامانه عمدتا در غرب و جنوب غرب فعاله ولی جالبه که باز شما تحلیلش را هم بردی برا تهران!( همه چیز واس ماس مال ماس)
یعنی سامانه اینطرفی هم بیاد تحلیل میره برا تهران
تعداد پستهای تهران وکرج را با تعداد پستهای دیگه مقایسه بفرمایید هیچ کلا ایران تهران است بقیه هم کشک
و اما تهران...
واینم طنز ماجرا است
من واقعا متعجبم این سامانه به این بزرگی رو غرب و جنوب غرب قراره فعال بشه اونو نمیبینی این همه نقشه که نشون میده بارندگی اینطرف سنگینتره را نمیبینی ولی تهران را میبینی
یا للعجب
کار اگر درست باشد به توجیه نیاز پیدا نمی کند

حالا الان عذر و بهانه شروع میشه که نه اتفاقا من به جنوب پرداخته بودم و یه جمله پبیدا میکنه میاره که ببین من در ده پست قبل گفته بودما و.خخخخ
وطنم پاره تنم

دوست عزیز

ای کاش قبل از اینکه به خود اینقدر زحمت بدید مطلب انتقادی بنویسید سایت رو با دقت مطالعه می کردید شاید لازم نبود این موارد رو بیان بفرمائید. دوستانی که به صورت حرفه ای ما رو دنبال می کنند می دانند که در هر سامانه ای که قرار است کشور را تحت تاثیر قرار دهد ما تحلیل اختصاصی می نویسیم کما اینکه برای این سامانه هم به تاریخ یکم بهمن ما تحلیل تخصصی نوشتیم:

https://iranclimate.blogsky.com/1398/11/01/post-559

که با عنوان اولین سامانه بهمن ماه یاد شده و در مورد جنوب و جنوب غرب کشور صحبت کردیم و موارد احتیاطی رو متذکر شدیم...
ما تنها کسی بودیم که حتی قبل تر از اینکه سازمان هواشناسی در مورد سیل اخیر جنوب شرق کشور هشداری را صادر کنند، اخطاریه دادیم پست اختصاصی مختص جنوب و جنوب شرق کشور صادر کردیم و در کانال ها به هر روش ممکن (حتی درگیری با ادمین ها به خاطر امتناع از انتشار اخبار هشدار) صدای خودمون رو به گوش مردم اون مناطق رساندیم.

ما وجدانمون کاملا راحت هست و سرمون رو میتونیم در مقابل هموطنان عزیز و مهربون جنوب کشور بالا بگیریم. و در ضمن لطفا مسائل آب و هوا رو وارد بازهای سیاسی و تفرقه افکنانه نکنید...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد