آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

تحلیل الگوی آب و هوا، بارش و دما کشور طی آذر ماه 1398


طی آذر ماه تاوه قطب شمال که درلایه میانی جو قوی تر از حالت نرمال می باشد، سلولی از آن به آرامی غربسو شده و فرود بلند آن از اسکاندیناوی به همراه زبانه های کمفشار سطحی بر روی اوراسیا پیشروی می نماید. با لغزش تاوه بر روی اوراسیا عبور امواج کوتاه بر روی منطقه معتدله سبب خواهد شد مسیر بارندگی ها بر روی بخش وسیعی از اروپا تا روسیه برقرار گردد. به نظر می رسد فرود بلند تاوه از اواسط آذر ماه از طریق دریا سیاه به منطقه وارد گردد که سبب فعالیت های سیکلونی بر روی بخش های شرقی مدیترانه و منطقه خواهد شد.

با گسترش زبانه های توده هوای کمفشار از سمت دریا سیاه، بتدریج از اواسط و طی نیمه دوم آذر ماه بر میزان آنومالی مثبت (گرمتر از نرمال) دما هوا بر روی بخش شمالی کشور افزوده می گردد اما بطور کل نیمه شرقی و بخش های جنوبی به دلیل تسلط تراف کم ارتفاع جو و ریزش های شمالی پی در پی متوسط دما ها نرمال و گرایش به کمتر از نرمال بلند مدت را نشان می دهد. 

همزمان از نیمه دوم آذر ماه تراف کم ارتفاعی جنوبی از شبه قاره هند و پاکستان به سمت بخش های جنوبی ایران تا حوالی دریا سرخ گسترش می یابد این اتفاق به معنای تضعیف شدت واچرخند جنب حاره ای و جنوبسویی سلول آن بر روی عرض حوالی 15 درجه جنوبی می باشد. در طی نیمه اول آذر ماه بر روی اروپا مرکزی تا شرقی، حوزه دریا سیاه، ترکیه و بخش هایی از دریا مدیترانه به طور متوسط ارتفاع جو بالاتر از حد نرمال بلند مدت می باشد که سبب خواهد شد مسیر بارندگی ها به بخش های غربی و نیمه شمالی کشور محدود شود و به دلیل کاهش قدرت همگرایی دریا سرخ بر روی بخش هایی از جنوب کشور کاهش بارندگی ها را شاهد باشیم.  

الگوی بارندگی طی آذر ماه از ناهمگنی زمانی و مکانی برخودار می باشد به این معنا که توزیع بارش در سطح کشور از نظر پراکنش مکانی بی نظمی هایی را محتمل می گردد. در حالی که بخش هایی از جنوب کشور شامل جنوب استان یزد، شرق فارس، هرمزگان، کرمان و بخش های شمالی سیستان و بلوچستان با درجاتی از کاهش نزولات جوی مواجه خواهند بود. بر روی نیمه غربی - شمالی سیمای بارندگی ها نرمال و در برخی از مناطق بیشتر از حد نرمال بلند مدت می باشد. نواحی از استان های آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، همدان، مازندران، تهران، خراسان شمالی و رضوی بارش ها نرمال و قدری بیش از نرمال خواهد بود. این بی نظمی در دریافت بارندگی ها بر روی بخش های مرکزی کشور نسبت به سایر مناطق بارزتر خواهد بود، در حالی استان های اصفهان، جنوب سمنان و شمال یزد بارش ها در انتهای آذر ماه به حد نصاب (نرمال بلند مدت) نمی رسد، که بخش هایی از چهارمحال و بختیاری، کهکیلویه و بویراحمد، غرب فارس، شرق بوشهر، یزد به سمت بخش های شرقی و شمال شرقی به حد هنجار نزدیکتر خواهد بود.

یک مسیر بارندگی (طبق الگوی پیش یابی اکیو ودر) بر روی دریا عمان تا جنوب پاکستان گسترش می یابد که نیمه جنوبی - شرقی استان سیستان و بلوچستان تحت تاثیر آن با بارش های نرمال و بیش از نرمال مواجه خواهد شد.

از نظر زمانی طی نیمه اول آذر ماه عمده بارش ها بر روی نیمه غربی - شمالی کشور نزول خواهد یافت این در حالی است که از اواسط آذر ماه و طی نیمه دوم آن بارش ها در نیمه شرقی و سواحل شمالی کشور فزونی یافته و وزن اصلی بارش ها کشور طی نیمه دوم ماه قرار داشته باشد.

از نظر دمایی، متوسط دما هوا آذر ماه در بیشتر مناطق کشور نرمال و کمتر از نرمال بلند مدت خواهد بود. با توسعه زبانه های توده هوای کمفشار اروپایی از اواسط و طی نیمه دوم آذر ماه بر میزان ناهنجاری گرمایش هوا در نیمه شمالی کشور افزوده می گردد. این شرایط باعث می گردد، بر روی شمال غرب کشور سطح میانگین دما آذر ماه بین 0.5 تا 1 و بر روی نواحی شمالی آذربایجان غربی تا 1.5 درجه سلسیوس هوا گرمتر از شرایط عادی این موقع از سال بوده اما بیشتر مناطق نیمه شمالی متوسط دما هوا در حد هنجار ماه باقی بماند. بر روی شمال شرق و البرز شرقی میانگین دما آذر ماه بین 0.5 تا 1 درجه هوا سردتر می باشد. به طور کل با رخنه هوای سرد شمالی از جانب آسیا متوسط دما هوابر روی نیمه شرقی و جنوبی کشور سردتر از حد نرمال بلند مدت خواهد بود این هوای سردتر بر روی بخش هایی از فارس، کرمان، هرمزگان، غرب سیستان و بلوچستان، بخش های شرقی خراسان های رضوی و جنوبی و کهکیلویه و بویراحمد بین 1 تا 1.5 درجه هوا سردتر از شرایط عادی بلند مدت خواهد بود. 

بر روی نواحی مرکزی عموماً میانگین دما هوا در حد هنجار بلند مدت قرار خواهد گرفت.


نظرات 22 + ارسال نظر
رحیم شنبه 9 آذر 1398 ساعت 13:04

سلام کشاورز هستم از شهر خوی اذربایجان غربی
آیااز 15 آذر به بعد هوای استان نسبت به نیمه اول آذر ماه سردتر میشود ؟ ممنون

هادی پنج‌شنبه 7 آذر 1398 ساعت 22:26

سلام استاد عزیز
ایا در ادامه اذر و زمستان سرماهای شدید و بوران برف داریم؟ تشکر از لطفت

سلام وقت بخیر

به دلیل تقویت و تسلط الگوی فرابار (زبانه های پرفشار) بر روی عرض های معتدله، شارش های سرد، منطقه خاورمیانه را در یک شرایط بسته ی نرمال دمایی قرار داده است که امکان رخداد هوای سردتر (نسبت به میانگین بلند مدت) را در مقاطعی از فصل زمستان دور از ذهن نمی سازد.

سعید پنج‌شنبه 7 آذر 1398 ساعت 18:30

سلام استاد نظر شخصی شما در مورد صحت پیش بینی فصلی چیست؟ مثال پیش بینی فرانرمال بارش برای پاییز شمالغرب از سوی بسیاری از مراکز هواشناسی اما مشاهده میکنیم بارش شمالغرب از حد نرمال هم کمتر است و حتی وضعیت بارش وخیم است

با سلام پیش بینی فصلی همیشه دارای خطا می باشد و در خوشبینانه ترین حالت بیش از 60 درصد صحت پیش بینی در آنها وجود ندارد و این طبیعی هست.

حسین پنج‌شنبه 7 آذر 1398 ساعت 14:16

با سلام
به نظر از ۱۸ آذر هوا خیلی گرم شه مخصوصا در نیمه شمالی و غربی

رضا پنج‌شنبه 7 آذر 1398 ساعت 01:00

سلام اقا منتظر من سی سالمه یه جوان فوق لیسانسه رشته آی تی که با کلی کسب مهارت هنوز بیکاره اهل کرمانشام‌.. نظراتتو خوندم ولی یه چیز بگم بهت کسانی که درد نداری و شرایط سخت رو نکشیده اند مسلما درکی از درد فقرا ندارند حرف زدن و چونه زدن با اینجور اشخاص بی فایده ست . اشرافی گری و تملق گویی جزئی از صفات این عده قلیله

مصطفی پنج‌شنبه 7 آذر 1398 ساعت 00:06

باسلام لطفاً در ادامه پاییز وزمستان برای سیرجان چه پیش بینی می کنید باتشکر

با سلام

جدیدترین پیش بینی فصلی ما :

https://iranclimate.blogsky.com/1398/09/05/post-532

امین چهارشنبه 6 آذر 1398 ساعت 13:37

سلام.آیا از 15 آذر سرماهای کم سابقه و تاریخی وارد کشور خواهد شد و حتی شهر گیلان و مازندران سفید پوش خواهد شد و و یخبندان شدید و سرمای خشن از شمالشرق تا شمالغرب رو در بر خواهد گرفت؟؟؟اکیو ودر که سرماهای ناهنجار پیشبیینی کرده برای نیمه دوم آذر

امین سه‌شنبه 5 آذر 1398 ساعت 23:32

سلام.آیا احتمال برگشت الینو و سوپر الینو از نیمه دوم و اواخر زمستان هست؟؟؟

منتظر سه‌شنبه 5 آذر 1398 ساعت 14:05

سلام استاد.پس مااخرش بایدامسال منتظربارون وبرف خوب دراصفهان باشیم یانه؟همینطور که نقشه هابارش روتضعیف کردند،ممکنه به همین سادگی بارش هاروتقویت کنند؟یه هواشناس میگفت امسال ازطرف دریای عرب،رطوبت بسیار خوبی به مرکزکشورتزریق میشه به همین دلیل بارندگی های بسیار خوبی درانتظارمرکزکشورهست.ایشون درست میگه یانه؟

محمد سه‌شنبه 5 آذر 1398 ساعت 09:27 http://Iranclimate. Ir

سلام به نظر شما غرب کشور هم از فعالیت سیبری و سرما طی آذر 98 بهره مند می‌شود و آیا سیبری آذر هم بسیار خشن وسرد است

محمد سه‌شنبه 5 آذر 1398 ساعت 09:24 http://Iranclimate. Ir

سلام طی آذر 98 فعالیت سیبری و ازسمت غرب هم زمان فعالیت دریای مدیترانه را شاهد هستیم با توجه به آخرین مدلها

مهرداد سه‌شنبه 5 آذر 1398 ساعت 08:12

بارش در زمستان چگونه است و در غرب اراک

Ali دوشنبه 4 آذر 1398 ساعت 14:50

سلام خسته نباشید
کشاورز از جنوب استان قم هستم
میشه بفرمائید بارش و دما در این ناحیه به چه صورت است؟
در آبان که بسیار سرد و پربارش بود. آیا این وضعیت ادامه دارد؟ و از نظر بارش برف چی؟
سپاس از لطفتون لطفا پاسخ دهید

با سلام بارندگی ها از اواخر آذر ماه رو به کاهش خواهد بود بطوری که طی آذر ماه بارندگی ها نزدیک به نرمال و طی دی ماه گرایش به کمتر از نرمال بلند مدت را خواهد داشت. بطور متوسط دما هوا طی آذر ماه نرمال و در دی ماه نزدیک به نرمال خواهد بود.

نیما دوشنبه 4 آذر 1398 ساعت 12:07

جالبه امروز پیش بینی فصلی سازمان هواشناسی را هم دیدم، اونها پیش بینی کردند پرفشار روی منطقه و مدیترانه بیش از نرمال باشد!
هرچند چندین پیش بینی فصلی آنها را که دنبال کردم چندان دقیق برآورد خشکسالی یا سیل را نمیتوانند بکنند.
امیدوارم ریزش کم فشار شمالی رخ بدهد

منتظر دوشنبه 4 آذر 1398 ساعت 11:11

سلام اقارضای عزیز.بروتوی پست قبلی.من اونجا به طور کامل جواب اقاسعیدرودادم.(لطفا بگوچندسالته واهل کدوم شهری؟).♥️

منتظر دوشنبه 4 آذر 1398 ساعت 11:03

سلام استاد..ممنون از مطالب مفیدتون.به من بگید که چطورشدکه یک دفعه بارش های سامانه پیش روتضعیف شد؟.آیااحتمال دارد یک دفعه دوباره بارش های این سامانه تقویت شود؟.سوال مهمتر اینکه بارندگی های اصفهان رو طی هفته های آینده چطور پیش بینی میکنید؟.♥️

با سلام

بارندگی ها تضعیف و به تعویق افتادند

محمد دوشنبه 4 آذر 1398 ساعت 10:39 http://Iranclimate. Ir

سلام آیا سرمای آذرماه هم ازنوع سیبری می‌تواند باشد؟ و کلا در مجموع سرمایش آذر ماه که منجر به کاهش ملموس دما و بارش سنگین برف هست کدام قسمت از کشور هستش؟

با سلام

در برهه هایی هوای سرد آسیا از شرق به کشور رخنه می کنند. به نظر می آیند شمال شرق، بخش های شرقی و نواحی مرکزی تحت تاثیر این هوای سرد بیشتر قرار می گیرند.

محمد دوشنبه 4 آذر 1398 ساعت 10:31 http://Iranclimate. Ir

سلام ببخشید یه سوال دیگه با اینت تحلیل پیش بینی فصلی جدید که دیشب گذاشتید من کمی ازشونو نفهمیدم آیا نفوذ موج سرما وبرف طی آذر را داریم و از کدام قسمت از کشور هست

با سلام

در برهه هایی هوای سرد آسیا از شرق به کشور رخنه می کنند. به نظر می آیند شمال شرق، بخش های شرقی و نواحی مرکزی تحت تاثیر این هوای سرد بیشتر قرار می گیرند.

محمد دوشنبه 4 آذر 1398 ساعت 10:26 http://Iranclimate. Ir

سلام حالا با این حساب از اواسط آذر تا اواخر آذرماه باید منتظر نفوذ ناوهای قطبی باشیم دوباره؟ اینبار از کدام قسمت کشور؟

با سلام

بیشتر از میانه غرب و شمال غرب موج ها وارد می شوند.

یک بیکار دوشنبه 4 آذر 1398 ساعت 09:48

درصد تحقق این الگو چند درصد پیشبینی میکنید؟ امکان خطا وجود داره؟؟؟

60 %

هر پیش بینی میزانی عدم قطعیت در وقوع را خواهد داشت.

امین دوشنبه 4 آذر 1398 ساعت 08:14

سلام.طی زمستان هم بخشهای شمالغربی به دلیل تسلط کم سیبری و شارسهای سرد شمالی بر این منطقه پتانسیل دماهای بالاتر از نرمال زیاد خواهد بود نسبت به دیگر مناطق؟؟؟

به نظر می آیند شمال غرب امسال با دماهای معتدلتر و بارش برف بیشتری مواجه باشد.

Bahman دوشنبه 4 آذر 1398 ساعت 00:36

سلام مهرداد جان عزیز
خوشحالم دوباره پستات رو میخونم و میبینم و واست آرزوی توفیق و سربلندی رو دارم.
طبق این آمار حاصله برای نیمه شمالی و سواحل خزر چی دیده میشه و آیا بارش برف محتمل هست یا خیر؟
آیا در طی سه ماهه زمستان برای سواحل خزر بارش برف داریم؟
با تشکر و سپاس فراوان و ویژه.

سلام بهمن جان

الگوی برف طی امسال نسبت به سال گذشته محتمل تره به این صورت که SST آبهای دریا نسبت به سال قبل سردتر هست که شارش های هوای سرد رو نشون میده.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد