آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

تحت تاثیر قرار گرفتن کشور بواسطه فعالیت 2 سامانه بارشزا (کاهش شدید دما، بارش برف و باران ...)


طی نیمه دوم هفته کشور تحت تاثیر 2 سامانه بارشزا واقع خواهد شد که سبب رخداد بارندگی ها در بیشتر استان های کشور می گردد، هسته های بارندگی ها در مجموع برآیند دو سامانه بر روی شمال غرب، غرب، جنوب غرب، سواحل شمالی و استان های واقع درالبرز جنوبی خواهد بود، کاهش شدید دما (بخصوص در سواحل شمالی)، وزش باد لحظه ای، بارش برف بر روی شمال غرب، ارتفاعات زاگرس و البرز و رخداد آبگرفتگی و سیلابی شدن مسیل ها در استان های واقع در پیک بارش از پیامدهای ناشی از فعالیت این سامانه ها خواهد بود. 

همانطور که در بخش قبلی در پیش بینی وضعیت آب و هوا کشور طی آذر ماه (اینجا را بخوانید) اطلاع رسانی شد، از اواسط آذر ماه فعالیت امواج بلند تاوه قطبی از سمت دریا سیاه بر روی منطقه شدت می یابد که نتیجه آن شکلگیری سامانه های بارشزا متعدد و رخداد بارش ها در سطح کشور خواهد بود. همین وضعیت سبب خواهد شد که طی نیمه دوم هفته پیشرو کشور تحت تاثیر دو سامانه بارشزا واقع گردد که غالب فعالیت این سامانه ها در مجموع بر روی بخش های غرب، جنوب غرب، شمال غرب، سواحل دریا مازندران، استان های مرتبط با البرز جنوبی و بخش هایی از مرکز کشور خواهد بود. به دنبال فعالیت سامانه های بارشزا، کاهش شدید دما هوا بر روی بخش های شمالی بخصوص در سواحل شمالی کشور بین 7 تا 15 درجه، در بخش های غربی بین 3 تا 7 و در استان های حاشیه البرز جنوبی بین 5 تا 8 درجه سلسیوس رخ خواهد داد. این سامانه ها با جریانات مرطوب از عرض های جنوبی همراهی می گردد، در نتیجه بارش ها بر روی میانه غرب و جنوب غرب کشور (زاگرس مرکزی و جنوبغربی) شدت یافته، می تواند سبب رخداد آبگرفتگی معابر عمومی و سیلابی شدن مسیل ها بر روی نیمه شمالی بوشهر و فارس، چهارمحال و بختیاری، کهکلویه و بویراحمد، خوزستان، ایلام، لرستان، غرب اصفهان همینطور عرض های بالاتر در غرب استان های کردستان و کرمانشاه در پاره ای از نواحی گردد

بارش برف در اکثر مناطق واقع در شمال غرب، دامنه های زاگرس و البرز پیش بینی می شود که می تواند با پدیده کولاک، مه گرفتگی و کاهش دید سبب اختلال در تردد گردد. 

ویدئو تحلیلی از وضعیت جوی کشور طی روزهای دوشنبه 11 لغایت جمعه 15 آذر 98

نظرات 10 + ارسال نظر
مرتضی یکشنبه 10 آذر 1398 ساعت 23:07

سلام وقت بخیر جناب شهبازی چرا بارش ها در شمال شرق کشور نسبت به اپ دو سه روز قبل اینقدر تضعیف شدن؟
دیگه امکان نداره نقشه ها تغییر کنه؟
این ریج شرقی که تو نقشه ها پیدا شده کی تضعیف میشه؟

با سلام

شرایط برای شمال شرق فعلا مناسب نیست اما اگر الگوهای الان عوض نشوند از اواسط هفته اتی بارش ها روی شمال شرق تقویت نسبی می شوند.

مهدی یکشنبه 10 آذر 1398 ساعت 19:42

سلام ببخشید ایا در شهر قزوین بارش برف داریم در طی این دو موج و اگر احتمال بارش برف هست ان را چند سانت پیشبینی میکنید

با سلام

جمعه و شنبه احتمال بارش برف هست که می تونه سفید پوش هم بکنه

محمد یکشنبه 10 آذر 1398 ساعت 12:59 http://Iranclimate. Ir

سلام کاهش دما جمعه 15 آذر در غرب کشور چند درجه است؟ و احتمال سفید پوش شدن بیشتر مناطق کشور حتی ارتفاعات شهرهای 1000متر به بالا در غرب کشور هست؟ طی جمعه وشنبه؟

با سلام

خیر شرایط برف بر روی استان لرستان از 2000 متر به بالا خواهد بود انا هرچی از عرض های جنوبی به عرض های بالاتر میریم freezing level نیز به ارتفاع های کمتر جابجا میشه .

محمد یکشنبه 10 آذر 1398 ساعت 12:56 http://Iranclimate. Ir

سلام من خبر برف وباران را شنیدم واقعا خوشحال شدم مخصوصا غرب کشور ایلام ولرستان. من در استان لرستان زندگی میکنم مرکز لرستان هستم خواهشا بگید چه روزی به علت کاهش دما باران در مرکز لرستان به برف تبدیل می‌شود سپاس

سلام

بارش برف در خود شهر خرم آباد مهیا نیست و در ارتفاعات بارش برف روی داریم و استان از هر دو موج انشاالله بارش های خوبی رو دریافت خواهد کرد.

محمد یکشنبه 10 آذر 1398 ساعت 12:48 http://Iranclimate. Ir

سلام من احساس میکنم سامانه دوم که از پنجشنبه وارد کشور میشه سردتر هست وبارش طی روز جمعه و شنبه در بیشتر مناطق شمالغرب و غرب کشور به شکل
برف ظاهر می‌شود به همراه کاهش محسوس دما و کولاک

با سلام

بله سامانه دوم با هوای سردتری همراهی میشه بارش برف در بیشتر استان های واقع در شمال غرب، شمال زاگرس خواهد بارید و در زاگرس جنوب غربی از ارتفاع 2000 متر به بالا خواهد بود.

حمید یکشنبه 10 آذر 1398 ساعت 12:27

باشه انتگرال میذاری نتیجه را به زبان ساده هم برا ملت بگو که اقا ما انتگرالشو گرفتیم این نتیجه بدست امد ( خیلی ساده است دما بالا میره بارون کم یا زیاد میاد) علم باید در خدمت همه باشه بعد خواهشا این انتگرال گیری را حداقل به اقای اصغری یاد نده با سپاس
البته ما شوخی میکنیم هدف اینه که لبخند را به لبان شما بیاریم
ضمنا هوا نه تنها دو نفره نشد بلکه اینقدر سرد شد که تک نفره هم دیگه نیست نمیشه بیرون رفت از سرما البته یه ذره بهتره شده امیدواریم ببه حالت تک نفره برگرده و دو نفره رو نخواستیم
از سنه 1303 که 95 سال ازم میگذره چنین سرمایی یاد ندارم فقط بهمن 1350 یا 51 بود که یک بوران امد اون یادمه

امین یکشنبه 10 آذر 1398 ساعت 10:53

سلام.ممنون بابت توضیحات عالیتون.چرا این موج سرد و برفی اواخر هفته برای شمالغرب تضعیف و نابود شد؟؟؟آیا جنب حاره تقویت شده

با سلام ارتباطی با پرفشار جنب حاره ای نداره اصولا سامانه هایی که از عرض های بالاتر به منطقه ما می آیند و سر مشا سرد دارنداوصلا ماهیت پیچیده تر و عدم قطعیت در پیش بینی ها در مورد اونها بیشتر هست .

امین یکشنبه 10 آذر 1398 ساعت 08:50

سلام.بعد این سرمای شدید اسکاندیناوی دوباره افزایش محسوس و دماهای بالای نرمال در مناطق شمالی و شمالغرب خواهیم داشت؟؟دهه سوم آذر هم دماها گرایش به باللی نرمال خواهند داشت؟؟

با سلام

بله هوای گرمتر بر روی حوزه کاسپین و آسیا میانه استقرار پیدا خواهد کرد.

حمید یکشنبه 10 آذر 1398 ساعت 07:32

سلام
بسیار خوب و عالی و ساده و قابل فهم بود انتگرال هم نداشت
دستت درد نکنه با دنیایی از سپاس

سلام

در بعضی از پست ها ما باید حتما انتگرال بزاریم چون باید تخصصی صحبت کنیم.

Bahman یکشنبه 10 آذر 1398 ساعت 00:30

سلام مهرداد جان عزیز
بالاخره تصویرتم دیدیم. امیدوارم موفق باشی...راستی خیلی هم خوشتیپی....
راستی در این دو سامانه پیش رو برای سواحل خزر بارش برف چطوره؟
ممنون میشم پاسخگو باشی...
به دلم افتاده برف رو برای بازه زمانی کم داشته باشیم. حلا میخوام بدونم که حسم بهم اشتباه میگه یا درست.
منتظر جوابت هستم.
دوست داشتنی و عزیز

سلام بهمن جان

تشکر میکنم از لطفتون

فعلا شرایط برای بارش برف روی سواحل فراهم نیست نقشه ها رو داشتم بررسی میکردم برای ادامه آذر ماه دائما الگوهای سرد و گرم روی سواحل تکرار میشن برآیند این وضعیت روی هم میزارم می بینم میانگین دما هوا بر روی سواحل طی یکماهه آینده روی سواحل شرقی یعنی مازندران و گلستان گرایش به بیش از نرمال و روی گیلان نرمال با گرایش جزئی به کمتر از نرمال گرایش خواهد داشت.

اما هنوز فرصت ها در زمستون پیشرو هست ....

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد