آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا
آژانس آب و هوای ایران

آژانس آب و هوای ایران

مرکز پیش بینی تخصصی آب و هوا

نیمه اول هفته کمبارش و آلوده ای در پیش است، این وضعیت با رخنه موج جدید از نیمه دوم هفته تغییر می یابد...


ناوه سردی با عبور از کاسپین طی روز شنبه 2 آذر ماه سبب رخداد بارش هایی بر روی استان های ساحلی شمال کشور، شمال شرق و ارتفاعات البرز خواهد شد. تا روز سه شنبه بارش های قابل توجهی در سطح کشور در پیش نمی باشد که همین امر بر پایداری جو افزوده و پتانسیل انباشت آلاینده های جوی را برای نیمه نخست هفته بالا می برد.

این شرایط در حالی است که از نیمه دو هفته یک سامانه جدید در راه می باشد...

بررسی نقشه های هواشناسی نشان می دهد طی روز شنبه 2 آذر ماه 98 به دلیل عبور یک ناوه سرد و عمیق از روی دریا کاسپین بارش ها به صورت باران و در ارتفاعات به صورت برف در استان های واقع در کرانه های دریا مازندران  و شمال شرق کشور پیش بینی می شود، همچنین این وضعیت را به صورت بارش های پراکنده برف بر روی ارتفاعات البرز نیز پیش بینی می شود. در سایر مناطق کشور تا روز سه شنبه بارندگی قابل ذکری را نخواهیم داشت. 

نقشه های مجموع بارش دو روز آینده نشان می دهد عمده بارش ها بر روی استان گیلان و غرب مازندران متمرکز خواهد بود، بر روی بخش هایی از شمال شرق شامل استان های خراسان شمالی، رضوی، ارتفاعات البرز شرقی گاهی با بارش برف همراه خواهد بود. در سایر مناطق کشور تا روز سه شنبه بارش قابل توجهی نخواهیم داشت. به نظر می رسد با کاهش ناپایداری جوی بر روی کشور بر میزان پتانسیل آلودگی هوا در سطح کلانشهرها افزوده گردد. بنابر این چشم اندازها به ما می گویند با طی روزهای نیمه اول هفته انباشت آلاینده های جوی به سرعت بر کیفیت هوا در سطح شهرهای صنعتی و پر جمعیت تاثیر خواهد گذاشت. تا اینکه بطور تدریجی از روز سه شنبه سامانه ای جدید از سمت شمال غرب و غرب وارد کشور شود. 

الگوی آنومالی متوسط دما هوا طی 5 روز آینده نشان دهنده حاکمیت هوای سرد بر روی کشور می باشد، بطوری که غالب استان های کشور از میانگین دما هوا سردتر از شرایط عادی این موقع از سال برخودار می باشند. اما این سردی هوا بر روی بخش هایی از کشور بیشتر خواهد بود؛ هموطنان در نواحی واقع در شمال شرق کشور مانند استان های خراسان شمالی، رضوی، جنوبی، ارتفاعات (ییلاقات) واقع در سرتاسر البرز، زاگرس جنوب غربی مانند چهارمحال و بختیاری، غرب اصفهان و همینطور نواحی از زاگرس جنوبی و جنوب شرق کشور سرمای هوا را بیش از پیش در شهرها و دیار خود لمس خواهند کرد. 

بطور کل اگر بخواهیم روند دمایی را طی روزهای آینده تشریح کنیم باید به این نکته اشاره داشت که اکثر استان های کشور تا روز دوشنبه روند دمایی قابل توجهی را در بخش های غربی و مرکزی کشور تجربه نخواهند کرد، این در حالی ست که در سواحل شرقی (مازندران) و شمال شرق کشور هوا بطور نسبی تا اواسط هفته (1 تا 4 درجه سلسیوس) سردتر خواهد شد. اما از روز دوشنبه 4 آذر 98 روند افزایش دما هوا از سمت غرب کشور آغاز خواهد شد .

نقشه های پیش یابی نشان می دهد که یک سامانه روز سه شنبه 5 آذر ماه به منتهی الیه شرقی دریا مدیترانه نزدیک می گردد. اطلاعات اولیه نشان می دهد که این سامانه از روز چهارشنبه فعالیت خود را از سمت غرب کشور آغاز خواهد نمود. با توجه به ساختار سامانه به نظر می رسد هوای گرم و مرطوب جنوبی با امواج لایه تراز میانی این سامانه همراهی نماید، در نتیجه می توان سامانه فوق را یک سامانه ترکیبی (امتزاجی) دریا مدیترانه - سرخ دانست. 

در ساختار سطحی مشاهده می شود روز چهارشنبه 6 آذر 98؛ زبانه های توده هوای کمفشار بر روی دریا مدیترانه، ترکیه، سیاه، بخش هایی از شمال شرق آفریقا، دریا سرخ و غرب منطقه گسترش یافته و در مقابل توده های پرفشار سرد و خشک شرقی بر روی پهنه فلات ایران در حال پسروی به سمت شرق می باشد. از اینرو از این ساختار می توان به ماهیت دینامیکی  سامانه پی برده و آن را از نوع ترکیبی دانست که با هوای گرم و مرطوب جنوبی در جلوی خود راهی می باشد. نزدیک شدن مرکز کم ارتفاع سامانه به منتهی الیه شرق مدیترانه، چرخه همگرایی دریا سرخ را بار دیگر فعال می نماید.

الگوی رطوبت جو طی روز چهارشنبه 6 آذر ماه به خوبی ماهیت ترکیبی سامانه یاد شده را اثبات می نماید؛ بر روی شرق مدیترانه مرکز کم ارتفاع رطوبت اطراف را متمرکز نموده و همچنین بر روی میانه دریا سرخ مسیر رطوبت به سمت عراق فرارفت گردیده هست. 

گرچه قضاوت برای بیان جزئیات و نحوه رفتار سامانه کمی زود است اما به هر روی خالی از لطف نیست که برای یک پیش آگاهی اولیه شمای کلی از فعالیت سامانه را بر روی کشور بررسی نمائیم. 

همانطور که از انیمیشن مجموع بارش 24 ساعت طی روزهای چهارشنبه 6 آذر لغایت یکشنبه 10 آذر 98 نمایان است این سامانه از روز چهارشنبه باید فعالیت خود را از باند غربی کشور آغاز نماید. روز پنجشنبه بیشتر استان های غربی تحت فعالیت سامانه با بارندگی مواجه هستند؛ اطلاعات فعلی نشان می دهد که نوار غربی و جنوب غرب کشور از هسته های بارشی این روز می باشند. روز جمعه بارش ها ضمن گسترش به نواحی شرقی تر به بخش های جنوبی جابجا می گردد، بنابر این هسته های بارش بر روی حوزه خلیج فارس متمرکز می باشد. روز شنبه ضمن اضمحلال سامانه بارش ها تضعیف و به نیمه شرقی کشور محدود می شود. 

بنابر این اطلاعات اولیه نشان می دهد هسته بارندگی های این سامانه بر روی نوار غربی، جنوب غرب و حوزه خلیج فارس می باشد. استان هایی همچون نواحی جنوبی و شرقی لرستان، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهکیلویه و بویراحمد، فارس، بوشهر، غرب و جنوب اصفهان و همینطور نوار غربی (مرزی) کشور همچون نوار جنوب غربی آذربایجان غربی، غرب کردستان و کرمانشاه و ایلام در این مناطق واقع می باشند. 

نظرات 22 + ارسال نظر
منتظر یکشنبه 3 آذر 1398 ساعت 21:27

اقاسعید،من کی گفتم ثروتمندان کمترازفقرابنزین مصرف میکنند؟ها؟من گفتم اونا چون پولدارند،براشون فرقی نمیکنه که قیمت بنزین گرون یاارزون باشه!.فرهنگ سازی بخش زیادی ازآن وظیفه حکومته،ولی فقط یه بخش کوچکی ازآن مربوط به مردم میشه که تا حکومت نخوادفرهنگ سازی بکنه کاری ازدست مردم بر نمیاد.اقا سعید،من واقا رضاوامثال ما،چون خودمون گرونی روازنزدیک چشیدیم ازاین چیزاسردرمیاریم.شما تازمانی که وضعت خوبه مارادرک نمیکنی.ایشالاهمیشه وضعت خوب باشه اما به شرط اینکه منطقی باشی و بقیه رو درک کنی.من دارم به عنوان یک رفیق،خیلی محترمانه مثل اقارضاباشماحرف میزنم.یاشماخیلی درآمدت خوبه یا اینکه واقعا از سیاست و اتفاقات اخیرسردرنمیاری.بروتوی پست قبلی ببین آقارضای گل من درمورداختشاشات اخیرچی گفته!.حرف آقا رضادرسته.این آشوبگری ها یه سیاستی بود که تو نمیدونی.!!!(من حرفای اقارضای گل روبه این دلیل قبول دارم،چون ادم منطقی و خوبی است).

امیر از شیراز یکشنبه 3 آذر 1398 ساعت 12:30

با سلام من یک بار سوال پرسیدم اما کامنت من اینجا به تایید شما نرسیده خواستم بپرسم میزان حدودی بارش شیراز برای این سامانه چقدر هست با تشکر

با سلام

بارندگی ها بر روی شهر شیراز به صورت پراکنده خواهد بود.

علیرضا یکشنبه 3 آذر 1398 ساعت 12:12

با سلام و احترام
دکتر شهبازی با توجه به اتصال اینترنت لطفا در صورت امکان یک پست مفصل در خصوص آنالیز وضعیت جوی طی هفته های آینده منتشر کنید
بی صبرانه منتظر هستیم.
ممنون بابات سایت خوبتون
همراه همیشگی علیرضا ودرمن

با سلام

سعی می شود وبسایت زود به زود بروز رسانی شود.

امین یکشنبه 3 آذر 1398 ساعت 09:48

سلام.مثل اینکه طی آذر و دیماه دماها در منطقه شمالغرب قدری گرایش به گرمتر از نرمال خواهد داشت و احتمال سرمای شدید برای این منطقه طی آذر کمتره؟؟؟

با سلام

به طور متوسط شمال غرب کشور طی آذر ماه دمایی گرمتر از حد نرمال بلند مدت را خواهد داشت.

حسین یکشنبه 3 آذر 1398 ساعت 08:27

سلام
به نظر دسامبر خیلی گرم نسبت به نرمال و خشکی در پیش خواهیم داشت
احتمالا برای ژانویه هم تکرار بشه
درسته آقا مهرداد؟

با سلام

به نظر میاد بارش ها طی آذر ماه و ماه های زمستان از حالت منسجم بیشتر به صورت ناحیه ای و با پراکنش مکانی نامنظم در پیش باشد.

Abed شنبه 2 آذر 1398 ساعت 23:20

ممنون از اطلاعات مفیدی که دادید، کاش یه مجموع می فرستادی از فعالیت موج، مدل اروپا و آمریکا

رضا شنبه 2 آذر 1398 ساعت 22:41

اقای منتظر توی پست قبلی سایت جواب اقا سعید رو دادم البته اگه تایید بشه

امیر از شیراز شنبه 2 آذر 1398 ساعت 20:37

سلام استاد ممنون از زحماتی که می کشید. می خواستم ببینم این سامانه واسه شهر شیراز چقدر بارندگی داره؟ با سپاس

با سلام

به صورت بارش های پراکنده خواهد بود.

منتظر شنبه 2 آذر 1398 ساعت 19:34

سلام استاد.لطفابگیدهنوزهم امکان داره مکانیسم این سامانه تغییر کنه؟ودراصفهان ازاواخرهفته شاهدبارش برف باشیم؟.

با سلام

خیر

سعید شنبه 2 آذر 1398 ساعت 17:07

آقا منتظر فرهنگ سازی تنها وظیفه حکومت نیست فرهنگ سازی ضروری است ولی کافی نیست تفریح فقرا با مصرف ۱۰۰ میلیون لیتر بنزین ؟ برای چند سال دیگر با مصرف ۲۰۰میلیون لیتر با پراید!!! فقیرترها پراید هم ندارند . ۵۲ درصد مردم ایران خودرو ندارند مطمئنی ثروتمندان با داشتن چندین خودرو شاسی بلند کمتر از فقرا بنزین مصرف میکنند؟ اصفهان نصف جهان

نیما شنبه 2 آذر 1398 ساعت 15:53

نقشه های آنومال 500میلی بار منطقه را که نگاه میکردم انگار وجود یک آنومال پر فشار، مانع از نفوذ این سامانه به داخل کشور خواهد شد و بارش های مناسبی در نوار زاگرس و البرز نخواهیم داشت!
حالا شاید وضع تغییر بکند
نظر شما راجع به وضعیت گرمایش ناگهانی قطب چه هست؟ انگار فعلا، کم فشار قوی ای در مدار ها شمالی وجود داره ، این باعث نمیشود زمستان گرم و کم بارشی داشته باشیم؟ پیش بینی هایی زمستان که فعلا کم بارشی رو خبر میدهند!
یه سوال دیگه اگر گرمایش ناگهانی رخ بدهد، زمان استقرارش روی مدارهای شمالی و قطب را میشود از الان تخمین زد؟

با سلام

راجع به نحوه تاوه منتظر باشید پستی اختصاصی برای این موضوع منتشر خواهد شد.

منتظر شنبه 2 آذر 1398 ساعت 15:09

سلام اقا سعید.میانگین مصرف آب در ایران خیلی بیشترازمیانگین جهانی است ،پس میخوای باگران کردن آب وکمیاب کردن آب جلوی مصرف زیاد آب رابگییریم.(بچه ها آقاسعیدمیگه چون مصرف بنزین در ایران زیاد است،کاردرستی کردند که قیمت بنزین رو افزایش دادند).!!!بچه ها توروخداشمابگید،آیاحرف اقاسعیددرسته؟سعید جون یه کم منطقی باش.بایددراین جور مواقع فرهنگ سازی صحیح کرد.نمیشه به خاطرهرچیزی حالا چه خوب باشه چه بد باشه خوشی روازمردم گرفت.برای مثال اگر قبلا خانواده ای دلشون به این خوش بود که یه پرایدداشتندوباپرایدشون یه کم تفریح میکردند،الان دیگه نمیتونندحتی ماشینشون روازخونه بیرون بیاورند.آره برای افرادپولداراصلافرقی نمیکنه که قیمت بنزین چقدر شده.این وسط قشرضعیف جامعه هستند که آسیب میبینند.

احمد شنبه 2 آذر 1398 ساعت 14:56

از نقشه بارش بنظر میاید بعد از سامانه آخر هفته یک سامانه از جمعه هفته دیگه از شمال غرب وارد میشه ؟؟؟
منتظر تحلیل آذر ماه هستیم....
عجیبه اردبیل و بخشهایی از شمالغرب بارشش تو هیچ ناوه ای بارش خوبی ندارند؟؟؟؟

منتظر شنبه 2 آذر 1398 ساعت 14:43

استادبارش متوسط برای جنوب غرب اصفهان ازاین سامانه یعنی چندمیلیمتراست؟

با سلام

ناچیز خواهد بود.

امین شنبه 2 آذر 1398 ساعت 13:29

سلام.آیا ارومیه از موج پیش رو برف خوبی خواهد داشت؟؟؟

با سلام

بارش برف بیشتر برای نواحی مرتفع استان در نوار غرب و جنوب غربی استان دیده می شود و خود شهر ارومیه با بارش برف قابل توجهی مواجه نخواهد بود.

منتظر شنبه 2 آذر 1398 ساعت 13:27

سلام استاد.این سامانه برای مناطق جنوب غرب اصفهان مثل فلاورجان مبارکه بارش زیادی خواهدداشت؟آیا ممکن است دراصفهان برف بیاید؟

با سلام

می تواند فعالیت متوسطی را در پی داشته باشد. این سامانه به دلیل همراهی با جریانات مرطوب جنوبی بیشتر ریزش ها اینبار بشکل باران خواهد بود.

محمد شنبه 2 آذر 1398 ساعت 12:56 http://Iranclimate. Ir

سلام یه سوال دارم شمابه مدلهای فصلی هواشناسی دسترسی دارید درست. آذرماه 98 برای غرب کشور از نظر بارش و دما چگونه پیش بینی شده

با سلام
امشب منتظر باشید پست تحلیلی آذر ماه رو تقدیم خواهیم کرد.

محمد شنبه 2 آذر 1398 ساعت 12:51 http://Iranclimate. Ir

سلام من فکر نمی‌کنم سامانه بارشی روز چهار شنبه هسته سردی داشته باشد وبیشتر بارانزا و مرطوب است وبرف در ارتفاعات رخ می‌دهد

با سلام

صحبت های شما تائید می گردد این سامانه با جریانات مرطوب جنوبی همراه ست.

محمد شنبه 2 آذر 1398 ساعت 12:47 http://Iranclimate. Ir

سلام به نظر شما و خروجی مدلهای هواشناسی احتمال نفوذ سرما وبرف در غرب کشور از نیمه دوم آذر تا اواخر آذر وجود دارد وسامانه هایی با سرمای زمستانی در این برهه از زمان مشاهده می‌شوند

با سلام
امشب منتظر باشید پست تحلیلی آذر ماه رو تقدیم خواهیم کرد.

رضا شنبه 2 آذر 1398 ساعت 12:29

ادمین من هنوز اینترنتم قطعه ....
تنها تفریحی رو که داشتیم ازمون گرفتن...

امین شنبه 2 آذر 1398 ساعت 11:43

سلام.میشه لینک این سایت رو بهم بفرستین چون یک نفر میخواد بیاد سایت شما نیاز به لینک داره

با سلام

https://iranclimate.blogsky.com

و

https://iranclimate.ir

منتظر شنبه 2 آذر 1398 ساعت 07:46

سلام استادممنون از مطلب بسیارمفیدتون.جنوب غرب اصفهان مثل فلاورجان ومبارکه ازاین سامانه بارش های خوبی دریافت میکنند؟

با سلام

می تواند فعالیت متوسطی را در پی داشته باشد.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد