آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

هفته ای پر بارش و مخاطره آمیز در انتظار کشور؛ علاوه بر غرب و جنوب غرب کشور، بخش هایی از جنوب و شرق هشدار گرفتند...


با عنایت به الگوهای پیش یابی، تا روزهای پایانی هفته آینده کشور تحت تاثیر جریانات ناپایدار ناشی از سامانه های فعال واقع خواهد شد که پیامد آن رخداد بارندگی ها بر روی بسیاری از استان های کشور و ریزش برف بر روی ارتفاعات خواهد بود. عمده و هسته بارندگی ها در مجموع فعالیت این سامانه ها بر روی بخش های غرب، جنوبغرب، جنوب و مناطقی از شرق کشور متمرکز خواهد بود که پیامد آن می تواند رویداد آبگرفتگی معابر عمومی (بخصوص جنوب غرب و بخش های جنوبی)، افزایش سطح آب رودخانه ها و همچنین بروز کولاک و مه گرفتگی و بدنبال آن کاهش دید و اختلال در آمد و شد جاده های کوهستانی واقع در ارتفاعات گردد.

طی روز جمعه  15 آذر ماه، با قرار گیری سامانه بسته بر روی سوریه امواج ناپایدار آن از سمت غرب و جنوب غرب به کشور رخنه می نماید که پیامد آن شروع و تشدید بارش ها از جنوب غرب و غرب کشور می باشد. در ارتفاعات زاگرس و شمال غرب کشور بارش ها بشکل برف خواهد بود. با پیشروی شرقسوی مرکز سامانه به سمت عراق برای روز شنبه 16 آذر ماه، بیشتر نواحی غربی کشور تحت تاثیر جریانات ناپایدار سامانه قرار خواهند گرفت. بنابر این هسته های بارندگی طی این روز بر روی استان های غربی و جنوب غرب کشور واقع خواهد شد. شدت بارش ها در جنوب غرب کشور به حد آبگرفتگی معابر عمومی، وقوع سیلاب در برخی مناطق می تواند رخ دهد، ضمن آنکه بر روی ارتفاعات زاگرس پدیده کولاک و بارش برف پیش بینی می شود. از بعد از ظهر شنبه بسمت اواخر وقت بارش ها به محدوده البرز نیز کشیده شده و بارندگی ها بر روی استان های مرتبط با البرز جنوبی بشکل باران و در ارتفاعات بارش برف انتظار می رود. ضمن آنکه بر روی نواحی جنوبی آذربایجان غربی و شرقی هم بارندگی ها بشکل باران و برف خواهیم داشت. طی روز یکشنبه 17 آذر ماه، مرکز بسته سامانه باز خواهد شد، در نتیجه ضمن افزایش سرعت حرکت آن به سمت شرق جریانات ناپایدار آن بر روی کشور گسترده می گردد و دامنه عملکرد بارشی آن وسیع تر از روزهای گذشته خواهد شد؛ علاوه بر نیمه غربی و شمالی کشور به مناطقی از مرکز، شمال شرق و جنوب کشور نیز کشیده می شود که در جنوب و جنوب غرب کشور به دلیل همراهی جریانات مرطوب جنوبی بارش ها می تواند قوی تر باشد و سبب رخداد آبگرفتی های معابر عمومی و سیلابی شدن مسیل ها در برخی از استان ها گردد. عمدتاً بارندگی ها بر روی استان های البرز جنوبی طی روز یکشنبه تقویت خواهد شد. طی روز دوشنبه 18 آذر ماه 98، با جایجایی مرکز سامانه به خارج از کشور بسمت شرق دریا کاسپین بارش ها بر روی کشور کاسته شده، شاخه شمالی امواج آن بر روی شرق سواحل دریا مازندران، بخش هایی از شمال شرق سبب رخداد بارندگی ها خواهد شد ضمن آنکه شاخه جنوبی با همراهی جریانات مرطوب بر روی نواحی جنوبی تا شرقی کشور بارندگی ها را تداوم می دهند.  

از اواخر وقت روز دوشنبه سامانه دیگری از سمت غرب و جنوب غرب وارد کشور خواهد شد که برای نیمه دوم هفته پیشرو سبب رخداد بارندگی ها بر روی نواحی از غرب، جنوب غرب، بخش هایی از مرکز، جنوب و سپس شرق کشور  خواهد شد. 

از روز یکشنبه تا روز چهارشنبه بارندگی ها بر روی بخش های نیمه جنوبی کشور تقویت می شوند که اوج بارندگی ها جنوب کشور طی بازه مورد اشاره طی روزهای سه شنبه و چهارشنبه (19 الی 20 آذر ماه) خواهد بود که می تواند سبب رخداد آبگرفتی، وقوع سیلاب ها در برخی از شهرها و روستاها و همچین در ارتفاعات زاگرس جنوبی سبب بارش برف و پدیده کولاک شود. در نیمه شرقی کشو هم طی روز های دوشنبه تا چهارشنبه (18 الی 20 آذر ماه) در نواحی از خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان بارندگی ها را خواهیم داشت، که می تواند طی روز دوشنبه و چهارشنبه در خراسان جنوبی و همچنین در روز چهارشنبه در نواحی از سیستان و بلوچستان سبب بارش های گاهاً شدید و بروز آبگرفتگ معابر عمومی و جاری شدن رواناب شود

برآیند کل بارش های مورد انتظار تا روز پنجشنبه 21 آذر 98 عمده ریزش ها را بر روی باند غربی، جنوب غرب و جنوب نشان می دهد، این در حالی هست که بارش های نیمه شمالی با شدت کمتر از این مناطق هسته هایی را بر روی غرب سواحل شمالی (گیلان)، ارتفاعات البرز و جنوب استان های آذربایجان های غربی و شرقی  تشکیل خواهند داد. 

پیش بینی روزانه آب و هوا کشور

طی روز جمعه 15 آذر ماه؛ با توجه به ساختار سردچال غرب منطقه که بشکل سلول بسته می باشد، بتدریج جریانات گرم و مرطوب جلوی آن از سمت جنوب غرب و غرب وارد کشور می شود. انتظار داریم در این روز علاوه بر شمال غرب کشور، بارش ها بر روی جنوب غرب و غرب نیز آغاز، بارش بشکل باران و در نواحی سردسیر برف خواهیم داشت. ضمن آنکه هسته بارندگی ها همچون روز گذشته (پنجشنبه) بر روی غرب سواحل شمالی کشور (استان گیلان) پیش بینی می شود. 

طی روز شنبه 16 آذر ماه، با پیشروی بیشتر سامانه به سمت شرق و تقویت جریانات ناپایدار آن بارندگی ها بر روی بخش های غربی کشور تشدید می شوند، بطوریکه انتظار داریم بارش ها بر روی استان های خوزستان، کهکیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، غرب اصفهان، ایلام، لرستان، کرمانشاه، کردستان، همدان، جنوب مرکزی و جنوب استان آذربایجان غربی از شدت بیشتری برخوردار باشند، در برخی از مناطق شدت بارش ها به حد آبگرفتگی معابر عمومی و طغیان آب رودخانه ها و مسیل ها خواهد رسید که توصیه اکید می شود از اتراق در حاشیه رودخانه ها در هنگام بارندگی به جد اجتناب گردد. بارندگی ها به شکل پراکنده بر روی استان های حاشیه البرز در زنجان، قزوین، البرزو تهران پیش بینی می شود که بتدریج از شنبه اواخر وقت در این مناطق بارش ها تقویت خواهند شد. 

طی روز یکشنبه 17 آذر ماه، بارش ها بر روی کشور گسترده تر خواهد بود، ریزش های جوی علاوه بر نیمه غربی، بر روی بخش های شمالی در استان های حاشیه البرز جنوبی و با شدت کمتر بر روی شمال شرق و بخش های مرکزی کشور متمرکز خواهد شد. همچنین در مناطق جنوبی کشور بواسطه جریانات جنوبی و انتقال رطوبت بارندگی ها را بر روی هرمزگانن ، جزایر جنوبی و کرمان خواهیم داشت. شدت بارش ها در این روز بر روی ارتفاعات البرز و زاگرس در غرب و جنوب کشور انتظار می رود؛ استان های زنجان، قزوین، البز، تهران و همچنین بر روی امتداد رشته کوه زاگرس بر روی استان های لرستان، غرب و جنوب اصفهان، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهکیلویه و بویراحمد به سمت نواحی جنوبی تر بر روی استان های بوشهر و فارس پیش بینی می شود که در زاگرس جنوب غربی (چهار محال و بختیاری، کهکلیویه و بویر احمد، شمال فارس و بوشهر) امکان آبگرفتی معابر عمومی و سیلابی شدن مسیل ها همچنان وجود دارد

طی روز دوشنبه 18 آذر ماه، با خروج مرکز سامانه شمالی، بارندگی ها به شکل پراکنده بر روی کرانه های شرقی  کاسپین، ارتفاعات البرز، نواحی از شمال غرب ادامه خواهد داشت. فرارفت هوای مرطوب جنوبی بر روی بخش های جنوبی کشور بر روی شرق خلیج فارس، جزایر جنوبی، هرمزگان، فارس، کرمان و بخش های غرب سیستان و بلوچستان و  در برخی ساعات بارش باران با احتمال وقوع رعد و برق پیش بینی می شود شدت بارندگی ها بر روی مناطقی از هرمزگان پیش بینی می شود. این شرایط را بر روی استان های شرقی همچون خراسان جنوبی و  جنوب خراسان رضوی نیز پیش بینی می شود.

طی روز سه شنبه 19 آذر ماه، وجود ناپایداری در لایه های جو و انتقال رطوبت سبب خواهد شد عمده بارش های کشور بر روی نیمه جنوبی کشور واقع شود. انتظار می رود، شدت بارندگی ها را بر روی استان فارس، بوشهر، هرمزگان و کرمان داشته باشیم ضمن آنکه بر روی بخش هایی از سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی نیز بارش ها پراکنده پیش بینی می شود. همچنین با ورود یک سامانه کم ارتفاع دیگری از اواخر وقت روز دوشنبه، از سوی غرب و جنوب غرب مجددا بارندگی ها آغاز می گردد. بنابر این بر روی استان های غربی شامل جنوب آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهکیلویه و بویر احمد، غرب اصفهان، مرکزی وجنوب استان همدان بارندگی خواهیم داشت که شدت بارش ها در این بخش از کشور بر روی استان لرستان، ارتفاعات خوزستان، غرب اصفهان و زاگرس جنوب غربی پیش بینی می شود. 

بر روی نوار شمالی کشور بر روی کرانه های سواحل شمالی و همچنین خراسان شمالی به دلیل قرار گرفتن هسته سامانه بر روی شرق کاسپین و عبور امواج ناپایدار بارش های پراکنده ای پیش بینی می شود.

طی روز چهار شنبه 20 آذر ماه،  با حرکت  سریع سامانه به سمت شرق دو جریان ناپایدر با هم ادغام می گردند. بنابر این هسته بارندگی ها را بر روی بخش های جنوبی و شرقی کشور خواهیم داشت. شدت بارش ها بر روی هرمزگان، جنوب کرمان و بخش های مرکزی سیستان و بلوچستان می تواند به حد آبگرفتگی معابر عمومی و سیلابی شدن مسیل ها باشد که این بارش ها در ارتفاعات زاگرس جنوبی بشکل برف خواهد بود. بر استان های شرقی از جمله جنوب خراسان رضوی و خراسان جنوبی نیز بارندگی پیش بینی می شود. همچنین بخش های مرکزی مانند یزد، اصفهان، جنوب استان های قم و مرکزی و استان های واقع در زاگرس جنوب غربی بارش های پراکنده باران و در ارتفاعات برف پیش بینی می شود. 

 روز پنجشنبه 21 آذر ماه با خروج جریانات ناپایدار از مرزهای شرقی جوی نسبتا آرام در سطح کشور حاکم خواهد شد.

نظرات 7 + ارسال نظر
هادی یکشنبه 17 آذر 1398 ساعت 08:29

استاد عزیز
میشه گفت سالهایی که پوشش برف سیبری تو اکتبر بالاتر از نرماله سرمای زودرس رخ میده . و اینکه سالهای استثنایی هم بوده مثال بزنید
با تشکر

امین شنبه 16 آذر 1398 ساعت 20:24

سلام.آیا تابستان 99 خیلی خنکتر از امسال خواهد شد به عدت کاهش فعالیت خورشیدی؟؟؟کلا سال 99 سرد خواهد بود و زمستانش به شدت سرد و خشن خواهد شد.شما از نظر دمایی سال 99 رو چطور میبینین؟؟،

هادی شنبه 16 آذر 1398 ساعت 18:30

سلام استاد
میشه از یکی دو ماه قبل از سرمای زود رس و زمستونی تو پاییز فهمید که اتفاق میفته
مشابهش سال 95 و امسال

با سلام

تا حدودی در چشم اندازهای فصلی و میان فصلی این امر بصورت کلیاتی می تواند رصد شود جزئیات آن در دوره های کوتاه تر بدست می آیند.

حمید شنبه 16 آذر 1398 ساعت 08:54

مجددا اخر هفته هم بارندگی در پیش هست:

https://www.mountain-forecast.com/maps/Iran/precipitation/12

Bahman شنبه 16 آذر 1398 ساعت 00:12

سلام‌ مهرداد جان عزیز
خیلی خوشحال شدم از این خبری که گذاشتی...هر چی خدا خدا میزدم آخرش خدا به ندای دلم گوش کرد و جواب مثبت گرفتم.آرزو داشتم در طی روزهای واپسین پاییز کلیه استانهای کشور عزیزمون پربار و پر از رحمت الهی باشه.
ایشالاه تا پایان فصل زمستون هم همینطور خبرهای خوشی رو برامون در پی داشته باشه.
راستی در مورد بارش برف امسال هم طی یه پست جداگانه توضیحی هم بدی بدکی نیست.
خلاصه خیلی کمال تشکر و سپاس و توفیق روزافزون رو برای خودت و خونواده محترمت از خداوند مهربون آرزومندم.
با تشکر فراوان......دوستدارت بهمن

سلام بهمن جان

از لطف و مهربونی هات نهایت تشکر رو دارم

و از اینکه پای ثابت مطالب ما بعنوان یک مخاطب حرفه ای هستید نهایت تشکر رو دارم

انشاالله پست انتهایی زمستان رو طی روزهای آیند تقدیم میکنم با تشکر

امین جمعه 15 آذر 1398 ساعت 19:18

سلام.خسته نباشین.آیا دو طوفان حاره ای قوی در اقیانوس هند ظاهر شده دوباره و در روزهای آینده طوفانهای دریای عرب رو شاهد خواهیم بود؟؟؟؟

با سلام

با توجه به بروز IOD مثبت فعالیت های حاره ای بر روی اقیانوس هند نسبت به حد نرمال بالاتر از حد عادی این موقع از سال پیش بینی می شود.

علیرضا جمعه 15 آذر 1398 ساعت 15:56

سلام
بسیار سپاس از تحلیل جامع و کامل شما.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد