آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

اولین سامانه بارشزای دیماهی از راه رسید ...


طبق انتظار اولین سامانه دی ماه فعالیت خود را از سمت شمال غرب کشور آغاز نمود. این سامانه با توجه به آنکه دارای طول موج وسیع می باشد خیلی به عرض های پایین تر نفوذ پیدا نخواهد کرد و عمده فعالیت خود را طی سه روز آینده بر روی شمال غرب و غرب کشور متمرکز خواهد نمود. بنابر این برخی از مناطق واقع در شمال غرب کشور شامل نیمه جنوبی استان آذربایجان غربی، غرب کردستان، کرمانشاه، لرستان، شمال خوزستان و ارتفاعات البرز واقع بر روی غرب مازندران و شمال استان های البرز و تهران هسته های بارندگی های این سامانه خواهند بود. 

بارش های سامانه مذکور طی روز های پنجشنبه تا بعد از ظهر روز جمعه 6 دی 98  به طور کل در نیمه غربی کشور بر روی شمال غرب، زاگرس شمالی و بتدریج ارتفاعات البرز پیش بینی می شود. این بارندگی ها بر روی استان های واقع در زاگرس شمالی، شمال غرب کشور و همینطور نواحی مستعد واقع در غرب، جنوب غرب و دامنه های البرز بشکل برف نمایان می گردد، شدت بارش برف بروی ارتفاعات آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، لرستان، همدان، غرب اصفهان، البرز و تهران پیش بینی می شود که در جاده های کوهستانی می تواند سبب اختلال در تردد گردد.این بارش ها با گسترده تر شده موج سامانه از بعد از ظهر روز جمعه تا اواسط وقت روز شنبه علاوه  بر بخش های غربی کشور به جنوب غرب، دامنه های جنوبی البرز، سواحل دریا مازندران و مناطقی از شمال شرق مانند گلستان و خراسان شمالی هم گسترش خواهد یافت.  

 طی روز یکشنبه با خروج موج سامانه مذکور بارش ها به طور عمده به پایان می رسد.

همانطور که در بخش های گذشته اطلاع رسانی شد با خروج آخرین سامانه ناپایدار آذر ماه از کشور و استقرار شرایط پایداری جو از روز پنجشنبه 28 آذر ماه روند تقریبا رو به تضایدی بر روی شاخص آلودگی هوا را در شهرهای صنعتی و پر جمعیت کشور شاهد بودیم. بعنوان مثال شاخص آلودگی هوا شهر تهران از رقم 95 روز 28 آذر ماه به عدد 148 روز چهارشنبه 4 دی ماه رسید و شرایط کاهش کیفیت هوا و  به دنبال آن اتخاذ تدابیر محدودیتی را در فعالیت های روزانه به همراه داشت. اما به نظر می رسد با فعالیت سامانه روند کاهش آلایندگی را طی روزهای آینده در جو شاهد باشیم.

آثار ثانوی نزدیک شدن و استقرار سامانه به منطقه، جبهه هوای گرم بر روی نیمه شمالی کشور بخصوص بر روی نوار ساحلی شمال کشور می باشد بطوری که گزارش هایی از آتش سوزی جنگل ها در استان گیلان و همچنین گلستان مخابره شد. طی ساعات دما بشینه بعد از ظهر دیروز 3 دی ماه، گرمترین شهر ایران گنبد کاووس با دمای 28.7 درجه سلسیوس به ثبت رسید. چنین شرایطی نتیجه وقوع پدیده موسوم به فون (چینوک) یا گرمباد می باشد که غالباً در نیمه دوم سال فراوانی بیشتری برای وقوع دارد و زمانی رخ می دهد که سامانه کم ارتفاع تراز میانی بر روی حوالی دریا سیاه یا شرق مدیترانه استقرار داشته و جبهه هوای گرم جلوی آن با زبانه های توده هوای کمفشار سطحی استقرار می یابد. 

با توجه به افزایش بیهنجار دما هوا در بخش های شمالی کشور بخصوص در نوار ساحلی دریا مازندران پیش بینی می شود، طی فعالیت سامانه ناپایدار در 4 روز آینده، روند کاهش دما هوا بر روی بخش های شمالی و غربی کشور رخ دهد. این کاهش دما هوا بویژه بر روی سواحل شمالی کشور بسیار ملموس می باشد. بطوری که انتظار می رود تا روز یکشنبه 8 دی 98 افت دمایی در حدود 7 تا 12 درجه سلسیوس در این مناطق تجربه شود. این کاهش دما برای شمال غرب کشور 5 تا 7 درجه و در بخش های غربی کشور بین 4 تا 10 درجه سلسیوس پیش بینی می شود این رقم بر روی استان های حاشیه البرز جنوبی کاهش دما بین 3 تا 4 درجه سلسیوس را انتظار می رود و بالاخره در شمال شرق کشور افت دمای مورد انتظار تا روز یکشنبه محدوده دمایی بین 4 تا 6 درجه سلسیوس می باشد.

در ادامه الگوی بارش برف سامانه طی سه روز آینده در نقشه های تفکیک شده مقادیر 24 ساعته بر حسب اینچ مشاهده می شود:

الگوی بارش برف (اینچ) روز پنجشنبه 5 دی 98

الگوی بارش برف (اینچ) روز جمعه 6 دی 98

الگوی بارش برف (اینچ) روز شنبه 7 دی 98


نظرات 4 + ارسال نظر
محمد جمعه 6 دی 1398 ساعت 12:27 http://Iranclimate. Ir

سلام موج بارشی سرد اسکاندیناوی و ورتکس قطبی در نیمه غربی کشور به همراه کاهش محسوس دما انشالله هفته چندم دیماه شاهد هستیم با توجه به آپدیت مدلها؟

با سلام از انتهای هفته جاری روند کاهش دما آغاز خواهد شد و طی نیمه دوم دیماه غالبا سطح دما هوا گرایش به کمتر از حد نرمال بلند مدت می باشد.

محمد جمعه 6 دی 1398 ساعت 12:23 http://Iranclimate. Ir

سلام احتمال نفوذ یک موج بارشی سرد وبارش برف اواسط دی حدودا 15 دی در غرب کشور وجود دارد آیا؟

با سلام

این احتمال فعلا در حد 50 درصد می باشد.

Bahman جمعه 6 دی 1398 ساعت 01:47

سلام و خسته نباشید مهرداد جان
خوب و عالی بود.
مهرداد جان برای سواحل خزر کی برف داره در ادامه دی ماه؟
بوا تشکر ویژه و فراوان......
دوستدار همیشگیت.......بهمن

با سلام

وقت بخیر

فعلا تا اواسط دیماه شرایط برای رخداد برف در ناحیه جلگه فراهم نیست.

علیرضا پنج‌شنبه 5 دی 1398 ساعت 09:02

با سلام
چرا بیشتر فرودها در نقشه تراز میانی در خاک ترکیه و شمال سوریه در این چند روز اتفاق می افتد؟ آیا دور پیوندی های nao , pna در آن دخیلند؟

با سلام

در پست دیماه گفته شد که بر روی حوزه بالکان و دریا سیاه ما استقرار تراف بلند رو شاهد هستیم که امواج کوتاه بر روی این مناطق تقویت می شوند و مسیر آنها بعضا به سمت کشور ما خواهد بود.

شاخص های NAO/AO و PNA و همینطور Scand و EA-WR در این شرایط تاثیر گذار بوده اند.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد