آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

آماده باش برای رخداد بارش های شدید و سیل آسا بر روی نواحی جنوبی و جنوب شرقی کشور


نقشه های هواشناسی، شکل گیری و نزدیک شدن یک سامانه عمیق بارشزا را به منطقه نشان می دهد که با توجه به محاسبات انجام شده، این سامانه طی روز چهارشنبه 18 دی از سمت غرب وارد کشور شده، ابتدا بر روی بیشتر مناطق غربی، شمال غرب و دامنه های البرز سبب بارندگی خواهد شد. بتدریج طی روز پنجشنبه بیشتر مناطق واقع در نیمه شمالی، غرب، جنوب غرب و سپس  با فرارفت رطوبت جنوبی بر روی نواحی از جنوب تاثیر گذار خواهد بود. فعالیت این سامانه تا روز یکشنبه بر روی کل کشور منجر به رخداد برف و باران بشکل گسترده خواهد شد.

توده هوای بارشزا دارای حرکت نسبتا کندی می باشد و در نتیجه نسبت به سامانه قبلی برای مدت بیشتری بر روی کشور ماندگاری دارد. الگوهای بارشی نشان می دهد این سامانه به همراه گسیل جریانات جنوبی، طی روزهای جمعه و شنبه با گذر از بخش های جنوبی کشور بر روی نواحی جنوب و جنوب شرق کشور موجب نزولات قابل توجه باران بر روی جنوب استان فارس، هرمزگان و جزایر جنوبی، کرمان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی خواهد شد.

با عنایت به اینکه این شرایط از مدتها قبل بر روی خروجی مدل های آب و هوایی به کرات دیده می شد، به نظر می رسد با تاکید مجدد مدل های آب و هوایی مبنی بر بارش های قابل توجه در استان های یاد شده باید آمادگی لازم برای مواجه با شرایط مخاطره آمیز احتمالی کسب و اقدامات پیشگیرانه مقتضی اتخاذ گردد.

آخرین تغییرات مدل های آب و هوایی در پست جامع سامانه یادشده طی روز دوشنبه 16 دی ماه 98 متعاقباً اعلام می گردد.

نظرات 5 + ارسال نظر
کاظم پنج‌شنبه 30 دی 1400 ساعت 15:23

سلتم جنوب غرب بهمن ماه باران داره با تشکر

جواد دوشنبه 16 دی 1398 ساعت 21:29

سلام استاد خسته نباشید
در سال های اخیر کم دیدیم نیمه جنوبی انقدر پربارش باشه... چرا اینطوری شده امسال ؟

با سلام

امواج کوتاه با حرکت به سمت شرق عمیق تر میشوند و این عمیق تر شدن سامانه با گسیل میزان زیادی رطوبت از عرض های جنوبی همراه شدن و سبب ریزش های فراوان بر روی نیمه جنوبی کشور می گردد گفته می شود فاز مثبت نوسان IOD با تاثیر گزاری بر روی فازی های رطوبتی MJO شرایط مناسبی را بر روی مناطق جنوبی کشور رقم زده اند.

محمد دوشنبه 16 دی 1398 ساعت 18:07

سلام خسته نباشید استاد امکان تقویت بارش و برف شمال شرق کشور خراسان شمالی و رضوی وجود داره؟

با سلام

بله بر روی خراسان رضوی بارندگی ها از عصر روز جمعه بتدریج افزوده شده و طی روز شنبه بارش برف بر روی بسیاری از مناطق استاد پیش بینی می شود.

هادی دوشنبه 16 دی 1398 ساعت 13:47

سلام استاد
شمال خوزستان بارون داره ای سیستم؟
ممنونم

با سلام

بله بارندگی ها بر روی شمال و ارتفاعات شرقی خوزستان البته نه به میزان سامانه های گذشته خواهیم داشت.

امین دوشنبه 16 دی 1398 ساعت 10:45

سلام.چرا درباره سرمای ناهنجار اواخر دی و دهه اول بهمن پست نمیذارین.بی زحمت یک پست بذارین و درباره ناهنجاری سرمایی که پیش رو داریم مفصل توضیح بدین که با چه شدت و چقدر تداوم خواهد داشت.

با سلام

بله حتما صحبت خواهیم کرد.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد